Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Det kliar i fingrarna för att säga emot dig på en punkt, MM. Begreppet "learning disabilities" är ibland helt frikopplat från mått som IQ. En hög IQ betyder en bra förmåga att ta till sig och bearbeta fakta, men det betyder också hög kapacitet att reagera på stimuli. Många Aspergare är perceptuellt överkänsliga, till de grad att om det kommer någon in i rummet som är nyrökt, nysprejag med parfym, har en Red Bull i handen eller nyss druckit kaffe - så förvandlas denna Aspergares hjärna till en spaghetti som bara tänker på ångest. Hela inlärningsförmågan kan bli som bortblåst och personen ifråga går från en väldigt intelligent tjej med hög inlärningsförmåga och hög IQ till en gråtande grönsak på bara en sekund, med noll i kognitiv förmåga. Seen that too many times. Så på det viset kan jag hålla med om att att Asperger i många fall bör räknas som "learning disability", men dock inte i motsats till hög IQ.
Asperger är ofta kopplad till normal eller hög IQ, Greta kan nog ha hög IQ hon med, vilket behöver inte innebära att hon tänker "korrekt". Hög IQ innebär bra förmåga att ta till sig fakta, bra förmåga att snabbt gå igenom information och sortera ut det väsentliga, bra förmåga att ställa samman fakta. Men just det där med "filtrera" har inte mycket med intelligens att göra, utan med ideologi. Dvs: Greta kan komma till slutsatser på ett snabbt och enkelt sätt - och dessa slutsatser är då korrekta utifrån vad hon filtrerat fram. De är genomtänkta i hennes värld. De är ogenomtänkta i vår värld, där vi fokuserar på andra fakta, filtrerar fram saker på ett annat sätt och med en annan hastighet.
Hej AcchiaHe, och tack för svaret

Jag är mycket väl medveten om att Asperger ofta(st?) är kopplat till medelhög eller hög intelligens och jag har inga problem med att Greta mycket väl skulle kunna vara högintelligent (även om jag anser att hon motbevisar det alltför ofta). Min tolkning var att Inspiratoeren blev så lycklig över ordet "exceptional" att han länkade texten av bara den anledningen.
Gretas stiftelses hemsida:
https://thegretathunbergfoundation.org/where-the-money-goes/
Hon tycks i alla fall ha lite svårigheter med prioriteringarna:
Citat:
The Foundation is donating EUR 42,000 to Climate 2025 to support 14 youth climate activists from MAPA (Most Affected People and Areas) to attend the Stockholm +50 environmental conference on 2nd and 3rd June 2022. This donation aims to help voices to be heard from the areas most affected by the climate crisis, as they are historically underrepresented in the climate debate.
När mängder av människor bokstavligen "are dying, children are dying" av svält så prioriterar hon att lägga pengar på att ett gäng ungdomar ska få flyga över halva jorden för att festa, dansa, vifta med skyltar (och kanske hoppas på att få pippa), till journalisternas uppenbara ointresse.
Citat:
Fridays for Future MAPA COP27
The Foundation is donating EUR 100,000 to Climate 2025 to support youth climate activists from MAPA (Most Affected People and Areas) to attend COP27 in Egypt. This donation aims to help voices to be heard from the areas most affected by the climate crisis, as they are historically underrepresented in the climate debate.
Här en hel mille som, i stället för att spenderas på ris eller malariamediciner, används som ovan. Trots att Greta på förhand vet att politikerna ändå inte kommer att lyssna.
De lyssnar möjligen på sådana som Malala, som dock borde kunna betala resan själv.
Sen kan man ju undra hur Fridays for Future kommer in i bilden, detta platta nätverk utan formellt styrande organ som inte kan ta emot donationer ...
Och donationen till de finska samerna lyser med sin frånvaro på hemsidan. Den kanske är lika misskött som F4F:s?