2022-10-22, 22:51
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Omöjligt att säga utan mer info. Hur odlar du och vad odlar du i? Är det första flushen? Kan du lägga upp bild på odlingen?

Denna är det jag kör:
https://www.elephantos.com/en/smart-...elium-box.html

Detta är min första flush. Nu har det börjat växa ordentligt på andra ställen i boxen

De två som växt så otroligt mycket snabbare än resten. Ska jag plocka dem innan resten eller vänta och plocka alla samtidigt?
Citera
2022-10-23, 10:38
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Denna är det jag kör:
https://www.elephantos.com/en/smart-...elium-box.html

Detta är min första flush. Nu har det börjat växa ordentligt på andra ställen i boxen

De två som växt så otroligt mycket snabbare än resten. Ska jag plocka dem innan resten eller vänta och plocka alla samtidigt?

Okej. Ja det kan växa lite ojämnt när det inte är isolat man odlar. Jag hade plockat de största innan de börjar släppa sporer i boxen. En del är petiga med att skörda hela flushen på samma gång men ibland går det inte riktigt pga några svampar som är mycket snabbare än resten.
Citera
2022-10-23, 11:35
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Okej. Ja det kan växa lite ojämnt när det inte är isolat man odlar. Jag hade plockat de största innan de börjar släppa sporer i boxen. En del är petiga med att skörda hela flushen på samma gång men ibland går det inte riktigt pga några svampar som är mycket snabbare än resten.

Då får det nog bli så att plocka de två som redan nu är gigantiska, och låta resten växa vidare.

Nästa steg är att låta de ligga och torka i mörker? Har ju lust att ta de två rackarna och bara mumsa i mig direkt
Citera
2022-10-25, 21:42
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Vad är problemet med att svampen släpper sporer?

Hur torkar man sin svamp bäst?
Citera
2022-10-25, 21:47
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Vad är problemet med att svampen släpper sporer?

Hur torkar man sin svamp bäst?

Mest estetisk för hela odlingen blir täckt av de mörklila sporerna. Ser inte så kul ut.
Hur man torkar bäst vågar jag inte svara på men jag har spridit ut de på tidningar/skrivarpapper framför en fläkt och torkat de tills de nästan är knastertorra för att sedan driva ut den sista fukten med hjälp av en svamptork på lägsta effekt någon timme. Jag tycker det är svårt att få de riktigt knastertorra med enbart fläkt.
Citera
2022-10-27, 23:28
Medlem
0xgh64s avatar
Odla svamp utomhus?

Tjoo har funderat på en sak. Är det möjligt att odla svamp utomhus genom att bara ta sprutan med sporer och spruta ner i ex bakgårdens gräsmatta i typ slutet på augusti/ början på september? Eller muterar sporerna sig då jorden inte är steril? Här i norden är ju miljön ultimat för svamp att växa. Varför kan man inte så ut en viss svampsort i naturen utan att förodla i en steril miljö först? Om det nu inte går förstås.
Citera
2022-10-27, 23:34
Medlem
Farfarsfars avatar
Funkar med viss matsvamp som ostronskivling och liknande arter som gärna växer på förmultnad ved.

Ingen som tagit sporeprints på toppisar? Borde kunna odlas inomhus, kan man tycka. Utomhus tror jag inte funkar.
Citera
2022-10-27, 23:46
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Funkar med viss matsvamp som ostronskivling och liknande arter som gärna växer på förmultnad ved.

Ingen som tagit sporeprints på toppisar? Borde kunna odlas inomhus, kan man tycka. Utomhus tror jag inte funkar.

Det finns färdiga odlingslådor att köpa för toppisar.
Citera
2022-10-28, 00:00
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det finns färdiga odlingslådor att köpa för toppisar.

Verkligen? Länka gärna i så fall. Har bara sett för olika cubenssorter?
Citera
2022-10-28, 10:10
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:

Du kan odla de i kylskåpet men det är jääävligt omständigt och inte värt det.

Vet att jag läste om det på magiska molekyler eller shroomery för ett par år sedan.

Det lättaste är att mala ner lite toppisar och blanda ut det i vatten som du sedan häller ner i en blomsterspray flaska och sprayar på lämplig gräsmatta

Sporerna bör spridas innan frosten kommer!
Citera
2022-10-28, 11:02
Moderator
Morfar-52s avatar
"Odla svamp utomhus?" infogad./mod
Citera
2022-10-28, 11:11
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Verkligen? Länka gärna i så fall. Har bara sett för olika cubenssorter?

Jag är inte inne och snurrar på dom sidorna, vet bara en kille som kör med odlingslådor som säger sig driva upp toppisar i dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in