2022-10-27, 15:48
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det har skrivits spaltmeter om detta, jag är förundrad att du missat den.
Här har BBC gjort en sammanställning: https://www.bbc.com/news/technology-60562240

Putin tog ut segern i förskott helt enkelt. Det kan hända den bäste!
Väldigt intressant. Då antar jag att du ser hela manifestet som fakta och därmed erkänner att detta är ett krig mellan huvudsakligen USA (West) och Ryssland, inte Ukraina.

”A multipolar world has finally become a reality – the operation in Ukraine is not capable of rallying anyone but the West against Russia.
Because the rest of the world sees and understands perfectly well – this is a conflict between Russia and the West, this is a response to the geopolitical expansion of the Atlanticists, this is Russia’s return of its historical space and its place in the world.

China and India, Latin America and Africa, the Islamic world and Southeast Asia – no one believes that the West leads the world order, much less sets the rules of the game. Russia has not only challenged the West, it has shown that the era of Western global domination can be considered completely and finally over.
The new world will be built by all civilizations and centers of power, naturally, together with the West (united or not) – but not on its terms and not according to its rules.”

Äntligen är vi överens om det, tack. Ändå kommer ni fortsätta förneka detta…
Senast redigerad av Judgment 2022-10-27 kl. 15:52.
Citera
2022-10-27, 15:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Personangrepp, nice touch, eller inte?

Så vad har då källan för värde för att stödja din konspirationsteori enligt dig? Inget enligt mig. Känns lite Hans Holmér över dig, "det värsta hotet är att det inte finns ett hot"

Och nu är det du som påstår att de biologiska labben använts till annat än vad de uppges vara till för, så bevisbördan för ditt befängda påstående landar hos dig.

Absolut inte... jag har bevisat för "labb-förnekarna" att 46 BioLab existerar och supporteras av amerikanska försvaret... i Ukraina.

Du får gärna slå hål på ovan fakta

Här kommer Pentagon källan igen:
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3057517/fact-sheet-on-wmd-threat-reduction-efforts-with-ukraine-russia-and-other-former/
Citera
2022-10-27, 15:49
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det här är inte en tråd för Sveriges lagar. Jag ville inte starta en diskussion om lagen, det var bara en jämförelse.

Men uppenbarligen en dålig sådan. Sen tror jag inte det bara är Sveriges lagar som inte dömer för indirekta brott. Vet att man i USA försökt stämma vapentillverkare för det galna vapenvåldet där, men vet inte hur det gått.

Förstår nu dock att din definition av proxykrig inte är den du refererade till utan en hemmansnickrad, och att du tex menar att Vietnamkriget var ett proxykrig av Sverige mot Vietnam, eftersom de amerikanska trupperna tex använde den svenska kulsprutepistolen M45.

Synd att du så helhjärtat köper agendan från Putin som tex anger att man ska påstå att det är ett proxykrig, även om jag trodde det var några veckor sedan man hade den linjen. Egentligen saknar den terminologin helt relevans eftersom de de facto var Ryssland som angrep Ukraina, och det är det relevanta.
Citera
2022-10-27, 15:50
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Nähädu lilla du. Jag känner din typ. Du älskar när Ryssland får piska på väst.
Medans makthavare i väst försökte förmå Putin att inte starta kriget, är du den som hejar på likt en hammarbyare.
Såklart du inte vill ha fred. Då är det slut med Putin. Han behöver ha en konflikt i luften hela tiden. Speciellt om han ska kunna upprätthålla sin heder.
Okej, så du känner mig bättre än jag känner mig själv? Tack för att du gör det glasklart att det inte finns någon anledning att fortsätta diskutera med dig.
Citera
2022-10-27, 15:51
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Biolabben finns, allt annat är grejer som borde vara tillräckligt för att få dig tvångsinlagd.

Var lugn.. jag monterar ner er djävla propaganda bit för bit

Precis som med BioLabbens "icke-existens"
Citera
2022-10-27, 15:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag sa till dig att du suger på ditt jobb.. vi har sedan länge passerat "sociala medier" som källa.
Ptja. Passerat och pssserat.. Det visar ju bara att du lider brist på källkritisk förmåga. Och den bristen tror jag inte har passerat senaste timmen.

Citat:
Du har fått en direktlänk till Pentagons pressrelease...

men här kommer den igen (ta nu en kopp kaffe och kom in i matchen lite)
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3057517/fact-sheet-on-wmd-threat-reduction-efforts-with-ukraine-russia-and-other-former/
Det finns alltså lab, som sysslar med det som framgår i texten från din länk här.
The United States has also worked collaboratively to improve Ukraine’s biological safety, security, and disease surveillance for both human and animal health, providing support to 46 peaceful Ukrainian laboratories, health facilities, and disease diagnostic sites over the last two decades. The collaborative programs have focused on improving public health and agricultural safety measures at the nexus of nonproliferation.

Labben sysslar alltså inte med det som din tidigare foliehattsreferens syftade till:
Citat:
US’s bio-military activities in Ukraine
... Enligt Pentagonlänken.

Då är vi överens.
Citera
2022-10-27, 15:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det kanske aldrig blir ett avtal utan bara ett eld-upphör och en fryst konflikt.
Här får man fråga sig vilka som tjänar på (a) en fryst konflikt resp. (b) en permanent fredsuppgörelse, samt i vilken mån de kan påverka saken.

Under (a) har vi det uppenbara: de ledande separatisterna i Donbas har ett snävt egoistiskt intresse av fortsatt konflikt i någon form, eftersom det ger dem makt och status. De vill definitivt inte se en återgång till Ukraina för de delar de styr idag. De har också möjlighet att sabotera en fredsuppgörelse.

Den andra intressenten för fryst (eller helst aktiv!) konflikt är vapenindustrin i väst. Deras möjligheter att stoppa ett avtal får dock anses små.

För (b) talar de oligarker och andra med affärsintressen i Ryssland som skadas av sanktionerna. De kan också antas ha möjlighet att påverka Putin (eller hans efterträdare!). Mot (b) står ryska och ukrainska nationalister som vill ha mer än det som ges av stilleståndslinjen och ett troligt avtal.

En annan stor förespråkare för en fredsavtal (b) är EU. Oavsett hur mycket vi stöder Ukrainas kamp självständighet så kostar givetvis sanktionerna båda sidor. Några EU-länder är förmodligen också dåraktiga nog att prova Ryssland som energileverantör igen. Till detta kommer återuppbyggnaden av Ukraina där (b) högst troligt skulle innebära ryska ekonomiska bidrag till Ukraina (t.ex. genom nära gratis olja och gas under många år).

Kina, däremot, är lite av en joker här. Å ena sidan vill Kina inte ha ekonomisk recession, å andra sidan skulle (a) kunna innebära närmast ensamrätt på rysk olja och gas samt nya exportmöjligheter för mindre känsliga varor.

Till sist har vi folken. Det ukrainska kan tänkas vilja bli mer intresserade av både (a) och (b) ju längre kriget går. Men historien visar att folket står bakom krig även efter åratal av umbäranden, så jag ser inte det som en avgörande faktor. För det ryska folket är det annorlunda, för jag tror inte särskilt många utanför RTs tv-studios och högerextrema kretsar känner entusiasm för Putins anfallskrig. Krim ja, ryska soldater i leriga skyttegravar, inte lika gärna.

Långt inlägg, och det kräver väl att jag sticker ut huvudet med en förutsägelse:
- vapenstillestånd juni 2023,
- fredsavtal juni 2024.
(kanske efter regimskifte i Ryssland och/eller Ukraina )
Citera
2022-10-27, 15:57
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Absolut inte... jag har bevisat för "labb-förnekarna" att 46 BioLab existerar och supporteras av amerikanska försvaret... i Ukraina.

Du får gärna slå hål på ovan fakta

Här kommer Pentagon källan igen:

Du har fel om bevisbördan, så då kommer vi inte längre. Jag har aldrig ifrågasatt att det fanns 46 biomedicinska labb, utan vad de arbetade med, och där har du inget att komma med.
Citera
2022-10-27, 15:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du har nog inte gjort din hemläxa angående nazism. Vad är nazistiskt i Ukraina? Revanschism och irredentism? Raslagar? "Kinder, Küche, Kirche"? Motstånd mot homosexualitet? Antisemitism?

Allt detta låter snarare som ryska nationalsporter.

När jag skriver om ukrainsk nazism är det detta som är mest framträdande:
Min definition av nazism (extremhöger)
- Hat mot den Andre (i Ukrainas fall, det ryska)
- Totalitarism
- Militarism
- Offerroll
- Nationen ska renas
- Symbolik och estetik är viktigt verktyg.
- Historiskt/ideologiskt tankegods: Bandera
- Helt centrerad omkring den egna nationen (dvs gillar inte förklaringar om möjliga fördelar med världskapitalism, öppna gränser)

Det är särskilt kombinationen av hat, militarism och att det finns en sak som är rätt som är farlig.
Citera
2022-10-27, 15:59
Medlem
Citat:
jajaja.. ditt yrke går inte att missta då du är usel på det.

Vi kan vara överens om att vi tolkar texten olika även om den är glasklar.

Frågan var att dina polare förnekade att det fanns bio-lab i Ukraina.. jag motbevisade dem.
Nu ändras fokus till något annat.. i typiskt PsyOps manér.
Det handlar inte om att vina argumentet.. det handlar om att överskölja med felaktigheter så sanningen drunknar.

Vi möts på slagfältet... är du riktig säker att du valt rätt sida?
Nazityskarna lydde också "bara order"

Ingen seriös har förnekat att det funnits biolab i Ukraina. Ukraina är en stor matproducent och det är bra om de har laboratorium för att kontrollera om deras djur eller växter inte blir sjuka.

Det som förnekas (med rätta) är Rysslands grundlösa påstående om att det funnits biolab där det forskats på med biologiska vapen.

https://www.bbc.com/news/60711705

USA, EU och WHO:s stöd till dessa biolab har varit kända under många år.
Citera
2022-10-27, 16:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Var lugn.. jag monterar ner er djävla propaganda bit för bit

Precis som med BioLabbens "icke-existens"
?
Det finns tusentals biolab över hela världen, kanske finns det nåt som kan hjälpa dig, men det är tveksamt.
Citera
2022-10-27, 16:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Det råkar inte vara så att du läst källan? I så fall borde du förstå att du ramlade i den klassiska, "Den som gräver en grop åt andra ...", dvs din "fälla" trillade du själv i. Hela konspirationsteorin med "46 biolabs" handlar ju om att de skulle forska på eller ta fram biomedicinska vapen, och så säger din källa motsatsen, "hoppsan, tänkte inte på det".

Logiken är att det är biolab som skulle kunna användas för vapenframställning, och eftersom Zelensky är jude och covidvaccinet var framställt av delvis judar så måste ju Ukraina tillverka biologiska vapen. Men inte covidviruset, det var bara lilla flunsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in