2022-10-28, 09:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra skörd av orcher... Passerar vi 70000 imorgon?

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 28.10 were approximately:
of personnel / personnel ‒ about 69,700 (+480) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2640 (+9) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5378 (+14) units,
artillery systems – 1698 (+8) units,
RSZV / MLRS – 379 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 192 (+0) units,
aircraft – 272 (+1) units,
helicopters – 251 (+2) units,
UAV operational-tactical level – 1401 (+3),
cruise missiles ‒ 351 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4088 (+10) units,
special equipment / special equipment ‒ 151 (+1).
Data are being updated

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-10-28, 09:28
Medlem
Reimers avatar
Sen uppdatering av Kenneth Gregg, kom i natt.

Citat:
Dagsrapporten blir en nattrapport. Dagen började för mig 05:00 idag och jag kunde inte ha med telefonen pga lokaliseringsrisk. Dagen innehöll också en överraskning när jag blev komenderad att närvara vid övergivandet av 60 kaminer till 59th Motorized Brigade Yakov Handziuk men frontuppdateringen först:
Ryzzarna är på defensiven överallt utom i närheten av Bakhmut, där de fokuserar på att nå staden med alla medel och med kännbara förluster. De våra försvarar framgångsrikt nyckelpunkterna och går sakta framåt i Kherson oblast, det mest noterbara är att 60:e infanteribrigaden gick in i Pyatykhatky. Ryssarna fortsätter att sända iranska mopeder över våra städer, så även Kyiv. Merparten av dem skjuts ner men de som kommer igenom träffar våra eldistributionscentraler. Just nu kommer en stor del av dem från Vit-Rysk mark. Troligtvis har de lagrat dem vid den punkt de avfyrars från, så några HIMARS skulle göra gott och slå ut de flesta av dem, tyvärr kan vi inte ännu göra detta. Även vårt artilleri har varit aktiv idag och träffat flera ryska depåer i Donbass, Kherson och Kreminna. Eftersom jag har haft mycket att göra idag har jag inte hunnit vara i kontakt med de jag utbildat och som är vid fronten, därför är det lite tunnt med nyheter.
Så till dagens överraskning. den 59 motoriserade brigaden hämtade 60 kaminer idag som skall ned till Khersonfronten. Samtidigt hade kommendören för brigaden, Vadym Sukharevskyi förärat mig ett Certificate of Recognition för mina tjänster inom brigaden. Certifikatet överräcktes av löjtnant Pedersen i närvaro av min plutonchef Irpin, OBS dessa namn är kodnamn (mitt är Kengurushka, gör inget att ryzzarna får reda på det). Egentligen är det väldigt genant att belönas på detta sättet, det finns 1 milj inom vår arme' som förtjänar det lika mycket. Istället skulle det ges till alla er som donerat pengar till dessa kaminer, combat mat och skottsäkra västar. Utan er konkreta hjälp vore många av oss ute i kylan och hungriga i våra skyttegravar eller döda pga undermånliga västar. Så än en gång, från roten av mitt och mina vapenbröders hjärtan TUSEN TACK
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-10-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ukraina sökte efter krig med Ryssland.
De får skylla sig själva.
Republikaner förstår det.

Nej de sökte inte krig. De ville vara ett självständigt land. Ryssland invaderade och nu går Ryssland sakta och säkert mot sin undergång.

Citera
2022-10-28, 09:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Invasionen är ett resultat av Ukrainas vägran att avstå från att ansöka om medlemskap i Nato.
Nej. Invasionen är ett resultat av Putins stormaktsambitioner. På samma sätt som Hitler, och tusentals andra narcissister med grandios självbild, har Putin föreställningen om att han ska komma att stå staty på torg runt om i hans nya sovjet-imperie.
Citera
2022-10-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu hamnar diskussionen på snedspår. Ja, att svenska och amerikanska nyliberaler tycker Ukraina blir friare och friare säger väl ingenting. För att ett land tillåter både nazist och gayparader betyder det väl inte att det råder någon allmän tankefrihet?

Äckligt faktiskt med er västerlänningar som gör er själva till världsmåttstock. Frihet i andra länder mäts i hur pass tillåtna era egna åsikter och tankesätt är i andra, i det här fallet Ukraina. Repression mot oliktänkande är och har varit hårdare och brutalare i Ukraina än i Ryssland.

Nåja, den här ordväxlingen började med att jag försökte hitta en väg till att det kunde bli fred i detta krig och man skulle kunna hitta en väg till förhandlingslösning. Du tyckte den var vettig om Ukraina inte kunde driva ut Ryssarna men det trodde du att de kunde.

På de här två dagarna som gått har det blivit ännu tydligare än innan att Ukraina INTE kommer kunna uppnå sitt mål att driva ut Ryssarna utan att Nato går in med marktrupp+flyg vilket antagligen skulle utmynna i kärnvapenkrig.

De här drömmarna om stora ukrainska genombrott och tillbakaerövrande av viktiga områden blir innan mellanårsvalen osannolikare och osannolikare för varje dag. Dessa framgångsrika genombrott av fronten I både Cherson och Kharkiv som ukrainska "twitter-krigare" trumpetat ut senaste har dessutom visat sig vara ren bluff.

Jag tycker det var ganska kul med den där dansen finska presidenten utförde men hon gjorde det i fel sammanhang, hade det varit inför svenske kungen, Putin eller Biden hade det ju varit jättekul. Lite skämtlynne behövs i världspolitiken. :-)

Att vi ska prata om mellanårsval som något avgörande är ett påhitt från någon rysk tankesmedja. Ett sätt att förskjuta diskussion. Kanske också en rysk dagdröm när det inte går bra här och nu i verkligheten. Att förtrycka ett folk med hänvisning till religion är medeltida. Hoppas det blir svårare för varje år som går. Hade det varit vad folket ville skulle Ryssland, Iran mfl kunna slappna av med kravallpolisen och misshandladet. Ju fler som lär sig läsa skriva och får tillgång till internet desto svårare lär det bli. Hoppas jag. Sanna lever i väst och kan göra lite som hon vill på fritiden utan att bli stenad eller bannlyst. Jobbigt bara att ha polare som inte går att lita på.
Senast redigerad av YBB641 2022-10-28 kl. 09:52.
Citera
2022-10-28, 09:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Undrar om Putler tänkte sig den här effekten av sin invasion av Ukraina? 1 tn USD får man rätt många lyxyachts för....

The wave of clean energy investment will also cost Russia $1tn in lost fossil fuel revenues by 2030 compared with before the invasion, Birol said. Russia, previously the world’s largest exporter of fossil fuels, would have a “much diminished role in international energy affairs” as the world’s reliance on burning methane gas for power falls, he added.

https://www.theguardian.com/environment/2022/oct/27/carbon-emissions-to-peak-in-2025-in-historic-turning-point-says-iea
Citera
2022-10-28, 09:52
Medlem
Tvonds avatar
Värdelösa pissryssar i Ukraina verkar mest duga som grismat. Synd om grisarna behöva äta sådan här undermålig föda.

https://t.me/BerezaJuice/22566
Citera
2022-10-28, 09:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu hamnar diskussionen på snedspår. Ja, att svenska och amerikanska nyliberaler tycker Ukraina blir friare och friare säger väl ingenting. För att ett land tillåter både nazist och gayparader betyder det väl inte att det råder någon allmän tankefrihet?

Äckligt faktiskt med er västerlänningar som gör er själva till världsmåttstock. Frihet i andra länder mäts i hur pass tillåtna era egna åsikter och tankesätt är i andra, i det här fallet Ukraina. Repression mot oliktänkande är och har varit hårdare och brutalare i Ukraina än i Ryssland.

Nåja, den här ordväxlingen började med att jag försökte hitta en väg till att det kunde bli fred i detta krig och man skulle kunna hitta en väg till förhandlingslösning. Du tyckte den var vettig om Ukraina inte kunde driva ut Ryssarna men det trodde du att de kunde.

På de här två dagarna som gått har det blivit ännu tydligare än innan att Ukraina INTE kommer kunna uppnå sitt mål att driva ut Ryssarna utan att Nato går in med marktrupp+flyg vilket antagligen skulle utmynna i kärnvapenkrig.

De här drömmarna om stora ukrainska genombrott och tillbakaerövrande av viktiga områden blir innan mellanårsvalen osannolikare och osannolikare för varje dag. Dessa framgångsrika genombrott av fronten I både Cherson och Kharkiv som ukrainska "twitter-krigare" trumpetat ut senaste har dessutom visat sig vara ren bluff.

Jag tycker det var ganska kul med den där dansen finska presidenten utförde men hon gjorde det i fel sammanhang, hade det varit inför svenske kungen, Putin eller Biden hade det ju varit jättekul. Lite skämtlynne behövs i världspolitiken. :-)

För Ukraina är det en seger att de fortfarande är ett land; ni har sänkt era krav från att erövra Ukraina på några dagar till att ni inte förlorar erövrat territorium lika fort...........

Människor väljer frihet, ryskt förtryck påtvingas dem med bomber och död.

Hon är fortfarande inte president. Självklart vill hon inte dansa för de gamla fula snuskgubbarna. Är det den moraliska överlägsenheten gentemot väst som gör att du har den synen på kvinnor? Att unga kvinnor skall dansa för gamla gubbar? Det är väl dekadent om något.
Citera
2022-10-28, 09:56
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Invasionen är ett resultat av Ukrainas vägran att avstå från att ansöka om medlemskap i Nato.

Om Putin varit lite smart hade han förhandlat ett avtal med veto turken i Ankara där de kommer överens om att turkarna får billig olja och gas mot att de lägger in sitt veto om Ukraina ansöker om medlemskap i NATO. Men det är väl inte lika coolt som att skriva in sig i historieböckerna 2000-talets store härförare.
Citera
2022-10-28, 10:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Om Putin varit lite smart hade han förhandlat ett avtal med veto turken i Ankara där de kommer överens om att turkarna får billig olja och gas mot att de lägger in sitt veto om Ukraina ansöker om medlemskap i NATO. Men det är väl inte lika coolt som att skriva in sig i historieböckerna 2000-talets store härförare.

Så hade Putin kunnat gjort om det verkligen var så att han är rädd för NATO. Naturligtvis är han ju inte rädd för NATO då han vet att NATO aldrig skulle anfall Ryssland.

Det som hela kriget handlar om är ju landerövringar från Rysslands sida. Putin vill helt enkelt återupprätta Sovjets gränser.
Citera
2022-10-28, 10:17
Medlem
Citat:

Har du missat att Ukraina är en suverän stat som bestämmer över sin egen framtid? Det enda som Ukrainas nato-ansökan visar är vilket rövhål till stat Ryssland är. De forna sovjetstaterna går inte med i Nato för att de gillar att retas och jävlas med Ryssland - de går med där för att slippa bli invaderade av Ryssland.
Ni rysstroll, med er logik, tror att dessa stater lider av ngn slags självskadebeteende genom att närma sig väst. Sanningen är att de håller på att nyktra till och att de är less på att ALDRIG få det bättre. Det är sunt och glädjande att länder och dess företrädare säger ”nej tack” till det konstanta självskadebeteende som Ryssland företräder.
Citera
2022-10-28, 10:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Om detta var utfört av en stat, vilket känns rimligt att gissa, så har väl alla stater kapaciteten att göra något sådant utan att lämna bevis efter sig.
Utan bevis blir det svårt att dra igång en rättegång. Men man kanske kan sätta samman en haverikommission som man gjorde efter Estonia och ställa samman en rapport?

Tyska regeringen säger ju att de vet vilken stat som ligger bakom, men att man inte vill delge uppgifterna med hänsyn till den egna statens säkerhet. De svenska myndigheterna har hemligstämplat uppgifterna. Locket på. Med största sannolikhet med hänsyn till den stat som ligger bakom. Hade det varit en annan stat mot vilken bevisen pekar, så hade behandlingen av uppgifterna sannolikt varit en annan.

Lätt att tänka sig en sänkning av ett fartyg som levererar gas. Får vi veta vem som gjort det? Hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in