Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Du är en mupp som tror att polisen har någon som helst moral. Kanske för att du själv är en dubbelmoralisk polis inte vet jag!
Men det jag vet är att på den rättegång jag var på.så satt polisen och ljög gällande dag och datum jag hade hur mycket bevis som helst. Men men det är överspelat och historiskt nu. Men kommer aldrig någonsin lita eller tro på poliser igen!

Du sågar allt vad polis heter över en kam, för att du är sur för att du torskade i ett fall…. Du framstår verkligen som du har hög moral etc själv….

Om du verkligen hade haft bevis som hade hållit för en granskning, så hade du högst sannolikt inte förlorat målet.

Obs, att polisen kan gör fel är sant, det sker. Likaså att poliser har ljugit etc. Men, att därför hävda att Polisen kan ljuga hur mycket de vill i rättegångar och ändå vinna, visar bara att du har noll koll och skriver enbart utifrån dina känslor…
Citera
2021-04-28, 19:24
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du verkligen hade haft bevis som hade hållit för en granskning, så hade du högst sannolikt inte förlorat målet.

Den dagen du får Polisen på dig för något bagatell artat så kommer du ändra dig.
Lagens rätt i all ära, men sen finns ju Judge Dredds "i am the law" mentalitet hos Svensk polis
Citera
2021-04-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du sågar allt vad polis heter över en kam, för att du är sur för att du torskade i ett fall…. Du framstår verkligen som du har hög moral etc själv….

Obs, att polisen kan gör fel är sant, det sker. Likaså att poliser har ljugit etc. Men, att därför hävda att Polisen kan ljuga hur mycket de vill i rättegångar och ändå vinna, visar bara att du har noll koll och skriver enbart utifrån dina känslor…

Nja det finns nog mer situationer där jag sett polisen gjort både sjuka saker och omoraliska! Mänskligt visst, men har man ett yrke som rättshaverist har man högre krav på sig, thats it
Citera
2021-04-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Den dagen du får Polisen på dig för något bagatell artat så kommer du ändra dig.
Lagens rätt i all ära, men sen finns ju Judge Dredds "i am the law" mentalitet hos Svensk polis

Har haft polisens intresse ett flertal gånger för mer eller mindre bagatellartade saker, och har inga dåliga erfarenheter av det. Går i princip alltid att föra en vettig dialog med polisen. Men det kanske beror på skillnader i din och min sociala kompetens och personkemi…?

Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Nja det finns nog mer situationer där jag sett polisen gjort både sjuka saker och omoraliska! Mänskligt visst, men har man ett yrke som rättshaverist har man högre krav på sig, thats it

Det är tydligt att du är den som inte begriper utan drar allt vad polisen heter över en kam. Så haveristen är du själv. Polisen har inte jobb som rättshaverister, utan de ska bidra till att lag och rätt uppehålls. Detta kanske du har haft problem med, ja att följa lagar och regler, och därför surar till när du ertappats och polisen smällt dig på fingrarna….?
Citera
2021-04-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Mm, vilket skriker rättsosäkerhet. Det räcker som du vet med rimlig tvivel. Om polisman A mäter bil A, men ropar ut bil B till polisman B så har du en förväxling, inte för att polisman A är osäker, eller att polisman B är osäker, utan för att polisman B har fått helt fel bil ropat till sig att stoppa. Händer hela tiden.

DE gånger man dömer på protokoll, dessa skall överklagas då det inte är rättssäkert. De flesta kontroller körs med tvåpartssystem. Detta system är sårbart då polisman A kan mäta på just en blå bil med ABC123, men ropar ut BBC345 till polisman B, alt. att polisman B hör CCR321 pga brus.

Fast det är ju hovrätten som bedömt att enbart platsprotokoll räcker som praxis.
Tingsrätten hänvisar till de fall som nåt hovrätten. Därför det är en praxis.

Fast det gör ju inte de flesta kontroller. Flesta kontroller har två poliser(en patrull), dessa kommer inte stå 200 meter ifrån varandra. Säkerhetsfråga.
Så polisen som mäter kommer ju se vilken bil kollegan vinkar in. Många gånger är det den som mäter som vinkar in.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ett tips för nästa gång är att begära rådrum. Finns ruta på boten som polisen då kan kryssa i. Inte populärt men låt dem skriva boten först innan du begär rådrum.

Innebär att du inte erkänner eller nekar utan du får tid att tänka över saken om du vill erkänna eller neka.

Då kan man begära intyg på kalibrering o dylikt innan man tar ställning.

Det är polisen som ska visa på din hastighetsöverträdelse o du behöver bara hävda att du inte körde så fort som de påstår.

Gött när domaren spänner ögonen i polisen o frågar om hen har intyg på kalibreringen o hen säger Nääää, men.......

Jag vet!

Visst, kan man begära rådrum. Men du har inte rätt till det. Bara skriva anmälan istället.

Och du kommer absolut inte få se någon kalibreringsprotokoll utan någon form av anmälan i grunden där du som part vill ha med det.

Platsprotokollet räcker som bevisning. Det har hovrätten slagit fast.

Polisen behöver inte vittna på en fortkörning med laser. Och platsprotokollet innehåller datum för kalibrering.

Så domaren kommer bara säga att du blir dömd och thats it.
Du har fel på väldigt många punkter.
Citera
2021-05-01, 09:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
för sammanfogning med (FB) Fortkörning / Hastighetsöverträdelser // Samlingstråd.

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2021-05-01, 16:10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2021-05-02, 10:45
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Notera, enligt de som kollat så hamnar man i Lexbase om man drar det i rätten och skall man söka nytt jobb så är det ju inte jättebra att vara med där.

Ja, det kan jag intyga om. Min fru blev falskt anklagad för att ha kört över en spärrlinje. Jag satt med i bilen och blev helt förbluffad när polisen sade det. Jag bad honom visa var spärrlinjen fanns, han vägrade göra det. Arrogant svin utan minsta mått av ödmjukhet eller tanke om att han kanske har gjort ett misstag.

Iaf, vi bestred såväl boten som strafföreläggandet, fick ut FUP, hittade en hel drös med felaktigheter, som tex att polisen påståd att vi hade kommit från ett annat håll än vi kom ifrån, mm. Min fru valde dock till slut att "erkänna" skiten ändå, för rätten vägrade låta mig representera henne (hon kan inte svenska). Nu står hon med i Lexbase -_-

Jag önskar att jag hade kört när det hände, ty jag hade inte gett upp när översittare sysslar med sådant här.
Senast redigerad av bjornebarn 2021-05-02 kl. 10:48.
Citera
2021-05-08, 00:30
Medlem
Jag har kört 89 km på en 30 sträcka . Kommer jag behöva ta om körkortet. Har haft kortet i 15 år.

Nån som vart med om liknande och kan svara utgången?

Åkte båge såklart 🤨 suck...
Citera
2021-05-08, 18:39
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Om jag blir tagen med att köra 74 på en 70-väg vad får jag för straff då?
Citera
2021-05-08, 21:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Om jag blir tagen med att köra 74 på en 70-väg vad får jag för straff då?

Penningbot 1 500 kr
Citera
2021-05-08, 21:03
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetejhurfan
Jag har kört 89 km på en 30 sträcka . Kommer jag behöva ta om körkortet. Har haft kortet i 15 år.

Nån som vart med om liknande och kan svara utgången?

Åkte båge såklart 🤨 suck...

Svårt att säga, men troligen inte.

Om spärrelden är max 12 månader så behöver du inte nytt förarprov.

Tror inte du kommer att få en spärrad på mer än 4-6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in