2022-10-28, 12:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Alla beslut får konsekvenser. Och av vad du skriver så är ju allt i sin ordning. Vart saken skulle leda fanns det ju inget tvivel om.
Det fanns väl visst tvivel. Inte ens Zelezky trodde att Ryssarna skulle anfalla tills man hade ett personligt möte med honom och förklarade verkligheten några dagar före invasionen. Själv trodde jag att Ryssarna bara skulle invadera Donbas. Putin själv försäkrade att de inte skulle anfalla. Så att det skulle vara ställt utom allt rimligt tvivel, går inte att säga.

Målet var förstås att invadera hela Ukraina och tvinga dem på knä. När det inte gick valde man att ta Svartahavskusten istället. Odessa klarade man till slut inte av.
Alla åsikter man framför till varför det skulle vara Ukrainas eget fel, faller egentligen platt till marken. Allt är Rysslands fel.
Citera
2022-10-28, 12:26
Medlem
Det är självklart att FU hålls hemlig med tanke på hur känsligt det är.

Att man inte springer till tidningarna och berättar vad man hittar är också ganska självklart.

Om vi för tillfället säger att det är Ryssland som utförde sprängdådet - Ryssland kommer givetvis inte erkänna detta. Meningen med sprängningen var ju då att försöka splittra Europa/NATO och EU - så tvivel bland dessa gemensamma motståndare -"Titta - det var land x som sprängde gasledningen som går till land y. Land Y - hur känner ni för det?"

Det har varit förvånansvärt tyst från Rysslands sida efter sprängningen och det tyder på att de inte vet hur de ska gå vidare. De kan inte börja häva ur sig anklagelser officiellt för de vet inte vad Sverige vet eller vad de hittade.

De vill nog att Sverige lägger korten på bordet - dvs de vill att Sverige berättar vad vi vet och hittade så de kan börja med med sitt påhittade narrativ. Börjar de innan så riskerar de att bli totalt bortgjorda när Sverige då lägger fram sina bevis som totalt motsäger det Ryssland försöker få ut.
Citera
2022-10-28, 12:26
Medlem
Såg precis ett klipp på youtube där Ryssland hade skrytit om hur de hade förstört 12 st HIMARS.
Det lilla problemet är bara att det var FAKE.
Ukraina har målat och byggt FAKE-HIMARS lastbilar och ställt ut som bete och Ryssland tog det.
Ryssland har slösat svindyra kryssningsmissiler på plyfa och målarfärg.
Citera
2022-10-28, 12:30
Medlem
Citat:
Jo, någon eller några. Men med den inställningen du ger uttryck för så kan ingen lita på något och vad är det mening med då?

Det är så läget är. Det kan gälla Ukraina, Covid, nya regeringen eller vad som helst. Tyvärr.
Citera
2022-10-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ja, skummar man inläggen denna tråd, så är det ganska klart åt vilket håll slagsidan ligger. Du skrev ju själv senast: "Allt är Rysslands fel."

Menar du att allt som strider mot den uppfattningen inte är "korrekt"?

Den här konflikten har i alla fall förstört mitt och många andras förtroende för Ryssland helt. Det är trots tidigare invasion av t.ex. Georgien. Egentligen än värre att man ska ge sig på det lilleputtlandet. Ett land som ryssar överlag har otroligt lite emot. Det ryssen inte verkar förstå är att de genom detta beteende aldrig kommer kunna gå att vrida tillbaka klockan. Det kommer drabba en två generationer minst. Att göra sig ovän med många av sina grannar kommer inte att skicka bra signaler till övriga grannar och det märks redan i retoriken.

Har själv varit en av dem som under hela mitt liv tyckt att folk överdriver rädslan för ryssen. Ack så fel man hade. Har själv alltid tyckt att så länge regimen bråkar med sina egna medborgare så är det ej vår ensak om befolkningen vill ha det på det viset. Vet inte ens om dagens Ryssland ens har några kulturella värden att vara imponerad över längre.
Citera
2022-10-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Att vi ska prata om mellanårsval som något avgörande är ett påhitt från någon rysk tankesmedja. Ett sätt att förskjuta diskussion. Kanske också en rysk dagdröm när det inte går bra här och nu i verkligheten. Att förtrycka ett folk med hänvisning till religion är medeltida. Hoppas det blir svårare för varje år som går. Hade det varit vad folket ville skulle Ryssland, Iran mfl kunna slappna av med kravallpolisen och misshandladet. Ju fler som lär sig läsa skriva och får tillgång till internet desto svårare lär det bli. Hoppas jag. Sanna lever i väst och kan göra lite som hon vill på fritiden utan att bli stenad eller bannlyst. Jobbigt bara att ha polare som inte går att lita på.

"det går bra här och nu i verkligheten" och jag trodde faktiskt Ukraina skulle lyckas med sin offensiv i Cherson ganska länge.

Att Demokrater/Biden i USA och för den delen även en hel del Republikaner tyckt krigsutvecklingen i Ukraina och offensiverna varit viktig för mellanårsvalen kan ju ingen förneka.

Inte minst tydligt har det ju blivit när offensiverna börjat gå sämre så har 30 demokrat ledamöter skrivit brev om fredsförhandlingar så de inte skall förlora i valet.

Ja ja... vad som sägs mellan Biden och Zelenski/mellan Nato-"rådgivare" och ukrainska armeledningen vet varken du ekller jag. Däremot har de ukrainska offensiverna tydligt planerats enligt vanligt Nato-maner som tillämpats i många länder och går mycket offensivt och snabbt. När sådana offensiver möter starkt och organsiserat motstånd kan de dock bli mycket förlustbringande.

Ja ja... ryss-trollrykten avfärdar du det med men en hel del talar för att de är sanna.

För övrigt florerar nu ett annat ryss-trollrykte som om det är sant skulle vara en mardröm för Nato: För ett mindra antal år sedan beslöt ryska armeledningen/vapenindustrin att avancerade vapen skulle tillverkas med inhmska komponenter och rysk vapenindustri började tillverka avancerad elektronik själva i mindre skala för tex robotar. Lagret av Kalibr kanske inte kommer ta slut? Jag tror själv inte på detta men det vore faktiskt en önskedröm.

Jag tror och hoppas att båda sidor i detta krig börjar förstå att kriget måste ta slut och de själva måste göra eftergifter.
Citera
2022-10-28, 12:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Folkrättsexperten Ove Bring om hur lögnaren i Kreml motiverar våldsanvänding mot sina (som han trodde) svagare grannar.

Känns vargens argumentation igen?
Bra inlägg. Det känns verkligen igen. Det är bara att titta på, alternativt komma ihåg, invasionens inledande dagar, hur kriget motiverades då och hur det motiveras nu.

Skrev om detta i ett inlägg igår.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Den oärlige som bara är intresserad av att få rätt, snarare än att ha rätt med hänsyn till verkligheten, kommer alltid att bli tvungen att ad hoca [från ad hoc] sig fram.
Citera
2022-10-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ukraina ville ha krig och fick som de ville.

Eftersom Putin är klok som en uggla, så får inte jag ihop ekvationen.
Men nu när du skriver det, så ter det sig logiskt i dagens datum.

Putin har blottlagt sin militära kapacitet för hela världen.
Nationer som får välja material kommer att stå på kö i väst.

Ryssland utger inget hot för världen på marken och deras export har slagits i spillror medan NATO växer så det knakar.
Nu bygger de försvarshinder i desperation för att Bamses honung har gått åt till Putins skrytbyggen och hans kompisar.
Samtidigt så kör ukrainarna över ryssen med hjälp av vapen från väst.

Om detta var Ukrainas plan, då blir det ännu mer genant för Putin.
Jag är ganska säker på att en konduktör i Moskva hade gjort ett bättre arbete.
Han hade "klippt" till Zelensky och genomskådat en så stor katastrofal bluff med att vända på klacken.
För han vill även kunna klippa biljetter i morgondagens Moskva.
Citera
2022-10-28, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Såg precis ett klipp på youtube där Ryssland hade skrytit om hur de hade förstört 12 st HIMARS.
Det lilla problemet är bara att det var FAKE.
Ukraina har målat och byggt FAKE-HIMARS lastbilar och ställt ut som bete och Ryssland tog det.
Ryssland har slösat svindyra kryssningsmissiler på plyfa och målarfärg.

Ja de förstörde dessutom fler än vad Ukraina hade hunnit få in i landet.
Citera
2022-10-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jaha, så de ukrainska officerarna som lämnade ifrån sig vapnen längtade tillbaks till Sovjet och var även de ryska-agenter. Stridsvagnssoldaterna de verkade ju inte heller särskilt stridsvilliga?

Det där att det inte finns sympatier för Ryssland och det ryska i Donbasss och på Krim måste man vara lögnare eller helt okunnig för att hävda.

För övrigt försvann "sovjet-tänket" i samhället snabbare i Ryssland än i Ukraina helt enkelt för att under Sovjettiden var Ukraina mer utvecklat ekonomiskt än Ryssland där "sovjet-tänket" brakade ihop snabbare. Tex innehades mer industri av staten längre i Ukraina än i Ryssland där avvecklingen under 1990-talet gick snabbare. Samma tror jag det var med odlingsmark.

Tror inte många som sagt att det inte finns sypatier för Ryssland i de områderna, och många som längtade tillbaka till Sovjet bara det att allt pekar på att de var i minoritet, åt minnstonne i Donnbass, de källor som finns indikerar <5%. Krim är nog svårare och där fanns en större del för, om de var i majoritet eller inte är nog svårt att 100% svara på.

Finns forfarande de som läntat tillbaka till Sovjet, framför allt innom militären och många statsanställdai samtliga gamla sovjetrepubliker. Även om det nästan dött ut i balt staterna.
Man hade stora förmåner, levde bättre än andra i samhället bara man följde det ledarna pekade på.

Men frågan är vad som hänt om Ryssland inte valt att ockupera områderna och vad beslutet bakom det var?
Kom inte och säg att det inte var medvetet, att du tror att det är OK för Ryssk trupp att åka på semester utomlands fullt utrustade för Krig?
Nu tror jag inte allt som Ryssar skriver, men jag har en tendens att tro på de utsgor det som igångsatte oroligheterna i Donbass och det är att utan Ryssk inverkan hade det dött ut innom några veckor och ett fåtal hade blivit fängslade för upploppen.

Men att det fanns
Citera
2022-10-28, 13:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har Ryssland nu blivit en förgrening eller kopia av terrororganistionen IS?
För ryska utsändningar låter ju faktiskt idag precis som det man förväntar sig från islamistiska hatpredikanter.

Saxat från Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/orden-i-rysk-stats-tv-havdar-heligt-krig-/
Lite pinsamt av Expressen att lägga Julia Davis förnämliga arbete med översatta ryska mediaklipp bakom betalvägg… 🙄

Här är twitter-länken:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1585315793889538049?s=46&t=orkkJQ1Z968yOMZ_JeS2ug
Det riktigt galna är att Sovolyov inte ens är den värsta dåren på RT; jag bedömmer honom som mer sansad än ett par andra.

Varning: Julias Media Monitor är ett ”rabbit hole” där man kan fastna i timmar med all dårskap som sker ”meanwhile in Russia…”.
Citera
2022-10-28, 13:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har du missat att Ukraina är en suverän stat som bestämmer över sin egen framtid? Det enda som Ukrainas nato-ansökan visar är vilket rövhål till stat Ryssland är. De forna sovjetstaterna går inte med i Nato för att de gillar att retas och jävlas med Ryssland - de går med där för att slippa bli invaderade av Ryssland.
...
Citat:
Verkligen? Vilken självständig statsledning har med de egna medborgarnas bästa för ögonen lett Ukraina dit de idag befinner sig? Ekonomiskt, medborgarrättsligt, försvarspolitiskt? Enligt mig rena vansinnet, i vilket jag förstår och vet att de flesta i denna tråd inte håller med om.
...
Arnstad dyker upp i tråden och tar direkt tag i målstolparna och springer bort för att bygga en halmgubbe.

saddam77 skrev att Ukraina är en suverän stat. Detta ifrågasatte du genom att hävda att dess statsledning ”inte har de egna medborgarnas bästa för ögonen”. Detta är dels en befängd definition på vad en suverän stat är, eftersom Ukrainas väljare får ta ansvar för den president och parlament de har valt, inte omvärlden. Dessutom är det i sammanhanget komiskt då din definition leder till att Ryssland ”inte är en suverän stat”, eftersom ingen rimligen kan hävda att Putins anfallskrig startades med ”de egna medborgarnas bästa för ögonen”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in