Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Om ”manlighet” och ”kvinnlighet” är rena påhitt borde de väl vara de sista aspekterna man bör ta hänsyn till när man ska avgöra någons kön?
För den som är feminist tycker man nästan att det borde vara ännu mer centralt att inte låta stereotyper diktera vem som betraktas som man eller kvinna. Jag trodde i min enfald att feminismens centrala poäng var att vi föds till det kön vi föds till och att det är orättvist att det styr förväntningarna på oss. Men den moderna genusideologin tycks säga att det inte är ett problem längre. Det är tvärtom det som definierar könen. Om du är en kvinna som gillar att meka med bilar och inte vill raka armhålorna är du kanske inte ens en kvinna längre? Medan den man som vill sminka sig och avskyr sin kroppsbehåring i själva verket är den riktiga kvinnan!
Det är ett väldigt regressivt synsätt.
Jag tycker för övrigt att du mer eller mindre satte definitionen klockrent i mittenpartiet av ditt inlägg.
ja man borde börja gå ifrån allt detta sorterande mellan "manligt" och kvinnligt" ja, precis det jag sitter och säger.
och ehh? Feminismens centrala poäng är att könen ska likställas gällande värde och rättigheter etc.
Sen har du likhetsfeminism ( vilket jag företräder ex) som alltså anser att könsroller i stort är hittepå och att alla de olika förmågor, begåvningar, personlighetstyper intressen etc etc...som vi förr försökte dela upp mellan könen de facto är sprinklat över mänskligheten. Dvs...en förmåga kopplat till ett agerande... ex. stark empatisk förmåga och vilja att hjälpa andra via denna empati delas av båda könen.
Om det ev. är så att kvinnor äger empatisk förmåga en aningens mer än vad män gör, så är ju detta faktiskt totalt ointressant, det gör INTE att män som grupp plötsligt av alla ska förväntas sakna empati överhuvudtaget.
men, du har även andra sorter av feminism som tycker annat...ex. särarssfeminism.
Således...är du kvinna som gillar meka med bilar, skita ner dig och ger blanka fan i att raka armhålor...så är du...ta.-da! en fullständigt normal kvinna.
Precis som om du är man och gillar pyssla med blommor, designa ditt hem och laga fransk cuisine, så är du ta-da! en genuin man.
Blanda inte ihop grenusteorier med teorier kring könsidentitet.