2022-10-29, 14:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Faktiskt ingen aning om vad yrar om, antingen är du extremt dålig på matematik eller så vet du inte hur ISK fungerar.
Han menar nog att om du har en miljon på en depå får utdelning 4% och skattar 30% på utdelningen blir skatten 12000.
Har man samma summa och utdelning på ett ISK och aldrig har nån värdeökning så blir skatten lika hög om skatten på ISK-konton är 1,2%.
Citera
2022-10-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Du menar dom som har blivit rika på bekostnad av resten av befolkningen? Intressant tanke att om dom lämnar så har vi inte långt kvar tills vi når samma botten som Venezuela.

Kanske det här systemet är just skapat för att en liten klick av befolkningen ska ha det väldigt bra. Resten måste jaga och vissa är bättre på att jaga än andra.

Det bör även nämnas att Venezuela har en av världens största oljereserver. Det verkar nästan som att någon kanske "snor" Venezuela's tillgångar?
Hur kom du fram till att jag menade att de blivit rika på bekostnad av resten av befolkningen?
Citera
2022-10-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

De snuskigt rika lever på gamla pengar och skapar inget värde för landet.

Att Wallenberg med anhang lämnar landet eller inte gör inte ett jota för landets välstånd.
Så du vet alltså inte vad Wallenberg äger genom tex Investor eftersom du tror att det inte skulle betyda något för landets välstånd? Varför svarar man överhuvudtaget när man har noll koll?
Citera
2022-10-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt i slutändan blir skatten på utdelningen från utdelningsaktier man har på ISK i praktiken cirka 10%. Eller har blivit i vart fall, nu kan ju skatten komma att höjas.
Den sänks ju till NOLL på de första 300 tusen, vi är på ett ekonomiforum men 90% av er har nollintresse av ekonomi.
Förklara hur skatten kan bli 10% på utdelning när skatten är noll?
Citera
2022-10-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt i slutändan blir skatten på utdelningen från utdelningsaktier man har på ISK i praktiken cirka 10%. Eller har blivit i vart fall, nu kan ju skatten komma att höjas.
På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent.
Citera
2022-10-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Han menar nog att om du har en miljon på en depå får utdelning 4% och skattar 30% på utdelningen blir skatten 12000.
Har man samma summa och utdelning på ett ISK och aldrig har nån värdeökning så blir skatten lika hög om skatten på ISK-konton är 1,2%.
På schablonintäkten betalar du 30 procent skatt. Det innebär att skatten blir 0,375 procent av värdet på dina tillgångar (kapitalunderlaget), eftersom 30 procent av 1,25 procent är 0,375 procent.
Citera
2022-10-29, 16:14
Medlem
Jag är sjukskriven efter en akut hjärtinfarkt och hjärtstopp på jobbet där jag Återupplivades av kollegor år 2020.
Syrebristen gjorde att jag fick en hjärnskada och grav minnesförlust mm.
Aldrig nånsin har jag gått så hungrig som under denna sjukskrivning, har inkomst som underbetald uska..

Läkaren vill att jag ska få sjukersättning och om den går igenom sen, då kommer jag få lite från Alecta varje månad plus bostadsbidrag eller vad det heter från försäkringskassan..Det kommer sen avsevärt o hjälpa mig men vägen dit känns i dagens läge evighetslång.. Blir fan aldrig nåt över så jag kan unna mig ngt extra, priserna ökar men inkomsten ligger på samma...
Mår skit..
Citera
2022-10-29, 18:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ja nu. Men så lär det inte bli.
Citera
2022-10-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virusfree
Jag är sjukskriven efter en akut hjärtinfarkt och hjärtstopp på jobbet där jag Återupplivades av kollegor år 2020.
Syrebristen gjorde att jag fick en hjärnskada och grav minnesförlust mm.
Aldrig nånsin har jag gått så hungrig som under denna sjukskrivning, har inkomst som underbetald uska..

Läkaren vill att jag ska få sjukersättning och om den går igenom sen, då kommer jag få lite från Alecta varje månad plus bostadsbidrag eller vad det heter från försäkringskassan..Det kommer sen avsevärt o hjälpa mig men vägen dit känns i dagens läge evighetslång.. Blir fan aldrig nåt över så jag kan unna mig ngt extra, priserna ökar men inkomsten ligger på samma...
Mår skit..

Va tufft för dig, inte lätt i Sverige när man inte är frisk och kan jobba.
Citera
2022-10-30, 08:25
Medlem
Citat:
Nej kommer ju bli ännu lägre skatt nu eftersom de första 300 tusen är skattebefriade. Och du får gärna förklara varför det ” inte lär bli” när det fungerat så sedan Reinfeldtregeringen införde ISK, varför skulle det plötsligt nu ändras?
Citera
2022-10-30, 08:38
Medlem
Citat:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk/raknautschablonintakt.4.7eada0316ed67d72823b57.htm l

Här kan du räkna ut din skatt på ISK, 100000kr blir 312kr skatt.
Citera
2022-10-30, 08:47
Medlem
Citat:
4% utdelning på en mille blir 12000kr i skatt på en vanlig depå som du beskriver, men 1 mille + 40k (utdelningen) blir ju bara 3250kr i skatt på en ISK, så förstår inte riktigt hur du räknar/tänker, nu när det dessutom blir skattefritt på de första 300k så blir skatten 2312kr på 1040000kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in