Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Hur många och långa förhör har man i allmänhet med häktade mgm vid allvarliga brott? Handlar det om ett par timmar per dag, eller mer/mindre tid än så? Förstår att det varierar, men kan man säga något generellt?
De fall jag följt (några) har man mindre antal förhör än man kan tro med den misstänkta.
Finns säkert andra som är mer insatta.
I början kan man ha långa förhör tidigt och lite tätare (ett par, tre) i förhoppning om att snabbt kunna hitta någon försvunnen levande. Man förhör då även andra som kan ha information, som kan leda till att få klarhet i var personen är. Andra informations och utredningsåtgärder är ju också viktiga, såsom pingning av mobil, och andra it- tekniska spår.
Men när det gått en längre tid kan det gå ganska långt mellan förhören. Man samlar mer information som man kan använda i förhören mot de misstänkta. Om jag fattat det rätt planerar man mycket noga ett förhör, hur de ska läggas upp i förhållande till vad man fått fram. All bevisning vill man inte lägga upp, det kan behöva användas senare. Det här är något som tar tid.
Så nej, inga förhör dagligen nu, är min uppfattning.
Dvs förstås om inte någon av dom börjar prata... då kan det hända många utredningssaker på en gång. Kartor ska fram, undersökningar av det som mgm sagt och nya förhör efter det.