2022-10-27, 15:07
Medlem
AldoRaines avatar
Hur ska folk klar vintern i år? det är hutlösa elpriser.

Man borde få stöd varje månad så folk kan leva normalt
Citera
2022-10-27, 15:08
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som det var innan vi gick med i EU.
Lycka till med att förklara nerläggningen av 5 kärnkraftreaktorer med EU...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Hmm, detta var dåligt alltså!

Jag bor i Norge. Här får ALLA privatpersoner/hushåll i HELA landet elstöd. Staten står för 90 % av det som överstiger 70 öre. Detta kommer klart på fakturan varje månad. Kan ta min september faktura som ett eksempel. Den kostade mig 1855 kr. Utan elstödet skulle den kostat nästan 8000 kr.

Jävligt glad att jag bor här alltså!

Edit: Ulf sa innan valet att han skulle använda sig av norska modellen. Bullshit

Ja, men ditt jävla pucko och det innebär just specifikt att norra Norge aldrig får detta stöd eftersom priserna aldrig blir så höga. Precis som i Sverige. Håll käften om du inte förstår bättre.
Citera
Medlem
Men är detta stödet för att elpriset har varit dyrt under året?

Fick vi inte stöd för detta redan förra vintern?

Hade det inte varit betydligt bättre med ett högkostnadsskydd.

Jag vill veta hur dyrt det kommer bli i vinter inte få något stöd för förra och detta årets förbrukning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns väldigt många här inne med svag till ingen fattningsförmåga......

Stödet är en fast klumpsumma baserad på ett års förbrukning, okt -21 till sept -22, det är alltså redan klart hur mycket alla elkonsumenter får i stöd, oavsett vad elen kostar i vinter. Den utbetalas genom att nätleverantören krediterar sina fakturor, alltså på samma sätt som vid det förra paketet.

Någon som fortfarande inte förstått?

Ganska klart, att folk inte fattar beror på att upplägget är så korkat att de inte kan tro det är sant.
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Tycker fortfarande detta stöd är fel väg att gå, ett bättre system hade varit sänkt energiskatt eller reglering av exporten.
Citera
2022-10-27, 15:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Och nordliga kommuner suger ut sydliga i form av kommunala utjämningssystemet. Norr har väldigt liten ekonomi och skulle inte klara sig utan söder.

Nord och syd behöver varann så som Sverige ser ut. Givetvis ska vi betala liknande elpris. Varför ska de ha stöd? De har ju inget dyrt pris? De har redan gått vinnare i hela krisen.

Alla ska betala liknande, det är inte mer än rätt. Antingen så betalar syd mindre eller nord mer. Jag tror de föredrar att fortsätta betala mindre.

Total myt kolla vilka städer som tar emot störst del av utjämningsbidraget får du se att top 10 är söder om Stockholm. Malmö står ut något enormt med dubbelt så mycket som tvåan Göteborg. Det här är storsäder med betydligt större möjligheter och dessutom betydligt högre snittlöner än småkommunerna i norr.

Ser vi till el-kraft (vilket tråden ändå handlar om) genereras typ 55% av denna i elområde 1 och två där 15% av rikets folk bor. Norrland leder dessutom i utbyggnad av vindkraft. Hur vore det om södra Sverige skulle hjälpa till lite på el-fronten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Ja, men ditt jävla pucko och det innebär just specifikt att norra Norge aldrig får detta stöd eftersom priserna aldrig blir så höga. Precis som i Sverige. Håll käften om du inte förstår bättre.

Jodu, det får dom visst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det är ju omöjligt att analysera vad du förbrukar el på. Ska man ha en spabadstillsynsmyndighet eller?
Man behöver inte vara Einastein för att ge bidrag efter normalförbrukning för ett hushåll givet boende och uppvärmning. Nu fiskar borgarna röster.
Som vanligt utan verklighetsförankring.
Citera
Bannlyst
Jag röstade på SD och de svek norrbotten direkt, nästa val blir det nyans för mig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Jodu, det får dom visst.

Då har du dålig koll på elpriser.
Citera
2022-10-27, 15:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är väl inget pristak det talas om utan en ersättning på 50-79öre per kilowattimme?

Så kostar elen 579öre/kWh så betalar du 500 av dem, eller har jag missuppfattat vad de menar?

Jag har fast pris på 50 öre i prisområde 4

Jag kommer att får 24 öre per KWh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in