2022-10-30, 01:07
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Det finns gott om raggare. Även mycket barnfamiljer. Kriminalitet finns som överallt annars, sen är väl frågan vad man tänker på när man säger kriminalitet. Gängkriminalitet, nej.
Droger är väldigt utbrett, men då handlar det framförallt om helg/fest-knarkande, dem allra flesta har fortfarande ordnade liv med jobb, partner osv, men det är väldigt utbrett i alla olika sorters umgängen, allt från dem ”fina” människorna till mer åt raggar-hållet. När man själv vet vilka som tar droger så blir det nästan löjligt att tex gå ut på Nöjet och inse att majoriteten där är påverkade av något.
Dem populäraste drogerna skulle jag säga är kokain, tjack & röka, iallafall för folk som går ut. Sen finns det ju dem som föredrar att sitta hemma och chilla på något piller istället, men inte lika vanligt.
Anledningen till att jag har så bra insyn i detta är då jag själv umgåtts i många av dessa umgängen, inte längre då jag inte ens dricker alkohol nu för tiden, men känner ju fortfarande folket väl och har insyn.

Dem som sitter i tråden och tror att bara för att tjejerna är bekanta med droger så rör dem sig tungt kriminella kretsar, langar osv förstör sig inte på hur det faktiskt funkar här i stan. Såå många gånger jag varit på fest där någon fixar något (tex tjack eller kola) och det läggs upp på bordet, sen delas det med liksom, precis som att någon skulle ha med en box vin och bjuda på, det är liksom ingen ljusskygg skum langare som dessa tjejer har kontakt med, inte heller några gängkriminella, det är helt vanliga Svenssons som på måndagen sen går till jobbet, gymmar, går ut och äter middag med sin flickvän osv osv. För dem som inte VET att dessa personer tar droger då och då skulle aldrig heller kunnat gissa att dem gör det.

Sorry för långt svart, men hoppas det kan ge lite klarhet i hur det ser ut här.
Jomen precis. Bor själv i en mindre stad i Vetlandas storlek, inte långt därifrån. Och droger, visst, det dyker upp här och där. Ibland plockar de du minst tror fram lite. Men som du säger handlar det inte om några gäng som säljer. Alla känner nån som iaf känner nån som har lite att sälja. Det handlar väl mest om marijuana, amfetamin och i undantagsfall kokain. Sen har vi ju de med tyngre beroende, men det är ju inga som är med när det festas. Så när det gäller ungdomar och droger här så handlar det framför allt om "partydrogande". Fan, körde det med när jag var i ålder. Antar att det är samma i Vetlanda.
Citera
2022-10-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Du såg att Suzukin inte var beslagtagen längre.

Nej men en annan sak på tal om bilar så används nåt som ska likna en gräsmatta till att parkera bilar på bakom huset. Där finns tydliga bilspår i leran vid blött väder. Tror inte det spelar nån roll för evtl transport men var det blött lär polisen ha tagit en titt där efter spår av sulor. Lite old school polisarbete
Citera
2022-10-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algenurbo
Svinbra inblick, tack! Men en följdfråga, kommer knarket utifrån eller finns det någon obehaglig typ som man går till lokalt? Eller varifrån kommer det?

Utifrån skulle jag säga, sen är det ju vissa som köper det till stan då såklart men det är inga obehagliga typer, det är vem som helst.
Tror folk överskattar svårigheten i att få tag i droger. Jag är absolut ingen kriminell person, har familj, dricker somsagt inte ens alkohol nu för tiden, umgås inte heller med några kriminella men skulle helt seriöst kunna ringa 1 samtal och få tag i det mesta ändå. Det är så otroligt lätt nu förtiden att få tag i droger så det är löjligt, det är lättare än att hitta någon som säljer smuggel-sprit.
Citera
2022-10-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ponera att TT lämnar JJs lägenhet frivilligt. En granne dyker upp och mördar henne. Kroppen inklusive hennes mobil läggs i hans bil. Samma bil transporterar senare JJ, TTs lik och mobil tur och retur McDonalds.

Detta är en spekulation. Någon har kanske gjort samma spekulation. Jag håller på att läsa ikapp.

Bästa teori efter den att JJs pappa backas av Mossad och däför kommer mord aldrig att lösas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algenurbo
Har mina aningar eftersom du rabblade upp vilka som fanns vid JJs hus. Men jag vill inte spoila din taktik

Nej det här har inte med det att göra. Detta handlar om en yngre kvinna och ett fordon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det är ju två samtal från lghn det tycks handla om. Ett kl 02:00 där T pratar i realtid med sin pojkvän utan att till synes ge något tecken på att hon är i fara. Sedan kommer det inspelade röstmeddelandet/samtalet en halvtimme senare, återigen antyder det att hon är där och vid liv men på väg hem. Om vi nu utgår från att det var inspelat och att det skickades av M eller J så skulle isf T ha bragts om livet precis efteråt att hon la på samtalet 02:00. Men då kvarstår ändå faktumet att det knyter henne till lghn eftersom hon enligt pojkvännens utsago då var där av vad det framkommer i deras interaktion återangivet. Med andra ord stöder alltså MBO:s (T) egna utsago faktumet att hon befann sig i lghn enligt hörsägen från pojkvännen.

Men pojkvännen hade ju reagerat i röstmeddelanden att något inte stod rätt till (något i bakgrunden?) när han hörde det söndag morgon och då ringde polisen.
De kanske pratade 01.49 men därefter kan något hänt. Att hon blir hotad och tvingad av MH och JJ låter inte helt orimligt i mina öron, att spela in ett meddelande där hon säger att hon är på väg hem. Då har de ju ryggen fri för hon har ju redan lämnat lägenheten, tänker de. Att telefonen sen markerar annat därefter är kanske inget de tänker på förrän 03.50 då den förmodligen stängts av.
Citera
2022-10-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Och att se någon i trappan så får man plötsligt tanken ” oj henne kan jag mörda” ?????

Killen är nog på rätt spår, vi har en ny Ted Bundy från Vetlanda
Citera
2022-10-30, 01:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Det finns gott om raggare. Även mycket barnfamiljer. Kriminalitet finns som överallt annars, sen är väl frågan vad man tänker på när man säger kriminalitet. Gängkriminalitet, nej.
Droger är väldigt utbrett, men då handlar det framförallt om helg/fest-knarkande, dem allra flesta har fortfarande ordnade liv med jobb, partner osv, men det är väldigt utbrett i alla olika sorters umgängen, allt från dem ”fina” människorna till mer åt raggar-hållet. När man själv vet vilka som tar droger så blir det nästan löjligt att tex gå ut på Nöjet och inse att majoriteten där är påverkade av något.
Dem populäraste drogerna skulle jag säga är kokain, tjack & röka, iallafall för folk som går ut. Sen finns det ju dem som föredrar att sitta hemma och chilla på något piller istället, men inte lika vanligt.
Anledningen till att jag har så bra insyn i detta är då jag själv umgåtts i många av dessa umgängen, inte längre då jag inte ens dricker alkohol nu för tiden, men känner ju fortfarande folket väl och har insyn.

Dem som sitter i tråden och tror att bara för att tjejerna är bekanta med droger så rör dem sig tungt kriminella kretsar, langar osv förstör sig inte på hur det faktiskt funkar här i stan. Såå många gånger jag varit på fest där någon fixar något (tex tjack eller kola) och det läggs upp på bordet, sen delas det med liksom, precis som att någon skulle ha med en box vin och bjuda på, det är liksom ingen ljusskygg skum langare som dessa tjejer har kontakt med, inte heller några gängkriminella, det är helt vanliga Svenssons som på måndagen sen går till jobbet, gymmar, går ut och äter middag med sin flickvän osv osv. För dem som inte VET att dessa personer tar droger då och då skulle aldrig heller kunnat gissa att dem gör det.

Sorry för långt svart, men hoppas det kan ge lite klarhet i hur det ser ut här.

Jag har väldigt svårt att tro att Vetlanda skulle vara helt befriat från gängkriminalitet.

Där det finns droger i omlopp finns också den organiserade brottsligheten - i en eller annan utsträckning.

Sen kanske den är mer undanskymd i Vetlanda eftersom det är en mindre ort, och ingen vill utmärka sig för att vara med i nått kriminellt gäng. De som är verkligt gängkriminella håller låg profil för att inte väcka misstankar hos polisen.
Citera
2022-10-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Killen är nog på rätt spår, vi har en ny Ted Bundy från Vetlanda

Som dessutom lyckades rikta misstankarna åt sina grannar med skicklighet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ja då bli ju din teori väldigt tunn. Vad skulle slutknorren kunna vara?.

Alla teorier här är ju egentligen tunna eftersom det finns väldigt lite fakta att gå på...

Att jag ens spånar på andra teorier än att T bragts om livet i lghn bygger ju på bristen på bevis i den (tekniska har uppenbarligen inte hittat några spår) samt att det förefaller sig som att det vore en extremt hög risk och svår procedur för just de här två MGMarna att forsla ut en död kropp ur det där lyhörda huset med de grannarna utan att återigen lämna några spår och sedan på kort tid dumpa kroppen i en bil som inte är den/de polisen undersökt iaf. Det motiverar alltså andra scenarion som teorier.

Slutknorren du efterfrågar skulle ju i så fall vara återigen att anledningen till varför man inte funnit bevis på att brott begåtts i lghn skulle bero på att T inte bragts om livet där. Och att cykeln är en del i det svaret. Isf så får man ju antingen utgå från att T bragts om livet i närheten av där cykeln står (inomhus eller utomhus) eller att T fått skjuts med en bil ifrån den punkten till en annan plats där hon nu befinner sig antingen död eller levande. Och om så har skett så blir följdfrågan om M och J varit med på den resan i så fall. Att deras vittnesmål tycks innehålla lögner tyder ju på att de har något med den saken att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Håller helt med, jag tror stensäkert att hon är dumpad i en brunn, svårt å hitta lixom.

Finns en brunn en bit från riksväg 28, i Sandåkra. Inte långt från Illharjens Naturreservat.
Boningshuset är en bit bort från brunnen, och bilvägen går precis intill brunnen, varav en snabb dumpning kan göras utan att bära långt.
Citera
2022-10-30, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Jomen precis. Bor själv i en mindre stad i Vetlandas storlek, inte långt därifrån. Och droger, visst, det dyker upp här och där. Ibland plockar de du minst tror fram lite. Men som du säger handlar det inte om några gäng som säljer. Alla känner nån som iaf känner nån som har lite att sälja. Det handlar väl mest om marijuana, amfetamin och i undantagsfall kokain. Sen har vi ju de med tyngre beroende, men det är ju inga som är med när det festas. Så när det gäller ungdomar och droger här så handlar det framför allt om "partydrogande". Fan, körde det med när jag var i ålder. Antar att det är samma i Vetlanda.

Exakt så ja! Folk här i tråden (och överlag) överskattar svårigheten i att få tag i droger. Det är liksom inga gäng eller skumma typer man behöver ha att göra med. Som jag svarade nyss på en annans inlägg, jag själv har familj, dricker inte ens alkohol nu förtiden, umgås inte med några kriminella osv men jag skulle helt seriöst kunna ringa ett samtal och få tag i det mesta. Det är så vanligt i fest-sammanhang. Här i stan ör det betydligt enklare att få tag i droger än att få tag i smuggel-sprit liksom 🙈
Och precis som du säger, det handlar om party-drogande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in