2022-10-26, 17:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag som har sparat en halv miljon under dessa goda tider ska ju givetvis inte spendera denna. Det gör mig inte heller rik. Alla dessa miljardärer behöver spendera och investera nu i svåra tider. Det är nu dom behöver visa att det är bra med rika människor i ett land.

Visst finns det en del rika som jobbar arslet av sig men det är inget som en rik behöver göra. Är man rik så kan man sitta still på arslet hur mycket man vill. Dessa rika behöver börja spendera pengar. Annars kommer samhället behöva ta i för att förändra vår dåliga trend med jätteskillnader i rikedom. Sannolikt med hjälp av arvsskatt eller liknande. Hade vi haft ett par % arvskatt så hade det varit lagom anser jag.

Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Kommunistjävel.

Det ligger någonting i vad hen säger. Alltså om de snorrika som dragit iväg bidrar, så kanske vi slipper arvsskatt.

Varför ska de superrika ha så jävla mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av pengarna och slösa dem på att en helikopter kommer med middagen för att det är ballt (och vara konsumtionssamhället miljöbovar då de konsumerar pengar på en massa skit, miljontals väskor och hela huset fullt med klackskor, samt vedervärdiga skönhetsoperationer) medan andra har extremt svårt att få vardagen att gå ihop även om de endast köper mat på Lidl?
Detta säger jag utan att vara kommunistjävel.
Citera
2022-10-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
”Några spänn” 10% högre matpriser, flera hundra procent högre elkostnader, 50% högre bränslepriser, du måste ha väldigt låga utgifter om du bara har fått ökade kostnader på några spänn.

Och nej, personligen har jag inte fått några problem, tvärtom kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varje matvara har blivit några spänn dyrare, kanske totalt en tusenlapp i månaden och det går ju alltid att undvika dyra varor.

Du klarar dig, jag klarar mig, alla i medelklassen verkar klara sig, det är uppenbarligen bara de som redan låg illa till som fortsätter göra det. Vanligt folk klarar detta genom att dra åt svångremmen, de hamnar inte på gatan verkar det som.

Bor man i villa med elvärme så får man väl tränga ihop sig i färre rum och sluta värma poolen och garaget?

Exakt såhär ligger det till. Alltid är det stollar som proklamerar att det kommer att bli hemskt, svält och död, osv, men alltid med tillägget att DE SJÄLVA minsann klarar sig bra. Som om de är något speciellt.

Ett vanligt svennepar som jobbar ett vanligt svennejobb på ICA har runt 40000kr in på kontot varje månad. Det finns STORT utrymme hos svenskarna.
Citera
2022-10-26, 17:36
Medlem
zombie-nations avatar
Vi vet ju sedan länge att många inte har sparat något. Vissa har inte vanan, vissa kan inte. Många har skuldsatt sig som det funkade då men inte nu. De invaggades i att allt skulle förbli jättebilligt.

Klart det blir en chock då med dyr bensin särskilt om de behöver åka långt. Billig elvärme blev svindyr. Bensinen tycks dock inte bakas in normalt i matpriser, annars skulle sådant som behöver åka kort vara billigare och det är det inte. Troligen ren snålhet från producenterna.

Det folk är rädda för tror jag är att de precis betalat en svindyr räkning och att något dyrt kanske går sönder. Då går det noll bra. Det blir en otrygghet.

Det är dåligt läge att börja spara nu men jag hoppas att folk gör det. Planerar rutterna med bilen, beställer hem mat i de fallen det blir billigare, veckohandlar istället för småhandlar, struntar i renoveringar som inte behövs eller möbelköp. Att man faktiskt kan leva utan det nyaste. Det kunde folk inte innan.

Jag tror att vi som haft det knapert innan kan ta det mer lugnt. Vi vet att vi klarar oss. Vi får inte panik. Det är mest gnäll när jag säger att jag inte har till mat. Sanningen är att jag klarar mig på vilken mat som helst. Supertacksam för gratis bröd (kompis i livsmedelsindustrin, de får ta två bröd per skift), har nergraderat från smörblandning till margarin. Pålägg kan man slänga på vad som helst. Finns billigt gott te. Jag levde helt utan inkomst en sommar som ung, och lärde mig att det där med mat ordnar sig alltid.

Katterna får spara de med. Den ena trodde jag skulle vara död nu, han kissar gratis på tidningar jag snor i soprummet, den andra katten har brännpellets i sin låda. Blir inte många kronor. Utan djuren kan man ju likagärna vara död.

Jag är mycket mer rädd pga kompisarna som jobbar. De har skaffat en livsstil där pengarna bara försvinner, så som man har dresserats att bete sig.

Datorn fick jag av en kompis kompis, den gallrades ut från en arbetsplats.

Sedan när man är fattig är större chans att man bor i hyres med fjärrvärme.

En sak som jag känner är bra är att folk får säga att de inte har råd. Det har varit tabu i 40 år.
Citera
2022-10-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Så du har aldrig hört talas om att det finns hushåll som inte har pengar kvar den sista veckan i månaden? Det måste du ha gjort någon gång. Då kan du väl tänka dig att de får det värre nu när matpriserna har gått upp med 10%, ibland mer? Varför är du en "fattigdomsförnekare"? Får det dig att må lite bättre att sopa problemet under mattan?
Citera
2022-10-26, 17:40
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag har skitdåligt med pengar för tillfället pga att jag blivit arbetslös och står helt utan inkomst eller bidrag för tillfället, men jag tror att jag hittar något nytt ganska snart (brukar gå fort mellan jobben).

Men det är väl inget att gnälla om, kan inte säga att jag fått det "sämre", har bara fått ändra levnadsvanor och strukturera om lite.

Man får använda huvudet lite, kan man inte det så blir det torftigt och ångestladdat.
Citera
2022-10-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad spelar det för roll vad jag personligen har genomlevt? Jag talade om vilka som generellt har drabbats under lågkonjunkturer historiskt sett.
Du nämnde ”alla andra lågkonjunkturer”, så vore intressant att veta hur många du genomlidit och därigenom fångat upp erfarenheter som gör att du nu idag hävdar hur det kommer att bli.
Citera
2022-10-26, 17:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du nämnde ”alla andra lågkonjunkturer”, så vore intressant att veta hur många du genomlidit och därigenom fångat upp erfarenheter som gör att du nu idag hävdar hur det kommer att bli.

Jag bygger inte det påståendet på egna erfarenheter.
Citera
2022-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Det finns en hel del i hus som fått problem med elräkningen enligt statistik från Kronofogden. Men precis som du skriver så är det mest gnäll och sanningar med modifikation. Man ska komma ihåg att standarden i Sverige är väldigt hög. Att mat blir 20% dyrare gör inte att du svälter, det gör bara att du får börja plocka från hyllorna längre ner. De som är äldre och bor i hus har oftast obelånade (eller lågt belånade) fastigheter och kan utan problem låna upp för att täcka tillfälliga höjningar av energipriser. Men oftast behöver de inte ens det, en obelånad bostad är oerhört billig. De som däremot nyligen köpt för dyra pengar får det svårare. Å andra sidan kan du inte få ett lån till ett dyrt hus om du inte har väldigt stora marginaler, så då är vi tillbaka i att man helt enkelt kan skära ner på saker eller spara mindre.
Eftersom du hävdar att en obelånad fastighet är oerhört billig att bo i så undrar jag hur du räknat och vad det kostar?
Citera
2022-10-26, 17:48
Medlem
[quote=dialektiker|82181802]

Varför ska de superrika ha så jävla mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av pengarna /QUOTE]
För att det är deras pengar och inte dina, vad hindrar dig från att bli superrik, då kan du valfritt spendera dina miljarder på vad du vill, vill du skänka de till rädda barnen eller till grannens katt är ju upp till dig. Eller du är en sådan där som inte kan bygga rikedom utan endast vill fördela till dig och andra det andra byggt upp?
Citera
2022-10-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Exakt såhär ligger det till. Alltid är det stollar som proklamerar att det kommer att bli hemskt, svält och död, osv, men alltid med tillägget att DE SJÄLVA minsann klarar sig bra. Som om de är något speciellt.

Ett vanligt svennepar som jobbar ett vanligt svennejobb på ICA har runt 40000kr in på kontot varje månad. Det finns STORT utrymme hos svenskarna.
Hoppas det blir hemsk svält och död eftersom jag gärna vill köpa skog men just nu är skog för dyrt 😊
Citera
2022-10-26, 17:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Varför ska de superrika ha så jävla mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av pengarna
För att det är deras pengar och inte dina, vad hindrar dig från att bli superrik, då kan du valfritt spendera dina miljarder på vad du vill, vill du skänka de till rädda barnen eller till grannens katt är ju upp till dig. Eller du är en sådan där som inte kan bygga rikedom utan endast vill fördela till dig och andra det andra byggt upp?

Fattar du inte att de drabbas själva då de äger hälften av jordens resurser, medan klassklyftorna ökar?
Medelklassen håller på att utrotas i US och DET är ett jätteproblem.

Fjant-lakejer på flashback som är så blåsta så de "försvarar" de superrika.

Folket kommer aldrig acceptera att de får det sämre. Och ja, klassklyftorna ökar.
Det kommer att bli revolution när de superrika drar iväg än mer.

Det har hänt förr och det är oundvikligt. Det kommer ske igen.

Många snorrika parasiterar på samhället och miljön med sina konsumtionsvanor på endast skit, dessutom.
Senast redigerad av dialektiker 2022-10-26 kl. 18:00.
Citera
2022-10-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fattar du inte att de drabbas själva då de äger hälften av jordens resurser, medan klassklyftorna ökar?
Medelklassen håller på att utrotas i US och DET är ett jätteproblem.

Fjant-lakejer på flashback som är så blåsta så de "försvarar" de superrika.

Folket kommer aldrig acceptera att de får det sämre. Och ja, klassklyftorna ökar.
Det kommer att bli revolution när de superrika drar iväg än mer.

Det har hänt förr och det är oundvikligt. Det kommer ske igen.

Många snorrika parasiterar på samhället och miljön med sina konsumtionsvanor på endast skit, dessutom.
Som sagt, vad hindar dig att bli superrik, då kan du fördela dina pengar hur du vill, vad hindrar dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in