Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vet du alls vad marginalprissättning på el är?
...
Marginalprissättningen i EU:s marknadsvidriga modell betyder att priset sätts för den sist producerade enheten för det dyraste energislaget.
Vet du alls vad marginalprissättning är?
Det är just att priset avgörs av den sist producerade varan. Sker på alla råvarumarknader.
En annan skribent länkade till pedagogisk redogörelse:
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2022/september/energiforetagen-forklarar-marginalprissattning-pa-elmarknaden/
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det vore som att aktiebörsen skulle vänta med priset på samtliga avslut under dagens lopp och sedan sätta ett enhetspris för samtliga affärer. Det är tvärtemot alla marknadsprinciper. På en marknad kommer köpare och säljare överens i stunden. De behöver inte vänta på andra som gör affärer innan de vet hur deras affär blev.
I öppnings- och stängningscallen på börsen möts köpare och säljare i en auktion som pågår i 5 minuter och deltagarna måste vänta innan de vet om deras order går igenom.
Elmarknaden är något annorlunda eftersom all planerad produktion måste säljas. Men så fungerar det även för vissa råvaror som handlas från lager, t.ex. WTI-olja och naturgas. Det är därför som negativt pris kan uppstå på dessa marknaderna.
Om du dömer ut elmarknaden måste du även döma ut denna råvaruhandel som existerat så länge som råvaror lagrats.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ja vad menar jag? Jag menar att kaffe inte prissätts genom priset på te. Det prissätts på en marknad för kaffe. Det är världsmarknadspriset.
Det är en vilsen liknelse med te. Mer relevant hade varit att välja olja. Fördubblas oljepriset kommer kaffepriset stiga. Så ja, priset på en vara påverkas definitivt av priset på andra varor.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag brukar säga att en marknad kräver så få regleringar som möjligt för att fungera som en marknad. Så snart staten är inblandad i något finns det inte en chans att en marknad ska fungera och när den inte fungerar är det alltid konsumenterna som blir drabbade.
Hur skall en marknad för avloppssystem i en stad fungera? Eller en marknad för att dra motorvägar, likströmskablar eller kraftledningar över privata markägares land? Eller som de värsta fjortisarna, AK-barnen, ser framför sig, en marknad för våldsanvändning (där de i sin enfald tror att konsumenten alltid väljer leverantör och inte tvärtom)? En marknad är i själva verket en enda stor reglering (inte bruka våld, inte hota, inte stjäla, inte lura, etc.). Vad är då en "reglering av marknaden"? En reglering av regleringen? Utan en stat och ett våldsmonopol kan inte en marknad finnas, för då existerar inte reglerna i praktiken.
Den fråga som vuxna bör diskutera är vad som är ett optimalt regelverk för ett samhälle, var statliga eller privata lösningar lämpar sig bäst. I de exempel jag nämnt är statliga lösningar de enda alternativen som man inte skrattar ihjäl sig åt.