2022-10-28, 07:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Det är just därför ingen vågar halvera bensinpriset - då hade du kört omkring naken i bilen dygnet runt. 90000 mil per år för du ”tjänar” så mycket på det. :-)

Värmefläkten på 50 grader - minst, med öppna fönster eller varför inte nedcabbat.

Till skillnad från er "miljökämpar" har jag åkt kollektivt i snart 20 år. Inget läge att sporta endast kalsonger alltså. Nej, det handlar inte om att tjäna något, utan om att man kanske inte behöver frysa i onödan längre.

22 grader i bostaden!
Citera
2022-10-28, 07:27
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
En kraftig sänkning av priset på diesel kommer i början av 2024. Varför klagar du på den nya regeringen när sossarna och psykopaterna i MP systematiskt drivit upp drivmedelspriser som driver på inflationen. Eller ska den skadliga politiken neutraliseras på en vecka, vilken verklighet lever du i?

Den kraftiga säkningen är EN krona!
Inte 10 eller 5 som man lovade innan valet.

M, SD, KD och L har lovat ett högkostnadsskydd på plats från 1 november.
Citera
2022-10-28, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Liknande lovades för ett år sen, att ni aldrig lär er..
Ett år sen visste man inte vad Putin skulle hitta på.
Citera
2022-10-28, 07:29
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
SD sitter inte i någon regeringskonstellation. De förvägras komma in i värmen...

Läs vad jag skrev en gång till!
"samarbetspartiet"
Citera
2022-10-28, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Den kraftiga säkningen är EN krona!
Inte 10 eller 5 som man lovade innan valet.

M, SD, KD och L har lovat ett högkostnadsskydd på plats från 1 november.

Sänkningen på en krona gäller skatten som är en del utav det onödigt höga bränslepriset, den stora sänkningen vill de ska ske genom att sänka reduktionsplikten.
Varför den inte kan sänkas lika snabbt som skatten vet jag dock inte. Regler eller hittepå förmodar jag.

Sen har vi en rätt stor höjning av reseavdraget att vänta som definitivt kommer hjälpa dom som måste ta bilen till jobbet.
Citera
2022-10-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Bidrag från en "höger"-regering. Varför inte sänka energiskatter istället, samt införa pristak fram tills dess att Sveriges energiförsörjning har restaurerats?

Detta är inte över än, det kan mycket väl komma mera.
Om du missat det så är detta ett förslag som svenska kraftnät har jobbat med i nån månad nu för att återföra en del utav pengarna som de fått in.
Finns en hel del kvar som kan göras & jag tror definitivt det kommer mera även om priset knappast blir normalt för det
Citera
2022-10-28, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Bergvärme redan installerat, och har funderat på solceller. Kriget i Ukraina fick bägaren att tippa över, så ja vill du kalla det panik, varsågod.

Jag tror du sparar pengar i längden så du har säkert gjort en bra investering.
Men ditt sätt att uttrycka dig tyder på att du är en människa som gör som resten av flocken. De flesta i samhället är känslostyrda.
Citera
2022-10-28, 07:54
Medlem
Nog hade man väl förväntat sig ett något mer genomtänkt förslag till elpriskompensation. Hoppas verkligen att inte detta blir ett riktmärke för hur den nya regeringen kommer att agera i olika frågor. Att kompensera förra vinterns förbrukningen gjordes ju av den förra regeringen. Varför ge en ny kompensation för samma tidsperiod? Det är det framtida elpriset som skall kompenseras mot kunden. Det gör man enklast genom skattereduktion och olika former av incitament till att spara på förbrukningen.

Personligen skall jag kanske inte direkt klaga då jag i princip fått min elförbrukning gratis eftersom jag har ett fast elavtal på 38 öre/kwh men skulle hellre sett att man infört regler som förhindrat orättvisor i framtiden.
Citera
2022-10-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl i princip Beken-modellen. Problemet är ju att det är bristande överföringskapacitet mellan norr och söder. SE1 och SE2 kan vara självförsörjande, men inte SE3 och i synnerhet inte SE4.

Om detta stämmer måste all el som exporteras produceras i södra Sverige. Är det verkligen så ?
Hur mycket överföringskapacitet saknas om all export stoppas ?
Är inte elområdesskapandet ett sätt att kunna exportera el till Danmark till högre pris än vad svenskarna i söder annars skulle ha ?
Citera
2022-10-28, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
40 öre/kWh är redan en fantastisk affär.
Visst är det så. Det är t o m så att jag ser det som en konkurrensfördel jämfört med konkurrenter som kör rörligt. Men att dessutom få tillbaka 50öre/kWh är såklart ofattbart bra!
Citera
2022-10-28, 08:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Som jag förstår så kommer stödpengarna att tas från SVK.

"Totalt har Svenska Kraftnät 97 miljarder i tillgängliga medel.

– Vi bedömer att 55 miljarder kronor är lämpligt att betala ut, säger Lotta Medelius-Bredhe, vd för Svenska Kraftnät. "

https://www.expressen.se/nyheter/sa-blir-regeringens-elprisstod-elomrade-3-och-4-far-stod/

Jag antar att dessa pengar var fonderade för att bygga ut elnätet. Rimligen blir det i framtiden mindre utbyggnad av överföringskapaciteten mellan norr och syd och vi står där igen på ruta ett.

Det enda som hjälper är att bygga ut elproduktionen i syd.

Ähh vem bryr sig om imorgon, vi vill ha några tusenlappar i fickan idag. Imorgon får någon annan oroa sig för.

Jag ska till Tyskland och köpa sprit och öl för mitt bidrag. Woohoo!
Citera
2022-10-28, 08:05
Medlem
VetVemDuArs avatar
Månne vi se all time high i antalet brutna vallöften under detta fyrklöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in