2022-10-29, 21:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har lite funderingar kring OM det går att få ihop SE som mannen vid Grand och mannen som MP ser vid skyltfönstret (och förstås den som NF ser följa OP).

För OM man fick ihop det skulle det bli som en helhet av observationer som hänger ihop ända upp till när YN ser den GM som springer med sin lilla väska och i så fall är vår käre SE.

Hur ska man få ihop detta med utstämplingen?

---

Jag gör ett tappert försök och så får ni som övning sticka hål i denna ballongen så bra ni kan (detta är motsvarigheten till de deckargåtor som fanns i fantomenklubben på åttiotalet - fast tvärtom :

Vi kan ju också skruva historien ett varv till om ni har bra input som kan rädda upp den

---

Vi sätter upp följande "ingångsvärden":

Vakter och andra på Skandia har svårt att se SE som GM och gör gärna sitt för att hjälpa honom ur en prekär situation.

När jag läste förhöret med Gahn så framkom det att SE sällan eller aldrig använde kortläsaren utan ofta bankade på dörren.

Man får en känsla när man läser förhören med vakterna att regler inte alltid följs runt vaktrutinerna och en tanke runt detta är att man tjänar på att täcka upp för varandra för att undvika skandal och uppsägningar..

Kanske var man minst lika "svenskt" oförberedda som poliskår etc. var på att hemska saker kunde hända så man slog av på vaksamheten, lät lättjan ta vid och satt ibland bara en i receptionen etc.

Säg nu att SE var GM men han var de facto ute på stan och inte inne på kontoret och att detta inte var ovanligt när det gällde SE.

Han kanske ofta tände ljuset på sitt rum, låste dörren med sitt personliga lås (som vakterna ej hade nyckel till) och smet ut bakvägen och hittade nåt lämpligt ölschapp där han kunde sitta och mysa utan att riskera upptäckt.

Kom någon på honom så hade han alltid en bra förklaring till hands och med sina sociala färdigheter kunde han ta hand om det.

SE hade stött på Palme ett flertal gånger utanför Skandiahuset, helt utan vakter.

En gång när han hade tagit kontakt blev han förminskad/avsnäst på ett sätt som fick SE att gå i taket och börja sätta upp lömsk plan som han mest lekte med i huvudet.

Bland SE och hans bekanta tyckte man i allmänhet mycket illa om Palme och hans politik.

Den här dagen hade på något sätt fått nys på att Palme var på stan. (telefonsamtal från bekant som sökt nå honom i hemmet och berättat att han sett Palme i stan)

Resten är historia.

När SE sedan ringer RB är det inte för att få en utstämplingstid för han HAR ingen sådan.

Han ringer för att FÅ en utstämplingstid och för väktaren får han detta att framstå som att han varit ute och slarvat utan utstämpling och riskerar sitt arbete om han inte får en dylik.

RB åker in och fipplar med systemet och skapar en sådan åt SE, men han blir påkommen att ha loggat in (alternativt att inloggningen i helgen syns eller blir sedd på kontoret) och han behöver ett alibi för att ha varit inne i systemet och mixtrat.

Nu blir RB också inblandad och måste täcka upp för att inte tappa sitt eget jobb - och han tror nog inte att SE är skyldig.

Varför behöver SE en utstämpling?

Han vet att LP/YN kan ha sett honom och försöker konstruera en historia som täcker upp både för den hysteriska LP som SE kan påstå ha misstagit sig.

Men han behöver också få med att han blivit sedd med sin lilla väska av YN och misstänker att förr eller senare måste han förklara detta när uppgifter kommer fram.

När han förstått att YN inte sett hans ansikte blir han modigare och vågar sig på att fronta att bli påkommen.

Han inser också att om han går ut hårt minskar risken att RB börjar ana ugglor i mossen när YN:s observation blir mer allmänt känd.

Han kan då också förklara bort YN:s observation på ett tidigt stadium så att folk i hans närhet släpper den mentalt.

Ihop med att många har svårt att se honom som mördare så går planen de facto i lås.

Väktarna på Skandia har lika svårt att se SE som GM - de ser honom som en 52-årig , timid grafiker som riskerar att förlora jobbet om de inte hjälper till att förklara bort varför han inte har någon utstämpling - så de konstruerar samtalet vid "utstämplingen" eller minns helt enkelt fel.

---

Vad är de mest o-troliga sakerna med denna historia ?

Ja är han gärningsmannen så går "allt i facto i lås", men det är mycket mer än det du tar upp som går hans väg.

Du tar inte upp hur SE som GM "tar upp" och identifierar paret Palme. Vart och när?

Du fokuserar mer på tiden efter skotten, dagen/dagarna efter och hur SE agerar då. Vad säger egentligen det?

Hur kan han veta att YN inte sett hans ansikte?
SE's utspel i media? SvD, Rapport?
Och funkar detta med att SE ev. skull ha varit vid Grand och "visat ansiktet"?
Citera
2022-10-29, 22:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det här slarvet med passerkort uppdagades i samband med kollen av SE, och personalen blev tillsagd.

Har för mig att det framkommer i förhöret med ALG.

RB låter i förhöret skeptisk mot SE. Han hade inte hållit inne med en sådan information?

Han hade åtminstone avslöjat det för PH, när han hjälpte honom att göra internundersökningen?

Annars hade väl PH sett att det var något trixande? I början misstänkte han inte bara SE ...

Håller med om både RB och PH. Speciellt PH som både var misstänksam mot SE och Kohut.

Skulle dom hållit inne med om att SE hade varit inne på Skandia den 3/3 ?
Skulle sådan information ha gått PH förbi?

Enligt TP är det ju så. Han har enligt uppgifter från någon från Skandia fått det till att så var fallet.
Citera
2022-10-29, 22:27
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja är han gärningsmannen så går "allt i facto i lås", men det är mycket mer än det du tar upp som går hans väg.

Du tar inte upp hur SE som GM "tar upp" och identifierar paret Palme. Vart och när?

Du fokuserar mer på tiden efter skotten, dagen/dagarna efter och hur SE agerar då. Vad säger egentligen det?

Hur kan han veta att YN inte sett hans ansikte?
SE's utspel i media? SvD, Rapport?
Och funkar detta med att SE ev. skull ha varit vid Grand och "visat ansiktet"?
Jag vill inte ge dig allt för mycket av intrycket att detta är en teori jag försvarar - utan detta är mer en övning av en typ som ibland kan leda fram till nya tankar och som samtidigt är ganska kul

När det gäller vad YN ser så kan man t.ex. försvara det med att det nog är rimligt att YN ser ungefär lika mycket av SE:s ansikte som vice versa - och det är sannolikt inte tillräckligt för någon identifiering i det skumma ljuset.

I mitt case förföljer han OP från bion. frågan är hur han vet om att de var på bion från första början. Finns det utrymme för att någon släppt av en bekant på samma bio och att SE via telefonsamtal fått reda på att han är där ? kan han annars ha varit ute en längre tid genom att ha smitit ut bakvägen och då sett Palme gå in på bion ?

Utspelen i media , ja - det är verkligen iskallt/dumdristigt om han är GM - men man såg i alla fall i RB:s fall enligt vad jag skrev i ett nyligt inlägg att det fungerade så som SE-GM hade velat ...

När det gäller att visa sig på bion så tror jag ändå folk har högst begränsat minne av det , då SE inte frontade förrän rätt långt efteråt (förutom då i SVD men det kanske inte just de fåtal (2-3?) personer läste och såg som verkligen noterat SE vid bion. Då hade nog minnet redan bleknat. De visste kanske inte heller att det skulle vara märkligt att han var vid bion och sedan dök upp som vittne. Han kan ju ha väntat på en bekant där för allt de visste.

Sen finns ju alla invändningar om det som sker efter mordet och att SE vet om saker där . Är AB eller någon annan medhjälpare månne inblandad enligt vad Otto anger i sin senaste video ? eller är det möjligt att få reda på de sakerna via de kontakter han tar på förmiddagen efter mordet ?
Citera
2022-10-29, 22:44
Medlem
Citat:
Det är väl här åsikterna går isär kring vad som händer efter utstämplingen.
LGWP provocerar och går så långt som att han vill mena alibi utifrån samtalet med väktarna.
Har sett kommenterar här om att detta skulle vara trams, vilket det såklart inte är.
Att påstå att detta är utom rimligt tvivel är det som är trams, men att ett 2 minuter långt samtal med väktarna innebär alibi är dock sant.
Frågan är dock vad som är korrekt? Hur länge kunde samtalet ha pågått?

Jag uppfattar LGWP's påstående mer som en provokation till att åklagare Petersson allt måste komma med lite bevis om han ska påstå något.

Jag håller inte med LGWP om att det handlar om ett vattentätt alibi. Tror inte han själv egentligen kan se det som så heller. Men det får han svara på i så fall.

Gällande väktarnas vittnesmål så finns det så klart mer att önska.
Att dessa skulle blivit förhörda redan 2-3 mars ser jag inte att det funnits någon anledning till då.
Det är väl nu, med det vi sitter i, som det vore ha varit bra?

De(väktarna) kan så klart minnas rätt i flera delar av denna kväll, även i juni. Det var nog en rätt udda kväll de upplevde. Väktarnas uppgifter är rätt många till fördel för SE som vittne.

Angående SE's 70 sekunder, så kan dessa ha "ätits upp" av ex. utstämpling sena 23:19 och samtal med väktarna samt att han kom ut senare än vad han själv uppfattat? Det var folk på mordplatsen då han kom fram.

Jag tänkte att palmegruppen fick 23:19:30 ca av Engström..

Mordet sker 23:21:30..

Vart blir Engström av i 2min...

Nu menar jag alltså den 1mars innan väktarna blir hörda..

Alltså Engströms egna berättelse..
Citera
2022-10-29, 22:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag vill inte ge dig allt för mycket av intrycket att detta är en teori jag försvarar - utan detta är mer en övning av en typ som ibland kan leda fram till nya tankar och som samtidigt är ganska kul

När det gäller vad YN ser så kan man t.ex. försvara det med att det nog är rimligt att YN ser ungefär lika mycket av SE:s ansikte som vice versa - och det är sannolikt inte tillräckligt för någon identifiering i det skumma ljuset.

I mitt case förföljer han OP från bion. frågan är hur han vet om att de var på bion från första början. Finns det utrymme för att någon släppt av en bekant på samma bio och att SE via telefonsamtal fått reda på att han är där ? kan han annars ha varit ute en längre tid genom att ha smitit ut bakvägen och då sett Palme gå in på bion ?

Utspelen i media , ja - det är verkligen iskallt/dumdristigt om han är GM - men man såg i alla fall i RB:s fall enligt vad jag skrev i ett nyligt inlägg att det fungerade så som SE-GM hade velat ...

När det gäller att visa sig på bion så tror jag ändå folk har högst begränsat minne av det , då SE inte frontade förrän rätt långt efteråt (förutom då i SVD men det kanske inte just de fåtal (2-3?) personer läste och såg som verkligen noterat SE vid bion. Då hade nog minnet redan bleknat. De visste kanske inte heller att det skulle vara märkligt att han var vid bion och sedan dök upp som vittne. Han kan ju ha väntat på en bekant där för allt de visste.

Sen finns ju alla invändningar om det som sker efter mordet och att SE vet om saker där . Är AB eller någon annan medhjälpare månne inblandad enligt vad Otto anger i sin senaste video ? eller är det möjligt att få reda på de sakerna via de kontakter han tar på förmiddagen efter mordet ?

Det är lugnt! Det är en hypotes.

Men som du är inne på, hur vet han att dom är på bion ens?
Då har vi också hypotesen om att han var ute och åt där på kvällen och då såg paret Palme gå in på Grand.

Men efter och förföljandet från Grand efter filmens slut, innebär ju även att han måste stämpla ut innan de når mordplatsen. Där är tiden knapp. Kan SE där vara Mårtens grandman? Det är mitt spörsmål.

Gällande mediautspelen, så är det väl en viss strategi att på så sätt "bränna sitt utseende" för mordplatsvittnena. Men ev. personer vid Grand där SE som påstått vittne aldrig varit är den strategin idiotisk.
Visst, som du skriver, så kanske personer inte alls brydde sig eller noterade, men några gjorde ändå det och hörde av sig till utredarna. Korhonen, Störhök, Wennerling etc.
Men de kanske inte såg SE i media heller.
Hundratalet biobesökare hade möjlighet, kanske.
"Begränsat minne" är då mer tur för GM(SE)

Vad Otto säger har jag ingen aning om, då han sällan kommer med nåt nytt förutom några intressanta intervjuer med "folk från förr". Kanske får besöka honom på nytt?
Citera
2022-10-29, 22:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tänkte att palmegruppen fick 23:19:30 ca av Engström..

Mordet sker 23:21:30..

Vart blir Engström av i 2min...

Nu menar jag alltså den 1mars innan väktarna blir hörda..

Alltså Engströms egna berättelse..

Ja, men väktarnas förhör handlar om tiderna dels 23:19/20 och dels då SE återkom 23:35/40, även om dom förhördes i juni.

Oavsett, men att utstämplingen skedde 23:19 så:
- Talade han med väktarna i 2:30 minut så har han alibi
- Talade han med väktarna i 10 sekunder har han inte alibi

LGWP vill tala om det förstnämnda. Något för KP att motbevisa.

Själv ser jag inget alibi här, då det inte går att fastslå

Tillägg:
Så "vart blir SE av i 2 min"? Där blir svaret, i receptionen i samtal med väktarna enligt detta.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-10-29 kl. 22:58.
Citera
2022-10-29, 23:00
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Det är närmast roligt hur man måste slå knut på sig själv för att få Engström skyldig.

Han var ute och åt och passerat vid Grand vid kl21. Finns inget stöd för det.
Han smet ut, så han var vid Grand kl21. Finns inget stöd för det.
Han smet ut bakvägen till Grand kl23. Finns inget stöd för det.
Han gick efter makarna från Grand. Finns inget stöd för det.
När LOP är vid Sari så rusade han runt huset, genom huset låsta och öppna dörrar, stämplar ut, byter ord med väktare, kommer ut precis bakom makarna. Bolt släng dig i väggen.

Det är bara början på allt som inte har något stöd någonstans...
Citera
2022-10-29, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja. Vilket är begripligt. Det var en enda röra den kvällen.

Enligt PH:s PM: AK hade ersatt en kollega kl. 16:45-20:45, och skulle dessutom ersätta HO fram till att denne var klar med sin bridge, kl. 23. ALG skulle ersätta en kollega, som var bortrest, kl. 16:45-20:45, men dök upp först till sitt ordinarie pass efter kl. 20? ALG mindes namnet på AK fel i förhöret. Detta innebär att AK var ensam väktare mellan kl. 16:45-20:10, när de egentligen skulle vara två?

Endast hon hade möjlighet att se när SE gick ut?

Heller ingen som gick ronder under den tidsperioden, eller gjorde de endast detta på kväll och natt?

P.S. Du som har koll på kartor och ritningar: Var låg "L18" och kulverten dit som HO nämner?

Var inte det en dataavdelning? En väktare, IW, jobbade där. Konstigt att inte hon blev hörd.

Har sannolikt inget med fallet att göra, men är ändå kul kuriosa: "Skandiahusets hemligheter".
Oj vad många frågor

L18 var dataavdelning och bostäder åt anställda.

L18 är byggnaden till vänster om trappan.

Kulverten var en gångtunnel från nedre källarplan Thulehuset till lägsta plan på L18.

Kulverten innehöll mycket kabel så endast plats för gående.

Ja att inte hon hördes i L18 är skumt. Gillar inte sånt som inte är kollat.

Precis som en av AB vänner som inte är hörd.

Ja ronderna gjordes nog på natten. Man gick och släckte då.

Den där jäkla Bridgen dyker upp där igen

Måste prova nån gång. Man kan tydligen bluffa i bridge. Så om SE var bra på bridge, får man gissa att han var bra på att bluffa.

Vill veta mer vilka typiska förmågor en bra bridgespelare bör ha
Citera
2022-10-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ja, men väktarnas förhör handlar om tiderna dels 23:19/20 och dels då SE återkom 23:35/40, även om dom förhördes i juni.

Oavsett, men att utstämplingen skedde 23:19 så:
- Talade han med väktarna i 2:30 minut så har han alibi
- Talade han med väktarna i 10 sekunder har han inte alibi

LGWP vill tala om det förstnämnda. Något för KP att motbevisa.

Själv ser jag inget alibi här, då det inte går att fastslå

Jag kanske skrev slarvigt...

Palmegruppen förhör Engström mkt tidigare än Juni...

Dom har alltså info om när Engström stämplar ut och när mordet sker...

Alltså saknas 2min och Engström nämner inget "samtal" och ändå undrar inte polisen och ställer Engström frågor ang det....

Är Engström GM så blir det dessutom logiskt att han inte nämner något "samtal" då det inte funnits något längre samtal att nämna ! Även att han helt enkelt inte vågar ljuga om något längre samtal !!

Alltså så får inte Engström några frågor angående dessa 2min och slipper ljuga...

Sen tror sig väktarna komma ihåg ett kort samtal ( Juni) innan Engström gick....
Citera
2022-10-29, 23:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Men efter och förföljandet från Grand efter filmens slut, innebär ju även att han måste stämpla ut innan de når mordplatsen. Där är tiden knapp. Kan SE där vara Mårtens grandman? Det är mitt spörsmål.
Där vände jag på det så att RB fixade en falsk utstämplingstid i mitt senaste alster
Citera
2022-10-29, 23:45
Medlem
Citat:
Där vände jag på det så att RB fixade en falsk utstämplingstid i mitt senaste alster

Finns ju ett problem med falska utstämplingstider är att dom syns...

Vågade någon göra det i ett sådant viktigt ärende?
Citera
2022-10-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är väl uteslutet att han skulle ha tänkt ut något FÖRE. När han stämplade ut 23.19 så visste han ju inte att han två minuter senare skulle skjuta ned statsministern. Han visste väl inte FÖRE vad vittnen skulle se, stå, göra och säga. Det är ett dynamiskt förlopp som ingen känner till i förväg.

Som självlärd hobbyspelare på nätet så känner man förstås till den norske stormästaren.
Nu gällde det ju någons teori om att SE var utanför Grand och diskussionen gällde då huruvida han borde stämplat ut före eller efter mordet. I detta scenario var alltså mordet planerat sedan ett par timmar iaf då SE enligt teorin såg makarna Palme när de anlände till Grand. Om man planerar att ev skjuta någon bör man ju i detta läge fundera kring dessa frågor FÖRE dvs tiden mellan 21-23 ca.
Personligen tror jag dock inte att SE var utanför Grand över huvudtaget denna kväll.

Inte mycket talar för att mördaren hade någon plan vilket kan tyda på att mordet skedde av en slump på ren impuls oavsett vem som varGM.

Diskussionen gällde alltså ett specifikt scenario i vilket SE hade två timmsr på sig att planera dådet och huruvida han borde stämplat ut före eller efter utfört dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in