2022-10-24, 12:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det upptäcks främst inom idrotten av naturliga skäl.

Stella Walsh tävlade hela livet som kvinna men vid obduktion ansågs hon vara man. Santhi Soundarajan blev av med sina medaljer efter att ha misslyckats på gentest, likaså Maria Jose Martinez-Patino.

Till exempel:
”Her test results, when they finally came, were a shocker: although she had the outward anatomy of a woman, her cells had the male sex chromosome XY. The first sex test that she had passed, on the basis of which she was given her certificate, must have been a false positive.”

https://caravanmagazine.in/periscope/santhi-soundarajan-and-flawed-science-sex

Tack.
Ja det finns uppenbarligen flera intressanta syndrom som komplicerar saken om man ska vara petig med definitionerna
Citera
2022-10-24, 22:07
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jo är man en kvinna som av någon anledning inte kan bli fertil är man ändå en kvinna.

Man är kvinna men inte fullt ut. Du kan inte påstå att en infertil person är lika mycket kvinna som en som har barn. Det är ju att bära barn där män och kvinnor skiljer sig mest.
Citera
2022-10-24, 23:16
Medlem
Citat:
Känns som att vi är nära att vara överens men ändå inte. Vad tänker du t.ex. kring de som ser sig som gender fluid? Alltså är kvinna bland och man ibland och ibland ingetdera?

Vad ska jag tänka om dem menar du?

Det är människor som säger sig känna sig som både och....ska jag komma och tala om för dem att nä! det gör ni inte? eller vad menar du?

Varför inte bara acceptera vad andra faktiskt nu identifierar sig som?
Citera
2022-10-25, 09:03
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kan jag ju helt hålla med om, eftersom jag nu anser att "manlighet" och "kvinnlighet" i regel är rena påhitt.
Men, det är nu i den geggan man alltid hamnar då man ska avgöra vad en kvinna eller man är, eller hur?

Den biologiska..strikta definitionen är mig veterligen äggproduktion medan mannens är spermieproduktion, eller....anlagen för dessa om nu någon prompt känner sig tvingad påpeka att alla kvinnor inte kan producera ägg etc..

men den definitionen brukar alltså inte människor nöja sig med utan det ska ringas in mer...
kivnnor är si och män är så etc etc i det oändliga.

Om ”manlighet” och ”kvinnlighet” är rena påhitt borde de väl vara de sista aspekterna man bör ta hänsyn till när man ska avgöra någons kön?

För den som är feminist tycker man nästan att det borde vara ännu mer centralt att inte låta stereotyper diktera vem som betraktas som man eller kvinna. Jag trodde i min enfald att feminismens centrala poäng var att vi föds till det kön vi föds till och att det är orättvist att det styr förväntningarna på oss. Men den moderna genusideologin tycks säga att det inte är ett problem längre. Det är tvärtom det som definierar könen. Om du är en kvinna som gillar att meka med bilar och inte vill raka armhålorna är du kanske inte ens en kvinna längre? Medan den man som vill sminka sig och avskyr sin kroppsbehåring i själva verket är den riktiga kvinnan!

Det är ett väldigt regressivt synsätt.

Jag tycker för övrigt att du mer eller mindre satte definitionen klockrent i mittenpartiet av ditt inlägg.
Citera
2022-10-25, 16:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Man är kvinna men inte fullt ut. Du kan inte påstå att en infertil person är lika mycket kvinna som en som har barn. Det är ju att bära barn där män och kvinnor skiljer sig mest.

Så kanske du tycker o tänker men det gör inte jag. En människa har två armar. Om jag då skulle ha fötts med bara en arm (missbildning) skulle jag då inte vara människa längre?
Citera
2022-10-25, 16:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad ska jag tänka om dem menar du?

Det är människor som säger sig känna sig som både och....ska jag komma och tala om för dem att nä! det gör ni inte? eller vad menar du?

Varför inte bara acceptera vad andra faktiskt nu identifierar sig som?

Någonstans måste vi väl ändå kunna sätta gränser? Eller kan jag identifiera mig som 5 år igen och vilja ha rätten att gå på förskola?

Du tycker att jag ska acceptera hur de känner, kan man inte vända på det och säga att de måste väl acceptera att andra inte kanske tycker o tänker som de? Att det finns många som inte accepterar att man kan vara kvinna ena dagen, man nästa och inget den tredje?
Citera
2022-10-25, 19:40
Avslutad
En kvinna är någon som föds med fitta.

Känns det fel? Tough luck, det är mycket som inte är som det ska och det får man lära sig leva med. Doh!
Citera
2022-10-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Om ”manlighet” och ”kvinnlighet” är rena påhitt borde de väl vara de sista aspekterna man bör ta hänsyn till när man ska avgöra någons kön?

För den som är feminist tycker man nästan att det borde vara ännu mer centralt att inte låta stereotyper diktera vem som betraktas som man eller kvinna. Jag trodde i min enfald att feminismens centrala poäng var att vi föds till det kön vi föds till och att det är orättvist att det styr förväntningarna på oss. Men den moderna genusideologin tycks säga att det inte är ett problem längre. Det är tvärtom det som definierar könen. Om du är en kvinna som gillar att meka med bilar och inte vill raka armhålorna är du kanske inte ens en kvinna längre? Medan den man som vill sminka sig och avskyr sin kroppsbehåring i själva verket är den riktiga kvinnan!

Det är ett väldigt regressivt synsätt.

Jag tycker för övrigt att du mer eller mindre satte definitionen klockrent i mittenpartiet av ditt inlägg.

ja man borde börja gå ifrån allt detta sorterande mellan "manligt" och kvinnligt" ja, precis det jag sitter och säger.
och ehh? Feminismens centrala poäng är att könen ska likställas gällande värde och rättigheter etc.
Sen har du likhetsfeminism ( vilket jag företräder ex) som alltså anser att könsroller i stort är hittepå och att alla de olika förmågor, begåvningar, personlighetstyper intressen etc etc...som vi förr försökte dela upp mellan könen de facto är sprinklat över mänskligheten. Dvs...en förmåga kopplat till ett agerande... ex. stark empatisk förmåga och vilja att hjälpa andra via denna empati delas av båda könen.
Om det ev. är så att kvinnor äger empatisk förmåga en aningens mer än vad män gör, så är ju detta faktiskt totalt ointressant, det gör INTE att män som grupp plötsligt av alla ska förväntas sakna empati överhuvudtaget.

men, du har även andra sorter av feminism som tycker annat...ex. särarssfeminism.

Således...är du kvinna som gillar meka med bilar, skita ner dig och ger blanka fan i att raka armhålor...så är du...ta.-da! en fullständigt normal kvinna.
Precis som om du är man och gillar pyssla med blommor, designa ditt hem och laga fransk cuisine, så är du ta-da! en genuin man.

Blanda inte ihop grenusteorier med teorier kring könsidentitet.
Citera
2022-10-26, 13:37
Medlem
Citat:
Någonstans måste vi väl ändå kunna sätta gränser? Eller kan jag identifiera mig som 5 år igen och vilja ha rätten att gå på förskola?

Du tycker att jag ska acceptera hur de känner, kan man inte vända på det och säga att de måste väl acceptera att andra inte kanske tycker o tänker som de? Att det finns många som inte accepterar att man kan vara kvinna ena dagen, man nästa och inget den tredje?

Vad har ålder med detta att göra?
Om du agerar och tänker och känner som en 5 åring, så beror detta högst troligt på att du har en hjärna som är på en 5-årings nivå, detta accepteras i regel av omgivningen och du får den hjälp, stöd, bemötande etc..som du med denna utvecklingsstörning behöver. Ingen kommer kräva av dig att du ska agera, bete dig som om du hade en hjärna på 33 år.

men märkligt nog så avkrävs alltså människor som nu identifierar sig med kvinnligt kön att de ska tvingas bete sig som det man bestämt ska vara "manligt" bara för att....?

Jag tycker som sagt alla ska ha rätten att få lov accepteras för vad de nu faktiskt är och känner att de är.

Du däremot tycker inte att alla ska ha den rätten....utan människor med annan könsidentitet än vad du tycker de ska ha, eller förståndshandikappade som är på 5-årings nivå, ska alltså tvingas till något de alltså inte är...

Är de tinte du som kanske borde ta dig en ny fundering?
Citera
2022-10-26, 17:30
Medlem
RedXs avatar
Citat:
ja man borde börja gå ifrån allt detta sorterande mellan "manligt" och kvinnligt" ja, precis det jag sitter och säger.
och ehh? Feminismens centrala poäng är att könen ska likställas gällande värde och rättigheter etc.
Sen har du likhetsfeminism ( vilket jag företräder ex) som alltså anser att könsroller i stort är hittepå och att alla de olika förmågor, begåvningar, personlighetstyper intressen etc etc...som vi förr försökte dela upp mellan könen de facto är sprinklat över mänskligheten. Dvs...en förmåga kopplat till ett agerande... ex. stark empatisk förmåga och vilja att hjälpa andra via denna empati delas av båda könen.
Om det ev. är så att kvinnor äger empatisk förmåga en aningens mer än vad män gör, så är ju detta faktiskt totalt ointressant, det gör INTE att män som grupp plötsligt av alla ska förväntas sakna empati överhuvudtaget.

men, du har även andra sorter av feminism som tycker annat...ex. särarssfeminism.

Således...är du kvinna som gillar meka med bilar, skita ner dig och ger blanka fan i att raka armhålor...så är du...ta.-da! en fullständigt normal kvinna.
Precis som om du är man och gillar pyssla med blommor, designa ditt hem och laga fransk cuisine, så är du ta-da! en genuin man.

Blanda inte ihop grenusteorier med teorier kring könsidentitet.

Alltså, det känns som att vi är helt överens i sak. Förutom att du ändå av någon anledning (om inte jag missuppfattat dig) ändå vill blanda in ”självupplevd kvinnlighet” i definitionen av kvinna.

Varför kan man inte i stället säga att en transkvinna är ”en man som väljer att leva sitt liv som en kvinna”? Det är ju annars en väldigt verklighetskompatibel definition.
Citera
2022-10-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Alltså, det känns som att vi är helt överens i sak. Förutom att du ändå av någon anledning (om inte jag missuppfattat dig) ändå vill blanda in ”självupplevd kvinnlighet” i definitionen av kvinna.

Varför kan man inte i stället säga att en transkvinna är ”en man som väljer att leva sitt liv som en kvinna”? Det är ju annars en väldigt verklighetskompatibel definition.

??

definitionen av en kvinna är en sak.
Könsidentitet något annat.

Men visst! vi skulle kunna sätta definitionen av vilket kön man tillhör till det man identifierar sig med, dvs känner sig som...helt ok för mig, men låt mig gissa det skulle skapa enorma protester från stora grupper i samhället.

Bättre då ha flera definitioner utefter vilken kontext man pratar om ämnet i.

Varför inte heller säga att det är en transkvinna?
Citera
2022-10-26, 18:41
Medlem
RedXs avatar
Citat:
??

definitionen av en kvinna är en sak.
Könsidentitet något annat.

Men visst! vi skulle kunna sätta definitionen av vilket kön man tillhör till det man identifierar sig med, dvs känner sig som...helt ok för mig, men låt mig gissa det skulle skapa enorma protester från stora grupper i samhället.

Bättre då ha flera definitioner utefter vilken kontext man pratar om ämnet i.

Varför inte heller säga att det är en transkvinna?

Ok. Men då blir frågan ”vad är en transkvinna”?

Och vad är din definition av ”kvinna”? Det blev lite rörigt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in