Citat:
Instämmer verkligen, jag tror många underskattar konkurrensen på damsidan, även om tuffaste konkurrenten på distans och sprint slutat.Även om jag håller med om att Sverige har det starkaste laget på damsidan så tycker jag inte att man skall underskatta motståndet från de andra nationerna. Om finskorna är lika starka som på OS så lär det inte spela någon roll att de har ganska hög ålder på sina åkare. Räkna inte bort tyskorna heller även om de kanske hade en vallafördel på OS. Norska laget är ju svårbedömt, å ena sidan flera som kissat flera landslagsläger i rad, dels har de en del yngre åker som fortfarande bör vara i utveckling.
När det gäller de svenska herrarna tycker jag nog att man bör hoppas på Anger också.
När det gäller de svenska herrarna tycker jag nog att man bör hoppas på Anger också.
Finland har ju inte bara Kerttu och Krista, Matinatalo är en pallkandidat i klassiskt och Jasmi Joensuu har hög kapacitet som hon inte fått resultat som matchar.
Norge har fler kapabla åkare: Heidi Weng lär fortsatt hålla hög nivå och Fossesholm är i alla fall i skejt en av de absolut bästa. Tvillingarna Weng bör kunna ta ett steg till och det finns gott om åkare som med ett steg i rätt riktning är topp tio.
Tyskland har Hennig, Carl och Sauerbrey samt en uppsjö kapabla åkare som dock sällan lär bli topp tio.
Claudel, Fähndrich och Stadlober är också kapabla åkare.
Slutligen lär väl Diggins vinna världscupen och Rosie Brennan fortsätta prestera bra.
Så distanslopp kan mycket väl sluta med noll svenskor topp sex, i sprint bör vi dock vinna alla lopp där våra bästa är med.