2022-10-28, 16:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Visst kan man har en åsikt. Men kan man inte tala för sitt ställningstagande kan man inte heller förvänta sig att någon tar en seriöst.

Jag har aldrig hört någon berätta varför de anser att man kan födas i fel kropp. De bara anser det.

Någon i tråden som gett en förklaring?
Jag har bara motargument. Man föds inte i en kropp utan med en kropp. Eller rättare sagt, man är sin kropp inklusive hjärnan.
Att man föds i en kropp betyder att man var utanför kroppen och sedan hamnade i den vid födseln. Men man föds förstås ur en kropp. Sin mor, vilket kön hon nu kan ha? Nån som vill gissa?
Citera
2022-10-28, 16:58
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FAKEWEFAGENT
Inte bara det, dessa individer kommer rösta på demokraterna och kräva kommunism för att transvården är unik i att den är extremt dyr speciellt om man ser till resultaten.

Ja kommer bli svindyrt och frågan är om någon av dom lever efter 60. Däremot har jag sett flera som förstått väldigt tidigt att detta var sinnessjukt men nu som 19 åring ändå är förstörda redan så jag tror dessa snöflingor kommer få ett brutalt uppvaknade.

Bra och kul spoiler.
Citera
2022-10-28, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Socialt.

Den som identifierar sig med den rollen och till viss mån även uppfattas av andra som en. Utöver det har vi annat vi hänvisat till som kvinnor. Tay AI, AI:n i "her", båtar, robotar, fantasyvarelser, klockor, bilar osv osv. Massor av olika saker som inte är kvinnor i en strikt biologisk mening men som vi ändå tilldelar det epitetet.

Det är alltså inte så autistiskt svart/vitt som Matt Walsh och många av hjonen här på forumet försöker få det till. De har alla hänvisat till allt möjligt som 'hon'.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-10-28 kl. 17:25.
Citera
2022-10-28, 17:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Den som identifierar sig med den rollen och till viss mån även uppfattas av andra som en. Utöver det har vi annat vi hänvisat till som kvinnor. Tay AI, AI:n i "her", båtar, robotar, fantasyvarelser, klockor, bilar osv osv. Massor av olika saker som inte är kvinnor i en strikt biologisk mening men som vi ändå tilldelar det epitetet.
Nu la du till de/det vi ibland använder pronomen hon på. Inte kvinnan som människa och inte socialt.
Om jag säger att min båt faktiskt är en kvinna och inte bara är en båt som jag lägger kvinnliga egenskaper på, så tror de flesta att jag inte är klok, med all rätt.

Du menar att om en man uppfattar sig som kvinna är han det. Hur motiverar du det, egentligen?

Men slutsatsen blir förstås enligt det, att om en kvinna uppfattar sig som en fisk, är hon en fisk. Eller hur menar du?
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-28 kl. 17:29.
Citera
2022-10-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu la du till de/det vi ibland använder pronomen hon på. Inte kvinnan som människa.

Du menar att om en man uppfattar sig som kvinna är han det. Hur motiverar du det, egentligen?

Men slutsatsen blir förstås enligt det, att om en kvinna uppfattar sig som en fisk, är hon en fisk. Eller hur menar du?

Ja, en transkvinna. Ta nån som Katie Montgomerie. Inte fan är hon en man. Hon är en transkvinna. Hon är definitivt ingen man skulle kalla för en man. Hon identifierar sig som kvinna, har östrogen i kroppen, ser ut som en kvinna, talar som en kvinna. Alltså anammar allt- eller iaf mycket av det som det flesta i västvärlden betraktar som kvinnligt. Hade man mött henne så hade man uppfattat henne som kvinna och behandlat henne som en.

Nej, jag tycker inte att man är en fisk om man identifierar sig som en. Vi har inga sociala roller när det gäller fiskar. Vi har inte heller en relativt stor grupp människor som genom hela mänsklighetens historia har identifierat sig som fiskar och velat leva - och uppfattas av andra som fiskar.
Citera
2022-10-28, 17:52
Medlem
Citat:

Det är alltså inte så autistiskt svart/vitt som Matt Walsh och många av hjonen här på forumet försöker få det till. De har alla hänvisat till allt möjligt som 'hon'.

men vänta nu, försöker du få det som att om man benämner något femininum så säger man att det är en kvinna?

Sluta nu för guds skull.

Det finns två kön, det är så enkelt. Det har alltid vart så enkelt.
Sen så kan man språkligt tillskriva objekt femininum eller maskulinum utan att för den del tillskriva objektet att vara man eller kvinna.

precis på samma sätt så är en Man, som tror sig vara en kvinna, en Man som tror sig vara en kvinna.
Inte en kvinna som tidigare var en man.

En människa som har en vanföreställning, t.ex. tror sig vara någon den inte är, lider av en sjukdom.
Detta kan man antingen behandla eller hjälpa individen att fungera med sin omgivning.
Oavsett behandlingsväg så ändrar det inte människans kön.

En person som anser sig vara tjock, trots att den är undernärd blir INTE tjock bara för den anser sig vara det.

På många ställen i tråden står det, så om en kvinna inte kan föda barn/eller saknar förmågan, så är hon inte längre en kvinna. Som något sorts argument och bevis för att man inte kan beskriva kön binärt.
Detta är också självklart trams.

Om man anser att man inte är den person som man är, så lider man av en sjukdom.
Du kan inte vara någon annan än den du är.

Man skulle rent filosofiskt kunna debattera om huruvida man är en man eller kvinna om man t.ex. transplanterar en hjärna från en kvinna till en mans kropp.
Men beskrivningen skulle högst troligtvis då vara, att man är en man med en transplanterad kvinnlig hjärna.
Att använda undantag för att omkullkasta regeln är inte korrekt, det är vad som definierar regeln.

jag, personligen, tror att anledningen varför så många har så svårt att ta till sig det faktum att en personlighetsstörning är ett faktum hos någon som inte kan identifiera sig som vad den faktiskt är, är att man på något mystiskt vis tillskriver det en negativ värdering när man säger så.
Det är för mig jätte konstigt.
Om jag säger att någon är psykiskt sjuk om den lider av en vanföreställning som gör att mannen tror han är Napoleon eller en kvinna så betyder det självklart inte att jag hatar eller tycker personen är mindre värd.
Allt det gör är att konstaterar att personen lider av en sjukdom.

Jag menar, inte fan blir man påhoppad om man kallar en person med 1 ben för handikappad?
Citera
2022-10-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ja, en transkvinna. Ta nån som Katie Montgomerie. Inte fan är hon en man. Hon är en transkvinna. Hon är definitivt ingen man skulle kalla för en man. Hon identifierar sig som kvinna, har östrogen i kroppen, ser ut som en kvinna, talar som en kvinna. Alltså anammar allt- eller iaf mycket av det som det flesta i västvärlden betraktar som kvinnligt. Hade man mött henne så hade man uppfattat henne som kvinna och behandlat henne som en.

Nej, jag tycker inte att man är en fisk om man identifierar sig som en. Vi har inga sociala roller när det gäller fiskar. Vi har inte heller en relativt stor grupp människor som genom hela mänsklighetens historia har identifierat sig som fiskar och velat leva - och uppfattas av andra som fiskar.

Hon är då en Man som vill vara en kvinna. Hon är inte en kvinna eller hur.
Man har då gett det begreppet "trans" Man lever som något som man biologiskt inte är.
Citera
2022-10-28, 18:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Man hade alltså blivit lurad. Ett bedrägeri egentligen. En transvestit helt enkelt. Inget fel med det, men han är inte en kvinna bara för han känner och upplever sig så, helt enkelt. Han är bara en man som känner sig som en kvinna helt enkelt. Sen vet jag inte vem han är och om han sytt fast attrapper på kroppen för att likna en kvinna. Men ändå ointressant. En kvinna är han inte.

Citat:
Det finns faktiskt vissa människor som uppfattar sig som olika djur, men det var inte själva poängen. Jag kunde dragit till med Napoleon. Poängen är att man blir inte något annat för att man uppfattar sig på ett visst sätt. Blir man inte en fisk för att man uppfattar sig som en fisk, blir man inte en kvinna för att man uppfattar sig som en kvinna eller Napoleon för den delen.
Man man har förstås rätt att lajva, en kvinna t.o.m om man inte känner sig som en och blir folk lurade får de skylla sig själv. Men det förändrar ingenting. Man blir inte vad man känner sig som. Det är där jag menar att själva dumheten ligger.

Problemet är väl egentligen att man inte kan acceptera människor som dom är. Man kan inte acceptera att transvestiter är transvestiter utan försöker göra dem till något de faktiskt inte är.
Citera
2022-10-28, 18:05
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Man har då gett det begreppet "trans" Man lever som något som man biologiskt inte är.
Att vara trans är biologiskt. Biologi är inte bara könsorgan.
Citera
2022-10-28, 18:09
Medlem
Citat:
men vänta nu, försöker du få det som att om man benämner något femininum så säger man att det är en kvinna?

Sluta nu för guds skull.

Det finns två kön, det är så enkelt. Det har alltid vart så enkelt.
Sen så kan man språkligt tillskriva objekt femininum eller maskulinum utan att för den del tillskriva objektet att vara man eller kvinna.

precis på samma sätt så är en Man, som tror sig vara en kvinna, en Man som tror sig vara en kvinna.
Inte en kvinna som tidigare var en man.

En människa som har en vanföreställning, t.ex. tror sig vara någon den inte är, lider av en sjukdom.
Detta kan man antingen behandla eller hjälpa individen att fungera med sin omgivning.
Oavsett behandlingsväg så ändrar det inte människans kön.

En person som anser sig vara tjock, trots att den är undernärd blir INTE tjock bara för den anser sig vara det.

På många ställen i tråden står det, så om en kvinna inte kan föda barn/eller saknar förmågan, så är hon inte längre en kvinna. Som något sorts argument och bevis för att man inte kan beskriva kön binärt.
Detta är också självklart trams.

Om man anser att man inte är den person som man är, så lider man av en sjukdom.
Du kan inte vara någon annan än den du är.

Man skulle rent filosofiskt kunna debattera om huruvida man är en man eller kvinna om man t.ex. transplanterar en hjärna från en kvinna till en mans kropp.
Men beskrivningen skulle högst troligtvis då vara, att man är en man med en transplanterad kvinnlig hjärna.
Att använda undantag för att omkullkasta regeln är inte korrekt, det är vad som definierar regeln.

jag, personligen, tror att anledningen varför så många har så svårt att ta till sig det faktum att en personlighetsstörning är ett faktum hos någon som inte kan identifiera sig som vad den faktiskt är, är att man på något mystiskt vis tillskriver det en negativ värdering när man säger så.
Det är för mig jätte konstigt.
Om jag säger att någon är psykiskt sjuk om den lider av en vanföreställning som gör att mannen tror han är Napoleon eller en kvinna så betyder det självklart inte att jag hatar eller tycker personen är mindre värd.
Allt det gör är att konstaterar att personen lider av en sjukdom.

Jag menar, inte fan blir man påhoppad om man kallar en person med 1 ben för handikappad?

Transpersoner troe inte att de är det andra biologiska könet. Det är genus, det sociala könet det handlar om. När det biologiska könet inte matchar med genuset och människan mår dåligt utav det så betraktas det som könsdysfori, vilket är ett psykiatriska tillstånd. Sättet man behandlar det tillståndet på är med könsbekräftsnde vård. Conversion therapy hjälper inte. De svarar inte på anti-psykotiska läkemedel eftersom de inte lider av någon psykos. Men könsbrkräftande vård ökar livskvalitén, minskar självmordsrisken och endast ca 1% av de som får en sådan behandling ångrar sig. Det finns liksom en anledning till att den samlade expertisen använder sig av just den behandlingsformen.

Nej, jag säger att vi tillskriver saker epitetet kvinna trots att det inte gäller biologiska kvinnor.
Citera
2022-10-28, 18:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Att vara trans är biologiskt. Biologi är inte bara könsorgan.
Att vara trans förändrar inte biologin. Känslan sitter i huvudet inte mellan benen. Det är mentalt.
Citera
2022-10-28, 18:12
Medlem
Citat:

En transkvinna ja. Ingen påstår att dessa är biologiska kvinnor. Kula att du börjar fatta galoppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in