2022-10-27, 09:54
Avstängd
Severlohs avatar
Jag har definitivt inte råd med smör och ost längre.
Citera
2022-10-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ungefär vad jag hamnar på.
Fattar inte heller hur nån kan bo för 4-5 gånger mer.
Spara undan några årslöner som ung och köp villan kontant, då ska det mycket till att inte klara sig sen resten av livet.
Jag har inga lån, solpaneler, fjärrvärme osv men minst det dubbla i utgifter, så har svårt att tro på de summorna
Citera
2022-10-27, 10:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

Jag har börjat lusläsa reklambladen för ICA, COOP och Willys och handlar efter ganska strikt lista, men det blir ju att man handlar fler än en gång/vecka.

Ester! Det är ofta erbjudanden på den typ av varor. Smörpaket kan du ha i frysen också. Tror ICA supermarket (i vart fall i Uppland) hade kampanj på smör och blåa bregotten denna vecka.

Än så länge har räntehöjningen varit på ca 150/månad bara (har ganska lite lån kvar).

Elpriset har fördubblats men lyckats hålla ned förbrukningen så septembers räkning var ändå ett par hundra billigare än förra året samma tid.
Lagar ganska mycket mat i airfryern, crockpoten och roastugn (som är mindre och drar mindre jfrt med vanliga ugnen, men kan ändå köra in två former och göra klyftpotatis och köttfärslimpa på samma bakning).
Citera
2022-10-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det är många saker som "hindrar" att jag blir rik. Jag har ingen rik förälder. Ökar jag min lön så går 50% av lönen till skatt. Jag har gått från fattig till att ha värden på ett par mille. Det gör mig inte rik.

Jag tror inte att du förstår hur få det är som går från fattig till rik i Sverige. Det mesta är arvspengar.

Jag har en bekant som har aktievärden på 500 mille. Den personen är rik och kommer i framtiden ärva ett par miljarder. Detta är en person som behöver se till att fortsätta spendera pengar under lågkonjunkturen.
Jaha, skatten är för hög för att du skall lyckas bli superrik, och ändå vill du höja den, och trots din oförmåga så finns det ju andra som lyckats bli rika, dessa är du avundsjuk på och vill fördela deras pengar med tex dig själv, jo detta måste ju va rättvisa. Att du inte kan vara glad över att någon betalar in miljoner i skatt så att du har tillgång till skola och sjukvård, nej skinnflå den driftige och låt pengarna gå till de som inte kan skapa, låter som en superbra affärsidé, har ju funkat kanon i Venezuela, Sovjet och Nord Korea så funkar säkert bra här också.
Citera
2022-10-27, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Varför det? Jag köpte 600g Bregott för 39,90 och Arla Greve 79,90kr/kg förra veckan. Göd inte inflationen.
Citera
2022-10-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det ligger någonting i vad hen säger. Alltså om de snorrika som dragit iväg bidrar, så kanske vi slipper arvsskatt.

Varför ska de superrika ha så jävla mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av pengarna och slösa dem på att en helikopter kommer med middagen för att det är ballt (och vara konsumtionssamhället miljöbovar då de konsumerar pengar på en massa skit, miljontals väskor och hela huset fullt med klackskor, samt vedervärdiga skönhetsoperationer) medan andra har extremt svårt att få vardagen att gå ihop även om de endast köper mat på Lidl?
Detta säger jag utan att vara kommunistjävel.

Vad de "snorrika" kan göra är väl att unna sig lite restaurangbesök, ta familjen på någon weekendtrip och partner på spahelg och rull iväg lite kronor. Hotell- och restaurangbranschen har väl knappt hunnit hämta sig efter pandemin och nu drar folk åt svångremmen. Under pandemin var drt många som blev av med jobbet från den sektorn som fick söka bostadsbidrag för barnfamiljer och det är människor som inte haft behov av några särskilda bidragsförmåner. Plus att det mindre skatteunderlag om många blir arbetslösa och får lägre inkomst till kommunerna som får högre kostnader för uppvärmning och mat på skolor och vårdhem.

Vet inte hur situationen ser ut i Sverige men i USA har de haft svårt att fylla upp med personal så en hel del hotell kan inte ha fullbelagt även när efterfrågan finns pga personalbrist.
https://www.forbes.com/sites/suzannerowankelleher/2022/10/10/hotels-staffing-shortages-higher-wages/?sh=585d3e522162&utm_source=ForbesMainTwitter&utm_ medium=social&utm_campaign=socialflowForbesMainTwi tter
Citera
2022-10-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jaha, skatten är för hög för att du skall lyckas bli superrik, och ändå vill du höja den, och trots din oförmåga så finns det ju andra som lyckats bli rika, dessa är du avundsjuk på och vill fördela deras pengar med tex dig själv, jo detta måste ju va rättvisa. Att du inte kan vara glad över att någon betalar in miljoner i skatt så att du har tillgång till skola och sjukvård, nej skinnflå den driftige och låt pengarna gå till de som inte kan skapa, låter som en superbra affärsidé, har ju funkat kanon i Venezuela, Sovjet och Nord Korea så funkar säkert bra här också.

Var har jag skrivit att en superrik inte ska kunna bli superrik? Blir det ett par % som avgår på arvet när någon superrik avlider så vore det ju knappast orimligt. Skulle heller inte betyda några större konsekvenser för den oms ärver pengarna. Dessa som ärver är heller inte de som är driftiga.

Att du drar in helt andra saker är ju dock orimligt. Vi har bland dom bästa förutsättningarna för att superrika ska fortsätta vara superrika utan att lyfta en silversked i många generationer. Att slänga på ett par % i arvsskatt på det skulle väl göra att dom kanske behöver göra något i var femte generation.
Citera
2022-10-27, 10:38
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Varför det? Jag köpte 600g Bregott för 39,90 och Arla Greve 79,90kr/kg förra veckan. Göd inte inflationen.

Då köpte du det på extrapris för (nästan) normalt pris. Säg till när man återigen kan köpa hushållsost på extrapris för 39kr/kilot och Bregott för 29kr.
Citera
2022-10-27, 10:39
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att en superrik inte ska kunna bli superrik? Blir det ett par % som avgår på arvet när någon superrik avlider så vore det ju knappast orimligt. Skulle heller inte betyda några större konsekvenser för den oms ärver pengarna. Dessa som ärver är heller inte de som är driftiga.

Att du drar in helt andra saker är ju dock orimligt. Vi har bland dom bästa förutsättningarna för att superrika ska fortsätta vara superrika utan att lyfta en silversked i många generationer. Att slänga på ett par % i arvsskatt på det skulle väl göra att dom kanske behöver göra något i var femte generation.
Jo det är orimligt att när jag dör så skall du få ett par procent av min förmögenhet istället för mina barn, vilken rätt har du till mina pengar?
Citera
2022-10-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567

Precis, man får ha ett mindset som en gnetig pensionär och hålla koll på extrapriserna. Plus att ordinariepriserna också kan variera mellan olika affärer För ett par vecor sedan skulle jag ha kålrot, de tog 41/kg på min ICA men 26 på Willys. Willys verkar generellt ha bra pris på frukt och grönt, än så länge kanske bäst att säga.
Citera
2022-10-27, 10:47
Medlem
Citat:

Vore det isåfall inte bättre att sonika beskatta vinst vid bostadsförsäljningar utan att ha skattekrediten som i någon mån bidrar till att haussa priserna? Då är det ju en vinst som är realiserad och bör kunna bäras? Ett arv kan ofta bestå av tillgångar som företag, fastigheter (såväl bostad som näring).
Citera
2022-10-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jo det är orimligt att när jag dör så skall du få ett par procent av min förmögenhet istället för mina barn, vilken rätt har du till mina pengar?

Ja, det är den återkommande frågan med skatter. Det är inte jag som tar pengarna utan dessa tas av staten som en betalning för att du bor där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in