Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag sa inte att det upphörde att gälla. Jag menar att USAs tolkning blev tydlig där. Ryssland annekterade ukrainskt territorium, och Ukraina protesterade. De gröna männen är alltså irrelevanta. USAs tolkning var tydligen att de inte behövde agera på det. Det är inte min analys av den dåvarande situationen, det debatterades intensivt 2014 så klart.
Notera f ö att du har rätt rent common sense-mässigt med att avtal gäller tills de sägs upp. Men där finns ingen instans som kan pröva det, som jag förstår det (förklara gärna vilken specifik instans det skulle vara, det är först nyligen jag börjat intressera mig för s k "international law".). Länder kommer säkert göra avtal med Ryssland även i fortsättningen, men de kommer lita mycket mindre på att de hålls, det behövs garantier.
Tillägg: Som jag förstår det, så är den enda instans i FN som kan ge auktorisera militär intervention som är bindande för FNs medlemmar säkerhetsrådet (inte t ex generalförsamlingen). Det är det som är tanken bakom avtalet, antar jag - att den stipulerar att säkerhetsrådet skall inkallas om Ukraina angrips.
Jag går in med en kommentar eftersom jag var den som tog upp USAs åtagande iom Budapest Memorandum.
Anledningen att jag påtalade detta var inte att det skulle innebära att USA skulle gå in med trupp. Det har det uppenbart aldrig haft för avsikt att göra. Men om de nu skulle försöka tvinga Ukraina till förhandlingsbordet i stället för att säkra sina gränser, då är det ett helt annat avtalsbrott.
I grund och botten handlar det om att det är Ukraina som blöder på slagfältet. Det är därför helt rimligt att de bestämmer när och om det skall förhandlas. USA, UK och Frankrike (?) som skrev under Budapest Memorandum har tills dess åtminstone en moralisk kompass plikt att hjälpa Ukraina (och resten av EU gör det också).
Notera att detta är motsatsen till den propaganda som sprids av t.ex. HepCat där USA och UK utmålas som boven i dramat och på något mystiskt sätt tvingar Ukraina till krig. Sanningen är alltså att de genom avtal är förbundna att hjälpa Ukraina, som en motprestation mot att de gav upp sina kärnvapen 1994-1995.