Citat:
Ursprungligen postat av
algenurbo
När vi är inne på kulturen i Vetlanda, kan du/Ni från Vetlanda berätta lite mera om den? Är det raggare, olika gäng, hög kriminalitet, lugn stad, mycket barnfamiljer osv.?
Bara så att man får lite inblick i folks mindset och bättre förståelse för fallet som utomstående.
Det finns gott om raggare. Även mycket barnfamiljer. Kriminalitet finns som överallt annars, sen är väl frågan vad man tänker på när man säger kriminalitet. Gängkriminalitet, nej.
Droger är väldigt utbrett, men då handlar det framförallt om helg/fest-knarkande, dem allra flesta har fortfarande ordnade liv med jobb, partner osv, men det är väldigt utbrett i alla olika sorters umgängen, allt från dem ”fina” människorna till mer åt raggar-hållet. När man själv vet vilka som tar droger så blir det nästan löjligt att tex gå ut på Nöjet och inse att majoriteten där är påverkade av något.
Dem populäraste drogerna skulle jag säga är kokain, tjack & röka, iallafall för folk som går ut. Sen finns det ju dem som föredrar att sitta hemma och chilla på något piller istället, men inte lika vanligt.
Anledningen till att jag har så bra insyn i detta är då jag själv umgåtts i många av dessa umgängen, inte längre då jag inte ens dricker alkohol nu för tiden, men känner ju fortfarande folket väl och har insyn.
Dem som sitter i tråden och tror att bara för att tjejerna är bekanta med droger så rör dem sig tungt kriminella kretsar, langar osv förstör sig inte på hur det faktiskt funkar här i stan. Såå många gånger jag varit på fest där någon fixar något (tex tjack eller kola) och det läggs upp på bordet, sen delas det med liksom, precis som att någon skulle ha med en box vin och bjuda på, det är liksom ingen ljusskygg skum langare som dessa tjejer har kontakt med, inte heller några gängkriminella, det är helt vanliga Svenssons som på måndagen sen går till jobbet, gymmar, går ut och äter middag med sin flickvän osv osv. För dem som inte VET att dessa personer tar droger då och då skulle aldrig heller kunnat gissa att dem gör det.
Sorry för långt svart, men hoppas det kan ge lite klarhet i hur det ser ut här.