Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Då har dom ju antingen haft tur eller varit förutseende att välja bundet avtal när dom såg vad som var på väg att hända. Eftersom det finns ett otal avtalsformer är det svårt att få det 100% "lika" för alla. Tycker dock att har man tecknat ett avtal bör man omfattas av ev stöd lika mycket som om man inte tecknat avtal.
Det är cirka 50 % som har bundet avtal och 50 % som följaktligen har rörligt avtal. Jag skulle säga att det är tur och att sådana som jag, där avtalet löpte ut i augusti, haft otur.
Personligen gillar jag inte alls en kompensationsmodell för det som ska komma som baserar sig på det som varit. Det är ju även så att kompensation utgick i våras baserat på förbrukningen för december 2021, januari 2022 och februari 2022. Nu baserar man åter kompensationen med samma tre månader som de l underlaget. Det tycker jag är helt fel. Att det sedan sätts ett referenspris och att alla inom området får det, oavsett vad de har för faktiskt pris, är ju också helt fel. Varför ska någon som haft 39 öre i pris få räkna det som om den haft 1,59 (vilket är referenspriset i SE4)?
Jag förstår att du egoistiskt tänker på dig själv och tycker att du ska ha stöd fast du egentligen haft ett pris som inte borde berättiga till det. Du kommer att få det, men det är helt förkastligt.