2022-10-28, 21:50
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta verkar vara rädd för att om hon själv behåller pengarna, om hon åter till Portugal, att hon sedan ska åka på mardrömmen att kallas för lobbyist eller ännu värre kapitalist. Några goda råd för att underlätta för Greta!?

Om någon har några goda råd att delge Greta så kommer de definitivt inte att delges henne genom dig. Budbäraren måste vara en person som både kan hantera språket och förmågan att förstå innebörden i det.

Greta behöver inte vara rädd för att själv behålla pengarna, om hon kan tänka sig donera bort dem så fort hon fått dem.
2022-10-28, 21:56
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Greta har Asperger och 2E, så inlägget är helt relevant i en tråd om Greta.
Om du läser ditt inlägg noga så skrev du ingenstans att det gällde Greta. Först skrev du meningen om någon astronomiprofessor sedan citat om autism och 2E, utan att nämna att du återvände till Greta som ämne. Hur fasiken ska man begripa vad du menar om du inte menar det du skriver?

Läs ditt eget inlägg, så ser du syftningsfelet. Om du inte ser syftningsfelet så får du nog sätta dig i skolbänken.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-28 kl. 22:17.
2022-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har någon konspiratorisk "hangup" på hockeyklubban förstår jag.
Den har blivit rekonstruerad dussintals gånger av olika oberoende team med olika metoder och olika datakällor som leder till samma resultat.
Ditt inlägg är fortfarande off-topic.
2022-10-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Om du läser ditt inlägg noga så skrev du ingenstans att det gällde Greta. Först skrev du meningen om någon astronomiprofessor sedan citat om autism och 2E, utan att nämna att du återvände till Greta som ämne. Hur fasiken ska man begripa vad du menar om du inte menar det du skriver?

Läs ditt eget inlägg, så ser du syftningsfelet. Om du inte ser syftningsfelet så får du nog sätta dig i skolbänken.
Jag trodde att denna koppling var självklar, då det många gånger har skrivits BÅDE om, att Greta har ovanligt hög intelligens och att hon har Asperger. Så har även skett i denna tråd.

Därmed självklart att hon har 2E. Greta säger själv rätt ofta att hon övertänker, så hon skriver säkert under på vartenda ord i det kloka nya uttalandet om 2E. Alla helt onödiga personangrepp i denna tråd gör att många helt undviker att läsa tråden.

"What is twice exceptional (2e)? The term “twice exceptional” or “2e” refers to intellectually gifted children who have one or more learning disabilities such as dyslexia, ADHD, or autism spectrum disorder. Twice-exceptional children think and process information differently.31 maj 2021"

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.davidsongifted.org/gifted-blog/twice-exceptional-definition-characteristics-identification/&ved=2ahUKEwjTy5zXjYT7AhXriIsKHQR5BH4QFnoECBEQBQ&u sg=AOvVaw1MCQ1L8Z8UhhH5jgJBEHO3

Annars har Greta nu bett mig om, att göra ett längre
E-mail om cirka en månad till henne om problem och möjligheter, så då verkar hon vilja ha en god utvärdering.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 01:52.
2022-10-29, 01:35
Medlem
Citat:
Om någon har några goda råd att delge Greta så kommer de definitivt inte att delges henne genom dig. Budbäraren måste vara en person som både kan hantera språket och förmågan att förstå innebörden i det.

Greta behöver inte vara rädd för att själv behålla pengarna, om hon kan tänka sig donera bort dem så fort hon fått dem.
Det är Greta och inte du som bedömer mina insatser som tur är. Det är riktigt att Greta skulle själv kunna donera bort pengar som hon får. Detta är en möjlighet som hon har funderat på.

Denna lösning kräver dock mer arbete för Greta. Lösningen lär även innebära en hel del skatt, en fysisk person kan inte vara allmännyttig som en juridisk person kan vara.

Tror då mer på att Greta bildar en ny stiftelse, där hon själv utser medlemmarna i styrelsen, men detta är även ett rätt stort projekt. Ovan ska stå, om hon åker till Portugal. Rättstavningen i min mobil retas ibland.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 02:01.
2022-10-29, 01:44
Medlem
Citat:
OK. En professor uttalar sig om sin autism - men vad har det med Greta att göra? Antagligen har han det som kallas för Asperger, vilket kan betyda förjda kognitiva förmågor i vissa området - men kan du förklara på vilket sätt just hans psykiska egenskaper ingår i Greta-tråden? Eller dumpar du ner i tråden allt du kommer på i ett halvvaket tillstånd? Håll dig gärna till Greta.

Vad gäller jordnötspasta: säkert bra, och definitivt inom ämnet Greta! Men... vad gör man med barn som har jordnötsallergi? Sådant testar man inte mot i många av de länder som kommer ifråga - men vad gör Greta om någon entusiast bara anammar hennes rekommendationer och barn dör pga detta?
Den berikade jordnötspastan används allmänt av biståndsorganisationer för svältande barn, så det är inget som Greta har hittat på.
2022-10-29, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja det har jag.Att du lämnar Greta ifred
Sen kan jag tycka att Greta borde fått pengar.Hon har bla ställt upp på intervjuer.Jag personligen tycker att det är okej att Greta ska få en del av pengarna
Fast Greta vill inte alls vara ifred från mig. Valet är hennes, inte ditt!

Här kommer mera utdrag (på engelska) från Gretas texter i Gretas med fleras engagerande nya klimatbok.

https://www.google.com/amp/s/www.thenationalnews.com/world/europe/2022/10/28/greta-thunberg-accuses-polluters-of-cheating-on-emissions-cuts/%3foutputType=amp

"Greta Thunberg has accused major polluters including the UK of cheating to make their environmental record look better.

In a new book, the Swedish activist said the use of “clever accounting” and legal loopholes told a misleading story of progress."

Greta säger, att vi behöver en konstruktiv dialog!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-29 kl. 03:53.
2022-10-29, 04:53
Medlem
Citat:

Här kommer mera utdrag (på engelska) från Gretas texter i Gretas med fleras engagerande nya klimatbok.

https://www.google.com/amp/s/www.thenationalnews.com/world/europe/2022/10/28/greta-thunberg-accuses-polluters-of-cheating-on-emissions-cuts/%3foutputType=amp

"Greta Thunberg has accused major polluters including the UK of cheating to make their environmental record look better.

In a new book, the Swedish activist said the use of “clever accounting” and legal loopholes told a misleading story of progress."

Får en förnimmelse av stalker-delux från dig.
2022-10-29, 06:53
Medlem
Citat:
Du har någon konspiratorisk "hangup" på hockeyklubban förstår jag.
Den har blivit rekonstruerad dussintals gånger av olika oberoende team med olika metoder och olika datakällor som leder till samma resultat.

”Dussintals gånger” är kanske att ta i (inte för att jag har forskat närmare i det men vet att det har hänt några gånger). Men tydligen har de nya versionerna också sågats.

(Det är lite svårt att ge sken av att klimatet var stabilt i 1.000 år, dvs ända fram till industrialiseringen började, utan att trolla bort de väldokumenterade medeltida värmeperioden och Lilla Istiden under 1800-talet.)

För att gå OnT och återknyta till Greta, dock, så har just Michael Mann fått mycket kritik för sitt agerande. Verkar som om han drog skam över hela IPCC och den klimataktivistiska rörelsen då för ca 10 år sedan genom sitt fusk och de rättsliga efterspelen. Ändå väljer hon att handplocka honom för sin bok. Det vittnar om dåligt omdöme eller okunnighet från hennes sida.

Hade hon velat skriva en seriös bok om klimatet så hade det varit bättre att anlita en större grupp IPCC-anslutna klimatforskare med gott anseende och minska de allmänna tyckarna med vänstersympatier som enda ”meriter”.

Citat:
Jag hade lite gamla uppgifter som pekade till Torsdagen den 27 oktober. Men det verkar vara nu på Söndagen den 30 som gäller. Greta ska avsluta bokmässan. Sen har hon ju hela höstlovet där om hon vill.

Kl 20. 1,30 minuter. £15-35.

https://hero-magazine.com/article/220546/london-literature-festival

Fair enough, tack för uppdateringen

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag har för mig att hon sagt att hon skulle berätta mer om stiftelsen.Men att det sedan rann ut i sanden.Någon får rätta mig om jag har fel.

Nej, du har helt rätt. Tror det var i en tidningsintervju i samband med att stiftelsen lanserades för ett par år sedan.

Citat:
Jag trodde att denna koppling var självklar, då det många gånger har skrivits BÅDE om, att Greta har ovanligt hög intelligens och att hon har Asperger. Så har även skett i denna tråd.

Därmed självklart att hon har 2E. Greta säger själv rätt ofta att hon övertänker, så hon skriver säkert under på vartenda ord i det kloka nya uttalandet om 2E. Alla helt onödiga personangrepp i denna tråd gör att många helt undviker att läsa tråden.

"What is twice exceptional (2e)? The term “twice exceptional” or “2e” refers to intellectually gifted children who have one or more learning disabilities such as dyslexia, ADHD, or autism spectrum disorder. Twice-exceptional children think and process information differently.31 maj 2021"

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.davidsongifted.org/gifted-blog/twice-exceptional-definition-characteristics-identification/&ved=2ahUKEwjTy5zXjYT7AhXriIsKHQR5BH4QFnoECBEQBQ&u sg=AOvVaw1MCQ1L8Z8UhhH5jgJBEHO3

E-mail om cirka en månad till henne om problem och möjligheter, så då verkar hon vilja ha en god utvärdering.

”Who have one or more learning disabilities.” Du vet vad ”disabilities” betyder, väl?

Den enda som påstått att Greta har ovanligt hög intelligens är väl du, och möjligen Nathan. (Man biter inte gärna den hand som föder en. Undrar om han också tycker att hon har mycket vackra ögon och händer och sångröst och exceptionella dansförmågor?)

Om Greta är så intelligent är det lite konstigt att hon kläcker ur sig så många ogenomtänkta uttalanden som får folk att bara skaka på huvudet. Visst kan du skylla på att hon har varit trött vid de tillfällena, men då hade det kanske varit smartare att bara hålla tyst.

Varför ha ”jour” och vara tillgänglig för intervjuer när som helst (enligt dig)? Kan det bli optimalt om hon väcks mitt i natten för att besvara frågor?

Citat:
Det är Greta och inte du som bedömer mina insatser som tur är. Det är riktigt att Greta skulle själv kunna donera bort pengar som hon får. Detta är en möjlighet som hon har funderat på.

Denna lösning kräver dock mer arbete för Greta. Lösningen lär även innebära en hel del skatt, en fysisk person kan inte vara allmännyttig som en juridisk person kan vara.

Tror då mer på att Greta bildar en ny stiftelse, där hon själv utser medlemmarna i styrelsen, men detta är även ett rätt stort projekt. Ovan ska stå, om hon åker till Portugal. Rättstavningen i min mobil retas ibland.

Hade det inte varit möjligt att pengarna överfördes direkt från t.ex Gulbenkian eller bokförlaget till t.ex Röda Korset eller Greenpeace? Då hade Greta sluppit administrationen (och staten hade kanske fått lite mindre skatteintäkter).

Hon och givarorganisationerna hade fått lika mycket goodwill ändå, och man hade undvikit administrationen i stiftelsen. Dessutom hade hon sluppit att bli misstänkliggjord på det mindre smickrande sätt som bevisligen redan sker.

Var det f.ö. inte så familjen gjorde med sin bästsäljande bok, innan det fanns en stiftelse?

Jag tycker det är en utmärkt idé att hon grundar en helt ny stiftelse. Hennes föräldrars vänner som driver den nuvarande lär bli skitförbannade, men man måste ju knäcka några ägg för att göra en omelett

Det kan dock uppstå problem om folk vill donera pengar till Greta och utgår från att den som har hennes namn är den som hon bestämmer över. Hon måste vara tydlig med att det är ”Greta Thunbergs Stiftelse 2.0” som gäller.

Citat:

Absolut, men då kan hon ju börja med att ställa upp i dialogen själv.

Ställa upp i debatter med meningsmotståndare, besvara kommentarer i sociala medier, svara på brev och e-post, inte avfärda alla politiker kollektivt med att de bara pladdrar blablabla …

Om hon tycker så illa om kapitalism, vad anser hon då om George Soros? Om WEF? Om att Gulbenkians förmögenhet kommer från olja ..?
2022-10-29, 08:07
Avslutad
Citat:

Som sagt,så tror jag definitivt inte på det.Inte heller att hon har "jour".Det skulle aldrig fungera i verkligheten.Hon har sina studier att sköta.Skulle hon titt som tätt springa iväg på massa jouruppdrag så skulle hennes studier gå åt pipsvängen.Att det händer någon enstaka gång kan jag tro på det.Men absolut inte i någon större utsträckning.Jag tror däremot att du hämtat detta från en intervjuv för flera år sedan.Från 2019 när hon blev intervjuad i en bil och dom fick vända pga att hon skulle göra något.Så detta spinner du vidare på och får det till jour.Det allra mesta är inplanerat och någon "jour" anser jag mest att du i vanlig ordning dagdrömmer om.Som jag tidigare sagt.Se Greta för vem hon är istället och inte nåt som är kraftigt överdrivet!!
2022-10-29, 09:04
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Håller med dig på den punkten, däremot räknas inte kritik mot hur man skrivit eller vad man skrivit som personangrepp. Försök hålla dig till ett sansat språk, undvik blanda in allehanda fruktsallad i det du skriver, undvik dina fina utropstecken, följ en röd tråd per inlägg, markera gärna när du byter röd tråd i inlägget, även när du byter tillbaka i samma inlägg - så ska du se att även dina texter blir läsliga och underhållande på ett annat sätt än hittills, dvs roliga och inte roande. Vissa av dina poänger är ju bra, men språkbruket förstör ju allt. Vill du bli tagen på allvar så läser du det jag skrivit och funderar igenom det.
2022-10-29, 09:14
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Jag är ledsen, min vän - men när det gäller budbäraren så är det främst avsändarens sak att uppskatta eller bedöma budbärarens tillförlitlighet, ty Greta bara får reda på slutresultatet.

Gretas problem med att bilda stiftelse är att hitta personer hon känner som eventuellt vill komma i intressekonflikt med nuvarande GT Foundation. Risken finns att platserna i styrelsen ockuperas av fel folk, dvs folk som sitter där av aningen fel anledningar. Många ideela stiftelser är fulla av folk som sitter där av fel anledning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in