Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Jag tror nog att man för räkna med att alla vittnen misstar sig på något sätt, smått eller stort. Att NF sett makarna Palme är ju helt sannolikt, att det gått någon efter dom känns också rätt säkert. Sen övriga detaljer blir mer opålitliga, även om det känns rimligt att iakttagelsen stämmer hyfsat väl positionsmässigt, men med all sannolikhet inte på metern rätt.
Om det inte är AB som är Tensonmannen kan det ju vara så att NF sett skymten av AB någonstans vid den södra reklampelaren utan att sedermera minnas det, men bilden av jackan kan ha fastnat eftersom han känner igen honom från porten efter mordet. En spekulation från min sida givetvis.
Skulle vi försöka oss på att få fram en gemensam berättelse från vittnena går vi bet direkt. Det går bara inte. Någon expert hörde jag sa: Att det vi endast kan vara säkra på, är att mördaren är en man som sprang in på Tunnelgatan.
Delar din uppfattning om NF. Och som jag skrev tidigare, man lär vara rätt ödmjuk inför det mesta som rör vittnena och de varande runt brottsplatsen, och gällande vad de sett och upplevt innan mordet. Därför tycker jag man gör sig själv en otjänst, genom att hugga i sten (som att på metern bestämma vart NF befann sig när han iakttog LOP och den efterföljande), detsamma gäller så klart även vad Delsborn påstår sig ha sett (både innan mordet, under och efter). Ett problem med NF och hans berättelse, är ju att ingen annan berättar om detta skeende, ingen annan har sett LOP och en efterföljande man (eller NF för den delen), han får alltså stå helt oemotsagt? Hade det funnits ytterliga ett vittne till detta, hade man ju kunnat få fram ett slags medelvärde?
Exempel, Delsborn säger att han ser LOP stå still ett antal meter innan avfasningen, samtala med gm, LOP står med ryggen åt Sveavägen, gm (eller den han antar är gm) står intill skyltfönstret. Och kring detta, har vissa dragit slutsatsen om ett "mötesscenario", somliga talar rent av om en mörkläggning av just detta, sedan spunnit vidare in absurdum om vad mötet gällde, att LP ljuger, och varför hon ljuger, och... Ja, du hör ju själv?
Delsborns berättelse bygger på vad han tror sig ha sett, på antaganden, inget ont i det. Men, tänk om det i själva verket var
detta Delsborn faktiskt såg:
GM står vid skyltfönstret och väntar in LOP, han står med ryggen vänd åt Sveavägen, tittar in i Dekorimas skyltfönster, sneglar åt vänster/söder, ser dem promenera sakta i hans riktning. LOP stannar till för ett par tre sekunder vid skyltfönstret där gm står, ett par meter bakom honom, i skyltfönstret ser gm LOP torna upp bakom honom, han se dem tydligt. Sekunden senare lämnar LOP och beger sig mot avfasningen, gm sticker handen i rockfickan, greppar vapnet och slår dem följe, tar ett par stora kliva fram, tar fram vapnet, armen hamnar inledningsvis i samma höjd som OP axel (AB tror att gm håller om honom), gm sänker vapnet och skjuter.
Håller med dig helt, det enda vi egentligen med säkerhet vet, är att en gm sköt två skott mot LOP i korsningen, gm var sannolikt en man, vilken flydde in i gränden. Det mesta tyder på att gm korsade Luntis, men inte heller det går med säkerhet att fastslå, that's it. Väldigt irriterande.