Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja det kanske aldrig blir ett avtal utan bara ett eld-upphör och en fryst konflikt.
Här får man fråga sig vilka som tjänar på (a) en fryst konflikt resp. (b) en permanent fredsuppgörelse, samt i vilken mån de kan påverka saken.
Under (a) har vi det uppenbara: de ledande separatisterna i Donbas har ett snävt egoistiskt intresse av fortsatt konflikt i någon form, eftersom det ger dem makt och status. De vill definitivt inte se en återgång till Ukraina för de delar de styr idag. De har också möjlighet att sabotera en fredsuppgörelse.
Den andra intressenten för fryst (eller helst aktiv!) konflikt är vapenindustrin i väst. Deras möjligheter att stoppa ett avtal får dock anses små.
För (b) talar de oligarker och andra med affärsintressen i Ryssland som skadas av sanktionerna. De kan också antas ha möjlighet att påverka Putin (eller hans efterträdare!). Mot (b) står ryska och ukrainska nationalister som vill ha mer än det som ges av stilleståndslinjen och ett troligt avtal.
En annan stor förespråkare för en fredsavtal (b) är EU. Oavsett hur mycket vi stöder Ukrainas kamp självständighet så kostar givetvis sanktionerna båda sidor. Några EU-länder är förmodligen också dåraktiga nog att prova Ryssland som energileverantör igen. Till detta kommer återuppbyggnaden av Ukraina där (b) högst troligt skulle innebära ryska ekonomiska bidrag till Ukraina (t.ex. genom nära gratis olja och gas under många år).
Kina, däremot, är lite av en joker här. Å ena sidan vill Kina inte ha ekonomisk recession, å andra sidan skulle (a) kunna innebära närmast ensamrätt på rysk olja och gas samt nya exportmöjligheter för mindre känsliga varor.
Till sist har vi folken. Det ukrainska kan tänkas vilja bli mer intresserade av både (a) och (b) ju längre kriget går. Men historien visar att folket står bakom krig även efter åratal av umbäranden, så jag ser inte det som en avgörande faktor. För det ryska folket är det annorlunda, för jag tror inte särskilt många utanför RTs tv-studios och högerextrema kretsar känner entusiasm för Putins anfallskrig. Krim ja, ryska soldater i leriga skyttegravar, inte lika gärna.
Långt inlägg, och det kräver väl att jag sticker ut huvudet med en förutsägelse:
- vapenstillestånd juni 2023,
- fredsavtal juni 2024.
(kanske efter regimskifte i Ryssland och/eller Ukraina )