Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Fast det är två olika saker. Dels hur landslaget fungerade förut (när Ingesson dessutom var landslagstränare vilket han inte är nu) vilket gjorde att MDFK lämnade, dels hur landslaget fungerar nu och vilken typ av kontakt landslagsledningen har med MDFK och deras tränare.
Och landslagstränarna ansvar är att träna de som är i landslaget, inte att ansvara för svensk skidåkning i stort. Det är faktiskt längdchefens ansvar.
Och att Byström inte skulle haft någon personlig kontakt alls med MDFK sedan de bröt sig ur, det tror jag inte alls på.
Jag tvivlar på att något har ändrats (förutom kosmetiska saker som att Dyvik fått ta med sin hund till landslagsläger).
Vi har tidigare diskuterat hur längdlandslaget ska bedrivas. Jag tycker det är ett felaktig sätt att ta ut en massa åkare till ett landslag och sedan enbart bry sig om dem under försäsongen när man vet att under säsongen kommer många fler representera landslaget. Det leder dessutom till massa onödig prestige och risk för kritik mot uttagningarna till världscupen.
En landslagschef bör ha kontakt med alla åkare som är aktuella för landslaget under försäsongen och försöka tillgodose deras önskemål om det är möjligt.