2022-10-28, 22:39
Avslutad
A-kassa 18500:- per månad netto eller jobba för det dubbla? Vad ska jag rekommendera?

Min gamle polare har en välbetald a-kassa där han efter skatt har ut 18500:- per månad. Han jobbade som ingenjör men blev uppsagt för att företaget flyttade. Han gör inget särskilt om dagarna förutom sover, läser böcker, går promenader med hunden och spelar tv-spel.
Han trivdes inte på kontorsjobbet då det innebar hög stress och långa dagar från måndag morgon till fredag eftermiddag, så nu vilar han ut.

Arbetsförmedlingen vill att han ska söka arbete utanför Blekinge i bland annat Stockholm. Men han har ingen lust.
Skulle du valt a-kassan på 18500:- per månad netto och få vara hemma i frid och frihet och göra vad du vill, eller kanske dubbla lönen på 40000:- som ingenjör någon annanstans i landet?
Citera
2022-10-28, 22:42
Medlem
Det jag vet är att man fär inte csn om man har a kassa . Detta är något de kan kolla upp.
Citera
2022-10-28, 22:46
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rdanatdedicat84
Min gamle polare har en välbetald a-kassa där han efter skatt har ut 18500:- per månad.
Ingen har väl så mycket efter skatt från A-kassan? Vissa kan ju ha inkomstförsäkring, men den gäller bara i 150 dagar. Är inte runt 15.000 kr det mesta man normalt kan få ut netto?
Citera
2022-10-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatherAllanLay
Ingen har väl så mycket efter skatt från A-kassan? Vissa kan ju ha inkomstförsäkring, men den gäller bara i 150 dagar. Är inte runt 15.000 kr det mesta man normalt kan få ut netto?
Jodå, det blev höjt i samband med Corona och nu är det permanent. Det lönar sig inte med förvärvsarbete för de flesta i Sverige.
Citera
2022-10-28, 22:54
Avslutad
Han kan väl glassa på A-kassan någon månad eller två, och sen börja jobba igen. Det tycker jag låter som en bra kompromiss ifall hans arbetsmoral är låg för tillfället.
Citera
2022-10-28, 22:58
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Självklart skaffar man ett jobb. Ett hål i cv-tidslinjen när man är ingenjör (eller annat för den delen) kan ju sabba allt.
Citera
2022-10-28, 23:02
Avstängd
tycker han inte gör nått fel ,att af tvingar han söka jobb i hela sverige är nog inget problem om han inte vill ha ett jobb , problemet är om man är arbetslös några år är det väldigt svårt att få ett jobb sen om han nu skulle vilja ha ett jobb om några år
Citera
2022-10-28, 23:03
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Självklart skaffar man ett jobb. Ett hål i cv-tidslinjen när man är ingenjör (eller annat för den delen) kan ju sabba allt.

Ähh de ljuger man ihop på en minut! Eller skriver tidigare anst längre. Ingen som granskar med lupp liksom.
Citera
2022-10-28, 23:06
Medlem
Höjda gäller också i 150 dagar och de går fortare än man tror. En anställningsprocess tar ett tag ofta, inte tänkt att man ska leva på det utan till för att inte hamna i skiten mellan jobben.
Citera
2022-10-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Ähh de ljuger man ihop på en minut! Eller skriver tidigare anst längre. Ingen som granskar med lupp liksom.

Ja man kan ta en timeout och fundera på vad man vill göra t.ex. Har man tjänat bra tidigare så har man en buffert. Behöver inte se dåligt ut.
Citera
2022-10-28, 23:10
Medlem
Jobba men man kanske har en yrkesheder, om jag bara tror att jag är där några månader så tar jag inte det. Det investeras mycket både i inkörning och framåt tillförlitlighet så korta perioder lämpar sig ofta inte.
Citera
2022-10-28, 23:15
Medlem
Hussefars avatar
Det är en knivig situation. Kanske trivs inte din polare med yrket som ingenjör och då kanske han bör jobba med något annat. Men utan utbildning i annat så är det väl enbart lågavlönade yrken som inte kräver mycket förkunskap han kan ta. Och då lär han inte tjäna särskilt mycket mer efter skatt. Känns rätt onödigt att slita röven av sig när han ändå enbart kan sitta vid soffbordet i kalsonger och käka pannkakor för helvetes massa mindre ansträngning ...
Senast redigerad av Hussefar 2022-10-28 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in