2022-10-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det är två olika saker. Dels hur landslaget fungerade förut (när Ingesson dessutom var landslagstränare vilket han inte är nu) vilket gjorde att MDFK lämnade, dels hur landslaget fungerar nu och vilken typ av kontakt landslagsledningen har med MDFK och deras tränare.

Och landslagstränarna ansvar är att träna de som är i landslaget, inte att ansvara för svensk skidåkning i stort. Det är faktiskt längdchefens ansvar.

Och att Byström inte skulle haft någon personlig kontakt alls med MDFK sedan de bröt sig ur, det tror jag inte alls på.
Jag tvivlar på att något har ändrats (förutom kosmetiska saker som att Dyvik fått ta med sin hund till landslagsläger).

Vi har tidigare diskuterat hur längdlandslaget ska bedrivas. Jag tycker det är ett felaktig sätt att ta ut en massa åkare till ett landslag och sedan enbart bry sig om dem under försäsongen när man vet att under säsongen kommer många fler representera landslaget. Det leder dessutom till massa onödig prestige och risk för kritik mot uttagningarna till världscupen.

En landslagschef bör ha kontakt med alla åkare som är aktuella för landslaget under försäsongen och försöka tillgodose deras önskemål om det är möjligt.
Citera
2022-10-26, 19:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Fast detta blir motsägelsefullt tycker jag. Lite av att både äta kakan och ha den kvar. Frida och Maja var missnöjda med hur saker och ting fungerade i landslaget och fick inte gehör för sina synpunkter. Då bröt de sig ur och skaffade egna team och där deras personliga tränare ingår. Det är alltså deras personliga tränare som är ansvariga för träningsupplägg och att de genomför sin träning, inte landslagstränarna. Och för att landslagstränare och landslagsledningen skall få en uppfattning om träningsupplägg och hur det går i träningen borde väl det räcka att landslagsledningen har kontakt med de personliga tränarna en gång i månaden. Krävs det verkligen tätare kontakt för detta?

Ja, det krävs tätare kontakt eftersom hela landslagsmodellen är under utvärdering (påstås det). Annars kan dom ju lika gärna fortsätta i samma hjulspår även nästa säsong. Det de vill ha från förbundsnivå är ju mer dialog kring hur deras dagliga träning fortlöper och lägga mer av landslagets resurser i hemmamiljön. Frida skaffade inget heller nytt team, möjligtvis Marcus Bystedt som fysio.
Citera
2022-10-26, 22:10
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Vill man hamna så högt som möjligt i totala världscupen så bör man med det nya poängsystemet åka så mycket som möjligt. Men man verkar inte riktig ta höjd för det i uttagningskriterierna. Handlar väl främst om Ebba och Frida men kanske också Maja, Ribom och Jonna.

Till Ruka skulle jag ta ut följande:
Sprint:
Jonna, Maja, Ribom och Frida på tidigare resultat
Hagström, Dyvik, Lundgren, Hansson och Rosenberg (plus kanske någon mer) får göra upp om de resterande två platserna utifrån resultaten i Bruksvallarna

Maja och Jonna, javisst. Men Frida och Emma får nog vackert släppa fram de som besegrar dem i Bruks. Om Svahn ska åka "efter jul" så menas väl inte TdS? Känns väl lite i tuffaste laget att börja med som första tävling. Eller?
Citera
2022-10-26, 22:21
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Maja och Jonna, javisst. Men Frida och Emma får nog vackert släppa fram de som besegrar dem i Bruks. Om Svahn ska åka "efter jul" så menas väl inte TdS? Känns väl lite i tuffaste laget att börja med som första tävling. Eller?

Citat:
– Hon får nog åka någon tävling nationellt först innan hon blir uttagen i världscupen, säger landslagschefen Anders Byström.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/anders-bystrom-om-linn-svahns-plats-i-landslaget
Citera
2022-10-26, 22:25
Medlem
bcdefgs avatar
Kudos till Byström som säger att Svahn behöver åka en nationell tävling innan hon får köra världscupen. Dessutom tror jag Svahns plan är just det - hon vill nog göra första tävlingen på säker mark med minsta möjliga mediabevakning och enkel hemresa om det inte går bra.
Citera
2022-10-26, 22:28
Medlem
Skandinaviska Cupen i Östersund är ju en trolig tävling för Svahn. Idre är lite tidig om man ska gå efter termer som runt jul, men ska hon vara med i Davos är det väl den helgen som gäller först.

Finns förstås massor av småtävlingar nationellt runt jul men man tänker ju att det ska vara lite motstånd också.
Citera
2022-10-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kudos till Byström som säger att Svahn behöver åka en nationell tävling innan hon får köra världscupen. Dessutom tror jag Svahns plan är just det - hon vill nog göra första tävlingen på säker mark med minsta möjliga mediabevakning och enkel hemresa om det inte går bra.
Förstår inte alls varför det är något kudos med det. Är väl rätt självklart att hon vill mjukstarta lite och testa på en nationell tävling.

Med samma logik som du anför skulle väl dock Jonna inte fått åka Dresden ifjol eller Ebba touren härom året för den delen.
Citera
2022-10-26, 22:35
Medlem
14ccKemiskts avatar
[quote=katw|82185538]https://www.svt.se/sport/langdskidor/anders-bystrom-om-linn-svahns-plats-i-landslaget[/QUOTE

Så Linn Svahns väg till VM är att då att köra skandinaviska cupen i Finland 6 januari för att absolut minst komma till final. Detta som förutsättning för att få åka i Les Rousses den 27 januari och där vara åtminstone fjärde bästa svenska och på så sätt bevisat sig vara värd en VM-plats?

Känns isf som en oerhört fragil plan. Hon är då ett fall/påkörning bort från att allt går om intet. Och även om allt går i lås i Finland och Les Rousses, hur ska den prestationen värderas mot en Ribom/Hagström/Dyvik/Lundgren som vid det laget kan ha flera pallpatser insamlade vardera från de föregående 7 (!) världscupsprintarna?
Citera
2022-10-26, 22:41
Moderator
Hjv9s avatar
Linn har väl inga FIS poäng alls numera och är därför tvungen att köra en FIS-sanktionerad tävling för att samla på sig tillräckligt många poäng som krävs för att få åka v-cup.
Citera
2022-10-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Linn har väl inga FIS poäng alls numera och är därför tvungen att köra en FIS-sanktionerad tävling för att samla på sig tillräckligt många poäng som krävs för att få åka v-cup.
Jag ser att hon saknar punkter på senaste listan men hon borde väl ha kvar de tidigare då hon varit skadad?
Citera
2022-10-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja, det krävs tätare kontakt eftersom hela landslagsmodellen är under utvärdering (påstås det). Annars kan dom ju lika gärna fortsätta i samma hjulspår även nästa säsong. Det de vill ha från förbundsnivå är ju mer dialog kring hur deras dagliga träning fortlöper och lägga mer av landslagets resurser i hemmamiljön. Frida skaffade inget heller nytt team, möjligtvis Marcus Bystedt som fysio.

Utvärderingsarbete kring landslagsmodellen är ju en sak, vad MDFK vill är något annat.
Sen kan det vara så att utvärderingsarbetet (som också kan skötas av helt andra personer) kommer fram till förändringar som går i linje med det MDFK vill eller något helt annat det återstår att se.
Citera
2022-10-26, 23:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tvivlar på att något har ändrats (förutom kosmetiska saker som att Dyvik fått ta med sin hund till landslagsläger).

Vi har tidigare diskuterat hur längdlandslaget ska bedrivas. Jag tycker det är ett felaktig sätt att ta ut en massa åkare till ett landslag och sedan enbart bry sig om dem under försäsongen när man vet att under säsongen kommer många fler representera landslaget. Det leder dessutom till massa onödig prestige och risk för kritik mot uttagningarna till världscupen.

En landslagschef bör ha kontakt med alla åkare som är aktuella för landslaget under försäsongen och försöka tillgodose deras önskemål om det är möjligt.

I de flesta andra nationer fungerar landslagsverksamheten ungefär som den gör i Sverige och jag har lite svårt hur den skall fungera på ett annat sätt.

Jag uppfattar att du har en ultraindividualistisk syn på vad landslagsverksamheten skall vara för något och som jag inte tror fungerar (iaf inte så länge som man tävlar för sina nationer i världscupen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in