2022-10-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver.Twist
Tror det är skrivet i tråden att MH drack och kunde bli känslosam "snefylla" och andra fick ta hand om henne...

Det läste jag med. Jag har dock hört att det är JJ som inte dricker.
Citera
2022-10-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver.Twist
Tror det är skrivet i tråden att MH drack och kunde bli känslosam "snefylla" och andra fick ta hand om henne...

Du har rätt! Då vet vi att hon dricker.
Citera
2022-10-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Det läste jag med. Jag har dock hört att det är JJ som inte dricker.

Då är det istället konstigt att J.J inte körde i detta busväder (både till krogen och till McDonalds). Var den lilla röda bilen köroduglig kanske? Kan vara därför polisen inte eftersökt vittnesuppgifter på denna bil.
Citera
2022-10-28, 11:31
Medlem
algenurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Del 2 - Sammanfattning 28 oktober

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

Vittnesmål om Toves och MGM personligheter m.m

Om Tove:
- "TT var en väldigt snäll person som folk tyckte om. Lite blygare och försiktig men ingen hade något ont att säga om henne. Hon verkade dock inte alltid må så bra och jag minns att hon grät på en fest nån gång för hon var ledsen över något och vi försökte trösta henne." (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).

Om JJ:
- Beskrivs som självgod och manipulativ av en klasskamrat. (Expressen).
- Folk som känner till henne har bland annat sagt att "hon måste ha någon sorts empatistörning".
- "Umgås med folk som tar droger, det vet jag till 100%, och det är ingen som sagt till mig, utan det har jag sett själv. Och ja, jag skulle säga att det är rätt känt." Källa: Bluegypsy
- "Jag har nu fått berättat för mig av två olika personer att JJ umgicks med folk som håller på med droger. Detta kompisgäng där JJ var med, har hållit till i ett ödehus och haft fester i trakterna kring Näsby". Källa: Tjallak
- "Är utåt en person som är trevlig men när man väl kommer in i gruppen och lär känna henne är hon väldigt hård, manipulativ och vill få sin vilja igenom. Hon utesluter väldigt lätt folk som ifrågasätter henne och skyller gärna ifrån sig sitt beteende på andra". (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).

Om MH:
- "ALLA jag pratat med säger att MH är den snällaste, raraste mest omtänksamma dem träffat/känt". (Skriver användare Bluegypsy)
- "MH var en person vi väldigt ofta ifrågasatte varför hon var med och umgicks med alla då hon var så mycket yngre. Hon var bara 16-17 och vi tyckte det var konstigt att hon var med så mycket äldre. Hon drack väldigt mycket och blev väldigt känslosam, fick snefylla och då fick alltid andra än hennes närmsta vänner ta hand om henne och finnas där. Verkar bära på mycket!" (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).
Relationen mellan den försvunna och de två MGM:
- Tove och JJ var tidigare vänner, men inte sedan 2-3 år tillbaka (uppgifter i tråden)
- Tove skrev ”Grattis 😍” på MH:s instagram tidigare i somras.
- Tove och hennes pojkvän brukade umgås med en av de nu häktade flickorna för längesedan, men ingenting i närtid. "Jag har inte hört talas om något om henne på ett år säkert". Källa: pojkvännens mor.
- "Anna", 28 år, vän med båda MGM, uppger till AB att hon, de misstänkta kvinnorna och Tove, tidigare umgåtts i samma kompisgäng. Att de var ett rätt stort gäng från början och umgicks allihop. "Anna" umgicks därefter mer med de häktade MGM och gled ifrån en del andra i gänget.
- "Anna" beskriver en av MGM (osäkert om hon anser JJ eller MH): Jag umgås ofta med henne och pratar med henne varje dag, i vanliga fall. Hon är väldigt energisk, spontan och rolig. Väldigt omtänksam och mån om andra. Väldigt ärlig, vilket jag gillar. Hon är som en lillasyster för mig.
- MH följer Tove på Instagram
- JJ och MH är vänner på Facebook

- Bild på MGM: https://imgur.com/a/ylvpxbu
- Bild 2 MGM: https://twitter.com/anon_western/status/1584563780423274498

Är rätt hundra på att "Anna" saa att hon ingår i en watsapp grupp som MGM ingår i. Där det skrivits att TT är försvunnen, dock hittar jag inte videon på AB längre. Vet inte om dett har någon betydelse, men det kan eventuellt inebära att mgm delat med sig av va dom gjort i gruppen eller förnekat inblandning till sina vänner.
Citera
2022-10-28, 11:32
Medlem
Birdogirls avatar
Har läst hela tråden förutom sista inläggen från idag. Känner till Vetlanda väl.

Tänkte presentera ett alternativt scenario om ngn är intresserad. Det är inte själv den teori jag tror mest på, men vill inte stänga några dörrar än då vi vet för lite.

Ok. Låt säga att allt som kommit fram stämmer angående att TT följer med tjejerna hem för att prata. Sedan blir det bråk. Inte skrik utan verkligen slagsmål. TT chockad, springer från lägenheten. I det läget vill hon bara ut, bort från de andra. Finns tecken på slagsmål och blod i lägenheten som polisen säkrat. I stundens hetta glömmer hon både mobil och allt annat i lägenheten. Väska, cykelnyckel osv. Möjligen har hon precis innan eller mitt i bråket lyckats ringa pojkvännen från toan eller liknande (i så fall sista samtalet som uppfattas som mycket suspekt). Hon springer ut (spring och dunsar har nu hörts ett tag i trappan av grannar). Väl ute försöker hon få med cykeln en bit, men har inte nyckeln. Vet att det låter konstigt, men man kan göra såna konstiga saker i en chockad situation o tydligen var det även hennes pappas cykel. Hon orkar inte dra den längre än några hundra meter. Någonstans där eller där efter träffar hon ”hjälp”. Dock fel hjälp. Fel person. Som ser en ensam tjej släpandes på låst cykel, ev gråtandes?

Som sagt. Alternativ teori. Tror nog de har rätt personer. Men statistiskt mkt ovanligt så värt o fundera lite extra…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Då är det istället konstigt att J.J inte körde i detta busväder (både till krogen och till McDonalds). Var den lilla röda bilen köroduglig kanske? Kan vara därför polisen inte eftersökt vittnesuppgifter på denna bil.

Möjligt att det är så och den är avfärd. Samtidigt är det så pass nära mellan JJ och MHs adresser att alla 3 bilar bör undersökas. Det är rätt lätt att låna sovande föräldrars bilar mitt i natten...
Citera
Medlem
Citat:
Har för mig att det påstods tidigare i tråden att M.H var nykterist. Är detta bekräftat?

Detta inlägg skrevs igår kväll, skribenten skriver att MH drack väldigt mycket, blev väldigt känslosam, fick snefylla och hennes närmaste vänner fick ta hand om henne och finnas där.

Har inte läst nattens och morgonens inlägg, är det något som har förnekats vad gäller det inlägget om MH?

Citat:
Ursprungligen postat av absolutkompis1
Folk har efterfrågat mer info om personerna det gäller.

Jag och mina vänner var under 2019-2020 bekanta med TT, JJ och MH då vi ofta festade i samma umgänge och träffades ute.

TT var en väldigt snäll person som folk tyckte om. Lite blygare och försiktig men ingen hade något ont att säga om henne. Hon verkade dock inte alltid må så bra och jag minns att hon grät på en fest nån gång för hon var ledsen över något och vi försökte trösta henne.

JJ är utåt en person som är trevlig men när man väl kommer in i gruppen och lär känna henne är hon väldigt hård, manipulativ och vill få sin vilja igenom. Hon utesluter väldigt lätt folk som ifrågasätter henne och skyller gärna ifrån sig sitt beteende på andra.

MH var en person vi väldigt ofta ifrågasatte varför hon var med och umgicks med alla då hon var så mycket yngre. Hon var bara 16-17 och vi tyckte det var konstigt att hon var med så mycket äldre. Hon drack väldigt mycket och blev väldigt känslosam, fick snefylla och då fick alltid andra än hennes närmsta vänner ta hand om henne och finnas där. Verkar bära på mycket!
Citera
2022-10-28, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Men nu får ni sluta. Ni fyller tråden med skit och när det kommer ngt intressant som tex det sista nu med den här podden så försvinner det i flödet och istället för att prata om grannens egna ord så läggs fokus på rent blaj.

Lyssna vettja https://www.instagram.com/reel/CkOVyCYj5w-/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Det är alltså någon som intervjuat nyckelpersoner i vetlanda? Släpps idag, mycket intressant.
Citera
2022-10-28, 11:36
Medlem
Citat:

Nej, McDonalds resan är, som jag nu sagt många gånger i denna tråd, förmodligen en alibi resa.

Hon behövde ses av så många som möjligt. Umgås med någon annan som kan intyga att hon inte var i lägenheten osv.

Att hon ringer grannen och ber om skjuts till McDonalds låter för mig som att hon var ganska klar i huvudet. Helt ok plan om brottet skett nära inpå och snabbt agerande krävdes.
Citera
2022-10-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Har läst hela tråden förutom sista inläggen från idag. Känner till Vetlanda väl.

Tänkte presentera ett alternativt scenario om ngn är intresserad. Det är inte själv den teori jag tror mest på, men vill inte stänga några dörrar än då vi vet för lite.

Ok. Låt säga att allt som kommit fram stämmer angående att TT följer med tjejerna hem för att prata. Sedan blir det bråk. Inte skrik utan verkligen slagsmål. TT chockad, springer från lägenheten. I det läget vill hon bara ut, bort från de andra. Finns tecken på slagsmål och blod i lägenheten som polisen säkrat. I stundens hetta glömmer hon både mobil och allt annat i lägenheten. Väska, cykelnyckel osv. Möjligen har hon precis innan eller mitt i bråket lyckats ringa pojkvännen från toan eller liknande (i så fall sista samtalet som uppfattas som mycket suspekt). Hon springer ut (spring och dunsar har nu hörts ett tag i trappan av grannar). Väl ute försöker hon få med cykeln en bit, men har inte nyckeln. Vet att det låter konstigt, men man kan göra såna konstiga saker i en chockad situation o tydligen var det även hennes pappas cykel. Hon orkar inte dra den längre än några hundra meter. Någonstans där eller där efter träffar hon ”hjälp”. Dock fel hjälp. Fel person. Som ser en ensam tjej släpandes på låst cykel, ev gråtandes?

Som sagt. Alternativ teori. Tror nog de har rätt personer. Men statistiskt mkt ovanligt så värt o fundera lite extra…

Jävla bra skrivet och väldigt teoretisk rimligt.
Men då borde fler vara jävligt intresserade av vad som gick snett där ute.

Tjejerna som är häktade känns bara tysta lixom.. jag tror dom sitter häktade just av anledningen att dom inget säger. Snarare döljer sanningar..
Min känsla bara, har säkert fel som vanligt.
Citera
2022-10-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Kan denna Mirjam veta mer än oss?
Vem fan är hon igentligen..

Hon sa ju i videon att en av de häktade kvinnorna är hennes närmsta vän och förmodar att det är J hon syftar på. Mir*am hade fått gå på balen 2021 och det ska varit J som styrde upp och lyckats få med henne.. även Ma*a hade fått vara med tydligen. Så den här J kan hon, manipulativ är hon garanterat, hon får ju igenom det hon vill tydligen.
Citera
2022-10-28, 11:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ni som har koll på åtelkameror, tömmer man dessa på plats? Eller via 4g hemifrån?

Såg att du redan fått svar!
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Förmodade "Anna" kommenterar i Expressen:

Mirj*m Ol**on:
"Expressen hur kan ni tillåta alla dessa kommentarer?? Spekulerar om deras föräldrar dessutom? 😡"

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02UtYoxr4eDnnfhT2pefRiGG HkzWF96BNdJ424xX7fiVHFDcXq7d47aw1hG9YF2u7Bl&id=371 34975344

Intressanta kommentarer, bl.a. om MGMs religiösa tillhörigheter. Jag tolkar det som att även JJs familj/uppväxt är Pingstvän, och kommentarer att detta fall ger Knutby-vibbar.

Citat:
Har för mig att det påstods tidigare i tråden att M.H var nykterist. Är detta bekräftat?

Det har jag inte sett, snarare att både TT och MH blev fulla och deprimerade ibland när de krökade, MH oftare än TT, och att MH då övergavs av sina "vänner" och andra fick ta hand om henne.

Det var ett helt nytt nick före tolvslaget igårkväll som beskrev "kompisgruppens" relationer. MH lär ha varit en ca 16-17 år då, möjligen något yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
En helt random grej som jag reagerade på när det gäller branden på Floragatan förra året...

JJ hade ju enligt sammanfattningen erkänt för en vän att det var hon som tände på.

I SVT:s artikel om branden på Floragatan så står det även nämnt att en annan brand uppstod utanför en lägenhetsdörr i ett flerfamiljshus på Stationsgatan i Vetlanda ett par timmar innan branden på Floragatan tycks ha startat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/obebodd-villa-totalforstord-i-brand-i-vetlanda

Vad är oddsen för att det skulle vara två helt vitt skilda personer som startat dessa bränder med bara några timmars mellanrum under samma natt i samma stad? Om JJs erkännande till sin vän stämmer, så torde det väl vara ganska sannolikt att hon även är ansvarig för att ha tänt på i huset på Stationsgatan.

Vetlanda är inte så stort, och pyromani är ett relativt ovanligt brott.

Har det avhandlats i tråden vem som bodde på Stationsgatan vid tidpunkten för branden, och i så fall vilken relation denna personen har med JJ?

Det stod att villan som brann helt ned var under renovering, ingen bodde där. Kan det ha varit JLs renoveringsprojekt????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in