Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetejhurfan
Jag har kört 89 km på en 30 sträcka . Kommer jag behöva ta om körkortet. Har haft kortet i 15 år.

Nån som vart med om liknande och kan svara utgången?

Åkte båge såklart 🤨 suck...

Beror lite på hur de ser på saken. Tar de bara för hastighet så borde det inte behövas.
Men om den 30sträckan var en skolzon under "skoltid" så kanske man ser det som allvarligare än bara fortkörning och siktar på vårdslöshet i trafik.
Citera
2021-05-08, 21:32
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Penningbot 1 500 kr

Fyfan va brutalt. Tack!
Citera
2021-06-14, 16:34
Medlem
Jag var ute och rullade på motorvägen i helgen, hastighetsmätaren pekade på 120 +/- 5 och hastighetsbegränsningen var 110. Körde förbi en snutbuss där det satt en tjomme och pekade med sin dosa. Då jag står för mina val sänkte jag inte hastigheten utan körde glatt vidare och såg fram emot att få träffa lasersnutens kollega längre fram. Sen hände inte ett skit.

Jag är inte tillräckligt insatt i polisens metoder för att tolka detta händelseförlopp. Är min hastighetsmätare felkalibrerad? Var övriga snutar upptagna med att jaga värre fartdårar? Tolereras mindre överträdelser (känns osannolikt)? Bör jag oroa mig för att få ett otrevligt brev på posten?
Citera
2021-08-22, 18:04
Medlem
En kompis körde om en omärkt polisbil. Snuten hängde på och satte på blåljusen. Min kompis svängde in till kanten och stannade men snutbilen bara fortsatte. Betyder det att han kan glömma händelsen? Hade dom något viktigare uppdrag på gång?
Citera
2021-08-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
En kompis körde om en omärkt polisbil. Snuten hängde på och satte på blåljusen. Min kompis svängde in till kanten och stannade men snutbilen bara fortsatte. Betyder det att han kan glömma händelsen? Hade dom något viktigare uppdrag på gång?

Han kan glömma det.
De varnade troligen honom att sakta ner och sköta sig i trafiken.
Citera
2021-08-24, 11:34
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du sågar allt vad polis heter över en kam, för att du är sur för att du torskade i ett fall…. Du framstår verkligen som du har hög moral etc själv….

Om du verkligen hade haft bevis som hade hållit för en granskning, så hade du högst sannolikt inte förlorat målet.

Obs, att polisen kan gör fel är sant, det sker. Likaså att poliser har ljugit etc. Men, att därför hävda att Polisen kan ljuga hur mycket de vill i rättegångar och ändå vinna, visar bara att du har noll koll och skriver enbart utifrån dina känslor…

Polisens ord vinner alldeles för ofta, ja. Enda gången min fru har haft med polisen att göra, någonsin, ljög svinet, antagligen för att skydda sitt egna misstag. Han tog henne för att ha kört i bussfält och över en spärrlinje. Problemet var bara att spärrlinjen inte existerade och bussfältet inte var markerat (pga vägarbeten som hade pågått i över ett år, och vi flyttade dit under tiden vägarbetena pågick). I FUP tog han bilder från längre ned på vägen där det faktiskt fanns markering för bussfält. Samma sak gjorde han med foto på spärrlinjen.

Vi hade goda bevis, dels genom film+foto som dokumenterade hela den aktuella vägsträckan som togs i direkt anslutning till det (man såg till och med polisen), dels GPS-data som visade att polisens påstående om var vi kom ifrån var helt och hållet fel, men åklagaren sket fullständigt i det. Min fru ville tyvärr inte ta det vidare till rättegång, eftersom tingsrätten vägrade låta mig hjälpa henne och vi hade inte råd med försvarare, så vi vet visserligen inte hur rätten hade sett på det, men vi hade inte direkt några större förhoppningar. 2000 kronor i skatt blev det, men jag är iaf glad att vi genom överklagandena samt framtvingat "erkännande" kort innan huvudförhandling slösade både tid och pengar för statens hantlangare. Synd är det dock att de skall hålla på så, när det finns viktigare saker att spendera rättsväsendets resurser på.
Senast redigerad av bjornebarn 2021-08-24 kl. 11:39.
Citera
2021-08-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot

Om de bara hade på blåljusen så hade han inte behövt stanna alls, så de ville förmodligen bara markera att han skulle sänka farten.
Citera
2021-08-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Om de bara hade på blåljusen så hade han inte behövt stanna alls, så de ville förmodligen bara markera att han skulle sänka farten.
Jag skrev lite otydligt.Han svängde in på en p-plats och snuten stannade snett framför i 1 sekund kanske för att sedan dra vidare.
Citera
2022-10-27, 12:16
Medlem
Fortkörning

Jag har en nyfiken fråga. Framgår det tydligt i lagen kring fortkörning vad hastigheten i km/h på det framförande fordonet relaterar till eller kan man hävda att man faktiskt låg långt under hastighetsbegränsningen om man vet med sig att man körde mot jordens rotation exempelvis.
Citera
2022-10-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marty78
Jag har en nyfiken fråga. Framgår det tydligt i lagen kring fortkörning vad hastigheten i km/h på det framförande fordonet relaterar till eller kan man hävda att man faktiskt låg långt under hastighetsbegränsningen om man vet med sig att man körde mot jordens rotation exempelvis.
Du kan hävda vad du vill..polisens radar gäller å dom drar av vissa % redan nu..
Citera
2022-10-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du kan hävda vad du vill..polisens radar gäller å dom drar av vissa % redan nu..

Det är så det står beskrivet i lagboken alltså?

Edit: Alltså jag förstår ju att man inte skulle kunna klara sig från fortkörningsböter om man hävdade detta egentligen, jag är mest nyfiken hur det uttryckts i lagen.
Citera
2022-10-27, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av Marty78
Det är så det står beskrivet i lagboken alltså?
Nej, det står inte där.

Testa att hävda det du. Det kommer inte att gå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in