2022-10-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om min lön stiger lika mycket som elpriser, räntor, inflation och bränslepriser så är det inga problem. Men så är det ju inte. Värst har förstås pensionärerna. Deras pensioner höjs väl med en halv procent eller nåt.
Va? Bidrag och pensioner räknas ju upp med 8 procent vid årsskiftet.. mer synd om låginkomsttagare.
Citera
2022-10-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En bråkdel du är dum på riktigt du...

Fortfarande Norrland kan inte rösta in en regering då det bor för lite folk här... men det fattas inte en idiot som dig...

Utan Norrland skulle södra Sverige inte kunna hålla sina industrier igång

Utan södra Sverige hade du inte fått några bidrag och då hade du varit död.
Citera
2022-10-27, 21:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Och? Vi producerar den... ni har bättre infrastruktur nya vägar osv vad får vi här uppe inte ett skit... man lägger ner sjukhus och annat här uppe... för att det är för "dyrt"

Ja vet du varför vi har nyare och bättre infrastruktur? Det är vi som betalar 45 kronor per varje passering av tull vi åker igenom som gör detta. Blir lätt över 100 kr per dag.
Detta system betalar sig själv för varje infrastruktursatsning i regionen.

Vad tycker du annars om skatteutjämningssystemet förresten?
Citera
2022-10-27, 21:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Utan södra Sverige hade du inte fått några bidrag och då hade du varit död.

*gäsp* vi säger så lillen utan norra Sverige skulle du och övriga idioter frysa i vinter och få laga mat över öppen eld.
Senast redigerad av nousernameneeded 2022-10-27 kl. 21:09.
Citera
2022-10-27, 21:05
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är väl inget pristak det talas om utan en ersättning på 50-79öre per kilowattimme?

Så kostar elen 579öre/kWh så betalar du 500 av dem, eller har jag missuppfattat vad de menar?
Exakt så. Det är skitdåligt. Napoleon hade vett att sätta pristak på diverse varor för över 200år sedan, oklart varför våra korkade politiker inte kan göra detsamma.
Citera
2022-10-27, 21:07
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja vet du varför vi har nyare och bättre infrastruktur? Det är vi som betalar 45 kronor per varje passering av tull vi åker igenom som gör detta. Blir lätt över 100 kr per dag.
Detta system betalar sig själv för varje infrastruktursatsning i regionen.

Vad tycker du annars om skatteutjämningssystemet förresten?

Ja det gör vi här också...

Ja ett system som skulle bli omvänt om man började fördela resurserna till de områden man tar dem ifrån istället för att förse södra Sverige med massa pengar.
Citera
2022-10-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Stolt över ett stöd. Du skulle söker gå till soc och skryta om det.

Du vet förmodligen var kontoret ligger, din stamkund....

Man måste TJÄNA pengar och betala skatt för att kunna få tillbaka något, men det begriper inte en bidragsparasit som du!
Citera
2022-10-27, 21:14
Medlem
Tillssons avatar
Ebba gör en mkt mkt bra intervju i SVT Nyheter kl 21.
Citera
2022-10-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Vet inte om jag över huvud taget reagerar alls på detta elprisstöd, för alla kommer bli rövkörda ändå.
Ni som inte får stödet kommer ha relativt låga priser i vinter också jämfört med SE3 och SE4 och i långa loppet betala mindre.
Ni som får stödet får en slant nu och kan sprida den i kommande vinter på de extrema priserna som kommer.

I slutändan är det Norrland som går vinnande ur det totalt sett om man räknar med vintern, eller om man räknar med hela sommaren till o med så har nog de flesta i norr betalat mindre än söderlänningar.

Jajaja, sen finns de alltid dendär smarta Flashbackaren som bundit priset, klarar 42% ränta och den berömda gigantiska fb-kewken som bara gör vinst så fort den blinkar med ögonen, men jag pratar om gemene man nu.

Tak på priserna i söder hade varit lämpligare, hushållen tappar ju köpkraft också som påverkar oss norrut i långa loppet.

Du har ju faktiskt fattat hur det hänger ihop, till skillnad mot andra gnällrövar som bara vill åt nån annans pengar....

De påminner om Harry Potters feta bortskämda styvbror (eller vad fan man ska kalla honom)
Citera
2022-10-27, 21:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Ja, vi tillhör numera en enda stor EU-marknad och har ingenting att säga till om längre. Begrep du inte detta när du röstatde för att Sverige skulle gå med i EU?
Ja var en av de som röstade mot, men vad hjälpte det mig?
Citera
2022-10-27, 21:18
Medlem
Jag är seg i huvudet, hörde nyss på aktuellt en kille som förklarade detta - ändå hänge jag inte med.

Vi köpte ett hus i Maj, får vi tillbaka pengar för el som förra ägaren gjorde av med?
Citera
2022-10-27, 21:18
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Det du beskriver kallas planekonomi. Trodde att vi hade lagt det bakom oss.

Det funkar ju i Norge.. varför skulle det inte funks hä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in