2022-10-28, 19:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det sjuka är ju att Engström fattar ju själv detta när han ringer RB för han vet att hans jävla utstämplingstid kommer bli dryg för honom...

Visste Engström att utstämplingstiden gick lite sent och hoppades att RB skulle ge honom 23:21 .....Jag tror det !

Sen hade det tagit polisen ca 5min att sätta Engström under jävligt hård press ang vad han gör under dessa 2min...

Sen ta in väktarna och fråga dom om hur länge dom pratade ev med Engström just vid tiden 23:20...

Sen fattar inte jag hur väktarna skulle minnas detta helt "klyschiga samtalet " 3mån senare. .

Dom kan ju likagärna pratat med Engström om Idre dagen innan eller vid 21 tiden...

Så sjukt eg....
Det mest sjuka är att LGWP menar att dessa "2 min" ger SE alibi, åtminstone menade han det efter att KP presenterat Engström som misstänkt gärningsman i juni 2020.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-10-28 kl. 19:43.
Citera
2022-10-28, 19:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det mest sjuka är att LGWP menar att dessa "2 min" ger SE alibi, åtminstone menade han det efter att KP presenterat Engström som misstänkt gärningsman i juni 2020.

Jag antar att LGWP inte adderar de 2 minuterna och SEs observation av LJ?

Han verkar mest vilja prata om hur ett vapen stort som en liten "julgris" inte får plats i en handledsväska....
Citera
2022-10-28, 19:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag antar att LGWP inte adderar de 2 minuterna och SEs observation av LJ?

Han verkar mest vilja prata om hur ett vapen stort som en liten "julgris" inte får plats i en handledsväska....
Jag känner inte till hur han resonerat kring LJ-observationen, om han nu ens tagit upp den. Däremot menade han att snacket med väktarna som skulle varat i "ett par minuter" ger SE alibi.
Citera
2022-10-28, 19:58
Avstängd
Citat:
Jag känner inte till hur han resonerat kring LJ-observationen, om han nu ens tagit upp den. Däremot menade han att snacket med väktarna som skulle varat i "ett par minuter" ger SE alibi.

Något han betonade att utredarna å åklagarna måste ha missat "kan dom inte läsa eller?
Citera
2022-10-28, 20:15
Medlem
Citat:

Jag har varit helt okej med Leif GW innan men här tappar han det fullständigt....

Även dom som inte tror på Engström som GM tyckte att det var en mkt märklig sak Leif GW kom fram till ...

Fick han en liten stroke ?
Citera
2022-10-28, 20:15
Medlem
Roerligs avatar
Angående SE:s övertidskvällar och hemtransport.

Det finns fyra kända tillfällen. Kl. 23.52, 23.01, 20.43 och 23.19.

Den trafik som råder i tunnelbanan vid kl. 23.20, med 20-minuterstrafik på samtliga linjer, gällde redan från kl. 20.30 och sedan gick tågen på samma minuttal fram till kl. 24 då det blev nattrafik.

Således, för att tajma en Mörby-avgång från T-Centralen efter ca kl. 20.30, borde man från Hötorget passat avgång på minuttal .32, .52 eller .12.

Jämför utstämplingarna med avgångarna från Hötorget:

20.43 -> 20.52
23.01 -> 23.12
23.19 -> 23.32

Ganska prydligt mönster? (Dock gällande utstämplingen 21.43, så finns det, ser jag, en avgång några minuter senare än 20.52 att välja pga att en linje ännu inte hunnit inordna sig i kvällstrafiken.)

Utstämpling 23.52 passar med den förmodade tiden för första nattbussen.

Med reservation för snabb ögning i tabellen.
Citera
2022-10-28, 20:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag respekterar vad du anser, och den är ju inte heller omöjlig, anser jag.

De flesta menar ju att SE hade för vana att ta nattbussen när han jobbade över sent (till 23 och framåt), beroende på hur långt tid det var till först nattbussen, hade han väl för vana att slinka in på en favoritbub som lång längs vägen norrut. Detta stöds ju även även av exfrun - men henne tolkar vi ju lite olika, inget fel med det. SE har ju även uttryckt att han ogärna var i city och runt centralen sena kvällar pga "buset", att han skulle välja detta denna lönefredag innan sportlovet, känns inte troligt, enligt mig.

edit: och det var ju också denna hypotes åklagaren och PU arbetade after, och såg som rimliga. Hur man värdesätter det, är ju en annan femma.

Jag finner inte ME:s uttalande om nattbussen varande särskilt svårtolkat. Hans tunnelbanelinje slutar trafikeras tidigt på kvällen och jobbar man ”mycket sent” är det nattbussen man tar.

Inte att slutar han jobba sent, men innan nattbussen börjat trafikera, så stämplar han ut och väntar på stan på att nattbussen ska börja gå istället för att åka hem. Är det en tolkning som ”de flesta” gör, så är mitt omdöme apart.

Finns det belägg för att han hade för vana att slinka in på en favoritpub och vänta på nattbussen istället för att åka hem när han slutade sent?

SE ska för övrigt inte ut och cirkulera runt i city och omkring Centralen när han ska hem. Om det han uppger är riktigt ska han byta tåg direkt över plattform på T-Centralen och inget annat.

Och Sveavägen vid Hötorget och däromkring är väl lika mkt ”city” det. Så hellre än att åka hem så hänger han i city, för att undvika city..?

Detta kan jag faktiskt inte riktigt få ihop.

En sak som KP-PU tydligen tycker talar för att SE lämnar oriktiga uppgifter är att han inte alls har bråttom, utan snarare mycket gott om tid då Mörby-tåget inte går förrän 23:47 (enligt dem). Om han ska åka till T-Centralen från Hötorget, som SE själv uppger, så har nog KP fel. Detta på grund av en stora lucka mellan två avgångar från Hötorget vid relevant tidpunkt.
Citera
2022-10-28, 20:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
//
Det är mycket i den här taxichauffören Martin Wessléns vittnesmål som skulle kunna stämma rätt bra in på SE. Plats och tidpunkt för körningens start, beskrivningen av åldern, beteendet, kroppen och ansiktet, rockens färg och längd osv.:
"Han var klädd i mörk rock av trenchcoattyp som antingen var svart eller mörkblå."
http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html
Kanske två pusselbitar som passar ihop här. Enligt Roland Bergström på Skandia (som verkar ha rätt bra koll i övrigt) skall alltså SE ha sagt dagen efter mordet just att han fick ta taxi hem sedan på natten:
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 20:54.
Citera
2022-10-28, 21:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det sjuka är ju att Engström fattar ju själv detta när han ringer RB för han vet att hans jävla utstämplingstid kommer bli dryg för honom...

Visste Engström att utstämplingstiden gick lite sent och hoppades att RB skulle ge honom 23:21 .....Jag tror det !

Sen hade det tagit polisen ca 5min att sätta Engström under jävligt hård press ang vad han gör under dessa 2min...

Sen ta in väktarna och fråga dom om hur länge dom pratade ev med Engström just vid tiden 23:20...

Sen fattar inte jag hur väktarna skulle minnas detta helt "klyschiga samtalet " 3mån senare. .

Dom kan ju likagärna pratat med Engström om Idre dagen innan eller vid 21 tiden...

Så sjukt eg....

Tro fan han fattar att utstämplingstiden kommer bli ett problem!
Varför håller han annars på att stöka om den på förmiddagen 1 mars?
Och varför envisas han med att försiktigt addera minuter hela tiden?

Han är fullt medveten om att han är alldeles för tidigt ute på Sveavägen!
Och han gör allt i sin makt för att senarelägga utstämlingen.
Han vet ju att han inte pratade med väktarna speciellt länge.
Därmed vågar han inte ljuga om det.

Jag lyssnade på Filterpodden igår och det finns ett avsnitt där TP pratar om hur enkelt det hade varit att pressa SE egentligen.

Häkta honom.
Låt honom "ljuga sig fast" i 1-2 dagar och bemöt sedan rubbet.

Under alla år fanns det ingen som egentligen utmanade honom, förutom Sven Anér.
SE valde att tramsa och bryta kontakten när han märkte att Sven inte köpte lögnerna.

I en situation där han var häktad hade han inte haft det alternativet.
Han hade inte kunnat "stänga av" och åka hem till Täby och ta sig en stänkare.

Jag är övertygad om att en häktad SE hade knäckts ganska omedelbart.
I princip inget i hans berättelse har någon korrelation med verkligheten.
Citera
2022-10-28, 21:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag är ganska övertygad om att han aldrig har tagit upp det.

Och det är rätt tragiskt.....

SE är oavsett om man ser honom som GM eller vittne fast på brottsplatsen vid en specifik plats och tid.
Citera
2022-10-28, 21:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är ganska övertygad om att han aldrig har tagit upp det.

Och det är rätt tragiskt.....

SE är oavsett om man ser honom som GM eller vittne fast på brottsplatsen vid en specifik plats och tid.
Vilken "specifik plats och tid" tänker du på då?
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 21:26.
Citera
2022-10-28, 21:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilken "specifik plats och tid" tänker du på då?

Jag hänvisar till den "Gula linjen" och en specifik tidsrymd när SE kan ha observerat LJ ståendes mot väggen mot Kulturhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in