2022-10-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Märker att du inte tittar på hus. Förfarandet för +90% av objekten är följande;

1. Huset läggs upp för ett utgångspris runt tex 10 msek. (Huset är sannolikt värt runt 8 msek i rådande marknad.

2. Visningar ett par helger. Inte ens skambud på det orealistiska priset.

3. Huset får ett sänkt utgångspris tex till 9 msek (i vissa fall startar processen om från 1 och sänks igen efter ett par visningshelger)

4. Några börjar skambuda runt 8msek

5. Huset säljs runt 8 msek eller så ligger det kvar i månader, alternativt tas bort från hemnet för att läggas ut igen en månad senare med nytt pris. Det mesta säljs dock INTE. I de fallen de säljs går slutpris inte att hitta om priset är lågt.

Lägger man ett bud runt 8 msek i fas 1 blir mäklarna ofta direkt upprörda. Efter x antal veckor däremot är det helt ok.

Renoveringsobjekt saknar ofta besiktningsprotokoll online. De ”får man på visningen”. När huset sen inte sålts på ett pr veckor dyker det ändå inte upp online. Någon gång har jag frågat och då säger mäklaren att det inte ”hunnit bli klart”. Trots att det är daterat en månad gammalt. Korrelationen saknas besikntingsprotokoll online -> huset är i uselt skick, stämmer 9ggr av 10

Jg stoppar dig rean på punkt 1. Ja, du tycker att det är värt 8 miljoner just nu. Gå vidare till nästa (billigare) objekt eller vänta ett par månader och se om det kommer ut på nytt. Klart som korvspad nån som lägger ut sitt hus för 10 miljoner tänker, jaja det är bara några miljoner i förlust så vi säljer till flanders. Loss-aversion är stor just nu vilket du ser i omsättningen.

Däremot om du hade varit köpare på riktigt så hade du godtagit att köpa det för 10 k mer än idioten innan. Du är för tidigt ute för att bottentråla tror jag ...
Citera
2022-10-27, 20:11
Medlem
Citat:
En stor del av det som går idag går 20-30% under asking. Åtminstone det ursprungliga asking som sedan dragits ned 1-2 ggr eftersom det inte säls annars

5 miljoner i överpris borde betyda en 50%-ig nedgång innan du är beredd att köpa. Ställ dig i linje med övriga här i tråden då.
Citera
2022-10-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jg stoppar dig rean på punkt 1. Ja, du tycker att det är värt 8 miljoner just nu. Gå vidare till nästa (billigare) objekt eller vänta ett par månader och se om det kommer ut på nytt. Klart som korvspad nån som lägger ut sitt hus för 10 miljoner tänker, jaja det är bara några miljoner i förlust så vi säljer till flanders. Loss-aversion är stor just nu vilket du ser i omsättningen.

Däremot om du hade varit köpare på riktigt så hade du godtagit att köpa det för 10 k mer än idioten innan. Du är för tidigt ute för att bottentråla tror jag ...

De liknande husen som säljs säljs för 8. Inte 10. Skulle säga att initialt asking är totalt orealistiskt i denna marknad i 80-90% av fallen. Man lägger upp ett galet pris och hoppas att någon stackare trillar dit. Men det är ytterst sällan.
Citera
2022-10-27, 20:14
Medlem
Citat:
5 miljoner i överpris borde betyda en 50%-ig nedgång innan du är beredd att köpa. Ställ dig i linje med övriga här i tråden då.

Det segment jag tittar i är dyrare än 10 msek. Det var bara ett exempel.

Utgångsprisen på många kåkar är idag högre än i vintras. En tydlig strategi från säljarna
Citera
2022-10-27, 20:18
Medlem
Citat:
De liknande husen som säljs säljs för 8. Inte 10. Skulle säga att initialt asking är totalt orealistiskt i denna marknad i 80-90% av fallen. Man lägger upp ett galet pris och hoppas att någon stackare trillar dit. Men det är ytterst sällan.

Så varför var det inte du som köpte de liknande husen för 8 mille då? Du vet att Booli bara skrapar sista budet right? Det kan betyda (jag vet att det låter konstigt i den här tråden) att objektet gick för högre än det sista offentliga budet. Det är bara att villkora budet och säga att det gäller förutsatt att ni skriver på det.
Citera
2022-10-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ett objekt som bla jag hqr budat på har legat på hemnet sen i maj. Flera har lagt högst rimliga bud i flera omgångar runt 20-30% under utgång. Mäklaren blir förbannad när hon får buden som är "totalt orimliga nivåer för denna pärla"
För att mäklaren vet att säljaren än så länge in accepterar dessa buden. Hen är bara ute efter att lyfta sitt arvode såklart. Skriv upp dig på en intresse lista, 2023 kanske buden är acceptabla för säljaren. Gick den inte att sälja i Maj, så är det troligen mer kört nu med detta enorma utbud av villor. Bara att korrigera priset - tillgång och efterfrågan du vet
Citera
2022-10-27, 20:27
Medlem
Citat:
Så varför var det inte du som köpte de liknande husen för 8 mille då? Du vet att Booli bara skrapar sista budet right? Det kan betyda (jag vet att det låter konstigt i den här tråden) att objektet gick för högre än det sista offentliga budet. Det är bara att villkora budet och säga att det gäller förutsatt att ni skriver på det.

Därför att de husen jag varit genuint intresserad av har säljarna vägrat sälja för den nivån. Andra hus är jag inte intresserad av, däremot håller jag koll på dem för att hålla mig ajour
Citera
2022-10-27, 20:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2740408&utm_source=booli&utm_medium=refe rral&utm_campaign=snart-till-salu&utm_content=sjohagen-sjohagsvagen-17

1 skruttig stuga + 2 skruttiga gäststugor + en tråkig strandlinje med mkt jobb om ska få den trevlig.

"Hur mkt ska du ha för rasket då?"

"5 miljoner...."

Måste ju ha blivit en nolla för mycket där. 485k är ju nästan för mycket redan det. Söderköping herregud...
Citera
2022-10-27, 21:17
Medlem
Citat:
Det tar över ett år generellt för att hitta ett perfekt objekt. Eventuellt längre. Jag har budat på två objekt det senaste halvåret.
Dyker perfekt objekt upp är det väl bara köpa? Med bud så är det självklart du inte alltid lyckas. Alternativ att din budget helt enkelt inte räcker till? Många som drömmer om en villa i Danderyd och Tesla men bara har råd med 740 och Åkersberga.
Citera
2022-10-27, 22:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det tar över ett år generellt för att hitta ett perfekt objekt. Eventuellt längre. Jag har budat på två objekt det senaste halvåret.
Jag håller med om att det tar lång tid att hitta ens ett drägligt objekt (för min del då). Givet att man inte har panik och går med på vad som helst då.

Men på samma sätt tar det lång tid för dyrare objekt att hitta en dräglig köpare. (odrägliga finns det ju överskott av ) Kan ju ta några månader. Eller år för de lite dyrare objekten.

Så det är väl inte så konstigt att säljaren är ovillig att sälja till dig bara efter någon vecka för i dennes ögon svårt underpris. Och det verkar ju onödigt att reta upp mäklaren genom att förolämpa säljaren.
Citera
2022-10-27, 22:29
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu var jag ung när det hände och det var en förvirrad tid.

Nu hade vi delvis planekonomi på den tiden, det var monopol eller oligopol inom de flesta branscher, den offentliga sektorn gick på några få år till att vara Sveriges största arbetsgivare och största ekonomi och staten gav bidrag till varvs och tekoindustrin för att facket krävde det. För att inte tala om miljonprogrammet.

Det var liksom en blandning av galna sovjetiska styrmedel med vanlig marknadsekonomi som slutade med enorma lönehöjningar till extremt olönsamma branscher tills de ändå var tvungna att stänga alla olönsamma verksamheter och börja ställa saker till rätta successivt.

Men under en sinnessjuk period så hade vi allt detta på en gång. D v s galen inflation och arbetslöshet och snudd på depression när oljekrisen slog till också.

Peaken i galenskapen var när Sossarna när de skulle konfiskera alla svenska företag via löntagarfonder men det sprack också tack och lov.

Därefter fick Kjell-Olof Feldt in dem på ett avregleringsspår som i o f s skapade problem som sedan landade hårt 1991 men det är en annan historia. För 80-talet blev en ganska bra period på det hela taget

Men ALLT är annorlunda idag. Vi lever i en global marknadsekonomi på gott och ont.

Bra sammanfattning. Nu börjar dessutom den globala marknadsekonomin polariseras. Väst rör sig bort från diktaturerna främst Kina och Ryssland. Billig energi och tillverkning i Asien har hållit inflationen nere. Tror detta kommer ändras, bla USA plockar hem produktion. Så inflationen blir svår att tämja. Och därmed högre ränta än vad vi varit vana vid..
Citera
2022-10-27, 22:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Börsen har gått ner 35 procent i år. Bostadsmarknaden inte lika illa men ända ordentligt ner. Inflationen och räntehöjningarna skall vi inte ens prata om. Alla har blivit rejält fattigare i Sverige, även övre medelklass, iof från en hög nivå, men likväl.

Sen tror jag 80 procent av urban medelklass/övre medelklass fortsatt kommer att äta ute och ta sig en N.Y och en Prag weekend även -23. Ev. lägger dom även in en beställning på valfri EL-bil från 750k. (med 13 månaders leveranstid)

Men det räcker att 15-20 procent av medelklassen ställer sig på bromsen för att utlösa en riktig lågkonjuktur.

Vad menar du sen med att drivmedel är billiga, dieseln kostar 28 kr litern och håller på dräpa stora delar av arbetarklassen, högst i världen.
Oavsett vilka det nu är så visar dagens data om barometerindikatorn att folk ställer sig på bromsen.
Vi har knappt haft så låga värden på 2000 talet. Var ju lägre vid finanskrisen.

Lär bli mer varsel och uppsägningar snart. Beroende på hur djupt det går så kommer frågan för RB bli om man skall skita i att få ned globala priser (och låta FED och ECB sköta den saken) och istället sänka räntan för SEK. Det dröjer iofs innan den frågan kommer på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in