2022-10-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Som jag la till i min edit, de ville visa Maggan att de kunde göra något innan 1 nov. I princip är detta förslag/beslut inte mer korkat än det förra, men man kanske kunde ha begärt ett lite mer pricksäkert stöd denna gång. Dock minns jag från det förra paketet att elleverantörerna sa att det skulle bli oerhört komplicerat/ omöjligt om man försökte kompensera efter vad varje konsument betalade. Dessutom är ju förslaget ganska ok i avseendet att alla tjänar på att spara på elen......

Många som behöver kommer få noll, andra som inte fått ökat elpris får pengar ändå. Systemet är idiotiskt.
Citera
2022-10-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Du är off topic. I Sverige är medelpriset så lågt i norr att inte ens med Norges modell hade de fått en krona. Så du kan hålla käften nu.

I Sverige nej, i Norge ja. Håll käften själv, hoppas du fryser din bittra jävel
Citera
2022-10-27, 15:20
Medlem
DjPuttes avatar
Många i Södra Sverige har eluppvärmda hus det drar ström som sjutton om man jämför mot vattenburet system, Här har regeringen gjort avkall på det dem sade vilket jag misstänkte snabbt för man skiter i norr och drar det i söder på ren Svenska!

Elradiatorer är strömslukare visst du har nya modeller men dem dra också merparten gissar jag är den gamla modellen som är påslagna utan fungerade termostat, Tycker synd om dem i söder och då är jag ärlig många sitter på rörliga avtal då blir det dyrt tror många inte brytt sig om att kolla fast pris el och binda upp det där då man hade bra pris!

Kommer bli ett jäkla liv här i norr bland politiker gissar kravet kommer att klippa exporten till söder vid Västerbottens läns gräns för vi är eg självförsörjande på elkraft här i norr via vattenkraften, Kommer bli intressant följa debatten som kommer gissar det kommer en KU anmälan iom man brustit i löftet till väljarna...
Citera
2022-10-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dessutom är ju förslaget ganska ok i avseendet att alla tjänar på att spara på elen......

Hur menar du?
Varför ska man spara på elen om man får bidrag, läs belöning, när man förbrukar, nåja omsätter, el? Man tar helt sonika bort incitamentet för att spara.
Citera
2022-10-27, 15:22
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har förbrukat 9.600 kWh under perioden Okt 21 - Sep22 och kommer få tillbaka 4.800kr (zon3)

Efter jag fick räkningen för Dec-21 så har jag minskat förbrukningen med ca 30%
Om jag hade vetat detta så hade jag gärna haft det varmare som tidigare år
och vad vinterns elräkningar kommer att landa på är ingen som vet.. har jag uppfattat detta rätt?
Citera
2022-10-27, 15:22
Medlem
Kaenkelberries avatar
Väntat beslut. Finns alltid detaljer att gnälla över men en schablon för exvis SE4 där 0,75xårlig förbrukning eller 0,5xåröig förbrukning känns ju vettig. Går man på timavtal så känns ersättningen fullt rimlig.
Jäkligt bra dag idag i övrigt! Min dieselSUV och fruns bensinare kommer få tillbaks flera tusenlappar ytterligare på resekostnader till och från jobbet!
Sedan sänkning av biodrivmedel och minskad skatt på bränslet! Högern levererar igen 🍾🍾🍾
Citera
2022-10-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har förbrukat 9.600 kWh under perioden Okt 21 - Sep22 och kommer få tillbaka 4.800kr (zon3)

Efter jag fick räkningen för Dec-21 så har jag minskat förbrukningen med ca 30%
Om jag hade vetat detta så hade jag gärna haft det varmare som tidigare år
och vad vinterns elräkningar kommer att landa på är ingen som vet.. har jag uppfattat detta rätt?
Stämmer bra. Nu kommer du få pengar som du kan använda till kommande vinterns elräkningar, och därmed är löftet om ett stöd på plats före 1a november infriat.
Citera
2022-10-27, 15:24
Medlem
Bästa vore att minska skatterna istället.
Citera
2022-10-27, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Stämmer bra. Nu kommer du få pengar som du kan använda till kommande vinterns elräkningar, och därmed är löftet om ett stöd på plats före 1a november infriat.
Och detta får han automatiskt oavsett vilket elavtal och pris han har?
Citera
2022-10-27, 15:26
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Hela Norrland är oerhört stora bidragstagare netto. Nettobetalare är Stockholm, samt alla län i södra Sverige.
Det är ju helt naturligt med tanke på hur mycket dyrare saker blir i norr när det gäller kommunal service etc. Men i gengäld får ni folk som jobbar i stora industrier och produkter som malm och skog
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så stödet betalas ut även till dom med låga bundna avtal?

Så var det väl förra gången och antar att det blir fallet nu med.
Citera
Medlem
rallykalles avatar
Så om priset går upp till 5:- i vinter får man betala 4.50:- själv i elområde 3.
Kan ju bli svindyrt ändå.

Vad hände med högkostnadsskyddet?
https://moderaterna.se/nyhet/elpriskrisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in