2022-10-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
De som köpte 2017 då? Det är en ganska påtaglig chans att priserna inte är över dessa till 2024.

Chans eller risk Beror på hur man ser det...

Återstår att se

Jag är nog böjd att tro att det skulle kunna vara tillbaka då.

Men det beror såklart vad man mäter.

Men nog skulle hela HOX Sverige vara tillbaka runt 230 år 2024?
Citera
2022-10-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vi är inte där ännu med "acceptans". Raset har bara börjat. Nu är det snarare förnekelse (det går nog upp snart, ingen ko på isen, gaslagret är fullt, inflation är borta snart, Uffe löser detta med elbidrag etc etc) eller förtvivlan för den som insett att inga kommer på visningar alt. dolda skambud.
Nä det finns inget vad man med klara ögon kan se som ska vända detta, hur mycket vissa här än cherry-pickar.

2023 kommer bli året då många tvingas kapitulera.

Som kuriosa:
Priser på BRF i Stockholm innanför tullarna har nu smått justerats 20% nominellt sedan i våras. Eller <100k/m2. Bryter vi 90k/m2 innan 2022 är slut? innan vi når acceptans/kapitulation över gamla mantran och accepterar den nya prisnivån som gäller utifrån köparnas lånelöften.

Tror absolut inte det går så fort.. Månadsvis december tror jag det finns en ganska god chans att Sthlm inom tullarna stänger under 100K/m2 och en liten chans under 95K/m2.
Citera
2022-10-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Bidraget är retroaktivt dvs finns inget förslag för vinter ännu… bor du i SE3 eller SE4 får du bidrag för oktober 2021 till september 2022

Det har du rätt i, det täcker alltså runt hälften av den biten. Sen tillkommer väl allt annat, typ fasta kostnader. Har lite dålig koll, än sak som är säker är att trots bidraget så blir det dyrare än förra året. Trist med dessa bidrag till folk som inte klarar planera eller energieffektivisera sina hem. Har man inte råd så borde man flyttat. För denna såg vi ju redan komma för längesedan.
Citera
2022-10-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Tror absolut inte det går så fort.. Månadsvis december tror jag det finns en ganska god chans att Sthlm inom tullarna stänger under 100K/m2 och en liten chans under 95K/m2.
Du kanske har rätt, tänker att bankerna är rätt aggressiva nu. Och December är en svag månad. Vi får se. En liten ytterligare justering så blir nog Immelman glad.
Citera
2022-10-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Chans eller risk Beror på hur man ser det...

Återstår att se

Jag är nog böjd att tro att det skulle kunna vara tillbaka då.

Men det beror såklart vad man mäter.

Men nog skulle hela HOX Sverige vara tillbaka runt 230 år 2024?

Ja, knappt 50/50 skulle jag tippa. HOXSWE låg på 237-243 feb-aug 2017. Drygt 10 % ned från septembers siffror.
Citera
2022-10-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vi är inte där ännu med "acceptans". Raset har bara börjat. Nu är det snarare förnekelse (det går nog upp snart, ingen ko på isen, gaslagret är fullt, inflation är borta snart, Uffe löser detta med elbidrag etc etc) eller förtvivlan för den som insett att inga kommer på visningar alt. dolda skambud.
Nä det finns inget vad man med klara ögon kan se som ska vända detta, hur mycket vissa här än cherry-pickar.

2023 kommer bli året då många tvingas kapitulera.

Som kuriosa:
Priser på BRF i Stockholm innanför tullarna har nu smått justerats 20% nominellt sedan i våras. Eller <100k/m2. Bryter vi 90k/m2 innan 2022 är slut? innan vi når acceptans/kapitulation över gamla mantran och accepterar den nya prisnivån som gäller utifrån köparnas lånelöften.

Ett objekt som bla jag hqr budat på har legat på hemnet sen i maj. Flera har lagt högst rimliga bud i flera omgångar runt 20-30% under utgång. Mäklaren blir förbannad när hon får buden som är "totalt orimliga nivåer för denna pärla"
Citera
2022-10-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Fast prisoptimerar man som jag gör så tjänar man pengar på detta bidrag, jag har under perioden laddat 2232 kWh i min elbil för ett snittpris på 34 öre så jag har haft gratis drivmedel till bilen plus 16 öre gånger 2232

Som bidraget är upplagt bör man helt enkelt spendera så mycket el som möjligt så länge priset är under 50 öre per kWh för SE3 där jag bor

Så du betalar inte skatt och nätavgift?
Citera
2022-10-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ett objekt som bla jag hqr budat på har legat på hemnet sen i maj. Flera har lagt högst rimliga bud i flera omgångar runt 20-30% under utgång. Mäklaren blir förbannad när hon får buden som är "totalt orimliga nivåer för denna pärla"

Var det inte du som för en månad sen satt och gafflade om att det kan ta upp till ett år innan man hittar rätt objekt? Fast forward en månad senare sitter du och ska buda hem ett objekt 30% under utgång med hänvisning till statistik du inte kan visa upp (och ska vi vara ärliga tror jag säljaren skiter högaktningsfullt i din statistik)?

Börjar misstänka att du trollar.
Citera
2022-10-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så du betalar inte skatt och nätavgift?

Nej du har rätt, det tillkommer
Citera
2022-10-27, 19:17
Medlem
Citat:
Var det inte du som för en månad sen satt och gafflade om att det kan ta upp till ett år innan man hittar rätt objekt? Fast forward en månad senare sitter du och ska buda hem ett objekt 30% under utgång med hänvisning till statistik du inte kan visa upp (och ska vi vara ärliga tror jag säljaren skiter högaktningsfullt i din statistik)?

Börjar misstänka att du trollar.

Det tar över ett år generellt för att hitta ett perfekt objekt. Eventuellt längre. Jag har budat på två objekt det senaste halvåret.
Citera
2022-10-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det tar över ett år generellt för att hitta ett perfekt objekt. Eventuellt längre. Jag har budat på två objekt det senaste halvåret.

Så varför köper du inte då? Tror du själv på fullaste allvar att det går att få till en deal på 30% under asking? Må vara hänt att säljaren lever i det blå avseende prissättning men mäklaren sätter gärna ett pris som hen kan få det sålt för. Det faktum att du tror att mäklarna har en agenda börjar få mig att tro att du trollar. Dom skiter fullständigt i slutpris då dom cashar in alldeles oavsett.

Sen kan du komma viftandes med dina "men se vad grannfastigheten gick för", men då börjar du sålla dig till kollaps-pratarna här inne som aldrig tycker att nånting är billigt nog.
Citera
2022-10-27, 20:04
Medlem
Citat:
Så varför köper du inte då? Tror du själv på fullaste allvar att det går att få till en deal på 30% under asking? Må vara hänt att säljaren lever i det blå avseende prissättning men mäklaren sätter gärna ett pris som hen kan få det sålt för. Det faktum att du tror att mäklarna har en agenda börjar få mig att tro att du trollar. Dom skiter fullständigt i slutpris då dom cashar in alldeles oavsett.

Sen kan du komma viftandes med dina "men se vad grannfastigheten gick för", men då börjar du sålla dig till kollaps-pratarna här inne som aldrig tycker att nånting är billigt nog.

En stor del av det som går idag går 20-30% under asking. Åtminstone det ursprungliga asking som sedan dragits ned 1-2 ggr eftersom det inte säls annars
Senast redigerad av flanders 2022-10-27 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in