2022-10-27, 13:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det är vad de har blivit till, ett proxy krig mellan Nato och Ryssland. Jag förstår inte vad Putin förväntade sig, han måste ju ha förstått att Nato hjälper Ukraina med vapen.
Att kalla det proxykrig är att förminska Ukrainas vilja att försvara sig. De krigar för sin egen skull. Sin egen överlevnad. För sina egna intressen.

Med vapen från väst.

Precis samma som Ryssland alltså, förutom att de krigar med vapen från Nordkorea och Iran och säkert en del andra rövhål på jorden.
Citera
2022-10-27, 13:54
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, du var en hal jävel. Nyss sa du att kriget startades av Nato för att testa sina vapen. Men faktum att det startades av Putin och Ryssland motsäger förstås det, liksom många andra argument om att det är USA och Nato som försökt få igång kriget. Men är det deras fel, måste de förstås ha manipulerat idioten att göra det. Så då blir resultatet att det är väst som manipulerar Putin. Det finns liksom ingen annan slutsats.
Nej jag sa aldrig att kriget startades av Nato, det startades av Putin men eftersom det är i Natos intresse att hjälpa Ukraina så har det blivit ett proxy-krig mot Ryssland.
Citera
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Fredsavtal med Ryssland blir svårt. Avtal har inget värde när man vet att motparten inte har något intresse av att följa avtalet och inte heller har några problem att ljuga för att främja sina egna intressen.
Vet du det? Intressant. Att ljuga för att främja sina intressen låter även som något USA skulle göra utan att blinka. Så då kan vi konstatera att fred inte går att lösa. Fram med atombomberna antar jag?
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det är nog mer sannolikt att säpo sparkar ner min dörr om jag skriver något som kritiserar Ukraina.

Fast nu var ju inte det frågan utan varför du inte kritiserar Putin? Det har väl knappast SÄPO åsikter om.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
I avtalet måste också ingå klausuler om transparens. Det måste släppas in kontrollanter i landet för att se att det efterlevs. Full transparens. Annars är det inte värt papperet som det skrivits på. Och det vet vi ju att Ryssland aldrig skulle gå med på. Det vore rent av ett hot mot deras lögnberoende existens.

Ja det kanske aldrig blir ett avtal utan bara ett eld-upphör och en fryst konflikt.
Citera
2022-10-27, 13:55
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Fast nu var ju inte det frågan utan varför du inte kritiserar Putin? Det har väl knappast SÄPO åsikter om.
Jag kritiserar Putin men jag ser inget syfte att göra det här för man kommer ingenstans med det. Det blir bara en tävling om vem som hatar Putin mest.
Citera
2022-10-27, 13:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Kul idé, som Kontrollkommissionen i Finland som plågade Finland under några år efter VK2.
Ja, men jag formulerade mig lite olyckligt iom
"Och det vet vi ju att Ryssland aldrig skulle gå med på."

När de i själva verket skulle gå med på det i avtalet, men hindra det från att ske i verkligheten. Och sedan skylla på väst.
Citera
2022-10-27, 13:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Vet du det? Intressant. Att ljuga för att främja sina intressen låter även som något USA skulle göra utan att blinka. Så då kan vi konstatera att fred inte går att lösa. Fram med atombomberna antar jag?
Nej, USA ljuger inte som ryssarna. Inte ens Trump i personlig bemärkelse kommer i närheten.

Ja, det vet jag. Det vet precis alla som inte följer Putin och hans kontrollerade medier som islamister följer Allah eller snarare de böcker som påstås komma från hans profeter.
Citera
2022-10-27, 13:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Lögner om amerikanska biolabs i Ukraina?

En googling bort:
” The Pentagon said on Thursday that it has operated 46 biolabs in Ukraine handling dangerous pathogens, after previously dismissing the charges as Russian propaganda.”

https://www.peoplesworld.org/article/after-months-of-denial-u-s-admits-to-running-ukraine-biolabs/
Dagen till ära..

Citat:
Russia suggests UN Security Council commission look into US biolabs in Ukraine
The draft document is to be considered during the Security Council’s session on October 27
https://tass.com/politics/1527317
Citera
2022-10-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det har vi diskuterat 1 miljard gånger. Även om Ryssland är sämre, så behöver man inte välja. Vi kan bara strunta i att stödja någon av parterna. Vad är det som är så svårt att fatta det? Det enda som är relevant är om där skulle vara en avgrundsstor skillnad.
Det är inte "svårt att fatta", det är snarare "omöjligt att fatta" hur vi skulle kunna strunta i att ge vårt hundraprocentiga stöd åt den nation som angripits. Sverige må ha kålsuparteorier i sitt DNA, men när det kommer till kritan pekar vår moraliska pass oftast rätt.
Citera
2022-10-27, 14:02
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
äckliga dvärgen gör inget annat än ljuger och det finns inget att förhandla om, största felkalkylerande förloraren är exakt det han är
Citera
2022-10-27, 14:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det säger sig självt att en undersökning där Ukraina, vars stridsflyg sköt ned MH17, deltar tillsammans med en skara NATO-länder inte är vare sig oberoende eller objektiv.
Citat:
Jag kan förstå att man har denna inställning om man är ryss och tror att alla andra samhällen världen över liknar det ryska förfarandet.
Förmodligen tror sherm att han var listig när han försökte skapa en premiss där varken Nederländerna (med majoriteten av dödsoffren och startpunkten (?) för flygningen) eller Boeing (den amerikanska tillverkaren av flygplanet) eller Ukraina (landet där nedskjutningen skedde) kan medverka. Det vore en mörklig utredning utan dessa tre, men det är givetvis syftet för Kremls megafon.

Den mer intressanta frågan är givetvis om Malaysia hade några problem med att dessa deltog, men sherm vet redan svaret på den. Alla som inte är folkehattar insvepta i Kremls propagandadimma förstår vad som hände, och att Ryssland bär skulden genom att ge milisen den Buk-missil som mördade passagerarna på MH71.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in