2022-10-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Men är detta stödet för att elpriset har varit dyrt under året?

Fick vi inte stöd för detta redan förra vintern?

Hade det inte varit betydligt bättre med ett högkostnadsskydd.

Jag vill veta hur dyrt det kommer bli i vinter inte få något stöd för förra och detta årets förbrukning.
Kan bara hålla med. Är jätteförvånad. Vi har redan fått stöd för förra vintern. Nu ska vi få ännu mer stöd för förra vintern. Allt snack om "att ha ett elstöd klart före 1a november" handlade alltså enbart om att ersätta oss en gång till för den gångna vintern, så att vi kan använda de helikopterpengarna till kommande vinters räkningar.
Citera
2022-10-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Lycka till med att förklara nerläggningen av 5 kärnkraftreaktorer med EU...
Du skrev om det skulle bli ett elområde som jag svarade på att det var innan EU och nedläggningen av kärnkraft är MPs sak att förklara
Citera
2022-10-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Då har du dålig koll på elpriser.

Hadde jag brytt mig tillräckligt skulle jag gärna gett dig bevis på detta, men skiter i vad du tror. Priserna i norra Norge har varit höga även dom senaste tiden och då har dom fått stöd.

Edit: Behövs inte ansökas om som sagt här, dras av automatiskt på fakturan
Citera
2022-10-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimulux
Jag röstade på SD och de svek norrbotten direkt, nästa val blir det nyans för mig

Logiskt beslut då skillnaden mellan partiernas politik är hårfin…
Citera
Medlem
Hoppas Ingves laddar räntekanonen med riktig rejält krut för att kompensera för detta vansinne.
Citera
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Man borde få stöd varje månad så folk kan leva normalt
Japp, jag kräver att få köra bastun non-stop till samma pris som innan och betala samma låga ränta på mitt bolån. Staten ("någon annan") får fixa skillnaden i pris!
Citera
2022-10-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ganska klart, att folk inte fattar beror på att upplägget är så korkat att de inte kan tro det är sant.

Som jag la till i min edit, de ville visa Maggan att de kunde göra något innan 1 nov. I princip är detta förslag/beslut inte mer korkat än det förra, men man kanske kunde ha begärt ett lite mer pricksäkert stöd denna gång. Dock minns jag från det förra paketet att elleverantörerna sa att det skulle bli oerhört komplicerat/ omöjligt om man försökte kompensera efter vad varje konsument betalade. Dessutom är ju förslaget ganska ok i avseendet att alla tjänar på att spara på elen......
Citera
2022-10-27, 15:15
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Behöver jag som drabbad ansöka om detta eller kommer det automatiskt att betalas ut till samtliga kunder i område 3 samt 4?

Frågan hsr säkert ställts, men hittade inget vid sökning.
Citera
2022-10-27, 15:16
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det verkar som så med tanke på hur Regeringen agerar. Snart ska du se att Regeringen inför ett enda elområde för Sverige i sann kommunistisk anda.
Prissubvention är ett steg mot planekonomi, ja, men skribenten jag svarade ville avskaffa marginalprissättning. Då finns ingen marknad kvar.
Citera
2022-10-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Men är detta stödet för att elpriset har varit dyrt under året?

Fick vi inte stöd för detta redan förra vintern?

Hade det inte varit betydligt bättre med ett högkostnadsskydd.

Jag vill veta hur dyrt det kommer bli i vinter inte få något stöd för förra och detta årets förbrukning.

Finns så många olika fall där detta slår extremt orättvist. Har du t.ex. inte haft någon förbrukning förra året får du noll. Folk med nybyggd villa t.ex. Har man nyköpt hus, vad händer då? För många räcker kanske stödet till en halv månadsräkning.

Norska modellen är rättvis och rimlig.
Citera
2022-10-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Hadde jag brytt mig tillräckligt skulle jag gärna gett dig bevis på detta, men skiter i vad du tror. Priserna i norra Norge har varit höga även dom senaste tiden och då har dom fått stöd.

Edit: Behövs inte ansökas om som sagt här, dras av automatiskt på fakturan

Du är off topic. I Sverige är medelpriset så lågt i norr att inte ens med Norges modell hade de fått en krona. Så du kan hålla käften nu.
Citera
2022-10-27, 15:18
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du skrev om det skulle bli ett elområde som jag svarade på att det var innan EU och nedläggningen av kärnkraft är MPs sak att förklara
Nerläggningen är dåvarande majoritetspartiernas sak att förklara: S, V, MP och C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in