2022-10-28, 13:42
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nej det lönar sig inte alltid för den enskilde att använda mindre el. Framför allt inte då staten betalar oavsett hur mycket du förbrukat.

förra vintern "vann" jag på detta systemet.... i år fryser jag ihjäl...

varför inte bara införa ett tak på typ 1kr? då löna de ju sig o snåla o ingen blir ruinerad eller vinner på o slösa
Citera
2022-10-28, 13:47
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nej det lönar sig inte alltid för den enskilde att använda mindre el. Framför allt inte då staten betalar oavsett hur mycket du förbrukat.
Jag skulle vilja påstå att det skulle lönat sig för dig att använda mindre el än vad du får ut i elstöd med det här förslaget. I vart fall med de siffror jag har på min faktura. Jag skulle kunna ha ett elpris på 0 öre/kWh men ändå inte gått plus på att använda mer el.

Utöver elpriset så är där elöverföringsavgift 24,25 öre/kWh och energiskatt 45 öre /kWh samt 25% moms. Om vi bara tar dessa kostnader så blir det ca: 87 öre vilket man då skulle få kompenserat med 79 öre/kWh i elområde 4.
Citera
2022-10-28, 13:48
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Har du tänkt på att det är liiiiite kallare norrut är alla förståndshandikappade ni får väll skruva ner värmen lite och vi har ej ledningsnät att föra över ström söderut SÅ VI HAR ÖVERSKOTT PÅ VÅR EL

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar, bor man inte i en koja så är det ganska enkelt att få värmen att stanna inne, dvs så är det fortfarande extremt mycket dyrare med elförsörjning i söder än i norr.

”Vi har ej ledningsnät”, vi? Du har ett ett jävla skit med det att göra. Det är återigen Svenska Kraftnät, dvs staten, som är boven i det hela.
Citera
2022-10-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Frågan var om man missar elstödet, antingen får man det grundat på sin egen förbrukning eller förra ägarens.

Citat:
Ursprungligen postat av jayman1
Okej. Men att förbrukningen baseras delvis på tidigare ägare förstår jag, för att få ihop en 12 mån period. Men det är ju orimligt att att utflyttande person från min nuvarande villa ska få retroaktivt stöd för mina kommande höga elpriser. + att denne redan fått stöd för perioden. (Jag flyttade in i slutet av jan och således fick tidigare ägaren elprisstöd för jan 2022.)
Fick svar av SVK.
”Stödet är knutet till elanläggningen i bostaden och följer inte med den som bor där vid en flytt. Det spelar alltså inte någon roll vem som betalat för förbrukad el i bostaden under perioden oktober 2021-september 2022.

Du kommer att få hela stödet som ”hör till” den bostad du bor i nu, räknat på hela perioden oktober 2021-september 2022. Den som bodde i där tidigare kommer att få hela stödet som ”hör till” dennes nya bostad
Du och den gamla ägaren av huset kan naturligtvis själva komma överens själva om att fördela stödet mellan er på något sätt.”
Citera
2022-10-28, 13:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hoppas du klarar dig utan elprisstödet ändå.

Jo jag klarar mig, men ingen vill väl betala mer än nödvändigt. Rent allmänt tycker jag att elstöd förekommer bara visar att elmarknaden inte fungerar och framför allt att de moderna politikerna inte fungerar.
Citera
2022-10-28, 13:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littleolle
Nej Norrland är just nu inget land men alla som bor i Norrland skulle få det bättre om vi vart ett eget land.
Norr om Dalälven blir Norrland.
Det klart att det är olika förutsättningar för dom som bor i Kiruna och Hudiksvall.
Det är också ännu större skillnad mellan Kiruna och Malmö..

Nej Norrland skulle inte alls drabbas av en enorm arbetslöshet om vi blev ett eget land. Vi har fortfarande våra naturtillgångar som vi faktiskt får behålla dom ekonomiska fördelarna av att ha om vi blir ett eget land...

Sörlänningar tror att Norrland inte skulle klara sig själva men sanningen är den att sörlänningarna behöver våra tillgångar...

Norrland skulle blomstra om det blev ett eget land, vi skulle behöva arbetskraftsinvandring och få behålla dom ekonomiska medlen för att bygga upp landet utan att söder stjäl våra pengar

Jag tror inte att Norrland har förutsättningar att vara ett land. Det är knappt att Sverige har det. Det är mycket dåliga förutsättningar med ett så avlångt land i ett bistert klimat. Sverige har inte de oljetillgångar som Norge har och det går sämre och sämre för Sverige. Om Norrland vore ett eget land skulle det vara lika mycket gnäll från den norra landsänden mot den södra landsänden i Norrland. Ingen normal människa flyttar till det karga landskap som är ovanför Umeå om man inte är född där.
Citera
2022-10-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jag skulle vilja påstå att det skulle lönat sig för dig att använda mindre el än vad du får ut i elstöd med det här förslaget. I vart fall med de siffror jag har på min faktura. Jag skulle kunna ha ett elpris på 0 öre/kWh men ändå inte gått plus på att använda mer el.

Utöver elpriset så är där elöverföringsavgift 24,25 öre/kWh och energiskatt 45 öre /kWh samt 25% moms. Om vi bara tar dessa kostnader så blir det ca: 87 öre vilket man då skulle få kompenserat med 79 öre/kWh i elområde 4.

du kunde mainat bitcoin utav heeeeelvete
Citera
2022-10-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Norra Sverige skulle stå stilla med skyhög arbetslöshet om du isolerade det från kontinenten. Det är Stockholm, Göteborg och Malmö som garanterar Sveriges koppling till kontinenten.
.

Jösses, jag som inbillade mig att det bottniska handelstvånget avskaffades redan på 1700-talet men du kanske har annan information?

"Bottniska handelstvånget var de bestämmelser i den inre svenska handelspolitiken mellan 1350-talet och 1765, genom vilka människor från Norrland och Finland förbjöds att sända fartyg till orter söder om Stockholm och Åbo samt att mottaga besök av utländska fartyg. Trots handelstvånget fanns landsköpmän på landsbygden.

Förbudet förekom redan i köpmålabalken av Magnus Erikssons stadslag, där det stadgas att farmän från Roden, Gästrikland och Norrland inte fick handla med utlandet, utan fick hålla marknad i Stockholm"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bottniska_handelstv%C3%A5nget

Du menar på fullaste allvar att ex. malmfartyg från Narvik och Luleå, fartyg med pappersmassa från Norrlandskusten på väg mot kontinenten och t.o.m Kina först måste angöra en förtullningshamn i Sthlm, Malmö eller Gtbrg?
Jag har själv varit involverad i projekt med dagligdags kontakt med kontinenten men inte kommer jag då ihåg att jag var tvungen att först ringa upp en telefonväxel i Sthlm. innan jag kunde nå kunder i ex. Australien eller USA.

Världen har sannerligen gått framåt sedan 1700-talet. Det har den.
Citera
2022-10-28, 13:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ingen skulle mer än jag vilja att dessa pengar, i.st.f för att slött användas till allmänna bidrag, skulle användas till att bygga ut eltransmissionen mellan norr och syd eller ev. användas för en kärnkraftsfond. De som tar emot dessa bidrag vill tydligen att utbyggnaden av både transmission och kärnkraft ska försinkas. Pengar tas från det skulle behöva byggas ut och används i.st som någon sorts elsocialbidrag.

Jag anser att el inte är en vara vilken som helst. Jag är därför helt emot att el ska vara en handelsvara på samma sätt som jag är mot att vatten och avlopp ska vara en handelsvara. Jag tycker följaktligen att man aldrig skulle satt el på en tveksamt fungerande börshandel, att man aldrig skulle ingått i en gemensam elmarknad med EU och att det aldrig skulle ha kopplats ihop olika energislag till enhetspris. Satsningen skulle ha gjorts på elkraftnätet och säkerställt el som en resurs på samma sätt som vatten säkerställs.
Citera
2022-10-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, jag som inbillade mig att det bottniska handelstvånget avskaffades redan på 1700-talet men du kanske har annan information?

"Bottniska handelstvånget var de bestämmelser i den inre svenska handelspolitiken mellan 1350-talet och 1765, genom vilka människor från Norrland och Finland förbjöds att sända fartyg till orter söder om Stockholm och Åbo samt att mottaga besök av utländska fartyg. Trots handelstvånget fanns landsköpmän på landsbygden.

Förbudet förekom redan i köpmålabalken av Magnus Erikssons stadslag, där det stadgas att farmän från Roden, Gästrikland och Norrland inte fick handla med utlandet, utan fick hålla marknad i Stockholm"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bottniska_handelstv%C3%A5nget

Du menar på fullaste allvar att ex. malmfartyg från Narvik och Luleå, fartyg med pappersmassa från Norrlandskusten på väg mot kontinenten och t.o.m Kina först måste angöra en förtullningshamn i Sthlm, Malmö eller Gtbrg?
Jag har själv varit involverad i projekt med dagligdags kontakt med kontinenten men inte kommer jag då ihåg att jag var tvungen att först ringa upp en telefonväxel i Sthlm. innan jag kunde nå kunder i ex. Australien eller USA.

Världen har sannerligen gått framåt sedan 1700-talet. Det har den.

det finns rätt mycket som ni lappjävlar får från södra sverige..
Citera
2022-10-28, 14:14
Medlem
Från omni:

Ekonomernas kritik: Helt fel – i det här konjunkturläget
Nationalekonomerna John Hassler och Lars Calmfors är kritiska till regeringens utformning av elprisstödet, rapporterar SR Ekot.

Hassler menar att politiken kommer tvinga fram än kraftigare räntehöjningar.

– I det här konjunkturläget är det helt fel att skicka ut 50–60 miljarder till hushållen. Det är inflationsdrivande, säger han.

Calmfors menar att stödet inte är träffsäkert och att det i stället kunde ha begränsats till grupper under en viss inkomst.

Ja, nog sjutton lär detta elda på inflationen. Hur tänkte regeringen där igentligen? Gör om gör rätt som vi sa i armén. Istället för att langa ut pengar som eldar på inflationen, så borde staten betala delar av nästkommande elräkningar i vinter för att på så vis minska inflationen samtidigt som de hjälper hushållen.
Citera
2022-10-28, 14:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad tänker du om sådana som haft rörligt elpris ända fram till i fjol sommar och sedan tecknat ett treårsavtal till 39 öre? Du förstår det är inte så att alla som har bundet haft det alltid.
Då har dom ju antingen haft tur eller varit förutseende att välja bundet avtal när dom såg vad som var på väg att hända. Eftersom det finns ett otal avtalsformer är det svårt att få det 100% "lika" för alla. Tycker dock att har man tecknat ett avtal bör man omfattas av ev stöd lika mycket som om man inte tecknat avtal.

Nu är jag egentligen emot det här med elstöd det missgynnar de som investerat i energibesparande åtgärder som bergvärme eller solceller. Dom får inte ta del av elstödet alls trots att det är dom som gjort mest rätt.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in