2022-10-29, 09:14
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Fast Greta vill inte alls vara ifred från mig. Valet är hennes, inte ditt!

Har du en länk för att stärka detta påstående?
2022-10-29, 09:18
Avslutad
Citat:
Jag trodde att denna koppling var självklar, då det många gånger har skrivits BÅDE om, att Greta har ovanligt hög intelligens och att hon har Asperger. Så har även skett i denna tråd.

Därmed självklart att hon har 2E. Greta säger själv rätt ofta att hon övertänker, så hon skriver säkert under på vartenda ord i det kloka nya uttalandet om 2E. Alla helt onödiga personangrepp i denna tråd gör att många helt undviker att läsa tråden.

"What is twice exceptional (2e)? The term “twice exceptional” or “2e” refers to intellectually gifted children who have one or more learning disabilities such as dyslexia, ADHD, or autism spectrum disorder. Twice-exceptional children think and process information differently.31 maj 2021"

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.davidsongifted.org/gifted-blog/twice-exceptional-definition-characteristics-identification/&ved=2ahUKEwjTy5zXjYT7AhXriIsKHQR5BH4QFnoECBEQBQ&u sg=AOvVaw1MCQ1L8Z8UhhH5jgJBEHO3

Annars har Greta nu bett mig om, att göra ett längre
E-mail om cirka en månad till henne om problem och möjligheter, så då verkar hon vilja ha en god utvärdering.
Men tänk igenom det du skriver istället Mycket är kraftigt överdrivet Sen vore det trevligare om tråden kunde handla om Greta.Som det är nu och har varit länge så handlar det om Greta och det egna jaget.Tröttsamt och icke särskilt trovärdigt Dessutom är det mycket som är hemligt enligt dig.Tror definitivt inte att Greta har så dåligt omdöme att hon tillåter någon som hon har förtroende för att sitta här och läcka
Senast redigerad av tindraninni 2022-10-29 kl. 09:27.
2022-10-29, 09:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Who have one or more learning disabilities.” Du vet vad ”disabilities” betyder, väl?

Den enda som påstått att Greta har ovanligt hög intelligens är väl du, och möjligen Nathan. (Man biter inte gärna den hand som föder en. Undrar om han också tycker att hon har mycket vackra ögon och händer och sångröst och exceptionella dansförmågor?)

Om Greta är så intelligent är det lite konstigt att hon kläcker ur sig så många ogenomtänkta uttalanden som får folk att bara skaka på huvudet. Visst kan du skylla på att hon har varit trött vid de tillfällena, men då hade det kanske varit smartare att bara hålla tyst.

Det kliar i fingrarna för att säga emot dig på en punkt, MM. Begreppet "learning disabilities" är ibland helt frikopplat från mått som IQ. En hög IQ betyder en bra förmåga att ta till sig och bearbeta fakta, men det betyder också hög kapacitet att reagera på stimuli. Många Aspergare är perceptuellt överkänsliga, till de grad att om det kommer någon in i rummet som är nyrökt, nysprejag med parfym, har en Red Bull i handen eller nyss druckit kaffe - så förvandlas denna Aspergares hjärna till en spaghetti som bara tänker på ångest. Hela inlärningsförmågan kan bli som bortblåst och personen ifråga går från en väldigt intelligent tjej med hög inlärningsförmåga och hög IQ till en gråtande grönsak på bara en sekund, med noll i kognitiv förmåga. Seen that too many times. Så på det viset kan jag hålla med om att att Asperger i många fall bör räknas som "learning disability", men dock inte i motsats till hög IQ.

Asperger är ofta kopplad till normal eller hög IQ, Greta kan nog ha hög IQ hon med, vilket behöver inte innebära att hon tänker "korrekt". Hög IQ innebär bra förmåga att ta till sig fakta, bra förmåga att snabbt gå igenom information och sortera ut det väsentliga, bra förmåga att ställa samman fakta. Men just det där med "filtrera" har inte mycket med intelligens att göra, utan med ideologi. Dvs: Greta kan komma till slutsatser på ett snabbt och enkelt sätt - och dessa slutsatser är då korrekta utifrån vad hon filtrerat fram. De är genomtänkta i hennes värld. De är ogenomtänkta i vår värld, där vi fokuserar på andra fakta, filtrerar fram saker på ett annat sätt och med en annan hastighet.
2022-10-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Det kliar i fingrarna för att säga emot dig på en punkt, MM. Begreppet "learning disabilities" är ibland helt frikopplat från mått som IQ. En hög IQ betyder en bra förmåga att ta till sig och bearbeta fakta, men det betyder också hög kapacitet att reagera på stimuli. Många Aspergare är perceptuellt överkänsliga, till de grad att om det kommer någon in i rummet som är nyrökt, nysprejag med parfym, har en Red Bull i handen eller nyss druckit kaffe - så förvandlas denna Aspergares hjärna till en spaghetti som bara tänker på ångest. Hela inlärningsförmågan kan bli som bortblåst och personen ifråga går från en väldigt intelligent tjej med hög inlärningsförmåga och hög IQ till en gråtande grönsak på bara en sekund, med noll i kognitiv förmåga. Seen that too many times. Så på det viset kan jag hålla med om att att Asperger i många fall bör räknas som "learning disability", men dock inte i motsats till hög IQ.

Asperger är ofta kopplad till normal eller hög IQ, Greta kan nog ha hög IQ hon med, vilket behöver inte innebära att hon tänker "korrekt". Hög IQ innebär bra förmåga att ta till sig fakta, bra förmåga att snabbt gå igenom information och sortera ut det väsentliga, bra förmåga att ställa samman fakta. Men just det där med "filtrera" har inte mycket med intelligens att göra, utan med ideologi. Dvs: Greta kan komma till slutsatser på ett snabbt och enkelt sätt - och dessa slutsatser är då korrekta utifrån vad hon filtrerat fram. De är genomtänkta i hennes värld. De är ogenomtänkta i vår värld, där vi fokuserar på andra fakta, filtrerar fram saker på ett annat sätt och med en annan hastighet.

Hej AcchiaHe, och tack för svaret Jag är mycket väl medveten om att Asperger ofta(st?) är kopplat till medelhög eller hög intelligens och jag har inga problem med att Greta mycket väl skulle kunna vara högintelligent (även om jag anser att hon motbevisar det alltför ofta). Min tolkning var att Inspiratoeren blev så lycklig över ordet "exceptional" att han länkade texten av bara den anledningen.

Gretas stiftelses hemsida:

https://thegretathunbergfoundation.org/where-the-money-goes/

Hon tycks i alla fall ha lite svårigheter med prioriteringarna:

Citat:
The Foundation is donating EUR 42,000 to Climate 2025 to support 14 youth climate activists from MAPA (Most Affected People and Areas) to attend the Stockholm +50 environmental conference on 2nd and 3rd June 2022. This donation aims to help voices to be heard from the areas most affected by the climate crisis, as they are historically underrepresented in the climate debate.

När mängder av människor bokstavligen "are dying, children are dying" av svält så prioriterar hon att lägga pengar på att ett gäng ungdomar ska få flyga över halva jorden för att festa, dansa, vifta med skyltar (och kanske hoppas på att få pippa), till journalisternas uppenbara ointresse.

Citat:
Fridays for Future MAPA COP27
The Foundation is donating EUR 100,000 to Climate 2025 to support youth climate activists from MAPA (Most Affected People and Areas) to attend COP27 in Egypt. This donation aims to help voices to be heard from the areas most affected by the climate crisis, as they are historically underrepresented in the climate debate.

Här en hel mille som, i stället för att spenderas på ris eller malariamediciner, används som ovan. Trots att Greta på förhand vet att politikerna ändå inte kommer att lyssna.

De lyssnar möjligen på sådana som Malala, som dock borde kunna betala resan själv.

Sen kan man ju undra hur Fridays for Future kommer in i bilden, detta platta nätverk utan formellt styrande organ som inte kan ta emot donationer ...

Och donationen till de finska samerna lyser med sin frånvaro på hemsidan. Den kanske är lika misskött som F4F:s?
2022-10-29, 11:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

När mängder av människor bokstavligen "are dying, children are dying" av svält så prioriterar hon att lägga pengar på att ett gäng ungdomar ska få flyga över halva jorden för att festa, dansa, vifta med skyltar (och kanske hoppas på att få pippa), till journalisternas uppenbara ointresse.

Här en hel mille som, i stället för att spenderas på ris eller malariamediciner, används som ovan. Trots att Greta på förhand vet att politikerna ändå inte kommer att lyssna.

De lyssnar möjligen på sådana som Malala, som dock borde kunna betala resan själv.

Sen kan man ju undra hur Fridays for Future kommer in i bilden, detta platta nätverk utan formellt styrande organ som inte kan ta emot donationer ...

Och donationen till de finska samerna lyser med sin frånvaro på hemsidan. Den kanske är lika misskött som F4F:s?
Haha. Nu fick du och Inspiratrollet svar på tal om era redovisningar.
Din vana trogen så byter du isflak och börjar yra om prioriteringar.
2022-10-29, 12:53
Medlem
Citat:
Jag är ledsen, min vän - men när det gäller budbäraren så är det främst avsändarens sak att uppskatta eller bedöma budbärarens tillförlitlighet, ty Greta bara får reda på slutresultatet.

Gretas problem med att bilda stiftelse är att hitta personer hon känner som eventuellt vill komma i intressekonflikt med nuvarande GT Foundation. Risken finns att platserna i styrelsen ockuperas av fel folk, dvs folk som sitter där av aningen fel anledningar. Många ideela stiftelser är fulla av folk som sitter där av fel anledning.
Svante och Malena verkar i första hand ha valt vänner, som har hög formell kompetens till styrelsen. Främsta nackdelen med sådant folk är att de har ont om tid, då de oftast har många uppdrag.

Bara Greta själv kan ta initiativ till en förändring. Idag sitter hon i ett mindre lämpligt beroendeförhållande om jag inte tar fel. Till skillnad från dig tror jag att Greta även får veta delresultat många gånger.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 13:07.
2022-10-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Haha. Nu fick du och Inspiratrollet svar på tal om era redovisningar.
Din vana trogen så byter du isflak och börjar yra om prioriteringar.
Utmärkt att redovisningarna nu är offentliga. I och med detta vann Greta, som ju från början offentligt önskade öppenhet för stiftelsen. Ett viktigt problem är löst.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 13:06.
2022-10-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Som sagt,så tror jag definitivt inte på det.Inte heller att hon har "jour".Det skulle aldrig fungera i verkligheten.Hon har sina studier att sköta.Skulle hon titt som tätt springa iväg på massa jouruppdrag så skulle hennes studier gå åt pipsvängen.Att det händer någon enstaka gång kan jag tro på det.Men absolut inte i någon större utsträckning.Jag tror däremot att du hämtat detta från en intervjuv för flera år sedan.Från 2019 när hon blev intervjuad i en bil och dom fick vända pga att hon skulle göra något.Så detta spinner du vidare på och får det till jour.Det allra mesta är inplanerat och någon "jour" anser jag mest att du i vanlig ordning dagdrömmer om.Som jag tidigare sagt.Se Greta för vem hon är istället och inte nåt som är kraftigt överdrivet!!
Detta är som mycket annat en prioriteringsfråga. Greta avgör själv vad hon känner för, att lägga ner sin tid på.
2022-10-29, 13:09
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Svante och Malena verkar i första hand ha valt vänner, som har hög formell kompetens till styrelsen. Främsta nackdelen med sådant folk är att de har ont om tid, då de oftast har många uppdrag. Bara Greta själv kan ta initiativ till en förändring. Idag sitter hon i ett mindre lämpligt beroendeförhållande om jag inte tar fel. Till skillnad från dig tror jag att Greta även får veta delresultat många gånger.

Delresultat av vad? Om du inget får veta så kan du bara förmedla dina fantasier till Greta. Eller svarar du på något helt annat, som vanligt? Det går inte att föra konversation med en person som inte ens kan hålla en röd tråd. Väldigt oinspirerande... Suck!...

Vad gäller Greta Thunberg Foundation håller jag dock fullt med om din slutsats. Gretas roll är nog att sitta i rollen som glorifierat gisslan, men med slutmålet att det ska bringa ekonomisk vinning just för Greta. Där är jag också benägen att hålla med dem som säger att det ekonomiska slutmålet känner inte Greta till, eftersom hon är idealist och inte tänker på pengar. Arkitekterna bakom uppläggen är dock inte korkade: ska ungen ha utkomst så ska det fixas, på ett eller annat sätt. :-) Den dagen då Greta måste betala för sin egen bostad, kanske sin familjs mat etc etc - så kommer nog hennes prioriteringar att främst skydda sig själv och sina barn, det idealistiska kommer nog att ge vika för det naturliga.
2022-10-29, 13:12
Medlem
Citat:
Hej AcchiaHe, och tack för svaret Jag är mycket väl medveten om att Asperger ofta(st?) är kopplat till medelhög eller hög intelligens och jag har inga problem med att Greta mycket väl skulle kunna vara högintelligent (även om jag anser att hon motbevisar det alltför ofta). Min tolkning var att Inspiratoeren blev så lycklig över ordet "exceptional" att han länkade texten av bara den anledningen.

Climate 2025 är helt fristående från Fridays for future. Det är en ideell organisation.

För mer info

https://www.linkedin.com/company/c2025
2022-10-29, 13:27
Medlem
Citat:
Delresultat av vad? Om du inget får veta så kan du bara förmedla dina fantasier till Greta. Eller svarar du på något helt annat, som vanligt? Det går inte att föra konversation med en person som inte ens kan hålla en röd tråd. Väldigt oinspirerande... Suck!...

Vad gäller Greta Thunberg Foundation håller jag dock fullt med om din slutsats. Gretas roll är nog att sitta i rollen som glorifierat gisslan, men med slutmålet att det ska bringa ekonomisk vinning just för Greta. Där är jag också benägen att hålla med dem som säger att det ekonomiska slutmålet känner inte Greta till, eftersom hon är idealist och inte tänker på pengar. Arkitekterna bakom uppläggen är dock inte korkade: ska ungen ha utkomst så ska det fixas, på ett eller annat sätt. :-) Den dagen då Greta måste betala för sin egen bostad, kanske sin familjs mat etc etc - så kommer nog hennes prioriteringar att främst skydda sig själv och sina barn, det idealistiska kommer nog att ge vika för det naturliga.
Greta kan när hon vill rösta med fötterna och starta en ny stiftelse, vilket dock blir att utmana den befintliga stiftelsens styrelse. Först då signalerar hon, att hon har blivit riktigt självständig.

Ett krux är att hon då inte får formell beslutanderätt för de pengar den nuvarande stiftelsen förfogar över och som de då kan mera fritt förfoga över.

En ny stiftelse kan bara helt eller delvis ta hand om Gretas framtida inkomster. Greta får tänka efter noga vad som känns mest rätt för henne!

Du skrev förut om något oklart slutresultat för Gretas del. Nu påstås slutresultet vara ekonomisk trygghet. Av redovisningarna framgår att det finns ett antal miljoner som reserv. Här kan större nytta göras för dessa miljoner.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 13:33.
2022-10-29, 13:32
Avslutad
Citat:
Greta sa förut, att hennes föräldrar tyckte att hon kunde bli mycket autistisk när hon var trött. Då orkade hon inte kompensera längre helt enkelt. Annars hjälper hennes mycket höga intelligens till i kompensationen.

Greta som jag har sett en hel del, tror jag skulle främst behöva två anpassningar, en senare skolstart och möjlighet att få sova en stund efter sin lunch.

Fick nu veta att en professor i astronomi mycket för hennes skull åkte till kursen som Greta eventuellt skulle komma till, så något extra tycks hon allt ha att erbjuda i rymdsammanhang.

"Jag har något som heter 2E, twice exceptional, att man har hög IQ samtidigt som man har en autism. Det gör att man blir dubbelt annorlunda. Det kan innebära att man inte alltid lyckas förmedla sina tankar för att de är för komplexa".

Vad gäller svälten på Afrikas horn är Greta mest angelägen om urakut snabbt matbistånd och medicinskt bistånd. Hon påpekar att berikad jordnötspasta är bra för att rädda livet på svältande barn! Hon avskyr att barn dör av svält.

Sist en ny kortare intervju med en av Gretas medförfattare till den nya stora klimatboken.

https://www.france24.com/en/video/20221028-greta-thunberg-s-climate-book-released-we-still-have-time-to-change-the-world

Citat:
Detta är som mycket annat en prioriteringsfråga. Greta avgör själv vad hon känner för, att lägga ner sin tid på.
Fast prioritera bort sina studier gör hon inte.Så fortfarande hävdar jag att det du skriver är mkt kraftigt överdrivet.Du borde väl själv inse att studierna är högt prioriterat.Självklart förstår Greta att det är viktigt att fullfölja dem.Hon älskar skolan och det är hennes egna ord.Skulle hon ha ständig jour skulle det bli väldigt tråkiga följder.Hon skulle bli långt efter med sina studier,extremt stressigt,stora sömnproblem.När hon var trött tex på Bokmässan/Svenska mässan kallade du det för utmattning.Vilket jag inte gör.Hon var helt enkelt trött och behövde sova ut.Hon blev ju dagarna innan ambassadör för Min stora dag.Det kan också varit mycket på gymnasiet.Men absolut ingen utmattning.Dagen efter var hon igång igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in