2022-10-27, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stigbertil
Helt ärligt kan jag inte ge dig bra råd för hur du plåstrar om den plågade pinnen då jag själv tyckte att det var jättesvårt, pga stor svullnad och ömhet. Mina försök att tejpa ihop bitar av förband blev inte alls bra och lossnade under natten. Där skulle jag fråga sköterskan under eller efter operationen.

Jag har ett rent glas i badrummet som jag fyller i handfatet med ljummet vatten och sköljer varsamt sedan genom att bara hälla över. Byt/diska glaset ofta för att skydda mot infektioner.

Om det blir nåt "grövre" t.ex.blodresten som fastnar så kan man försiktgt stryka av det med en ren bomullstuss.

I duschen står jag än så länge bara som vanligt och låter vattnet rinna över kuken.

Självklart tvättar jag också resten av kroppen med tvål som vanligt.

Okej strålande. Fick precis hem papper om skötselråd och att jag ska fasta och såna grejer x antal timmar innan operation, ska iväg och köpa Descutan och fick tips om manliga bindor och bra gas.
Nåt mer tips på bra grejer att köpa?
Citera
2022-10-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Okej strålande. Fick precis hem papper om skötselråd och att jag ska fasta och såna grejer x antal timmar innan operation, ska iväg och köpa Descutan och fick tips om manliga bindor och bra gas.
Nåt mer tips på bra grejer att köpa?

Inget direkt förutom sånt som du säkert förstår, tvätta alltid händerna innan du rör området, ha hemmet städat och rent när du kommer hem från operationen, nya sängkläder, Skura handfat och toalettstol.

Jag fick nästan inga hygienråd alls annat än typ "ring oss om det blir infekterat" så du vet nog efter att ha läst den lappen mer än mig som var tvungen att lära sig på språnget

Kommer jag på något mer så lämnar jag ett till svar senare! Du ska se att det kommer gå skitbra
Citera
2022-10-27, 18:12
Avslutad
Citat:
Inget direkt förutom sånt som du säkert förstår, tvätta alltid händerna innan du rör området, ha hemmet städat och rent när du kommer hem från operationen, nya sängkläder, Skura handfat och toalettstol.

Jag fick nästan inga hygienråd alls annat än typ "ring oss om det blir infekterat" så du vet nog efter att ha läst den lappen mer än mig som var tvungen att lära sig på språnget

Kommer jag på något mer så lämnar jag ett till svar senare! Du ska se att det kommer gå skitbra

Yes ska se till att det är bra städat och nybäddat och allt det där.
Var precis och handlade in lite grejer, bland annat descutan och lite roligt, blev inga manliga blöjor så hoppas det räcker det jag köpte.

Tack! Det hoppas jag med
Citera
2022-10-28, 11:45
Medlem
Nu har jag kommit till en punkt där smärtan oftast är hanterbar även utan Alvedon och Ipren men ska man fortsätta ta det ändå mot svullnaden som fortfarande är stor?
Citera
2022-10-28, 13:22
Medlem
Citat:
Nu har jag kommit till en punkt där smärtan oftast är hanterbar även utan Alvedon och Ipren men ska man fortsätta ta det ändå mot svullnaden som fortfarande är stor?
Googlade mig fram till att Ipren kan hjälpa mot svullnad medans Alvedon inte gör det.

Ber om ursäkt för onödiga inlägg men jag låter dom ligga kvar ändå ifall att någon undrar samma som jag i framtiden.
Citera
2022-10-28, 13:37
Avslutad
Citat:
Googlade mig fram till att Ipren kan hjälpa mot svullnad medans Alvedon inte gör det.

Ber om ursäkt för onödiga inlägg men jag låter dom ligga kvar ändå ifall att någon undrar samma som jag i framtiden.

Typiskt när man är allergisk mot Ipren då får försöka hitta nåt annat som dämpar svullnaden
Citera
2022-10-28, 14:10
Medlem
Citat:
Typiskt när man är allergisk mot Ipren då får försöka hitta nåt annat som dämpar svullnaden

Från 1177.se:

Läkemedel som även hämmar inflammation, så kallade NSAID eller cox-hämmare. I denna grupp av läkemedel ingår olika verksamma ämnen, till exempel ibuprofen, naproxen, nabumeton och acetylsalicylsyra.
Citera
2022-10-28, 16:16
Medlem
Citat:

Vet inte om man behöver något läkemedel för att dämpa svullnad. Att linda in den bra kan dämpa.
Citera
2022-10-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fringue
Vet inte om man behöver något läkemedel för att dämpa svullnad. Att linda in den bra kan dämpa.

Du har nog rätt i att det inte behövs, jag är dock rejält svullen nedanför ollonkanten och vill att det ska minska så snabbt som möjligt.

Det är inte alls säkert att Anarchykid eller någon annan behöver det dock, det borde jag varit tydligare med.
Citera
2022-10-28, 22:14
Medlem
Nu har det alltså gått en vecka sedan min kuk blev skalperad av landstinget (helomskärelse) och med risk för att jinxa så går det jävligt bra!

Kukskaftet är fortfarande ganska svullet, men det blir bättre för varje dag. Det är lååångt ifrån färdigläkt men det jag tycker mig kunna se får mig att tro att detta kan bli riktigt bra, ser ut som att läkaren lyckades sy ihop det hela jämt och snyggt

Igår tvingade jag mig att städa hela hemmet trotts att ollonet skavde ganska kraftigt mot kalsongerna men idag så är det plötsligt mycket mindre ömt vilket är otroligt skönt.. Mitt enda bakslag såhär långt är att mitt ollon ser uttorkat ut.

Förmodligen beror torrheten på att jag tvättar den ofta, ska handla babyolja imorgon och påbörja behandling direkt.

Det är skönt att få skriva av sig lite om denna minst sagt omtumlande vecka.. Tror att jag unnar mig en öl eller två imorgon
Citera
2022-10-29, 11:20
Avslutad
Citat:
Nu har det alltså gått en vecka sedan min kuk blev skalperad av landstinget (helomskärelse) och med risk för att jinxa så går det jävligt bra!

Kukskaftet är fortfarande ganska svullet, men det blir bättre för varje dag. Det är lååångt ifrån färdigläkt men det jag tycker mig kunna se får mig att tro att detta kan bli riktigt bra, ser ut som att läkaren lyckades sy ihop det hela jämt och snyggt

Igår tvingade jag mig att städa hela hemmet trotts att ollonet skavde ganska kraftigt mot kalsongerna men idag så är det plötsligt mycket mindre ömt vilket är otroligt skönt.. Mitt enda bakslag såhär långt är att mitt ollon ser uttorkat ut.

Förmodligen beror torrheten på att jag tvättar den ofta, ska handla babyolja imorgon och påbörja behandling direkt.

Det är skönt att få skriva av sig lite om denna minst sagt omtumlande vecka.. Tror att jag unnar mig en öl eller två imorgon

Kul att höra det går bra då. Vet du ungefär hur lång tid det tar innan det är 100% läkt?
Citera
2022-10-29, 12:05
Medlem
Citat:
Kul att höra det går bra då. Vet du ungefär hur lång tid det tar innan det är 100% läkt?

Det jag har läst längre bak i tråden är att efter 6 månader så är det i stort sett klart men det kan forsätta läka som smått i 1-2 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in