2022-10-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Inga goda nyheter för Putin. Gaspriserna störtdyker, de europeiska länderna har köpt så mycket gas att de inte vet var de ska lagra den vilket lett till att priset sjunkit.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JQQnPR/liverapport-om-ekonomin-allt-om-elpris-borantor-bensinpris-och-inflation

Bra nyheter, verkligen, då det också kommer att innebära att elpriserna sjunker.
Energikriget, ett av Putins många vapen i Ukraina kriget missar då snabbt sin skärpa.
Informations/desinformationkriget förlorade Putin redan innan kriget. Kan även studeras dagligen på sociala medier även på detta forum.
Kriget på marken och i luften förlorade Putin redan dag 1 av invasionen.
Hur länge Putins kleptokrati kan hota rysska folket att inte agera återstår att se.
Citera
2022-10-25, 12:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Regimen överlever – med eller utan Putin
Sverige måste börja planera för att hantera Ryssland efter kriget.
Utgångspunkten måste vara att regimen kommer vara besjälad av ett vitglödgat hat mot Ukraina och mot dess vänner i väst.
Denna regim måste isoleras under överskådlig tid, skriver Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning.

https://www.expressen.se/debatt/regimen-overlever-med-eller-utan-putin/
Citera
2022-10-25, 12:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Många unga i storstäderna har nog rätt bra bild av vad väst tänker om detta.
Men en väldigt stor andel av den totala befolkningen får endast den bild rysk stats-TV förmedlar. De är helt utan alternativ även om de, mot förmodan, skulle vilja se vad väst skriver.
Här kan alla som vill, tämligen enkelt, ta reda på hur Ryssland ser på konflikten.

50% av ryssarna har Telegram på sina telefoner. Antagligen så är det då kanske 20% av de som är 50-70 bast som har Telegram och inmundigar nyheter där. Telegram är nog inte spärrat. Det i sin tur är 30% av befolkningen. Dvs säkert 25-30% av befolkningen som inte nås av västliga kanaler. Och så klart många som är pro-ryska (såklart) och inte VILL höra på västs sida. Så en majoritet av ryssarna kan säkert inte påverkas externt.

Russia demographuics: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Russia#/media/File:Russia_Sex_by_Age_20150101.png
Citera
2022-10-25, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Utgångspunkten måste vara att regimen kommer vara besjälad av ett vitglödgat hat mot Ukraina och mot dess vänner i väst.
Denna regim måste isoleras under överskådlig tid, skriver Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning.

Professorn har säkert rätt.
Att isolera under överskådlig tid blir både nödvändigt och önskvärt.

Ryzzland kommer att betraktas och hanteras av världen som Nordkorea 2.0
Citera
2022-10-25, 12:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne

Ja, det gäller fan att inte slappna av när råttorna krupit tillbaka. Tyvärr så har vi i väst en tendens att göra just det. "Vi såg det inte komma" "Vi har varit naiva"

Det måste vi lära oss av med snarast.
Citera
2022-10-25, 12:41
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Gaspriset kraschar i Europa
Från 339 euro till 93 per megawatt på en vecka.

Beror tydligen på att de europeiska länderna nu fyllt upp sina gaslager.

Priset är tillochmed negativt vissa tider, alltså gratis!😂😂😂

Allt går enligt plan!

Tom med Italien som det varit lite si och så med har inte köpt en m3 rysk gas på över en vecka nu.
Citera
2022-10-25, 12:45
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Professorn har säkert rätt.
Att isolera under överskådlig tid blir både nödvändigt och önskvärt.

Ryzzland kommer att betraktas och hanteras av världen som Nordkorea 2.0

Vilket i grunden är jävligt synd, under mina resor i Ryssland så har jag träffat på massor av fantastiska människor, trevliga och arbetsamma och nyfikna på omvärlden, allt detta har regimen i Kreml ödelagt för dessa människor.
Citera
2022-10-25, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja, det gäller fan att inte slappna av när råttorna krupit tillbaka. Tyvärr så har vi i väst en tendens att göra just det. "Vi såg det inte komma" "Vi har varit naiva"

Det måste vi lära oss av med snarast.

När vi har kväst terrorstaten ryssland och kommenderat dem ner på knä så sätter vi dem i stats-karantän i x antal årtionden. Pö om pö minskas sedan sanktionerna och övriga tvångsåtgärder i takt med överlämnande av deras kärnvapen.

Som sagt, den här gången har vi lärt oss exakt hur detta ljugande, falska och djupt ohederliga folk är till sin natur.
Citera
2022-10-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vilket i grunden är jävligt synd, under mina resor i Ryssland så har jag träffat på massor av fantastiska människor, trevliga och arbetsamma och nyfikna på omvärlden, allt detta har regimen i Kreml ödelagt för dessa människor.

Instämmer.
Putin, hans kleptokrater och medlöpare har mycket att stå till svars för.
Citera
2022-10-25, 12:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag sa inte att det upphörde att gälla. Jag menar att USAs tolkning blev tydlig där. Ryssland annekterade ukrainskt territorium, och Ukraina protesterade. De gröna männen är alltså irrelevanta. USAs tolkning var tydligen att de inte behövde agera på det. Det är inte min analys av den dåvarande situationen, det debatterades intensivt 2014 så klart.

Notera f ö att du har rätt rent common sense-mässigt med att avtal gäller tills de sägs upp. Men där finns ingen instans som kan pröva det, som jag förstår det (förklara gärna vilken specifik instans det skulle vara, det är först nyligen jag börjat intressera mig för s k "international law".). Länder kommer säkert göra avtal med Ryssland även i fortsättningen, men de kommer lita mycket mindre på att de hålls, det behövs garantier.

Tillägg: Som jag förstår det, så är den enda instans i FN som kan ge auktorisera militär intervention som är bindande för FNs medlemmar säkerhetsrådet (inte t ex generalförsamlingen). Det är det som är tanken bakom avtalet, antar jag - att den stipulerar att säkerhetsrådet skall inkallas om Ukraina angrips.
Jag går in med en kommentar eftersom jag var den som tog upp USAs åtagande iom Budapest Memorandum.

Anledningen att jag påtalade detta var inte att det skulle innebära att USA skulle gå in med trupp. Det har det uppenbart aldrig haft för avsikt att göra. Men om de nu skulle försöka tvinga Ukraina till förhandlingsbordet i stället för att säkra sina gränser, då är det ett helt annat avtalsbrott.

I grund och botten handlar det om att det är Ukraina som blöder på slagfältet. Det är därför helt rimligt att de bestämmer när och om det skall förhandlas. USA, UK och Frankrike (?) som skrev under Budapest Memorandum har tills dess åtminstone en moralisk kompass plikt att hjälpa Ukraina (och resten av EU gör det också).

Notera att detta är motsatsen till den propaganda som sprids av t.ex. HepCat där USA och UK utmålas som boven i dramat och på något mystiskt sätt tvingar Ukraina till krig. Sanningen är alltså att de genom avtal är förbundna att hjälpa Ukraina, som en motprestation mot att de gav upp sina kärnvapen 1994-1995.
Citera
2022-10-25, 12:53
Medlem
Melange5738s avatar
Negativt pris på gas nu: https://i.redd.it/aqr933a0crv91.jpg

Dags att kasta in handduken nu, ryssar.
Citera
2022-10-25, 12:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har du några belägg för att ”många ryssar kan engelska”? Jag har varit i St Petersburg, som brukar anses vara den stad i Ryssland som ligger närmast ”väst”, och även där sög folk på engelska.
Jag har inte utforskat det så djupt. Men mitt spontana intryck är att betydligt fler Ryssar kan Engelska än personer i väst som kan Ryska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in