2022-10-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WZno75
Var det där i närheten ödehuset låg, som T pojkvänn youtubade vid?

Berätta mer, vilken video är detta?
Finns det en länk?
Citera
2022-10-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borjeBandit
Frågan var initialt om illharjen passeras på väg från JJ till hennes pappa. I syfte om hur ofta JJ åkt förbi illharjen. Vilket hon troligtvis gjort tusentals ggr. Inte bara sedan hon flyttade in på Storgatan 71. Ja nygatan till 125 är smidigaste vägen, denna går en direkt förbi illharjen eller stora illharjen. Övriga ”normala” vägar går direkt förbi.

För övriga som vill undersöka saken är det smidigare att kolla kartan själva med bägge naturreservaten inritade. https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=f7055495ff9549ca8c1377966628f9ca&customquer y=NV%20VicNatur%20Naturreservat,NVR_ID=2002327&amp ;highlight

Exakt.
Illharjen är ett område som passeras om man åker från JJ till Nye. Oavsett om man tar 31:an eller 125:an. Direkta infarter in är sekundärt; för det var inte det frågan gällde.

Men 31:an har enkel infart till Illharjen.
125:an blir snirkligare men går. Dels redan uppe vid Västerleden beroende på hur djupt man vill in i reservatet, men även Gettinge ----> Sandåkra--->Norr --->Illharjen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Kommit in lite sent nu så kanske inte riktigt hänger med men varför måste det vara den snabbaste vägen?

För att alla vägar från JJs lägenhet till Nye via Västerleden är en omväg jämfört med Nygatan, och ganska så mycket längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modig39
Hur vet vi att hon inte finns i nån av dem lokaler som verkstaden i sjunnen har ?
Det var ett medium som sa i tråden att hon är i ett industriområde inte långt från Vetlanda .
"Medium" är vår tids kvacksalvare. Så det är bara bra om man inte tar hänsyn till vad sådana skojare påstår, utan går på de riktiga ledtrådarna som finns.
Citera
2022-10-27, 15:12
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Men det går ingen särskild väg till Illharjen från Gettinge om du inte menar att man ska köra via Sandåkra, men då är man ändå inne på vägar som man inte kan räkna med att folk känner till och som definitivt är långa omvägar.

Du bor i området så jag ger dig rätt. Men det är dags att släppa det, blir lite en definitionsfråga vad "åka förbi" innebär. På sätt och vis har Greven också rätt i det att Illharjen ligger mellan 125an och den andra riksvägen, även om man såklart tar en smidigare, mer framkomlig väg dit, om man ska direkt till Illharjen.
Citera
2022-10-27, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hur många och långa förhör har man i allmänhet med häktade mgm vid allvarliga brott? Handlar det om ett par timmar per dag, eller mer/mindre tid än så? Förstår att det varierar, men kan man säga något generellt?

De fall jag följt (några) har man mindre antal förhör än man kan tro med den misstänkta.

Finns säkert andra som är mer insatta.

I början kan man ha långa förhör tidigt och lite tätare (ett par, tre) i förhoppning om att snabbt kunna hitta någon försvunnen levande. Man förhör då även andra som kan ha information, som kan leda till att få klarhet i var personen är. Andra informations och utredningsåtgärder är ju också viktiga, såsom pingning av mobil, och andra it- tekniska spår.

Men när det gått en längre tid kan det gå ganska långt mellan förhören. Man samlar mer information som man kan använda i förhören mot de misstänkta. Om jag fattat det rätt planerar man mycket noga ett förhör, hur de ska läggas upp i förhållande till vad man fått fram. All bevisning vill man inte lägga upp, det kan behöva användas senare. Det här är något som tar tid.

Så nej, inga förhör dagligen nu, är min uppfattning.

Dvs förstås om inte någon av dom börjar prata... då kan det hända många utredningssaker på en gång. Kartor ska fram, undersökningar av det som mgm sagt och nya förhör efter det.
Citera
2022-10-27, 15:13
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
Jag vet tyvärr inte just nu. Jag såg en bil från räddningstjänsten lämnade platsen och ännu en polisbil som kom alldeles nyss.

Okej. Fortsätt gärna hålla utkik.
Citera
2022-10-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
För att alla vägar från JJs lägenhet till Nye via Västerleden är en omväg jämfört med Nygatan, och ganska så mycket längre.

Jo men varför spelar det nån roll?
Citera
2022-10-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
det var ett medium i wilmatråden oxå.. samma? var inget vidare medium iaf.

Pajas-medium som inte kände av ett skit rätt
Citera
2022-10-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Exakt.
Illharjen är ett område som passeras om man åker från JJ till Nye. Oavsett om man tar 31:an eller 125:an. Direkta infarter in är sekundärt; för det var inte det frågan gällde.

Illharjen passeras inte vid från 125an, den sträcker sig inte så långt.

Citat:
125:an blir snirkligare men går. Dels redan uppe vid Västerleden beroende på hur djupt man vill in i reservatet, men även Gettinge ----> Sandåkra--->Norr --->Illharjen

Det är en rent idiotisk väg att ta sig från 125an till Illharjen den vägen att jag undrar om någon någonsin har gjort det med bil. Jag själv har cyklat i området, om än inte just den sträckan.
Citera
2022-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Exakt.

Jo fast man säger inte att man passerar Illharjen om man åker ut mot nye. Snarare passerar vattenverket, Upplanda, skjutbanan, gettinge.
Men varken ser eller tar sig till Illharjen smidigt därifrån.
Nåväl kanske onödig diskussion och är så klart väldigt subjektivt om man tycker sig passera eller inte där.
Citera
2022-10-27, 15:19
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De fall jag följt (några) har man mindre antal förhör än man kan tro med den misstänkta.

Finns säkert andra som är mer insatta.

I början kan man ha långa förhör tidigt och lite tätare (ett par, tre) i förhoppning om att snabbt kunna hitta någon försvunnen levande. Man förhör då även andra som kan ha information, som kan leda till att få klarhet i var personen är. Andra informations och utredningsåtgärder är ju också viktiga, såsom pingning av mobil, och andra it- tekniska spår.

Men när det gått en längre tid kan det gå ganska långt mellan förhören. Man samlar mer information som man kan använda i förhören mot de misstänkta. Om jag fattat det rätt planerar man mycket noga ett förhör, hur de ska läggas upp i förhållande till vad man fått fram. All bevisning vill man inte lägga upp, det kan behöva användas senare. Det här är något som tar tid.

Så nej, inga förhör dagligen nu, är min uppfattning.

Dvs förstås om inte någon av dom börjar prata... då kan det hända många utredningssaker på en gång. Kartor ska fram, undersökningar av det som mgm sagt och nya förhör efter det.

Jag har följt ganska många fall genom åren och har precis samma uppfattning som dig. Många, långa och täta förhör är ju precis sådant som kritiserats i fallen Quick och Kevin i Arvika. Det verkar gå stick i stäv med grundläggande förhörsteknik och ökar risken för falska erkännanden. Tror faktiskt polisen blivit bättre på det här pga uppmärksammade fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in