2022-10-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Putins plan med invasionen var folkmord.
Den militära hjälpen till Ukraina har räddat livet på tiotusentals.

Det blir allt mer tydligt.
Från cournucopias uppdatering idag.
Under den pågående evakueringen/flykten från Chersson plundras sjukhus på all slags utrustning.

https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-ryssland-forsoker-uppratta-langsiktiga-forsvarsstallningar-stora-ryska-forluster-brist-pa -valdtaktskit-i-ukraina-evakuering-fran-cherson-fortsatter/

Cournucopias blogg har över tid visat sig vara en seriös och välinformad källa.
Rekommenderas.
Citera
2022-10-28, 16:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Så du tycker miniriteter som förtrycks språkligt och kuturellt skall acceptera det majoriteten vill eller flytta.

Sedan 2014 har man ju från regeringens för att inte tala om de halvofficiella beväpnade miliserna gjort något alls för att ryssar skall kunna sig som en accepterad minoritet i landet. Tvärt om.Ta bara de obehagliga och säkert provocerande språklagar som undan för undan instiftats. Sedan 2014 har man ju gjort allt för att minoriteten ryssar inte skall känna sig som en del av landet. Vissa, kanske ganska många, har bitit i det sura äpplet och försökt se sig själva som ukrainare.

En sådan minoritetspolitik som Ukraina haft sedan 2014 borde få håret att resa sig på PK-svennar men icke... Där är det plötsliigt en annan sak och FÖRSTÅELIGT. Just dessa resonemangen som en del i Sverige för gör mig extra arg. Och de här krokodiltårarna över hur tornedalsfinnar behandlats tidigare var just korokodiltårar.
Jag vet inte vad du vill säga. Att det är rätt att alla i Ukraina ska lära sig Ukrainska eller inte. Om du menar det måste du väl anse att Tornedalsfinnarna skulle lära sig Svenska.
Annars menar du att vissa i Ukraina ska ha rätt till sitt språk och att Tornedalsfinnar ska ha det. Så då står du på PK-svennars sida. Eller så är du inkonsekvent.

Nu är det här historia sedan Putins invasion. Så frågan är inte intressant längre, mer än ur ett historiskt perspektiv.
Citera
2022-10-28, 16:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har du missat att Ukraina är en suverän stat som bestämmer över sin egen framtid? Det enda som Ukrainas nato-ansökan visar är vilket rövhål till stat Ryssland är. De forna sovjetstaterna går inte med i Nato för att de gillar att retas och jävlas med Ryssland - de går med där för att slippa bli invaderade av Ryssland.
Ni rysstroll, med er logik, tror att dessa stater lider av ngn slags självskadebeteende genom att närma sig väst. Sanningen är att de håller på att nyktra till och att de är less på att ALDRIG få det bättre. Det är sunt och glädjande att länder och dess företrädare säger ”nej tack” till det konstanta självskadebeteende som Ryssland företräder.
Det är nog en del av sanningen. De gamla öststaterna vill gå med i Nato/EU för att det innebär ekonomiskt stöd. Dessa länder befolkas av pseudoryssar, folk som aldrig av egen kraft kan skapa välstånd. Precis om med balterna, där vi i väst pumpat in pengar som lyft dem ut misären. Den enklaste vägen till rikedom är att gå med i EU, eftersom fattiga länder är berättigade till ekonomiska bidrag. Sverige m fl skickar hundratals miljarder till dessa skräpnationer för att förhindra att de lierar sig med Ryssland. Det är vad det handlar om - ren och skär ekonomisk vinning.
Citera
2022-10-28, 16:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nazi-Ryssland tar nu plundringen av Ukraina till helt nya nivåer. I Kherson stad har man nu stulit fönster. Alltså inte nya fönster hos en fönsterfirma utan monterade fönster i en byggnad WTF!!

https://twitter.com/yoursecurenews/status/1585996466513883136
Citera
2022-10-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Plockar man upp det väsentliga materialet, så finns det inte så mycket av värde kvar. Det fattar du väl själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vasily Nebenzya briljerar som vanligt i FN när han framför Kremls propaganda.

https://twitter.com/i/status/1585984478173954048

Det är ju stor humor, att hela FN församlingen kan hålla sig för för att inte börja asgarva åt tokigheterna är ju en gåta. Kanske fördröjning på översättningen!
Citera
2022-10-28, 16:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vilket inte var aktuellt överhuvudtaget, framför allt inte eftersom de var inblandade i en konflikt sedan den ryska invasionen av Krim 2014. NATO tar inte in nationer i som är i konflikter
Nato gör vad de vill. Ingen bestämmer över Nato. Ukraina har sedan lång tid tillbaka en stående medlemsansökan till Nato.
Citera
2022-10-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nazi-Ryssland tar nu plundringen av Ukraina till helt nya nivåer. I Kherson stad har man nu stulit fönster. Alltså inte nya fönster hos en fönsterfirma utan monterade fönster i en byggnad WTF!!

https://twitter.com/yoursecurenews/status/1585996466513883136

Ja så är det. När man trodde att botten var nådd tar man plundringen och övergreppen ner till nya bottennivåer.

Just nu plundras också sjukhus i Kherson på all utrustning.
Vidrigheterna på nya nivåer.
Citera
2022-10-28, 16:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Om Putin varit lite smart hade han förhandlat ett avtal med veto turken i Ankara där de kommer överens om att turkarna får billig olja och gas mot att de lägger in sitt veto om Ukraina ansöker om medlemskap i NATO. Men det är väl inte lika coolt som att skriva in sig i historieböckerna 2000-talets store härförare.
Ja, Putin har ju fortfarande en del mäktiga vänner därute. Alla är ju inte Nato-anhängare eller USA-fanatiker. Arabländerna går säkert också att diskutera med, alla är inte så västvänliga. Vi får väl se vad den gode Putin hittar på.
Citera
2022-10-28, 16:25
Medlem
Tammer brukar skriva att ryzzarna går försiktigt fram i sin invasion och använder silkesvantarna för att skona civilbefolkningen..

Sanningen är tydligen tvärtom.
Citera
2022-10-28, 16:25
Medlem
Citat:
"det går bra här och nu i verkligheten" och jag trodde faktiskt Ukraina skulle lyckas med sin offensiv i Cherson ganska länge.

Att Demokrater/Biden i USA och för den delen även en hel del Republikaner tyckt krigsutvecklingen i Ukraina och offensiverna varit viktig för mellanårsvalen kan ju ingen förneka.

Inte minst tydligt har det ju blivit när offensiverna börjat gå sämre så har 30 demokrat ledamöter skrivit brev om fredsförhandlingar så de inte skall förlora i valet.

Ja ja... vad som sägs mellan Biden och Zelenski/mellan Nato-"rådgivare" och ukrainska armeledningen vet varken du ekller jag. Däremot har de ukrainska offensiverna tydligt planerats enligt vanligt Nato-maner som tillämpats i många länder och går mycket offensivt och snabbt. När sådana offensiver möter starkt och organsiserat motstånd kan de dock bli mycket förlustbringande.

Ja ja... ryss-trollrykten avfärdar du det med men en hel del talar för att de är sanna.

För övrigt florerar nu ett annat ryss-trollrykte som om det är sant skulle vara en mardröm för Nato: För ett mindra antal år sedan beslöt ryska armeledningen/vapenindustrin att avancerade vapen skulle tillverkas med inhmska komponenter och rysk vapenindustri började tillverka avancerad elektronik själva i mindre skala för tex robotar. Lagret av Kalibr kanske inte kommer ta slut? Jag tror själv inte på detta men det vore faktiskt en önskedröm.

Jag tror och hoppas att båda sidor i detta krig börjar förstå att kriget måste ta slut och de själva måste göra eftergifter.

Vi pratar om olika saker. Jag pratar om en f.d. stormakt som trodde ua skulle lägga sig platt på en vecka. Ur det perspektivet är det ett historiskt magplask. Du pratar om att Ryssland lyckas bita sig fast med stora förluster som att det "går bra". Lyssnade på podd som analyserade det brevet, ska ta mig tid att läsa det innan jag kastar ur mig. Men det jag fick ut av att lyssna på insatta lät inte helt knasigt. UA får inte en blank check att krossa Ryssland med alla USAs resurser, det bör finnas en tanke om att upprätta någon slags diplomatiska kontakter. Jag håller med. Inte konstigt.
Citera
2022-10-28, 16:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Verkligen kul att ni mongoloider gått på den historien.
Ni tycker inte det är konstigt att det inte varit ett problem med baltländerna, Turkiet mfl tidigare som direkt gränsar mot pizzlandet?
Kaliningrad ligger t.o.m. helt instängt mellan NATOländer.

Fatta istället att allt handlar om att Ryzzland inte till något pris vill att ett land med så mycket gemensamma kontakter mellan länderna skall bli en riktig västdemokrati.
Familjer som lever i båda länderna, historia och släktskap som går långt tillbaka.
Det är det absolut största hotet mot regimen.
Tänk denna skräcktanke, att folk i Ryzzland skulle vilja ha helt fria val utan att oppositionen sitter inspärrade..
Hua mig..
Putin är "dessvärre" populär i Ryssland, han skulle säkert vinna valet även utan att manipulera utgången. Kanske inte med 99%, men ändå. För ryssarna är han den store hjälten, mannen som gett dem välstånd och trygghet. Jämfört med tidigare ryska ledare är han ett under av pålitlighet och stabilitet. Ryssar tänker inte riktigt som vi, det är litet mer av "man vet vad man har, men man vet inte vad man får". Om man röstar bort Putin, vad kommer istället..?
Citera
2022-10-28, 16:37
Medlem
Citat:
Så du tycker miniriteter som förtrycks språkligt och kuturellt skall acceptera det majoriteten vill eller flytta.

Sedan 2014 har man ju från regeringens för att inte tala om de halvofficiella beväpnade miliserna gjort något alls för att ryssar skall kunna sig som en accepterad minoritet i landet. Tvärt om.Ta bara de obehagliga och säkert provocerande språklagar som undan för undan instiftats. Sedan 2014 har man ju gjort allt för att minoriteten ryssar inte skall känna sig som en del av landet. Vissa, kanske ganska många, har bitit i det sura äpplet och försökt se sig själva som ukrainare.

En sådan minoritetspolitik som Ukraina haft sedan 2014 borde få håret att resa sig på PK-svennar men icke... Där är det plötsliigt en annan sak och FÖRSTÅELIGT. Just dessa resonemangen som en del i Sverige för gör mig extra arg. Och de här krokodiltårarna över hur tornedalsfinnar behandlats tidigare var just korokodiltårar.

Det du missar är att Ryssland ockuperade delar av området 2014, där en minoritet med hjälp av Ryssl militär har förtryckt den Ukrainaka majoriteten.
Att Ukraina har förtryck någon Rysspråkig minoritet är nys.
Däremot så skapade den rysskspråkiga majoriteten milisgrupper för att freda sig från de rysska ockupanterna och den rysskspråkiga minoriteten som ville tillhöra Ryssland.
Stridigheterna i donbass har mest skett mellan 2 ryssprågiga delar.
Men som jag skrev det fanns en minoritet som stödde den Rysska ockupationen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-10-28 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in