Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
22-11-01, 22:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Säljare är intresserade av vad mäklarna fått ut för slutpriser. Inte kvantitet.
När jag har sålt har jag plockat hem 3 mäklare. Och de har alltid leverera snudd på identiskt prisintervall.
Dom verkar ha en marknadskännedom som är likartad.

Sedan kan dom väl för all del göra olika bra jobb. Sedan vet inte jag om det skiljer så mycket.
Citera
22-11-01, 22:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Har också fått frågan om det är ok att dom använder slutpriset i sin marknadsföring; så jag misstänker att det är en övertolkning av GDPR (där kan vi börja diskutera en bubbla).
Ja, det är sant. När jag sålde senast (2013) så fick jag svara skriftligen på om dom fick använda försäljningen i marknadsföring. Men det var innan GDPR. Så i de fall man svarar nej kommer väl inte något slutpris rapporteras.

Men i mäklarstatistik är det ju anonymt. Så där antar jag att det försäljningen kommer med som en data punkt.
Citera
22-11-01, 22:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den ”tillväxten” var bara byggd på finansiell sockervadd oavsett.
Obos varslar 70 st anställda i Småland, lär komma mer av den varan.
Det där måste vara ett slag i solar plexus för er bubbelpratare.

Bostadspriserna faller lite och så ger bostadsproducenterna upp. Det är ungefär som om jag skulle ha rätt.
Det vi ser är produktionskostnaden. Och när priserna faller bara lite, så går dom inte runt på att producera bostäder. Köparna betalar inte längre vad bostäderna kostar.
Citera
22-11-01, 23:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det där måste vara ett slag i solar plexus för er bubbelpratare.

Bostadspriserna faller lite och så ger bostadsproducenterna upp. Det är ungefär som om jag skulle ha rätt.
Det vi ser är produktionskostnaden. Och när priserna faller bara lite, så går dom inte runt på att producera bostäder. Köparna betalar inte längre vad bostäderna kostar.
För få vill eller kan betala fantasipriser för nybyggda bostäder när priset på lån stiger om än måttligt. Priserna är satta efter en tänkt framtida prisbild, nu måste den justeras ned.
Priset på fastigheten måste sänkas rätt kraftigt, då kommer fastighetstillbehören gå att sälja. Men som vanligt är för många kvar mentalt kvar i gårdagen.
Citera
22-11-01, 23:49
Medlem
Citat:
För få vill eller kan betala fantasipriser för nybyggda bostäder när priset på lån stiger om än måttligt. Priserna är satta efter en tänkt framtida prisbild, nu måste den justeras ned.
Priset på fastigheten måste sänkas rätt kraftigt, då kommer fastighetstillbehören gå att sälja. Men som vanligt är för många kvar mentalt kvar i gårdagen.
Spelar ingen roll vart de är mentalt vad gäller nybyggen, folk har redan sprungit med pengarna.

Det handlar ju inte om "vad det kostar att bygga", så ingen mening att ha sådana dialoger med gaggiga kommunistgubbar. Det handlar däremot om "vad byggnaden kostade", för där har du alla marginaler inräknade. Och de är redan tagna.

Svenska bostäder är idag till största delen (monetärt) ren luft, men det betyder inte att det går att sänka priser hursomhelst. För pengarna är nämligen borta redan. Om en bostadsutvecklare varit inblandad kan du tex ta typ hela deras omsättning för deltagandet och inse att detta måste plockas ut i ett överpris mot kund, eftersom de inte bidragit med något värde.
Citera
22-11-02, 07:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Spelar ingen roll vart de är mentalt vad gäller nybyggen, folk har redan sprungit med pengarna.

Det handlar ju inte om "vad det kostar att bygga", så ingen mening att ha sådana dialoger med gaggiga kommunistgubbar. Det handlar däremot om "vad byggnaden kostade", för där har du alla marginaler inräknade. Och de är redan tagna.

Svenska bostäder är idag till största delen (monetärt) ren luft, men det betyder inte att det går att sänka priser hursomhelst. För pengarna är nämligen borta redan. Om en bostadsutvecklare varit inblandad kan du tex ta typ hela deras omsättning för deltagandet och inse att detta måste plockas ut i ett överpris mot kund, eftersom de inte bidragit med något värde.
Kostnaden ligger framförallt i fastigheten ( mark) och inte i fastighetstillbehör ( byggnad).
Sen har du givetvis rätt i att hela sektorn är uppblåst och gjorda investeringar måste tas igen genom höga priser. Problemet är att de priserna bygger nollräntor och klappmongon till köpare som gladeligen betalar då priserna ”alltid stiger”.
Är det dessutom reallönesänkningar och energikris så pyser sufflén ihop.
Citera
22-11-02, 07:36
Medlem
Citat:

Exakt så är det!
Vanligtvis gick det till såhär: Nyproduktion köps (på ritning) till kanske 10-15% över dagens priser. Du köper på förhoppningen om att när hus/lgh är färdigt, har marknaden sprungit förbi. Vilket stämde för de som höll på med detta under "de galna åren" (ca 2012-1017, samt 2021). Men många köper på ren spekulation, det märktes ju när 30% av lgh lades ut till försäljning vid husets färdigställande.

Men nu kommer många i kläm. Man får inte glömma heller att avgifterna lär påverkas också. Bostadsutvecklarna kommer att försöka hålla dessa nere till efter tillträde, för att undvika/försvåra massavhopp.

Tråkigt för vanliga dödliga som kommer i kläm, de har mina fulla sympatier. Men förhoppningsvis har de tänkt att bo långsiktigt, får de bara behålla jobben, blir väl det värsta som kan hända att den årliga Åre-resan får gå till Sälen några år istället.
Fipplarna däremot, fäller jag inga tårar för och hoppas så många som möjligt kläms. Ja det är småsint, men så funkar jag - hoppas på en riktig spekarsqueeze.

Att nyproduktion bromsar in nu, kommer få effekter om kanske 10 år. Blir det mindre invandring det kommande decenniet, tror jag bostadsmarknaden kommer att vara mer i balans än föregående då köttberget 40-talisterna fasas ut och de relativt fåtaliga millennialsen ska in.
Citera
22-11-02, 07:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag börjar tro att DU aldrig sålt eller köpt någonting innan. Vadå deala med ett rörligt arvode vad fsg-priset blir och vad de lyckats med tidigare? Pratar du om när 10%-procentaren kickar in?

Om du nu har sålt nån lägenhet/fastighet (vilket jag börjar betvivla), så har du även varit i kontakt med mäklare då har försökt köpa. Det om något borde väl ge dig ett hum om vilka mäklare DU själv har uppskattat och vilka inte gjorde sitt jobb. Men du verkar jobba lite annorlunda.

Den säljmodell Flanders pratar om finns att välja när man säljer bostad. Ett fast arvode på ett visst belopp, sen rörligt om de når över det. Valde den själv när jag senast sålde BR.
Flanders har för första gången rätt i något medans du avslöjde dig som livslång hyresgäst/husvagnscampare.
Citera
22-11-02, 07:56
Medlem
SBAB kommenterar booli sifforna.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2022-11-02_kraftiga_prisfall_pa_bostader_under_oktober_i_s verige_-_villapriserna_ned_med_hela_19_pro cent_i_storgoteborg_sedan_toppen.html

Citat:
Priserna på både lägenheter och villor föll kraftigt under oktober i större delen av Sverige. Lägenhetspriserna föll som mest i Sveriges mellersta och södra delar samt i Storgöteborg (2,9–3,6 procent). Villapriserna föll som mest i Södra och Mellersta Sverige samt i Storgöteborg (5,4–6,1 procent). Prisfallen är större än vad som kan förklaras av normala säsongsmönster. Villapriserna har nu, beroende på region, fallit sammanlagt med mellan 11 och 19 procent sedan toppen, och lägenhetspriserna med mellan 11 och 13 procent. Storgöteborg är den region i Sverige som så här långt uppvisar störst sammanlagt prisfall på både lägenheter och villor. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under oktober.

Enligt deras prognos så ska de vända för villor i Göteborg snart, få se hur det blir med det.
Citat:
- Vi har ju spått att bostadspriserna kan falla med runt 20 procent för Sverige som helhet i huvudsak till följd av ränteuppgångarna. Vad gäller villapriserna börjar vi redan nu närma oss dessa nivåer i samtliga regioner med undantag för Norra Sverige. I Storgöteborg är vi i princip redan där nu, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- Priserna fortsätter att falla även på lägenheter men de sammanlagda prisfallen är, en region undantagen, inte riktigt lika stora som för villor. En möjlig förklaring till det kan vara att den höga inflationen, och i synnerhet elprisuppgången, slår hårdare mot villaboendet, säger Robert Boije.
Citera
22-11-02, 07:57
Medlem
Enligt statistik från Booli är vi ner (rejält?) i oktober också. Står på omni, betalvägg sedan i länk.
Citera
22-11-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
SBAB kommenterar booli sifforna.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2022-11-02_kraftiga_prisfall_pa_bostader_under_oktober_i_s verige_-_villapriserna_ned_med_hela_19_pro cent_i_storgoteborg_sedan_toppen.html

Enligt deras prognos så ska de vända för villor i Göteborg snart, få se hur det blir med det.
Hur kan de tro det?
Vi har inte nått halvvägs än.
Citera
22-11-02, 08:02
Medlem
slemhogs avatar
5-år räntan klättrat till 2.32%, högsta nivån sen juli 2011.
Fed väntas slå till med en till trippelhöjning nu.
Riksbanken med 1% till 2.75% spår penningmarknaden. Styrräntan når nog MINST 4% i Juni.

Bostadsobligationerna fortsätter öka i Oktober.

Period Bostadsobligationer
BoObl 2Y BoObl 5Y
Medel Medel
2022 Maj 2,5008 2,7885
2022 Juni 3,0314 3,3072
2022 Juli 2,7838 2,9856
2022 Aug 2,8661 3,0353
2022 Sep 3,4859 3,7065
2022 Okt 3,543 3,8052

Villapriserna ner 10-13% i vissa Stockholms förorter under bara Oktober. -6% i västsverige och Göteborg.
- 20% sen toppen i Stockholm innerstad och villor och fortsätter ned.

Hälften av objekten står osålda i en månad. Har bevakningar på 50 objekt, de bara står annonserade utan bud trots priset är rätt lågt.

Slopat amorteringskrav det helt tyst om och lär inte bli mycket av.

Inflationen ökade till 10.8% i Eurozonen, och den lär öka i Sverige vid nästa rapport.

Det blir bara bättre och bättre det här. Det finns potential med 50% totalt prisnedgång om 1 år i Oktober/nov 2023.
Senast redigerad av slemhog 22-11-02 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in