2022-10-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ryssland: Har avvärjt drönarattack mot Krym
Den ryska flottan uppges ha avvärjt en drönarattack mot hamnstaden Sevastopol på Krym tidigt på lördagsmorgonen. Enligt lokala myndigheter på den annekterade halvön har flera drönare skjutits ner och hamnen hålls nu tillfälligt stängd, skriver AFP.

Klart att detta är sant - några drönare sköt ryssarna ner - men de som de inte sköt ner gjorde'
kaaooozz ha ha ha

Goda nyheter! Nu ser vi fram mot nästa attack mot S.
Allt som flyter i den hamnen är på det ena eller andra sättet ett örlogsfartyg och är bara att sänka allteftersom.
Citera
2022-10-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Finns det något som reglerar användandet av ammo med utarmat uran? Vet man hur mycket sådant som nu matas in i till ukrainska armen från väst?

Med tanke på de långtgående negativa hälsoeffekterna med framtida missbildade barn likt det som skedde i irak borde väst vara försiktiga med detta om de nu bryr sig om folket i Ukraina långsiktigt.

Vet inte hur ryssland ser på det, om de har samma mängder Uran i mycket av sin ammo?

De pratar mycket nu om "dirty bombs", förmodar att det är mer radioaktivt material i dessa för att ställa till större skada och göra områden obrukbara för lång tid men all annan ammo med utarmat Uran, om den används i stora mängder, är väl den högsta risken i framtiden när kriget tar slut.

Vet inte varför det hela tiden ska låta som om att Ukraina inte har något val, att Ukraina måste ta emot militär hjälp från väst, att Ukraina måste ta emot granater med utarmat utan?

Ukraina väljer väl själv om de vill ta emot granater med utarmat uran om de blir erbjudna. Ukraina vet mycket väl riskerna och fördelarna med dessa granater. Ok om Ukraina hade varit en isolerad nomadstam utan kontakt med omvärlden och hade noll kunskap, det hade varit omoraliskt att ge de granater med utarmat uran i det fallet.
Senast redigerad av Fyllskalle 2022-10-29 kl. 12:07.
Citera
2022-10-29, 11:37
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Måste vara deprimerande att leda en stormakt och inte få mer uppmärksamhet än så. Så till slut kände han att han behövde visa världen att Ryssland finns och Ryssland är en stormakt. Det hjälpte inte att skrika, vifta med armarna eller tända en brasa på stranden. Det krävdes kraftigare tag för att får uppmärksamhet. Till slut lyckades han. Och då fick han mer uppmärksamhet än han hade tänkt sig.
Putin har garanterat planerat invasionen länge. Han var officer under Sovjettiden och hade mycket makt. När Sovjet kollapsade, förlorade Putin jobbet och blev lastbilschaufför. Det sägs att han aldrig slutat gråta över Sovjetunionens sönderfall. Belarus har Ryssland redan tagit kontroll över och de har gjort några testskott mot Georgien. Efter att de tagit över Ukraina på tre dagar, hade man nog snabbt planerat att gå in i Georgien, Azerbajdzjan och de andra fattiga tidigare sovjetrepublikerna. Målet var sannolikt att ha återupprättat Sovjet, minus Baltikum, till sommaren 2022.
Citera
2022-10-29, 11:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ryssland: Har avvärjt drönarattack mot Krym
Den ryska flottan uppges ha avvärjt en drönarattack mot hamnstaden Sevastopol på Krym tidigt på lördagsmorgonen. Enligt lokala myndigheter på den annekterade halvön har flera drönare skjutits ner och hamnen hålls nu tillfälligt stängd, skriver AFP.

Klart att detta är sant - några drönare sköt ryssarna ner - men de som de inte sköt ner gjorde'
kaaooozz ha ha ha
Ja, man stänger knappast hamnen om alla drönarna skjöts ner
Citera
2022-10-29, 11:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin kommer aldrig acceptera ett nederlag i Ukraina pga. vapenbrist, om de har vapen på andra håll i Ryssland. Ergo kommer Putin fördela om vapen till Ukraina fram tills att landet har helt slut på sina lager.

Det förbrukas en stor mängd soldater på båda sidor så när någon sida får brist där kommer det tvinga fram ett avslut.
Citera
2022-10-29, 11:43
Medlem
Reimers avatar
Fina bilder med mycket svart rök efter nattens övningar utav UAF i Sevastopol

Citat:
Sevastopol, damaged frigate Admiral Makarov - Russian media

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1586290574474153985
Citera
2022-10-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nu blev du överkörd igen.

Jag har aldrig påstått att rysslands robotar tatt slut för månader sen.
Jag har alltid sagt att de tär kraftigt på sina lager och kan inte ersätta dom, där har jag rätt.

Om nåt har ju många i väst överskattat mordor, inte underskattat dom, det är en 3e gradens makt med hot hat och våld som enda maktmedel, ja och så kärnvapnen förstås som ska skydda stackars mordor från den onda omvärlden som vill förgöra dom... ( fniss igen)

Att du inte var säker på det där fetade/eller tycker det vore så hemskt var välan ändå orsaken till att du besvarade mitt inlägg -eller besvarar du enbart inlägg som är helt orimliga?

Använder man ord som "Mopeddrönare" som först vållat stora problem för Saudi-Arabien (som väl har bland det dyraste luftförsvareti världen) och sedan nu med förbättrade verisioner för Ukraina så får man väl i mina ögon automatiskt medlemsskap i idiotflocken där robotarna snart var slut redan i våras. Ber om ursäkt för mitt misstag men är ärligt talat inte särskilt intresserad av ditt "signatur"-varumärke.

Om jag skall säga något om ditt signaturvarumärke så är det väl att du är en sådan typ som "fniss" när du är skitförbannad och läser något som du har svårt att besvara vettigt. Mitt varumärke å andra sidan är ett självbelåtet och lite överseende och nästan vänligt :-) när jag sagt något klokt.

Om du har någon kunskap om Ryssland vet du att de under senare år medvetet försökt göra sig oberoende av vital västerländsk teknik. Tex stödjs mopeddrönarna inte av GPS utan av eget system vilket gjort dem ännu jobbigare för Nato. Det är mycket sannolikt att ryssland verkligen kunnat satsa mycket för att tillverka vitala delar av vapensystem själva. Om de lyckats eller inte har nog varken du eller jag bestämd vetskap om. Klart det var ett äkta rysstroll som satt och fantiserade om detta - en riktigt ful figur för han lyckas bra med att verka vetenskaplig och opartisk. :-)
Citera
2022-10-29, 11:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Putin har garanterat planerat invasionen länge. Han var officer under Sovjettiden och hade mycket makt. När Sovjet kollapsade, förlorade Putin jobbet och blev lastbilschaufför. Det sägs att han aldrig slutat gråta över Sovjetunionens sönderfall. Belarus har Ryssland redan tagit kontroll över och de har gjort några testskott mot Georgien. Efter att de tagit över Ukraina på tre dagar, hade man nog snabbt planerat att gå in i Georgien, Azerbajdzjan och de andra fattiga tidigare sovjetrepublikerna. Målet var sannolikt att ha återupprättat Sovjet, minus Baltikum, till sommaren 2022.
Det är Vladimir Vladimirovitj Putins stora trauma vilket man måste ha med för att förstå det vettlösa anfallet på Ukraina.
Citat:
Varför har Ryssland invaderat Ukraina? En stor del av förklaringen ligger i geopolitiken skriver Stefan Olsson. Vladimir Putin har kallat Sovjetunionens upplösning för århundradets geopolitiska katastrof. Detta sade han redan 2005. Få förstod vad han menade, men i somras skrev Putin en essä med budskapet att Ukraina egentligen är en del av Ryssland, och dagarna före årets invasion talade han om samma sak.
https://frivarld.se/sakerhetsradet/segerdagen-kartorna-som-forklarar-putins-varldsbild/
Citera
2022-10-29, 11:52
Avstängd
Citat:
Putin kommer aldrig acceptera ett nederlag i Ukraina pga. vapenbrist, om de har vapen på andra håll i Ryssland. Ergo kommer Putin fördela om vapen till Ukraina fram tills att landet har helt slut på sina lager.
Vet ni fortfarande inte att Ryssland har egen stor vapenindustri som nu kör på dygnet runt. Visste ni inte heller att Ryssland har egen gas, olja, metaller och alla andra råvaror för sin industri? Varför har ni så svårt att lära om, lära nytt?

Med andra ord, inga vapen tar slut. Därimot hittade ryssarna en intressant drönare ifrån Iran som man nu tillverkar under licens, omkring 100 st om dagen nu till att börja med.

Men fortsätt med önsketänkandet om det gör er mindre ledsen och besviken.
Citera
2022-10-29, 11:55
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att du inte var säker på det där fetade/eller tycker det vore så hemskt var välan ändå orsaken till att du besvarade mitt inlägg -eller besvarar du enbart inlägg som är helt orimliga?

Använder man ord som "Mopeddrönare" som först vållat stora problem för Saudi-Arabien (som väl har bland det dyraste luftförsvareti världen) och sedan nu med förbättrade verisioner för Ukraina så får man väl i mina ögon automatiskt medlemsskap i idiotflocken där robotarna snart var slut redan i våras. Ber om ursäkt för mitt misstag men är ärligt talat inte särskilt intresserad av ditt "signatur"-varumärke.

Om jag skall säga något om ditt signaturvarumärke så är det väl att du är en sådan typ som "fniss" när du är skitförbannad och läser något som du har svårt att besvara vettigt. Mitt varumärke å andra sidan är ett självbelåtet och lite överseende och nästan vänligt :-) när jag sagt något klokt.

Om du har någon kunskap om Ryssland vet du att de under senare år medvetet försökt göra sig oberoende av vital västerländsk teknik. Tex stödjs mopeddrönarna inte av GPS utan av eget system vilket gjort dem ännu jobbigare för Nato. Det är mycket sannolikt att ryssland verkligen kunnat satsa mycket för att tillverka vitala delar av vapensystem själva. Om de lyckats eller inte har nog varken du eller jag bestämd vetskap om. Klart det var ett äkta rysstroll som satt och fantiserade om detta - en riktigt ful figur för han lyckas bra med att verka vetenskaplig och opartisk. :-)

Rysslands försök att " göra sig oberoende" är ett skämt, vi lever i en global värlkd där oberoende, det är nordkorea det.
Det är pudelns kärna, det ryska styret försöker tänka bort dagens värld och vill leva i nån slags sovjet eller tsarvälde , det funkar inte.

Varför ska de ex.ha ett eget GPS system? jo de vill såklart kunna använda det vid sina angreppskrig det är inte gjort för att utveckla ryssland som civilsamhälle eller gagna på nåt sätt. Idioter.

Redan har ju miljoner dratt från tyssland och flera miljoner till funderar just nu idag på detsamma och det är ofta de med kunskaper och driv som vill lämna.
Citera
2022-10-29, 11:56
Medlem
QuietExits avatar
Rysk uppdatering för att skydda sig mot manpads https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1586284280900390912?s=20&t=sFfloD8zobgixAY1j_Lo9g
Citera
2022-10-29, 11:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fina bilder med mycket svart rök efter nattens övningar utav UAF i Sevastopol

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1586290574474153985
Admiral Makarov är ett av Rysslands modernaste skepp, tagen i bruk 2017. 125m lång fregatt. Hoppas skiten sjunker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in