2022-10-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonHamilton
Själv har jag lite över 2.5 år kvar på mitt elavtal, och det ligger på 0.36 kr/kWh.
Med andra ord så kommer jag ha 0kr i elräkning ett tag framöver.

Blir att mine:a Bitcoins =)

Nja, detta är ju retroaktivt. Du får tillbaka pengar för perioden oktober 2021 - september 2022

Kommande räkningar får du glatt betala fullt ut än så länge ....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är inte det här som att göra ren vindrutorna på bilen när det är punka på framhjulet?
Att elpriset är så högt beror väl på att vi låter EU-mupparna diktera villkoren för oss Svenskar?
Om vi har lite ström här i landet så ska vi väl inte exportera den till de som är beredda att betala mer för den. Först ska väl svenska behov tillgodoses och finns det något över så kan vi sälja till Danmark och Tyskland.
Eller ska allt vara en enda jävla stor och lycklig (EU)marknad nu?

Ja, vi tillhör numera en enda stor EU-marknad och har ingenting att säga till om längre. Begrep du inte detta när du röstatde för att Sverige skulle gå med i EU?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Korkad regering att göra skillnad på norr och söder.

Så är det absolut, alla skulle ha samma elpris.
Citera
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Korkad regering att göra skillnad på norr och söder.
Det känns rimligt då folket i söder har extremt höga elpriser. Vi i norr lider än så länge inte och har inget behov av ekonomiskt stöd.
Citera
2022-10-27, 18:42
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Ta det lugnt och andas. Norrland har redan mycket billigare el än södra Sverige. Det blir helt enkelt mer rättvist. Å innan du blir upprörd, jag är själv norrlänning och bor i inlandet

Fast det blir det ju inte det... våra vägar här uppe för stå och förfalla för att det "inte" finns pengar till att renovera dem... och massa annat tjafs politiker bryr sig inte om oss här upp därför att det inte finns tillräckligt med röster att fiska här... honungen Kristersson kan ta sitt jävla skitsnack om att vara en statsminister för hela Sverige och köra upp det i sin dvärgröv...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Den balanserar bara den skillnad som redan föreligger.

Två fel gör inte ett rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
50-79 öre... kommer inte påverka något när elen kostar 10 kr/kwh.
50-79 öre... kommer inte värma när elen stängs av mitt i smällkalla vintern, för att för många använder el.
Svenska folket ville göra Sverige till ett u-land, grattis och tack säger vi till alla er som gjort det möjligt.

Så dyrt blir det nog inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det känns rimligt då folket i söder har extremt höga elpriser. Vi i norr lider än så länge inte och har inget behov av ekonomiskt stöd.

Stödet bordet gå till låginkomsttagare främst.
Citera
2022-10-27, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Bra start för denna jävla fitt regering med dvärgen Kristersson som statsminister... moderaterna visar återigen sitt förakt för Norrland... inte en enda norrlänning representerad i regeringen och så pissar man oss i ansiktet med att endast ge de folkrikaste delarna billigare el... om missnöjet var stort förut här uppe så kommer det bli ännu högre nu...

Hans jävla skitsnack om att förena alla svenskar och vara statsminister för hela Sverige var inget annat än tomma ord... jag hoppas den där dvärgen blir avsatt jävla kräkmedel är vad han är.

Fast i sanningens namn är det Svenska kraftnät som står för modellen och de fick uppdraget från S-regeringen. Det skulle alltså sett likadant ut om S vunnit valet. Det hade varit Svenska kraftnäts modell som hade gällt.

Om man sedan ska nyansera så är det ju alltså en prisberäkningsmodell och den är satt på ett pris som SE1 och SE2 låg under när beräkningen sker. Elpriset i SE3 och SE4 har ju varit astronomiskt högre än i SE1 och SE2. Jag har lite svårt att tycka att det är fel att de får kompensation även om jag bor i SE1.

Elpriset i SE1 och SE2 har legat på 45 öre medan det i SE3 och SE4 varit uppe i 4 kronor. Det var först i september 2022 som SE1 och SE2 fick ett elpris strax över 1 krona. Det känns knappast rätt att kompensera för ett elpris på 40 öre eller tycker du det? Du kan vara lugn dock. När det blir ett prisområde för hela landet och de insiktslösa politikerna i norr säljer ut elen till nya industrietableringar med gröns stål då kommer elpriset att stiga kraftigt och du får kompensation. Elpriset blir väl 3 kronor och du får 75 öre, alltså bara 3,25 netto. Bra vad?
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Hur kan man ha så dålig allmänbildning. Detta är inte framtaget av ett politiskt parti utan av Svenska Kraftnät som fick i uppdrag att skapa en elstödsmodell som passar Sverige.

Vad har Svenska Kraftnät med bensin- och dieselpriset att göra?
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tillräckligt för att försörja våran befolkning på 1,5miljon människor... samt att mesta utav maten i våra butiker inte ens är ifrån Sverige... så relevansen på din fråga är?

Du fattar visst inte hur förbannad folk i Norrland blir... ni får allt i Södra Sverige nya vägar osv... medans våra vägar ser ut som skit... men jag välkomnar detta idiotiska beslut för då kanske frågan om seperation ifrån Södra delen utav landet blir aktuell igen här uppe...
Det säger du, jag bryr mig inte ett skit om hur förbannade ni blir, och jag tror det värsta som skulle kunna hända er är en separation, men tro på det om du vill.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Utan incitament att spara nöjer man sig förmodligen inte med 17 °, utan eldar på upp till 21 °. ¿Comprende?

"Elda på upp till 21" du tänker det är att slösa? Det är klart att vi kan spara in på gatubelysning, max 16 grader inne, ingen värme i våra badhus etc etc. Men att ha gatubelysning, varma badhus och 21 grader inomhus är ändå inte att slösa. Slösa skulle vara att ha dörren öppen medans elementet går för fullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in