Citat:
Ursprungligen postat av
Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från
- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv
Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.
Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.
Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.
Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.
Propagandan i denna konflikt liknar ingenting vi någonsin har sett. Den har radikaliserat stora delar av Europeiska populationen.
Du har hbtqflagg viftande fjollor som är mer patriotiska för Ukraina än vad dom någonsin visat för sina egna länder.
Du har radikala trädkramera som vill se USA störta Ryssland med våld och starta ett kärnvapenkrig.
Vänsterliberala nötter som varit kränkta om rasism mot allt och alla plötsligt blundar och ignorerar nazismen som florerar och har utvecklats under längre tid i Ukraina.
Svenska kommunister som i decennier varit anti imperialister över en dag ville gå med i Nato.
Men det absolut lustigaste med allt som jag har observerat är naiviteten Europeisk ledarskap har visat under denna konflikt.
Inget Europeiskt land har visat någon självbevarelsedrift överhuvudtaget. Alla knäböjde åt Washington av rädsla för Ryssland. Putins pansarvagnar skulle rulla in i Berlin igen. Exakt alla beslut angående hur man bör agera i denna kolossala kris råkar vara exakt det Washington önskar.
Informationskriget kommer gå i historien som den största mass psykosen vi någonsin sett.
Några exempel på vår hysteri
Första månaden i konflikten fyllde vi Ukraina med vapen. Det mesta har förmodligen bara sålts på svarta marknaden.
Vi fyllde landet med miljarder euro som har bara stulits av korrupta Ukrainska ledarskapet.
Ryska statens valuta besparingar som dom har sparat ihop i EU och USA av all energi försäljning stals.
Ryska privata båtar, bilar, fastigheter, fotbollslag stals.
All rysk media förbjöds i hela väst världen precis som vi vore Nord Korea.
Svenskfotboll avbröt planerade fotbolls läger p12 från Vitryssland.
Ryska professorer förlorade jobbet i Tyskland och England.
Ryska fotbollslag stängdes av från Champions League.
Ukraina vann Melodifestivalen.