Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Den som identifierar sig med den rollen och till viss mån även uppfattas av andra som en. Utöver det har vi annat vi hänvisat till som kvinnor. Tay AI, AI:n i "her", båtar, robotar, fantasyvarelser, klockor, bilar osv osv. Massor av olika saker som inte är kvinnor i en strikt biologisk mening men som vi ändå tilldelar det epitetet.
Det är alltså inte så autistiskt svart/vitt som Matt Walsh och många av hjonen här på forumet försöker få det till. De har alla hänvisat till allt möjligt som 'hon'.
men vänta nu, försöker du få det som att om man benämner något femininum så säger man att det är en kvinna?
Sluta nu för guds skull.
Det finns två kön, det är så enkelt. Det har alltid vart så enkelt.
Sen så kan man språkligt tillskriva objekt femininum eller maskulinum utan att för den del tillskriva objektet att vara man eller kvinna.
precis på samma sätt så är en Man, som tror sig vara en kvinna, en Man som tror sig vara en kvinna.
Inte en kvinna som tidigare var en man.
En människa som har en vanföreställning, t.ex. tror sig vara någon den inte är, lider av en sjukdom.
Detta kan man antingen behandla eller hjälpa individen att fungera med sin omgivning.
Oavsett behandlingsväg så ändrar det inte människans kön.
En person som anser sig vara tjock, trots att den är undernärd blir INTE tjock bara för den anser sig vara det.
På många ställen i tråden står det, så om en kvinna inte kan föda barn/eller saknar förmågan, så är hon inte längre en kvinna. Som något sorts argument och bevis för att man inte kan beskriva kön binärt.
Detta är också självklart trams.
Om man anser att man inte är den person som man är, så lider man av en sjukdom.
Du kan inte vara någon annan än den du är.
Man skulle rent filosofiskt kunna debattera om huruvida man är en man eller kvinna om man t.ex. transplanterar en hjärna från en kvinna till en mans kropp.
Men beskrivningen skulle högst troligtvis då vara, att man är en man med en transplanterad kvinnlig hjärna.
Att använda undantag för att omkullkasta regeln är inte korrekt, det är vad som definierar regeln.
jag, personligen, tror att anledningen varför så många har så svårt att ta till sig det faktum att en personlighetsstörning är ett faktum hos någon som inte kan identifiera sig som vad den faktiskt är, är att man på något mystiskt vis tillskriver det en negativ värdering när man säger så.
Det är för mig jätte konstigt.
Om jag säger att någon är psykiskt sjuk om den lider av en vanföreställning som gör att mannen tror han är Napoleon eller en kvinna så betyder det självklart inte att jag hatar eller tycker personen är mindre värd.
Allt det gör är att konstaterar att personen lider av en sjukdom.
Jag menar, inte fan blir man påhoppad om man kallar en person med 1 ben för handikappad?