Citat:
Ursprungligen postat av
uractualmom
Jag förstår hur du tänker.
Frågan är om dom har gått med likhundar? Eller vad markerar polisens sökhundar för?
Någon i tråden sa att sökhundarna hade markerat för Wilmas huvud som låg högt upp i garderoben, men att hundföraren missat huvudet ändå?
Jag diskuterade Wilma-fallet och specifikt just det här med huvudet med en vän till mig som är polis (hen har jobbat länge inom polismyndigheten) om just den frågan. Hen sa då till mig att det inte är jättekonstigt att man missade huvudet eftersom det förmodligen fanns så pass mycket spår i Tishkos lgh att hunden i princip markerade överallt.
Jag ställde då frågan till hen hur det kunde komma sig att man inte ens kollade i en väska i garderoben (i den väska som man sedan fann huvudet i) och svaret på det är att eftersom man inte i det skedet trodde att hon skulle vara styckad så sökte man inte i väskor och liknande efter likdelar. Det man sökte efter var en hel kropp, och då sökte man i utrymmen där en sådan kunde få plats i. I väskan där huvudet låg så kunde inte en hel kropp rymmas, därav att den inte öppnades förrän långt senare.
På din fråga om vad hundarna markerar för... Polisens hundar känner av dofter från aminosyror i fettfläckar tex. Om du tänker tex på en sjö, om någon dumpar ett lik där så kommer små fettpartiklar från liket att flyta upp till ytan (eftersom fett har lägre densitet än vatten). Dessa fettfläckar på ytan doftar sedan och det är det spåret som hundarna kan sniffa till sig och på så vis spåras liket upp. Det som sker är då att hundarna söker sig till det område där doften är som starkast. Och det är doften där flest fettfläckar är. Och den punkten där det är är där kroppen ligger (normalt på botten tex) eftersom fettfläckarna flyter uppåt (kan röra lite på sig pga strömmar etc, men det finns beräkningar för hur den rörelsen skall beräknas och vart man ska söka när sådana variabler spelar in).