Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Norra Sverige skulle stå stilla med skyhög arbetslöshet om du isolerade det från kontinenten. Det är Stockholm, Göteborg och Malmö som garanterar Sveriges koppling till kontinenten.
.
Jösses, jag som inbillade mig att det bottniska handelstvånget avskaffades redan på 1700-talet men du kanske har annan information?
"Bottniska handelstvånget var de bestämmelser i den inre svenska handelspolitiken mellan 1350-talet och 1765, genom vilka människor från Norrland och Finland förbjöds att sända fartyg till orter söder om Stockholm och Åbo samt att mottaga besök av utländska fartyg. Trots handelstvånget fanns landsköpmän på landsbygden.
Förbudet förekom redan i köpmålabalken av Magnus Erikssons stadslag, där det stadgas att farmän från Roden, Gästrikland och Norrland inte fick handla med utlandet, utan fick hålla marknad i Stockholm"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bottniska_handelstv%C3%A5nget
Du menar på fullaste allvar att ex. malmfartyg från Narvik och Luleå, fartyg med pappersmassa från Norrlandskusten på väg mot kontinenten och t.o.m Kina först måste angöra en förtullningshamn i Sthlm, Malmö eller Gtbrg?
Jag har själv varit involverad i projekt med dagligdags kontakt med kontinenten men inte kommer jag då ihåg att jag var tvungen att först ringa upp en telefonväxel i Sthlm. innan jag kunde nå kunder i ex. Australien eller USA.
Världen har sannerligen gått framåt sedan 1700-talet. Det har den.