2022-10-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
När jag nu 3e valet i rad röstade på Sd för att dom lovade billigare el och bensinpriser på landsbygd så trodde jag inte dom menade all landsbygd utom i norr .Vi har det ju mkt kallare !
Dom har blåst oss .

Jag kan hur mkt jag än vill inte försvara att vi fick noll och intet i hjälp med våra elräkningar här i norr.Jag är glad att söderut får hjälp men vi skulle oxå fått det.
Chockad är jag.
Och jag är inte den enda i norr som känner så.

Men jävla gnäll kärring.

I söder fick människor räkningar på allt från 10-40000:- i månaden och gick under.

Jävla gnälliga lappjävel som sitter där uppe och knappt behöver bry sig att stänga av lampan på kvällen.
Citera
2022-10-28, 23:24
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
När jag nu 3e valet i rad röstade på Sd för att dom lovade billigare el och bensinpriser på landsbygd så trodde jag inte dom menade all landsbygd utom i norr .Vi har det ju mkt kallare !
Dom har blåst oss .

Jag kan hur mkt jag än vill inte försvara att vi fick noll och intet i hjälp med våra elräkningar här i norr.Jag är glad att söderut får hjälp men vi skulle oxå fått det.
Chockad är jag.
Och jag är inte den enda i norr som känner så.

Vi har fått mer än fördubblat pris på el sedan de gröna khemererna lade ner kärnkraften vid Ringhals 1 och 2.

Så vi betalar det dubbla, och det är varför staten måste gå in med stöd till de i Södra Sverige. Ni kommer få ett betydligt mer normalt elpris men för hushållen i söder har tyvärr denna destruktiva politik inneburit att folk plötsligt blir ruinerade.

Vi borde såklart villkorat det mot hushållets inkomster så att inte de med mest pengar får stöd.

De 500 miljarder som nu ska investeras i ny kärnkraft för att lösa problemet är en hög kostnad med. Det kommer behövas efter den samhällsförstörande energipolitiken lagt ner kärnkraften.

Kolla in skillnaden mellan Södra och Norra Sverige här:

https://blogg.nordnet.se/wp-content/uploads/2021/11/image-2-1024x650.png

I år kan det bli än värre då vi kan få black outs i Söder och den tyska elen är ännu dyrare.

Jag förstår er verkligen men här är det dom nya mer än dubblerade kostnaderna i söder som måste fås ner på normal nivå.
Citera
2022-10-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Sänkningen av bränslepriserna skulle ha skett nu för det hade dämpat inflationen, förhindrat höjning av matpriserna, förhindrat att bönder lägger ner, förhindrat att företag går i konkurs mm. Jag är besviken på SD för de sa att bränslepriset skulle sänkas rejält efter valet inte 2024.

Jag håller med dig men skyll på de som orsakar detta nämligen sossarna och MP med sin skadliga reduktionsplikt som legat högre än övriga Europa.
Som jag förstod det hela så är vi låsta till januari 2024, är inte detta korrekt så ska givetvis M, SD, KD och L ha skit för att de inte agerar snabbare.
Trots det så skyller man inte på de som försöker ställa saker och ting till rätta när de skyldiga till denna katastrof är kända.
Citera
2022-10-28, 23:40
Medlem
Gokväll alla. Nu tycker jag vi får sansa oss.I svåra tider kommer människans sämsta sidor fram t.e.x missunnsamhet och avundsjuka. Jag är en av dom som bor i område 4 ,har bundet avtal till 40 öre ( har även bundna lån ). Binder för att jag tycker det känns säkrare ÄVEN om det statistiskt sett alltid lönat sig att ha rörligt. Jag har aldrig sett snett på folk genom åren som haft rörligt och betalt mindre än vad jag gjort för JAG har ju gjort mitt val.Blir inte arg för att jag inte får bidrag fick ju lite bidrag i vintras när upplägget för det var ett annat. Då var det ju hur hög förbrukning dom gick på. Nu får ju folk bidrag för samma period vilket jag tycker är märkligt iofs. Själv har jag bytt fönster,dörrar ,tilläggsisolerat och installerat luft/vatten värmepump. Det har inte varit gratis. Då kunde man ju skippat det och gjort något roligare för pengarna eftersom staten går in. Denna gången kostar det 55 MILJARDER i bidrag det begriper man ju att staten kan inte pumpa ut pengar varje år . Jag unnar absolut företagen dessa bidrag för dom gör ju så att folk har ett arbete och gå till . Vet inte hur det bäst ska läggas upp men som en sk expert sa i morse på tv detta gynnar ju folk med stora hus,pooler, golvvärme osv osv.
Citera
2022-10-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Då har dom ju antingen haft tur eller varit förutseende att välja bundet avtal när dom såg vad som var på väg att hända. Eftersom det finns ett otal avtalsformer är det svårt att få det 100% "lika" för alla. Tycker dock att har man tecknat ett avtal bör man omfattas av ev stöd lika mycket som om man inte tecknat avtal.

Nu är jag egentligen emot det här med elstöd det missgynnar de som investerat i energibesparande åtgärder som bergvärme eller solceller. Dom får inte ta del av elstödet alls trots att det är dom som gjort mest rätt.

Stödet ska ju hjälpa människor som råkar illa ut pågrund av denna extrema prisökning på el, om man har solceller och bergvärme och betydligt lägre elförbrukning så behöver man ju inter detta stöd eller om man betalar Norrlandspriser. Unar du inte gamla människor i hus att få bo kvar?
Citera
2022-10-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Stödet ska ju hjälpa människor som råkar illa ut på grund av denna extrema prisökning på el, om man har solceller och bergvärme och betydligt lägre elförbrukning så behöver man ju inter detta stöd eller om man betalar Norrlandspriser. Unar du inte gamla människor i hus att få bo kvar?

Jag skulle säga nej. Jag tycker först och främst man titta över vilka finansieringsmetoder som finns. Först bör man ju titta om det finns lån på fastigheten. En belåningsgrad under 50% ska ju självfallet vara ett underlag för indraget stöd.
Citera
2022-10-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag förstår det men du måste ändå se orättvisan i det... gruvnäringen står ensamt för 15% av Sveriges BNP... kmr inte ihåg vad energin stod för... men de är söder som får åtnjuta fördelarna av våra naturresurser...

Som sagt för mig skulle vi kunna lämna er åt ert öde under kommande tid... bygga upp norra Sverige och satsa på våra industrier.

Vad är det som är så orättvist ni har ju låga elpriser vi har extrema priser i söder som gör att människor inte kan bo kvar alternativt får lägga alla sina pengar på el, drivmedel, räntor och mat och för somliga så räcker det knappt.
På vilket sätt får ni i norr det sämre, ni får gärna betala våra elpriser och se hur det känns.
Hur kan du inte begripa vad som sker, går inte hissen hela vägen upp?
Du är vinnaren medans alla i elområde 3 och 4 får stora problem. Mycket dyr el, höga bränslepriser, inflation och stigande räntor samtidigt. Detta kommer att gå åt helvete om inte denna utveckling bromsas.
Citera
2022-10-28, 23:55
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebanan2022
Men jävla gnäll kärring.

I söder fick människor räkningar på allt från 10-40000:- i månaden och gick under.

Jävla gnälliga lappjävel som sitter där uppe och knappt behöver bry sig att stänga av lampan på kvällen.

Hörrudu din satans fjomp! Åk och hälsa på Lappjäveln i januari/februari och se hur länge du pallar.
Citera
2022-10-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Den kraftiga säkningen är EN krona!
Inte 10 eller 5 som man lovade innan valet.

M, SD, KD och L har lovat ett högkostnadsskydd på plats från 1 november.

Sänkningen blir en krona före 2024 sedan mycket mer än en krona då reduktionsplikten minskas.
Citera
2022-10-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebanan2022
Men jävla gnäll kärring.

Jag vill ge stöd till de personer som verkligen behöver det. De som verkligen försökt finansiera genom höjt lånen m.m. ingen villaägare med belåningsgrad under 50% ska har stödet. Why? Jo för där ligger gränsen för amorteringsfrihet.
Citera
2022-10-29, 00:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vet du alls vad marginalprissättning på el är?
...
Marginalprissättningen i EU:s marknadsvidriga modell betyder att priset sätts för den sist producerade enheten för det dyraste energislaget.
Vet du alls vad marginalprissättning är?

Det är just att priset avgörs av den sist producerade varan. Sker på alla råvarumarknader.

En annan skribent länkade till pedagogisk redogörelse:
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2022/september/energiforetagen-forklarar-marginalprissattning-pa-elmarknaden/

Citat:
Det vore som att aktiebörsen skulle vänta med priset på samtliga avslut under dagens lopp och sedan sätta ett enhetspris för samtliga affärer. Det är tvärtemot alla marknadsprinciper. På en marknad kommer köpare och säljare överens i stunden. De behöver inte vänta på andra som gör affärer innan de vet hur deras affär blev.
I öppnings- och stängningscallen på börsen möts köpare och säljare i en auktion som pågår i 5 minuter och deltagarna måste vänta innan de vet om deras order går igenom.

Elmarknaden är något annorlunda eftersom all planerad produktion måste säljas. Men så fungerar det även för vissa råvaror som handlas från lager, t.ex. WTI-olja och naturgas. Det är därför som negativt pris kan uppstå på dessa marknaderna.

Om du dömer ut elmarknaden måste du även döma ut denna råvaruhandel som existerat så länge som råvaror lagrats.

Citat:
Ja vad menar jag? Jag menar att kaffe inte prissätts genom priset på te. Det prissätts på en marknad för kaffe. Det är världsmarknadspriset.
Det är en vilsen liknelse med te. Mer relevant hade varit att välja olja. Fördubblas oljepriset kommer kaffepriset stiga. Så ja, priset på en vara påverkas definitivt av priset på andra varor.

Citat:
Jag brukar säga att en marknad kräver så få regleringar som möjligt för att fungera som en marknad. Så snart staten är inblandad i något finns det inte en chans att en marknad ska fungera och när den inte fungerar är det alltid konsumenterna som blir drabbade.
Hur skall en marknad för avloppssystem i en stad fungera? Eller en marknad för att dra motorvägar, likströmskablar eller kraftledningar över privata markägares land? Eller som de värsta fjortisarna, AK-barnen, ser framför sig, en marknad för våldsanvändning (där de i sin enfald tror att konsumenten alltid väljer leverantör och inte tvärtom)? En marknad är i själva verket en enda stor reglering (inte bruka våld, inte hota, inte stjäla, inte lura, etc.). Vad är då en "reglering av marknaden"? En reglering av regleringen? Utan en stat och ett våldsmonopol kan inte en marknad finnas, för då existerar inte reglerna i praktiken.

Den fråga som vuxna bör diskutera är vad som är ett optimalt regelverk för ett samhälle, var statliga eller privata lösningar lämpar sig bäst. I de exempel jag nämnt är statliga lösningar de enda alternativen som man inte skrattar ihjäl sig åt.
Citera
2022-10-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Pinsamt!
Alla tre partier, M, KD och SD klagade på S regeringen om varför de inte sänkte bränslepriserna och löste de höga el-priserna.

Sedan gick de på val att...röstar du på oss, kommer vi att sänka bränslepriset med 5kr (M) och 10kr (SD).
Man skulle också lösa el-priserna till 15 nov.

De sa att det var Magda-priser. Fast nu ser de verkligheten. Det är lätt att gnälla när man är baksätesförare och inte har att infotmation.
Nu har verkligheten kommit i fatt dem.

Detta är ett enormt svek mot sina väljare@

Problemet är att du ljuger angående enbart en kronas sänkning, först en kronas skattesänkning sedan en högre sänkning i januari 2024.
Du försöker ju enbart misskreditera den nya regeringen, håll dig till verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in