Citat:
Ursprungligen postat av
[Strange Days]
Jag har väldigt svårt att tro att Vetlanda skulle vara helt befriat från gängkriminalitet.
Där det finns droger i omlopp finns också den organiserade brottsligheten - i en eller annan utsträckning.
Sen kanske den är mer undanskymd i Vetlanda eftersom det är en mindre ort, och ingen vill utmärka sig för att vara med i nått kriminellt gäng. De som är verkligt gängkriminella håller låg profil för att inte väcka misstankar hos polisen.
Jag håller med dig i frågan om att även om det kanske inte finns gängkriminalitet i vanlig bemärkelse (elscootrar och skjutningar hit och dit) så är det högst troligt att organiserad drogförsäljning finns. Man kan nog tänka att de istället arbetar i Monopol och alltså inte behöver utöva våld i maktkamp om drogförsäljning.
Och när vi är inne på eventuell organiserad brottslighet i Vetlanda... Skulle det inte vara troligt att Invicto MC med kopplingar till Bandidos har denna typ av marknad. En man i våras blev omhändertagen av polis med vapen och ammo som då kopplades till Invicto. Sedan menar jag inte att skinnvästklädda, gaddade män går omkring på Nöjet men det lär ju finns kopplingar...
Att andra kriminella gäng inte hoppat in på marknaden torde vara just att Bandidos backar Invicto och insatserna/värdet att försöka etablera sig innebär för höga risker/kostnader mot eventuella vinster. Just a thought...
Detta är ju lite OT dock men intressant om grunden till dispyten handlar om droger som i tråden tagits upp som möjlig orsak...