2022-10-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Ja saker har blivit dyrare men vafan, jag köper då bara en flaska whiskey istället för två. Jag hoppar över godis och snacks mer än tidigare. Jag laddar hem allt jag vill se och spela osv.

Det är inte så jävla svårt att anpassa sig efter omständigheter.

Grundbulten i en stabil privatekonomi är att alltid räkna med att ALLT totalt blir dyrare med uppåt 10 000:- i månaden och att man ändå ska klara sig och samtidigt kunna spara undan pengar.

Du kan inte räkna med att alla har dom förutsättningarna.

Ta t.ex, en person som bor ensam, är sjukskriven eller arbetslös eller bara har lägsta tillåtna lönerna i Sverige, bor i en liten lägenhet och lever på marginalerna. Har inte råd att spara något och om det kommer en oväntat utgift på bara 2000 kr så kan det ställa till det ekonomiskt. Hur fan tror du att dessa personer ska klara av 10 000 kr extra i månaden. Det är totalt omöjligt. Det är mer än de kanske betalar i hyra + elräkning per månad.
Citera
2022-10-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har alltid köpt Bregott för mackor, men slutade nyss med det, kostade väl 60 kr, men gick att hitta annat för 25 kr, så nu är det slut med lyxen.

Arlas baksmör brukar vara halva priset till samma mängd gram! Om du gillar det- tkr den har gräddigare smak och ingen raps i.
Senast redigerad av fonzen 2022-10-26 kl. 11:15.
Citera
2022-10-26, 11:26
Medlem
moderator-hatarens avatar
jag upplever riktiga kristider.. visserliogen för jag tvingats sluta mitt välbetalda jobb i Norge o nu inte har en spänn i inkomst.. fick sälja av biotcoins för klara denna månaden.. nästa månad vetefan... vinterdäck till bilen får jag ge fan i
Citera
2022-10-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Smått överviktiga singelmorsor i mjukisbyxor; som dricker överdrivna mängder energidryck, -och kedjeröker cigg har det kärvt med pengarna.

Annars nja, tycker folk lever som vanligt förutom festviljan. Men det är bara bra, tänk på Jesus eller nått.

Energidrycker har dock inte blivit dyrare i denna inflation, än i allafall!
Citera
2022-10-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du kan inte räkna med att alla har dom förutsättningarna.

Ta t.ex, en person som bor ensam, är sjukskriven eller arbetslös eller bara har lägsta tillåtna lönerna i Sverige, bor i en liten lägenhet och lever på marginalerna. Har inte råd att spara något och om det kommer en oväntat utgift på bara 2000 kr så kan det ställa till det ekonomiskt. Hur fan tror du att dessa personer ska klara av 10 000 kr extra i månaden. Det är totalt omöjligt. Det är mer än de kanske betalar i hyra + elräkning per månad.

Sjukpensionär och folk som jobbar deltid på lögstalön har det tufft och kommer alltid ha det tufft. Självklart kan de inte lägga undan 10 000:- i månaden.

Men likväl, lever man på bidrag eller en extremt låg inkomst så får man anpassa utgifter därefter. Netflix, Spotify mm är uteslutet. Energidrycker, godis, cigg, snuss, alkohol är uteslutet.

Sedan ska man i dessa fall även se över sitt boende. Har man låg inkomst så bosätter man sig i de billigaste områdena och i de minsta lägenheterna. Det är ingen rättighet att exempelvis som ensam sjukpensionär bo i en trea i en storstad.
Citera
2022-10-26, 12:22
Medlem
Dynamiks avatar
Inga problem, men jag har också begärt löneförhöjningar justerade för inflation. Jag kan inte förstå hur någon kan godta stagnerad eller till och med sänkt reell lön.
Citera
2022-10-26, 12:32
Medlem
Etta.Places avatar
Är väl två nivåer

Dels folk som precis som du skriver redan satt i skiten innan. Ja där satt de innan, men nu kommer man få folk som inte kan värma huset, som på riktigt måste käka havregrynsgröt typ varje dag osv. Lägstanivån kommer bli lägre och folk som tidigare med nöd och näppe höll näsan över ytan som fattigpensionärer och låginkomstfamiljer i villor och radhus kommer inte ha råd med sin el för att värma upp sina bostäder. Frågan är väl egentligen vad som händer om de fortsätter värma upp och skiter i att betala räkningarna som de inte klarar? Kommer man stänga av elen eller slänga ut pensionärer och barnfamiljer som inte kan betala sin elräkning i vinter? Troligtvis kommer dessa att räddas medan folk som verkligen vill göra rätt för sig och därför stänger av värmen när de inte har råd kommer frysa ihjäl...

Den andra är vanliga medelsvensson som en annan. Som inte kommer frysa eller svälta ihjäl i vinter. Men grejen är ju att även om jag inte själv känner att det är så kännbart och inte är speciellt orolig för min egen privatekonomi så är det ju ändå så att blir man X antal tusenlappar fattigare i månaden så är det nått man hade spenderat dem på som man nu inte kommer att spendera dem på. Det är dels sparande, folks buffertar kommer antagligen krympa. Men det är väl också den där extra guldkanten troligtvis jag och de flesta andra vanliga svenssons kommer spara på. Resor, utflyktsmål med höga inträden, middag på finare restaurang, ev lite mer lyxbetonde klädinköp, kosmetika, heminredning. Inget som kommer bli speciellt kännbart eller som jag eller min familj kommer lida speciellt mycket av, det känns ändå betydligt lättare att sadla om till lite billigare nöjen än vad det var att försöka roa sig under covid.

Men när stora grupper sparar in på den där lilla extra guldkanten och väljer ett billigare alternativ, så kommer det såklart få stora konsekvenser. I form av arbetslöshet, och fler personer som nu hör till den där gruppen som kämpar för överlevnad.
Citera
2022-10-26, 13:08
Avstängd
Det känns faktiskt en smula knasigt, att gå in på ICA, att handla en vanlig gurka och två tomater (ej ekologiskt) för 34kr, deras egen falukorvsring på 800g kostar 32kr. Någonting är väldigt skevt. Maten är snordyr dessa dagar, påverkar de flesta av oss.
Citera
2022-10-26, 13:32
Medlem
Idumeas avatar
Du kanske kan volontärarbeta hos nån hjälporganisation, så får du själv möta de som inte har råd, istället för att sitta hemma i elfenbenstornet och gissa.

I övrigt så har vi ett välfärdssystem som delvis fungerar, så jag tror det ska mycket till för att sverige ska få människor som ”faktiskt inte har råd på riktigt” om definitionen för det är att man svälter ihjäl eller blir hemlös. Men man får hoppas att högerregeringen kommer ha råd att betala ut mycket i bostadsbidrag och soc, för det kommer att behövas om fastighetsägarna får igenom sina hyreshöjningar, priserna fortsätter uppåt och folk börjar bli arbetslösa.

Jag antar att flashbackekonomin är som flashbackdasen, men fan vad kul det är att se att alla här tydligen har så höga inkomster och välfyllda bankkonton att de inte ens märker av inflationen.
Men vi ligger ju också i topp när det kommer till länder med snabbast ökande inkomstklyftor, så det borde man kanske ha väntat sig.
Citera
2022-10-26, 13:46
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Inga problem, men jag har också begärt löneförhöjningar justerade för inflation. Jag kan inte förstå hur någon kan godta stagnerad eller till och med sänkt reell lön.

Jaha, vad ska man göra då? Säga upp sig? Tror många hellre tar sänkt reallön än potentiell arbetslöshet.

Den allmänna åsikten verkar vara att det leder till ännu mer inflation om alla gör som du.
Svenskt näringsliv verkar inte särskilt pigga på att justera lönerna av den anledningen. Så om de får som de vill så är det de med lägst marginaler som snällt får ta sina sänkta löner för allmänhetens bästa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hog-inflation-kan-ge-besvarlig-avtalsrorelse
Man får väl hoppas på att alla som är anställda av svenskt näringsliv också kommer få sänkta reallöner, annars hade det sett lite osmakligt ut.
Citera
2022-10-26, 13:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det känns faktiskt en smula knasigt, att gå in på ICA, att handla en vanlig gurka och två tomater (ej ekologiskt) för 34kr, deras egen falukorvsring på 800g kostar 32kr. Någonting är väldigt skevt. Maten är snordyr dessa dagar, påverkar de flesta av oss.

Det är verkligen märkligt. Viss mat är nästan som vanligt, en del har ökar flera hundra %. Det som är för dyrt är främst grönsaker. Jag hittade en korg frukt jag hade råd med, har inte ätot frukt på två månader. Blir lyx. Man ska inte behöva äta vitaminer för att man bara har råd med pasta. Det känns inte OK.

Men det finns många som tjänar på detta. Klart att det finns en sann del av krisen, men en del är helt klart tillverkad eftersom folk konsumerat för lite under covidåren.
Citera
2022-10-26, 14:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik

Hur tror du det skulle bli om alla justerade upp lönen efter inflationen? Är det lösingen tror du?Då skulle inflationen bli ännu högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in