2022-10-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ponera att utredningen med säkerhet kunde slå fast följande två kriterier:

*JJ och MH har bragt Tove om livet i JJs lägenhet

*Mordet är inte överlagt, dvs inte planerat

Givet att detta med säkerhet skulle vara sant - vad är då chansen att kunna få en tredje person att ställa upp att gömma kroppen med kort varsel sent på småtimmarna mot en söndag?

Att bara ställa frågan vore ju ett enormt risktagande för tjejerna. Liksom det vore ett enormt risktagande för en person att involvera sig i ett så allvarligt brott som undanröjande av en kropp efter ett begånget mord.

Vem skulle ta den risken? Tjejerna har ju knappast några fantasisummor att erbjuda för en sådan enormt riskabel tjänst. Det får mig att tro att enbart någon nära släkting skulle kunna överväga att ställa upp, som tex JJs pappa. Hur stor är släkten Les*hem i Vetlanda förresten, alltså JJs släkt på pappans sida?

Vad säger statistiken, hur ofta hjälper någon GM som gjort sig skyldiga till mord eller dråp, om de själva inte har minsta inblandning i upprinnelsen och genomförandet av mordet?

Detta resonemang talar för att tjejerna kanske ändå har löst detta på egen hand? Om inte, så talar det kanske för att någon med blodsband till tjejerna har hjälpt dem, med tanke på den enorma risk en medhjälpare tar?

Ja det är ju här pappan kommer in i bilden. Föräldrar skyddar sina barn in i det sista. Och är det en handlingskraftig person som dessutom är en förebild så är det än mer sannolikt att en sådan varit involverad.

Jag tror inte att de fixat att städa undan kropp och spår själva. Det är för mycket att tänka på - särskilt då de är unga, antagligen panikslagna, ev påverkade av alkohol/droger och inte kan tänka tillräckligt rationellt.

Jag är därför nyfiken på vilken bild Vetlanda-bor har av JJs pappa.
Citera
2022-10-28, 12:47
Medlem
Jag undrar var hon kan vara?
Citera
2022-10-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reveenka
Det er absolutt ikke sånn at mennesker alltid bajsar når/etter de dør. Og kroppen vil fortsatt være varm og bevegelig i rundt 3 timer. Så kommer dødsstivheten og det vil bli vanskeligere å flytte liket. Lukten kommer ikke så fort det kan ta ett par dager. Hunder vil likevell kunne merke lukt som vi ikke klarer å kjenne. Men har dere likhunder i Sverige? Mener å huske jeg hørte dere måtte låne likhunder i Wilma saken.

Ja så är det ju, absolut.
Jo det finns en hel del likhundar
Citera
2022-10-28, 12:49
Medlem
Verendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modig39
Vet ni att JJ ägde en sån trälåda eller hur kom det in i tråden ?
Det är en teori att man skulle kunna använda en sådan trälåda som diskuteras. Men om du läser tidigare inlägg så kan du se att ingen har presenterat det som fakta.
Citera
2022-10-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnar4321
Intervjun med "Anna" verkar vara borttagen. Tänker att det bekräftar att det var M*irjam eftersom hennes sociala medier nu är låsta till vänner och hennes namn framkommit här i samband med intervjun

I mitt tycke rätt märkligt att ställa upp på en sån intervju då man ”tillhör” MGM’s läger.
Syftet att prata om sin misstänkte vän i goda ordalag faller ju lite platt. Inte helt schysst av kvällstidningen att utbyttja situationen heller. Vetlanda är litet, detta var typ en bästis och då kan ju identifieringen av den intervjuade ske på fem röda.
Citera
2022-10-28, 12:51
Medlem
Citat:
Hade det varit så mycket spår av henne som ett mord ofta lämnar efter sig så hade dem verkligen oxå inte komma ut mer från häktet .
Jag tror inte med den tidsmarginal och dem tider allt inträffat att dem lyckats döda nån , få ner denne obemärkt i en trappa i ett litet hyreshus när dessutom grannar lägger märke till ljud, få ut kroppen på gården och in i en bil . Hinna iväg med den , åka till mc d , Åka en sväng med telefonen så den synd i och omkring biltema , hem och städa , flytta cykel , och dagen efter åka tidigt till sin pappa för att lägga ut annons på stallsaker.
Tror ni verkligen två stycken ostraffade tjejer skulle klara ut detta ??

Ja.

02,30-03,00: Mordet sker
03,00: Åker till McD med grannen. Liket kvar i lgh
Ca 03,30: Hemma igen.
Ca 04-06: Bär ner liket till bilen. Flyttar cykeln. Fortfarande mörkt. Dåligt väder. Alla sover i princip.
Under förmiddagen eller någon gång under hela söndagen: Dumpar liket.

Fanns, som du ser, tid så att det räckte och blev över.

- Finns inget som bevisar att mobilen var uppe vid Biltema. Masten finns där, men täcker halva norra Vetlanda (även JJ's lgh).
- Vid tex strypning eller slag i huvudet finns inget att "städa".
- Folk har fått ut lik ur lägenheter i hundratals mordfall utan att bli påkomna av grannar.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-10-28 kl. 12:56.
Citera
2022-10-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet faktiskt inte om det är vanligt att kroppar eller kroppsdelar från lägenhetsmord dumpas oemballerade, särskilt om det transporterats i en bil.

Har du någon susning om hur det förhåller sig?

Kvistar och grenar är ju lika aktuellt oavsett emballage eller inte, det syftar till att försvåra visuell upptäckt.

När det kommer till kroppsdelar tror jag vanligast är att lägga dom i påsar och försegla dom. Men hittar ingen statistik över just det. Intressant! Ska se om jag hittar sån statistik

Har inte hunnit läsa igenom allt i länken, men mycket intressant info fanns.T.ex:

87% Av mördarna transporterar kroppen från brottsplatsen. 55% Döljer inte kroppen efter dom placerat den.

Body location was defined as the place where the corpse was found (e.g., neighborhood or property) in relation to the offender. Across all cases in this study, 35 percent of victims were found in the offender’s neighborhood, 27 percent on the perpetrator’s property, and 15 percent somewhere else connected to the offender. In 23 percent of cases, the authors could not determine from the case file how the body location related to the perpetrator.

https://www.crime-scene-investigator.net/body-disposal-in-homicide.html
Citera
2022-10-28, 12:55
Medlem
algenurbos avatar
Citat:
Hade det varit så mycket spår av henne som ett mord ofta lämnar efter sig så hade dem verkligen oxå inte komma ut mer från häktet .
Jag tror inte med den tidsmarginal och dem tider allt inträffat att dem lyckats döda nån , få ner denne obemärkt i en trappa i ett litet hyreshus när dessutom grannar lägger märke till ljud, få ut kroppen på gården och in i en bil . Hinna iväg med den , åka till mc d , Åka en sväng med telefonen så den synd i och omkring biltema , hem och städa , flytta cykel , och dagen efter åka tidigt till sin pappa för att lägga ut annons på stallsaker.
Tror ni verkligen två stycken ostraffade tjejer skulle klara ut detta ??

Kanske man efter att TT talat med sin pojkvän överfallit henne och tejpat fast henne i sen stol. JJ har åkt til McD för att köpa käk. Senare under natten har MGM somnat, TT sitter fast i stolen men försöker "hoppa loss" (hammrande ljud) MGM vaknar får panik av att TT väsnas och drar en plastpåse över hennes huvud tills hon slutar att väsnas. Då inser de att hon slutat väsnas Pga att hon är död. klockan kan då vara runt/efter 04:00 när detta sker. Då börjar MGM röja bevis. De fraktar ner TT typ 05:00 på morgonen då alla somnat igen. Dumpar kroppen någonstans och när man kommer tillbaka så inser man att cykeln står kvar, så MGM springer iväg med den några kvarter fast den är låst. Mobilen föll antagligen i lägenheten efter att TT blivit övermannad efter att hon talat med sin pojkvän, och glöms kvar i lägenheten/ alternativt slängs i samband med kropp frakten. Att mobilen pingat sista gången 03:50 kan bero på att MGM stängt av mobilen strax efter att man bragt TT om livet för att röja spår.
Citera
2022-10-28, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reveenka
Det er absolutt ikke sånn at mennesker alltid bajsar når/etter de dør. Og kroppen vil fortsatt være varm og bevegelig i rundt 3 timer. Så kommer dødsstivheten og det vil bli vanskeligere å flytte liket. Lukten kommer ikke så fort det kan ta ett par dager. Hunder vil likevell kunne merke lukt som vi ikke klarer å kjenne. Men har dere likhunder i Sverige? Mener å huske jeg hørte dere måtte låne likhunder i Wilma saken.
Tydligen så lånat vi likhundar från andra länder,
Och håller med om att det är lättare att hantera kroppen de första timmarna. Om hon mördats mellan 2 .30 och 3 så kan kroppen forfatande flyttas på runt säg kl 5, när huset tystnat, grannarna somnat osv.
Senast redigerad av uractualmom 2022-10-28 kl. 13:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja.

02,30-03,00: Mordet sker
03,00: Åker till McD med grannen. Liket kvar i lgh
Ca 03,30: Hemma igen.
Ca 04-06: Bär ner liket till bilen. Flyttar cykeln. Fortfarande mörkt. Dåligt väder. Alla sover i princip.
Under förmiddagen eller någon gång under hela söndagen: Dumpar liket.

Fanns, som du ser, tid så att det räckte och blev över.

- Finns inget som bevisar att mobilen var uppe vid Biltema. Masten finns där, men täcker halva norra Vetlanda (även JJ's lgh).
- Vid tex strypning eller slag i huvudet finns inget att "städa".
- Folk har fått ut lik ur lägenheter i hundratals mordfall utan att bli påkomna av grannar.

Så de grannar i huset som reagerat på att det låter skulle inte reagera att det fortsätter äkta och ha ett extra öga då ?
Det hade jag i mitt hus.
JJ bor väl högst upp ? Och väger en del . Inte helt Enkelt att bära en otymplig kropp ner för alla trappor . Och en bil kommer ju inte så nära intill så man kan lasta i kroppen direkt från bilen. Så dem måste bära ut kroppen till bilen utan att grannarna lägger märke till något ?

Ni får tro vad ni vill . Jag betvivlar starkt detta iaf . Jag är mer inne på GW spår . Han är erfaren och vet vad han pratar om .
För att detta ska vara möjligt måste det bryta ett helt mönster .
Två ostraffade tjejer har svårt att lyckas med ett fläckfritt dödande av nån , och lyckas frakta bort samtidigt som grannar redan lagt märke till konstiga ljud .
Citera
Medlem
Verendums avatar
Citat:
Hon hade ju lagt ut annonsen på fm hos sin pappa i nye & var det som en i tråden skrev men som är obekräftat sågs JJ och MH i en bil på morgonen på en parkering vid Ilharjen .
Så jag antar att dem åkte ut till JJ S pappa på morgonen för att lägga ut annonsen som kom ut på fm …. Eller vad i det var fel!

Nu får du / ni fan sluta! Står det rätt till ?
Tycker fler ska skriva till moderatorer som anser att jag blir påhoppad i allt jag skriver .

Blir riktigt arg! Hur gamla är ni ?
Låter som ni är bäst och störst . Paragrafryttare är ni . Letar fel i allt .
Gör det bättre själv då för f-n !
Det enda ni ligger kraft på är att klanka ner på andras inlägg .
Moget ….. och det är ju det FB är till för ???

Synd att behöva komma med ett till klagomål, för du verkar inte hantera det särskilt bra. Men vad jag vet är det FAKTUELLT INKORREKT att hon skulle ha lagt ut annons på förmiddagen.

Det var pappan som lade ut annons på förmiddagen, JJ lade senare ut annonsen på facebook, men det var senare på dagen. (Eftermiddag/kväll om jag minns rätt.)
Citera
2022-10-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Syftet med donken besöket var nog inte för att stilla hunger, nej, hon ville visa upp sig så fort som möjligt efter dådet

Ja, det är vad jag tänker också att visa upp sig ev skaffa alibi eventuellt bara för att försöka spela normal som möjligt. Nej jag håller att med dig där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in