Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
För få vill eller kan betala fantasipriser för nybyggda bostäder när priset på lån stiger om än måttligt. Priserna är satta efter en tänkt framtida prisbild, nu måste den justeras ned.
Priset på fastigheten måste sänkas rätt kraftigt, då kommer fastighetstillbehören gå att sälja. Men som vanligt är för många kvar mentalt kvar i gårdagen.
Exakt så är det!
Vanligtvis gick det till såhär: Nyproduktion köps (på ritning) till kanske 10-15% över dagens priser. Du köper på förhoppningen om att när hus/lgh är färdigt, har marknaden sprungit förbi. Vilket stämde för de som höll på med detta under "de galna åren" (ca 2012-1017, samt 2021). Men många köper på ren spekulation, det märktes ju när 30% av lgh lades ut till försäljning vid husets färdigställande.
Men nu kommer många i kläm. Man får inte glömma heller att avgifterna lär påverkas också. Bostadsutvecklarna kommer att försöka hålla dessa nere till efter tillträde, för att undvika/försvåra massavhopp.
Tråkigt för vanliga dödliga som kommer i kläm, de har mina fulla sympatier. Men förhoppningsvis har de tänkt att bo långsiktigt, får de bara behålla jobben, blir väl det värsta som kan hända att den årliga Åre-resan får gå till Sälen några år istället.
Fipplarna däremot, fäller jag inga tårar för och hoppas så många som möjligt kläms. Ja det är småsint, men så funkar jag - hoppas på en riktig spekarsqueeze.
Att nyproduktion bromsar in nu, kommer få effekter om kanske 10 år. Blir det mindre invandring det kommande decenniet, tror jag bostadsmarknaden kommer att vara mer i balans än föregående då köttberget 40-talisterna fasas ut och de relativt fåtaliga millennialsen ska in.