2022-10-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Just den här videon ser ut att vara en övning, dvs fejk:
- händelserna är inte i logisk följd. ”Ryssarna” flyr efter att georgierna nått skyttegraven, men de syns inte tillsammans i bild.
- tittar du vid 00:49 så ser du en (dåligt) bortediterad georgier som springer bakom trädet samtidigt som ”ryssarna” flyr.

Sedan är det ju en massa andra saker som är konstiga, t.ex. varför man skulle anfalla ett värn med bara 12 man och en strv. Men editeringen jag noterade visar att det är fejkat.

Hur jävla dålig skärm har du egentligen, det vid 00:49 är ju en gren som blir skjuten och ramlar ner
Citera
2022-10-26, 13:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Sedan är det ju folkrättsbrott att döda flyende soldater så det borde man ju inte skryta med och lägga på twitter.
Det är det inte alls. Så länge de misstänks vara beväpnade får du bekämpa dem hur du vill.
Senast redigerad av Conception 2022-10-26 kl. 13:41.
Citera
2022-10-26, 13:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Sedan är det ju folkrättsbrott att döda flyende soldater så det borde man ju inte skryta med och lägga på twitter.
Om man kollar twitter-kontot så ser man att (det goda) syftet är att samla in pengar till frivilligförbandet. Frestande att göra en promo-video då.

Jag tänkte först ”wow, riktig anfallsstrid filmad av drönare” vilket vore nytt, men när något verkar för bra för att vara sant… När jag såg att det var klippt blev jag misstänksam, liksom att det inte syns några försvarare eller när den flyende ryssen ser ut märkligt likt georgierna. Spöket vid trädet är 100% bevis.
Citera
2022-10-26, 13:41
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Fast är det?
Citera
2022-10-26, 13:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är det inte alls. Så länge de är beväpnade får du bekämpa dem hur du vill.

Deltar man inte i striden skall man inte dödas enligt krigets lagar.
Citera
2022-10-26, 13:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Deltar man inte i striden skall man inte dödas enligt krigets lagar.
Den får du gärna hänvisa till någonstans.

Är man beväpnad så är man alltid "med i striden".
Citera
2022-10-26, 13:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det ligger i Sveriges nationella intressen att svenska vapen eliminerar ryska barbarer. Jas Gripen och Archer är en bra början för den nya regeringen, dock behöver vi skicka mer såsmåningom.

Ja alla svenska vapen är ju tillverkade för det syftet.
Citera
2022-10-26, 13:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Den får du gärna hänvisa till någonstans.

Är man beväpnad så är man alltid "med i striden".

Googla kriget lagar röda korset eller allmänna soldatregler. ” En fiende som gett upp motståndet eller inte är stridsduglig får inte bekämpas.” sedan är ju olika situationer tolkningsbar. Men att lägga ut en video där det ser ut som man skjuter soldater i ryggen ser ju inte snyggt ut i detta avseende.
Citera
2022-10-26, 13:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Googla kriget lagar röda korset eller allmänna soldatregler. ” En fiende som gett upp motståndet eller inte är stridsduglig får inte bekämpas.” sedan är ju olika situationer tolkningsbar. Men att lägga ut en video där det ser ut som man skjuter soldater i ryggen ser ju inte snyggt ut i detta avseende.
Jag har googlat förstår du.

Citat:
Den humanitära rätten, även kallad krigets lagar, skyddar personer som inte deltar eller inte längre deltar i strider, såsom civila, sårade, sjuka, krigsfångar, frihetsberövade, skeppsbrutna samt militär- sjukvårds och själavårdande personal.
https://www.rodakorset.se/krigets-lagar/aven-krig-har-regler/viktiga-regler-och-principer/

En flyende beväpnad soldat deltar fortfarande i striden. Jag hör att du inte är så bevandrad i krigföring men googla du på omgruppering så kanske det ljusnar. En flyende soldat är fortfarande en stridande soldat. En skjuten soldat som uppenbarligen inte kan skjuta tillbaka, en soldat som gett upp och kastat vapnet eller en sjukvårdare utan beväpning är inte en stridande soldat.
Citera
2022-10-26, 13:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har inte utforskat det så djupt. Men mitt spontana intryck är att betydligt fler Ryssar kan Engelska än personer i väst som kan Ryska.

Det är möjligt. Men det är ju lite som att säga att det finns fler lankeser som kan engelska än personer i väst som kan lankesiska.
Citera
2022-10-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det fetade hade kanske varit ett alternativ om Ryssland varit mer framgångsrika och expanderat sitt ockuperade område. Men när Ryska armén förlorar territorier så kommer ingen acceptera att Ryssland får behålla något. Rysslands svaghet har höjt dess fienders ambitionsnivåer. Nu kommer kraven vara att Ryssland lämnar hela Ukraina, Transnistrien och delarna av Georgien som de ockuperar. Fortsätter Rysslands svaghet så kommer Kina och Japan börja kräva tillbaka sina territorier. Kanske Finland också. Och sedan kommer Kaliningrad ifrågasättas varför det är en den av Ryssland. Och varför Ryssland har Sovjets plats i säkerhetsrådet.

Rysslands förhandlingsposition och framtida status i världen försvagas för varje månad som går. Redan nu är den svagare än vad Ryssland var efter Sovjets upplösning 1991.

Faktiskt väldigt trevligt att du uttrycker dig uppskattande om min ide för fred i Ukraina men att du inte anser krigets utveckling och styrkeförhållanden pekar på att en sådan kompromiss är nödvändig.

Ja, vi får se hur kriget utvecklar sig. En sak är jag dock helt säker på och det är att både ryssar och ukrainare är mycket mindre kompromissvilliga än vi två. Det som dessutom är en skillnad mellan Ryssland och Ukraina och det är att det ju knappast kan sägas att Ukraina har några beslut om kompromisser, fredsfördrag osv i sin egen hand utan att de faktiskt knappast har den alls. Skruvar USA av penning och vapen-kranen så är det slut för Zelenski - det behöver man inte vara "ryzz-trol"/orsch för att inse.
Citera
2022-10-26, 13:55
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Är det?
Jag tvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in