2022-10-26, 23:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja, det krävs tätare kontakt eftersom hela landslagsmodellen är under utvärdering (påstås det). Annars kan dom ju lika gärna fortsätta i samma hjulspår även nästa säsong. Det de vill ha från förbundsnivå är ju mer dialog kring hur deras dagliga träning fortlöper och lägga mer av landslagets resurser i hemmamiljön. Frida skaffade inget heller nytt team, möjligtvis Marcus Bystedt som fysio.

Fast nu diskuterar du två olika saker samtidigt. Utvärderingen av landslagsmodellen är en sak, uppföljning av träningen är en annan sak. Jag tror inte man utvärderar landslagsmodellen på ett bra sätt genom att ha samtal en gång i månaden (eller oftare), jag tror man gör det bättre under andra former. Och nu är de ju inte med i landslaget under denna för- och träningssäsong och då är ju det du nämner (mer dialog kring hur deras dagliga träning fortlöper och lägga mer av landslagets resurser i hemmamiljön) inte aktuellt för dem. Så jag förstår forfarande inte vitsen med att ha en tätare kontakt än en gång i månaden.
Citera
2022-10-26, 23:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Maja och Jonna, javisst. Men Frida och Emma får nog vackert släppa fram de som besegrar dem i Bruks.

Men nu skrev jag inte hur jag tror landslagledningen gör sin uttagning, utan hur jag skulle ha tagit ut laget (givet uttagningskriterierna). Och då skulle jag ta ut både Emma och Frida på tidigare resultat. Att folk skulle ha gjort på ett annat sätt är fine med mig.
Citera
2022-10-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I de flesta andra nationer fungerar landslagsverksamheten ungefär som den gör i Sverige och jag har lite svårt hur den skall fungera på ett annat sätt.

Jag uppfattar att du har en ultraindividualistisk syn på vad landslagsverksamheten skall vara för något och som jag inte tror fungerar (iaf inte så länge som man tävlar för sina nationer i världscupen).
Det är en individuell idrott, så då är det ju rimligt med indeviduella upplägg. Även en sådan som Ribom som jag uppfattar som lojal och genomsnäll har ju tydligt sagt att hon valde längdskidor just för att det är en indeviduell idrott.

Jag förstår inte poängen med att ta ut ett lag som samlas var fjärde vecka samtidigt som åkarna har indeviduella tränare och upplägg vid sidan av. Lägren fyller inget syfte (om det inte är specifika uppladdning eller höghöjdsläger).
Citera
2022-10-26, 23:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Fast nu diskuterar du två olika saker samtidigt. Utvärderingen av landslagsmodellen är en sak, uppföljning av träningen är en annan sak. Jag tror inte man utvärderar landslagsmodellen på ett bra sätt genom att ha samtal en gång i månaden (eller oftare), jag tror man gör det bättre under andra former. Och nu är de ju inte med i landslaget under denna för- och träningssäsong och då är ju det du nämner (mer dialog kring hur deras dagliga träning fortlöper och lägga mer av landslagets resurser i hemmamiljön) inte aktuellt för dem. Så jag förstår forfarande inte vitsen med att ha en tätare kontakt än en gång i månaden.

Det krävs givetvis mer saker än bara något telefonsamtal rent pliktskyldigast då och då. Saker och ting har ett samband i detta men det är givetvis inte Frida, Maja och Linns sak att utvärda och lägga upp hela verksamheten inför nästa (för)säsong. Det ligger på ledningen. Däremot kan de komma med input och synpunkter och där brister det uppenbarligen fortfarande på grund av ointresse och egenintresse i tränar- och ledarledet.
Citera
2022-10-26, 23:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Men nu skrev jag inte hur jag tror landslagledningen gör sin uttagning, utan hur jag skulle ha tagit ut laget (givet uttagningskriterierna). Och då skulle jag ta ut både Emma och Frida på tidigare resultat. Att folk skulle ha gjort på ett annat sätt är fine med mig.

Men de kommer inte att ta ut både Emma och Frida.
Senast redigerad av katw 2022-10-26 kl. 23:55.
Citera
2022-10-26, 23:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Så Linn Svahns väg till VM är att då att köra skandinaviska cupen i Finland 6 januari för att absolut minst komma till final. Detta som förutsättning för att få åka i Les Rousses den 27 januari och där vara åtminstone fjärde bästa svenska och på så sätt bevisat sig vara värd en VM-plats?

Känns isf som en oerhört fragil plan. Hon är då ett fall/påkörning bort från att allt går om intet. Och även om allt går i lås i Finland och Les Rousses, hur ska den prestationen värderas mot en Ribom/Hagström/Dyvik/Lundgren som vid det laget kan ha flera pallpatser insamlade vardera från de föregående 7 (!) världscupsprintarna?

Enligt uttagningskriterierna:
Citat:
För uttagning till VM bedöms resultat vid i tur och ordning världscupen, Skandinavisk cup, nationell cup och övriga FIS-tävlingar. Dessutom görs en bedömning av faktiska omständigheter från ovan angivna tävlingar vid varje tillfälle. Det tas alltid hänsyn till vilka resultat som bedöms vara mest relevanta för stundande uttagning. Bedömning av VM-truppen görs utifrån vilka som har störst chans att nå absoluta toppresultat, men också utifrån total trupp (kvot) och potentiella stafettlag och teamsprint-lag. Ansvarig för uttagning till VM är landslagschef, i tätt samråd med landslagstränare.

Uttagningen till sprint K baseras i första hand på resultat i de klassiska sprinttävlingarna i Ruka, Beitostölen och Les Rousses.

Resultat från fristilssprintarna i Lillehammer och Davos kommer ha en väldigt liten betydelse och det är inte bara gjorda resultat som kommer att värderas (Utan även bedömd kapacitet).
Citera
2022-10-26, 23:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är en individuell idrott, så då är det ju rimligt med indeviduella upplägg. Även en sådan som Ribom som jag uppfattar som lojal och genomsnäll har ju tydligt sagt att hon valde längdskidor just för att det är en indeviduell idrott.

Jag förstår inte poängen med att ta ut ett lag som samlas var fjärde vecka samtidigt som åkarna har indeviduella tränare och upplägg vid sidan av. Lägren fyller inget syfte (om det inte är specifika uppladdning eller höghöjdsläger).

Nej exakt, och som Frida nämnde i intervjun med Expressen idag:

Citat:
– Nu när man varit på läger har vi liksom inte utnyttjat varandra - trots att flera av världens bästa åkare finns där. Det har varit frustrerande.
Citera
2022-10-26, 23:52
Medlem
Citat:
Men de kommer inte att ta ut Emma och Frida.
Emma är helt given. Frida och Dyvik har väl de sista platserna i nuläget men behöver försvara dem i Bruksvallarna.
Citera
2022-10-26, 23:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Emma är helt given. Frida och Dyvik har väl de sista platserna i nuläget men behöver försvara dem i Bruksvallarna.

Ja, uttryckte mig slarvigt. Jag menar att både Emma och Frida inte kommer att bli uttagna.
Citera
2022-10-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ja, uttryckte mig slarvigt. Jag menar att både Emma och Frida inte kommer att bli uttagna.
Jaha på förhand då menar du? De brukar väl inte offentligöra någon uttagning innan så det får vi väl aldrig veta (om det inte släpps någon ny ”Bäst när det gäller”(
Citera
2022-10-27, 00:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Jaha på förhand då menar du? De brukar väl inte offentligöra någon uttagning innan så det får vi väl aldrig veta (om det inte släpps någon ny ”Bäst när det gäller”(

Jag menar det jag skriver. Frida kommer inte köra sprinten i Ruka.
Citera
2022-10-27, 00:17
Medlem
Citat:
Jag menar det jag skriver. Frida kommer inte köra sprinten i Ruka.
Ok, kan du säkert ha rätt i. Inte aktuellt med team sprint denna säsong. Med bra form skulle hon dock kunna göra resultat i just Rukas sprint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in