2022-10-27, 17:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Här är en teori att fundera över:

https://youtu.be/QQLpRTc7kek

Spännande!

Tack!

Jeremiah gör bra grejer.
Citera
2022-10-27, 18:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej det är väl inte snurrigt? Det är ju helt normalt. Det är ju så vi människor funkar.
Fauzzi har säkert mött någon fler och inte bara AB och paret Palme.
Exempelvis vittnet Schaeffer med sina döttrar som vittnar om en man som liknade fantombilden och kom med raska steg från Kungsgatan?
L 904
https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
eller kanske Hellgren. Han minns själv inte om han träffade någon alls.
L 1919-2
https://drive.google.com/file/d/1kprMSa-PbHx-Gu-_5cnl_XK1gkEDItma/view

Några ytterligare vittnen som ej varit kända innan utredningen lades ned. (Vad jag vet)
Är Maria och Katarina som förmodligen är ännu närmare mordet än ovanstående.
De går norr ut, passerar mordplatsen och går sedan över övergångsstället för att efter några steg ytterligare höra skotten. Kanske t.o.m. nära att träffas av Lisbeth-kulan?
Dessa borde nog också ha mött Fauzzi, eller om han precis gick förbi dom då de gick över Sveavägen?
(Förhören kommer in först 1997, vilket gör att man "drar öronen åt sig". Men läs dessa, jag ser ingen anledning att betvivla att dom var där trots detta.)
L 17840 (Båda flickornas förhör i samma dokument)
https://drive.google.com/file/d/1qVRxHn9lYpLR4Ym2feq_1mPBZo5O6kJe/view

Fauzzi var nog inne i sin musik eller vad han nu hade på kassettbandet, som du skriver.
Väcktes väl av att han fick syn på Palme och blev där, mer observant på omgivningen?

Mycket bra inlägg!

Tack för länkarna!
Ska läsas!

Visst.

Accepterar man att människor "bara funkar så" (vilket de självklart gör) och har det som en "lösning" för att person X inte har sätt person Y så fungerar ju händelseförloppet.

1. AB står och väntar på sina vänner som tar ut pengar (blir sedd av IM).
2. ABs vänner kommer och de går norrut på Sveavägen.
3. NF passerar någon gång då (alternativt lite tidigare) i raska steg med musik i lurarna.
4. AB känner att det räcker med alkohol och vill hem till sin gravida fru.
5. NF möter paret Palme och ser samtidigt Tensonmannen (GM?) bakom dem.
6. AB stannar till runt 44an och säger adjö till sina vänner som går vidare norrut.
7. Under tiden passerar paret Palme med GM bakom sig. AB är nu bakom dem och uppfattar det som ett sällskap på 3.
8. När de närmar sig Tunnelgatan smäller det.

Och som jag har stipulerat tidigare,
Vill man få SE till Tensonmannen är det tidsmässigt möjligt om man utgår från de klockningar som gjordes på rekonstruktionen. Det är hyfsat tajt och kräver ett kort samtal med väktarna, men det är tidsmässigt möjligt.
Citera
2022-10-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mmm...

Det är absolut problematiskt att få ihop ett samstämmigt förlopp.

Det gäller ju att få ihop det med AB, NF + IM.

Kan inte IM ha sett AB stå och väntandes på sina vänner först? Och jag antar att han inte satt fixerad med blicken då han inte visste att något skulle hända.
AB hänger sedan med dem bort till runt port 44 där han ångrar sig och går tillbaka mot Kungsgatan. IM missar detta då han tittar på något annat/gör något annat.
Då har paret Palme med GM i följd precis passerat AB. Och han går precis bakom dem tills det smäller. Då kastar han sig in i porten.

Sedan har vi NF som passerar Palme vid La Carterie ca 1 minut innan det smäller. Han ligger ju lite före i tiden om man jämför med AB.
Hur har han passerat Dekorima utan att se AB eller bli sedd av AB är ju frågan då......

Sedan är ju alternativet då att AB misstar sig gällande hur långt norrut han egentligen gick och är egentligen Tensonmannen. Men ser han för gammal ut för att vara livvakt?

Mycket antagande här

Känner mig faktiskt mer osäker än tidigare idag nu när jag har grubblat på det ett tag
IM har rimligen flera riktningar när han står där olagligt 1 min 40 s innan mordet.
Hypotetiska blickriktningar:

1. Backspegeln mitt

2. Backspegeln vänster

3. Backspegeln höger

4. Sveavägen Norrut

5. Sveavägen Söderut

6. Rödljus mitt.

7. Rödljus höger

8. Bankomaten på Tunnelgatan

9. Dekorima.

Blir många sekvenser av minnesbilder av Dekorima.

AB: har inget minne alls så att han missat nån är inte konstigt.

Är GM Tensonmannen måste man hitta en hypotes varför NF missar AB.

Missar han AB kan han likväl missat en GM

Hypoteser var AB är när NF passerar Mordplatsen.

1. Han står vid trottoarkanten

2. Som 1 fast skymd av reklampelaren också.

3. Inne i varutransportingången

4. I Dekorimaingången

Jag har testat dom olika varianterna och är nu inne på 1 eller 2 som mest troligt och närmast vad AB minns. "Han går ut mot trottoarkanten"
Citera
2022-10-27, 19:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
IM har rimligen flera riktningar när han står där olagligt 1 min 40 s innan mordet.
Hypotetiska blickriktningar:

1. Backspegeln mitt

2. Backspegeln vänster

3. Backspegeln höger

4. Sveavägen Norrut

5. Sveavägen Söderut

6. Rödljus mitt.

7. Rödljus höger

8. Bankomaten på Tunnelgatan

9. Dekorima.

Blir många sekvenser av minnesbilder av Dekorima.

AB: har inget minne alls så att han missat nån är inte konstigt.

Är GM Tensonmannen måste man hitta en hypotes varför NF missar AB.

Missar han AB kan han likväl missat en GM

Hypoteser var AB är när NF passerar Mordplatsen.

1. Han står vid trottoarkanten

2. Som 1 fast skymd av reklampelaren också.

3. Inne i varutransportingången

4. I Dekorimaingången

Jag har testat dom olika varianterna och är nu inne på 1 eller 2 som mest troligt och närmast vad AB minns. "Han går ut mot trottoarkanten"

Fast är inte en förklaring (som MOPspanaren) är inne på (gällande vad NF ser) att han helt enkelt är inne i sitt? Han lyssnar på något kassettband och reagerar inte speciellt på sin omgivning förrän han ser Palme?

Jag var och handlade för 1 timme sedan och jag skulle fan inte kunna säga vilka jag passerade (beskriva dem) förutom en specifik granne som jag hade ett kortare samtal med. Jag vet att jag passerade några stycken på vägen, men skulle inte ens kunna säga hur många.

Ställer vi möjligtvis för höga krav på NFs minne? Varför behöver han nödvändigtvis registrera/komma ihåg AB? Han hade ju ingen anledning till att registrera sin omgivning egentligen.
Citera
2022-10-27, 19:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Här är en teori att fundera över:

https://youtu.be/QQLpRTc7kek

Mycket bra video!

Och bekräftar egentligen det jag har haft som misstanke sedan tidigare.
IMs väntande GM är AB. IMs upplevelse är att AB är borta efter skotten och han drar då slutsatsen att det är samma person som väntade som sköt skotten och försvann in på Tunnelgatan.
Citera
2022-10-27, 20:25
Medlem
Citat:
Mycket bra inlägg!

Tack för länkarna!
Ska läsas!

Visst.

Accepterar man att människor "bara funkar så" (vilket de självklart gör) och har det som en "lösning" för att person X inte har sätt person Y så fungerar ju händelseförloppet.

3. NF passerar någon gång då (alternativt lite tidigare) i raska steg med musik i lurarna.
6. AB stannar till runt 44an och säger adjö till sina vänner som går vidare norrut.
7. Under tiden passerar paret Palme med GM bakom sig. AB är nu bakom dem och uppfattar det som ett sällskap på 3.

Vill man få SE till Tensonmannen är det tidsmässigt möjligt om man utgår från de klockningar som gjordes på rekonstruktionen. Det är hyfsat tajt och kräver ett kort samtal med väktarna, men det är tidsmässigt möjligt.

Nej vännerna går innan NF passerar. ... mest troligt iallafall. Dom hör inte skotten och borde annars skymma NF sikt.
Citera
2022-10-27, 20:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Mycket bra inlägg!

Tack för länkarna!
Ska läsas!

Visst.

Ja, så jag ser på händelseförloppet också. Björkmans vänner bör nog ha kommit ut innan Fauzzi passerar och AB bör då ha väntat någon minut på de "eftersläntrande" kamraterna. Därefter passerar paret Palme i princip i samma stund som AB beslutar sig för att bege sig hemåt.

Håller också med om att det tidsmässigt inte är helt omöjligt att SE skulle kunna vara Tensonmannen men att det sannolikt är tajt.
Det kräver dock en del:
- SE bör nog ha stämplat närmare 23:19:00 än 23:19:59
- Inte talat med väktarna eller endast växlat några ord.
- Väktarna har fel om att SE sagt sig vara på väg till Tunnelbanan eftersom SE här svängde norrut. (Alternativt att SE fått syn på makarna Palme norröver, men det är kanske osannolikt?)
- Att Fauzzi, som vi tänkte innan, varit så inne i sina lurar att han inte såg en person längre fram som gjorde en U-sväng.
- ... kanske finns fler saker som vara "uppfyllda"?
Citera
2022-10-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ja, så jag ser på händelseförloppet också. Björkmans vänner bör nog ha kommit ut innan Fauzzi passerar och AB bör då ha väntat någon minut på de "eftersläntrande" kamraterna. Därefter passerar paret Palme i princip i samma stund som AB beslutar sig för att bege sig hemåt.

Håller också med om att det tidsmässigt inte är helt omöjligt att SE skulle kunna vara Tensonmannen men att det sannolikt är tajt.
Det kräver dock en del:
- Väktarna har fel om att SE sagt sig vara på väg till Tunnelbanan eftersom SE här svängde norrut. (Alternativt att SE fått syn på makarna Palme norröver, men det är kanske osannolikt?)
- Att Fauzzi, som vi tänkte innan, varit så inne i sina lurar att han inte såg en person längre fram som gjorde en U-sväng.

Det är faktiskt så att eftersom det blir tajt för Engström med utstämplingstiden så blir det ju nästan så att han faktiskt kommer ut i en bra tid för paret Palme...

Kan han se paret Palme när han kommer ut och går mot dom först kanske säger Godkväll Olof och får ett snäsigt svar tillbaka...

Engström blir kränkt och vänder på klacken
Citera
2022-10-27, 22:03
Medlem
Citat:
Fast är inte en förklaring (som MOPspanaren) är inne på (gällande vad NF ser) att han helt enkelt är inne i sitt? Han lyssnar på något kassettband och reagerar inte speciellt på sin omgivning förrän han ser Palme?

Jag var och handlade för 1 timme sedan och jag skulle fan inte kunna säga vilka jag passerade (beskriva dem) förutom en specifik granne som jag hade ett kortare samtal med. Jag vet att jag passerade några stycken på vägen, men skulle inte ens kunna säga hur många.

Ställer vi möjligtvis för höga krav på NFs minne? Varför behöver han nödvändigtvis registrera/komma ihåg AB? Han hade ju ingen anledning till att registrera sin omgivning egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är faktiskt så att eftersom det blir tajt för Engström med utstämplingstiden så blir det ju nästan så att han faktiskt kommer ut i en bra tid för paret Palme...

Kan han se paret Palme när han kommer ut och går mot dom först kanske säger Godkväll Olof och får ett snäsigt svar tillbaka...

Den enda ledtråden är att LP säger att OP blir hindrad av nått och kommer senare fram till Sari.

Men som du skriver så i fallet om det skett senare. Måste LP invanda tunnelseende gjort att hon missat det. Jäkla lättkränkt om det endast är ett avisande.

Jag tänker mig nån replikväxling vid Sari som kan fått igång SE mer.
Citera
2022-10-27, 22:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det kräver dock en del:

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Korrekt! Nu börjar det likna nåt här i tråden.

Det svartnade för karln ... en sorglig historia.

Tyvärr får vi nog aldrig tag på revolvern. Men någon bekant borde ha sett något ...
Citera
2022-10-28, 01:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Korrekt! Nu börjar det likna nåt här i tråden.

Det svartnade för karln ... en sorglig historia.

Tyvärr får vi nog aldrig tag på revolvern. Men någon bekant borde ha sett något ...

Då kan man ju tänka, vilka av SE bekanta litade han mest på, vilka ansåg han sig få mest ut av att berätta om vapnet och dådet, för att pensla på sin respekt för omgivning och omvärld? Jag ser två solklara alternativ, efter att ha läst utredningen med vänner/bekanta/kollegor och TP bok.

1. Vapensamlaren. Inte omöjligt att han skulle bli imponerad av SE insats, glädjas åt hans infall. Men här är ju risken överhängande att Vapensamlaren skulle tala med flera ur bridgegänget och andra i området han hade nära kontakt. Det var en risk, det måste SE ha förstått. Och flera skulle sannolikt inte heller tro honom, SE var ju en feg liten lustigkurre bara, Några i sällskapet skulle sannolikt fördöma dådet, ta SE på allvar, själva blivit rädda för att bli inblandad med polisen. Men de utgick så klart ifrån att gm skulle åka fast, och då skulle de få åka in på förhör, och rykten uppstå, men några av dessa hade sannolikt kontakter hos polisledning, skulle försöka styra in dem på SE och berätta. Då skulle SE hämtats med blåljus tämligen snabbt.

2. Brodern Per. Trots att deras var knackig i perioder genom åren, så var nog broder och modern de som stod honom närmast. Att visa upp vapnet för brodern, berätta hur det gick till, skulle nog få SE att "stiga i graderna" hos honom, tänkte han. SE var ju både enligt sig (men kanske främst) sig själv den misslyckade i familjen. En person som ofta frågade både brodern och modern om pengar, osv. Kan tyckte (och trodde) SE att de två bröderna nu äntligen var jämbördiga, att brodern rent av blev stolt över SE? Och nog antog antog han att brodern aldrig skulle tjalla till polisen, det skulle ju vanära familjen å det grövsta, för alltid. Så brodern var nog ett bättre val, han skulle hålla tyst. Han hade oerhört mycket att förlora om skandalen kom fram, mest ekonomist men även umgänge och kollegor.

Personligen tror jag brodern (och i förläggningen även modern) var de två som visste om sanningen gällande SE, om han var gm. Antagligen stannade det är, både är döda nu. Vapnet lär aldrig hittas. En makaber gissning, i denna tes, är att brodern valde avsluta sitt liv i förväg, då han fått veta att Polis och privatspanare (på allvar) var SE på spåret. Han räddade säkert det han kunde, kring sina företag och ekonomi, för familjens skull. Men att bli uthängd som bror till OP mördare, orkade han inte genomleva.

Det är min teori kring detta.
Citera
2022-10-28, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Då kan man ju tänka, vilka av SE bekanta litade han mest på, vilka ansåg han sig få mest ut av att berätta om vapnet och dådet, för att pensla på sin respekt för omgivning och omvärld? Jag ser två solklara alternativ, efter att ha läst utredningen med vänner/bekanta/kollegor och TP bok.

1. Vapensamlaren. Inte omöjligt att han skulle bli imponerad av SE insats, glädjas åt hans infall. Men här är ju risken överhängande att Vapensamlaren skulle tala med flera ur bridgegänget och andra i området han hade nära kontakt. Det var en risk, det måste SE ha förstått. Och flera skulle sannolikt inte heller tro honom, SE var ju en feg liten lustigkurre bara, Några i sällskapet skulle sannolikt fördöma dådet, ta SE på allvar, själva blivit rädda för att bli inblandad med polisen. Men de utgick så klart ifrån att gm skulle åka fast, och då skulle de få åka in på förhör, och rykten uppstå, men några av dessa hade sannolikt kontakter hos polisledning, skulle försöka styra in dem på SE och berätta. Då skulle SE hämtats med blåljus tämligen snabbt.

2. Brodern Per. Trots att deras var knackig i perioder genom åren, så var nog broder och modern de som stod honom närmast. Att visa upp vapnet för brodern, berätta hur det gick till, skulle nog få SE att "stiga i graderna" hos honom, tänkte han. SE var ju både enligt sig (men kanske främst) sig själv den misslyckade i familjen. En person som ofta frågade både brodern och modern om pengar, osv. Kan tyckte (och trodde) SE att de två bröderna nu äntligen var jämbördiga, att brodern rent av blev stolt över SE? Och nog antog antog han att brodern aldrig skulle tjalla till polisen, det skulle ju vanära familjen å det grövsta, för alltid. Så brodern var nog ett bättre val, han skulle hålla tyst. Han hade oerhört mycket att förlora om skandalen kom fram, mest ekonomist men även umgänge och kollegor.

Personligen tror jag brodern (och i förläggningen även modern) var de två som visste om sanningen gällande SE, om han var gm. Antagligen stannade det är, både är döda nu. Vapnet lär aldrig hittas. En makaber gissning, i denna tes, är att brodern valde avsluta sitt liv i förväg, då han fått veta att Polis och privatspanare (på allvar) var SE på spåret. Han räddade säkert det han kunde, kring sina företag och ekonomi, för familjens skull. Men att bli uthängd som bror till OP mördare, orkade han inte genomleva.

Det är min teori kring detta.
1. Om SE använt vapensamlarens vapen utan att denne varit införstådd att det var hans vapen som användes. Möjligen då har SE en Hålhake så inte vapensamlaren berättar vidare. Se förväntade sig att bli upphöjd av Vapensamlaren, det blev tvärtom och deras relation gick i stöpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in